Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 10 lipca 2002, 09:21

Gry komputerowe wrogiem naszego mózgu i przyczyną kłopotów w porozumiewaniu się

Z początkiem lat 70, a właściwie w latach 80 dwudziestego wieku nasza cywilizacja na masową skalę zetknęła się z komputerami. Wpierw oszołomieni możliwościami nowego dzieła najzdolniejszych naukowców i inżynierów dopiero teraz, po 20 latach, gdy komputer gości już w niemal każdym domu na świecie i na stałe przylgnął do naszego życia, zaczynamy odkrywać i badać skutki tego epokowego wynalazku na nasz organizm i psychikę. Między innymi, na podstawie różnych przeprowadzonych badań wiemy już, że gracze komputerowi odznaczają się dużo lepszym refleksem niż ich „nie grający” koledzy. Kolejne wyniki badań dotyczące graczy przedstawia profesor Akio Mori z Uniwersytetu Nihon. Stwierdza on, że ludzie często grający w gry video mają spore problemy z koncentracją, łatwo wpadają w złość oraz co najistotniejsze, tracą zdolność komunikowania się z innymi ludźmi (zachowania społeczne).

Z początkiem lat 70, a właściwie w latach 80 dwudziestego wieku nasza cywilizacja na masową skalę zetknęła się z komputerami. Wpierw oszołomieni możliwościami nowego dzieła najzdolniejszych naukowców i inżynierów dopiero teraz, po 20 latach, gdy komputer gości już w niemal każdym domu na świecie i na stałe przylgnął do naszego życia, zaczynamy odkrywać i badać skutki tego epokowego wynalazku na nasz organizm i psychikę. Między innymi, na podstawie różnych przeprowadzonych badań wiemy już, że gracze komputerowi odznaczają się dużo lepszym refleksem niż ich „nie grający” koledzy. Kolejne wyniki badań dotyczące graczy przedstawia profesor Akio Mori z Uniwersytetu Nihon. Stwierdza on, że ludzie często grający w gry video mają spore problemy z koncentracją, łatwo wpadają w złość oraz co najistotniejsze, tracą zdolność komunikowania się z innymi ludźmi (zachowania społeczne).

Badania przeprowadzono na 240 osobach w wieku od 6 do 29 lat. Profesor Mori badał dwa rodzaje fal mózgowych, alfa – pojawiające się podczas odpoczynku mózgu, oraz beta – emitowane podczas aktywności mózgu. Okazało się, że Ci z badanych, którzy rzadko grają w gry komputerowe odznaczają się mocną emisją fal beta, zaś niską emisja fal alfa. Jeżeli chodzi o grających od dwóch do siedmiu godzin dziennie jest odwrotnie, tzn. ekstremalnie niska emisja fal beta i wysoka emisja fal alfa. Ponadto badani z tej grupy (grający od 2 do 7 godzin dziennie) sami przyznali, że mają kłopoty z porozumiewaniem się z przyjaciółmi, nie mogą się skoncentrować na wykonywanych czynnościach i bardzo łatwo wpadają w złość.

Na tej podstawie profesor Mori ostrzega, że częste granie ma negatywne skutki i może być szczególnie niebezpieczne u dzieci, które mogą stać się nieprzystosowane do życia w społeczeństwie.

Nie podano tytułów i gatunków gier, które wykorzystane zostały w badaniach. Pełne wyniki badań zostaną przedstawione jesienią tego roku na zgromadzeniu – „Society for Neuroscience”. Zainteresowanych szczegółami zapraszam tutaj.

Przemysław Bartula

Przemysław Bartula

W 2000 roku dołączył do ekipy tworzącej serwis GRYOnline.pl i realizuje się w nim po dziś dzień. Zaczął od napisania kilku recenzji, a potem płynnie poszły newsy, wpisy encyklopedyczne i cała masa innych aktywności. Na przestrzeni 20 lat uczestniczył w tworzeniu niemal wszystkich działów i projektów firmy; przez lata piastował stanowisko szefa encyklopedii gier i szefa newsroomu, a ostatecznie trafił do zarządu firmy GRY-OnLine S.A. Obecnie jest dużo bardziej zaangażowany w aktywności zarządcze aniżeli redaktorskie. Posiada dyplom technika elektrotechnika i inżyniera budownictwa wodnego.

więcej