Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 3 kwietnia 2008, 10:18

autor: Piotr Doroń

Instalacja gier na PlayStation 3 wyjaśniona

Jednym z największych zaskoczeń w przypadku gier wydawanych na PlayStation 3 okazała się być konieczność instalowania części danych na dysk twardy konsoli. Z funkcji tej korzystała m.in. czwarta odsłona cyklu Devil May Cry. Skąd w ogóle taki pomysł i co jest głównym powodem jego zastosowania? Odpowiedź na to pytanie starały się znaleźć redakcje serwisu 1up oraz bloga MTV Multiplayer.

Jednym z największych zaskoczeń w przypadku gier wydawanych na PlayStation 3 okazała się być konieczność instalowania części danych na dysk twardy konsoli. Z funkcji tej korzystała m.in. czwarta odsłona cyklu Devil May Cry. Skąd w ogóle taki pomysł i co jest głównym powodem jego zastosowania? Odpowiedź na to pytanie starały się znaleźć redakcje serwisu 1up oraz bloga MTV Multiplayer.

W wyniku przeprowadzanego śledztwa dowiodły one, że problemem nie jest tak naprawdę prędkość odczytu formatu Blu-ray przez napędy, lecz różnice w tym względzie pomiędzy Blu-ray a DVD. Jakie? Oddajmy głos Patrickowi Klepekowi, szefowi newsroomu serwisu 1up: „Naturalnym jest, że wewnętrzne warstwy nośników pozwalają na inna prędkość odczytu niż zewnętrzne [wiąże się to z mniejszym obwodem warstw wewnętrznych – przyp. red.]. O ile napędy DVD są w stanie odczytywać dane z różną prędkością, o tyle napędy Blu-ray robią to wyłącznie ze stałą prędkością. Połączenie tego faktu z ogromną pojemnością płyt Blu-ray oraz tym, że niektóre firmy po prostu przerzucają dane nagrane wcześniej na płytę DVD na nośnik Blu-ray, owocuje dłuższymi czasami ładowania danych ”.

Konkludując – deweloperzy powinni optymalizować dane pod kątem Blu-ray, jednakże bardzo często nie robią tego. Stąd konieczność instalowania części danych na dysk twardy konsoli. Jak pokazały jednak niektóre pozycje, choćby wydany ostatnio Dark Sector, poradzenie sobie z tym problemem nie jest trudne. Gra jest bowiem identyczna w przypadku Xboksa 360 i PlayStation 3 (również pod względem czasu ładowania poziomów). Innym wyjściem jest pozostawienie graczom możliwości wyboru instalacji lub rezygnacji z niej, co zaoferowali twórcy Unreal Tournament III. Narzucona instalacja nie jest więc, jak doskonale widać, jedynym wyjściem.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej