Co się dzieje z branżą rozrywki elektronicznej? Gdzie nowe, oryginalne gry?

Kryzys kreatywności – to, być może nieco enigmatyczne pojęcie, przez coraz więcej osób związanych z grami komputerowymi, używane jest by przedstawić obecnie panującą sytuację w branży rozrywki elektronicznej. I muszę przyznać, że trudno nie zgodzić się z tą opinią, skoro dosłownie zalewani jesteśmy przez liczne podobne sobie produkty, które w rzeczywistości nie wnoszą nic do reprezentowanego przez siebie gatunku. Zauważmy również, iż lwia część tytułów, odnosi sukces komercyjny tylko i wyłącznie dlatego, że zostały stworzone w oparciu o istniejącą już markę, np. adaptacje filmów lub też kolejne części dawnych przebojów.

Przemysław Bartula

Kryzys kreatywności – to, być może nieco enigmatyczne pojęcie, przez coraz więcej osób związanych z grami komputerowymi, używane jest by przedstawić obecnie panującą sytuację w branży rozrywki elektronicznej. I muszę przyznać, że trudno nie zgodzić się z tą opinią, skoro dosłownie zalewani jesteśmy przez liczne podobne sobie produkty, które w rzeczywistości nie wnoszą nic do reprezentowanego przez siebie gatunku. Zauważmy również, iż lwia część tytułów, odnosi sukces komercyjny tylko i wyłącznie dlatego, że zostały stworzone w oparciu o istniejącą już markę, np. adaptacje filmów lub też kolejne części dawnych przebojów.

Taki, co by nie mówić, nie najlepszy stan rzeczy nie jest wymysłem „graczy ze stażem”, którzy widzieli już nie jedno. Potwierdzają to statystyki. Otóż faktem jest, iż jeszcze w 2001 roku w pierwszej setce gier o najlepszych wynikach sprzedaży w Japonii, 10 gier stanowiło zupełną nowość pod względem tematu (tytuły oryginalne), zaś już w 2002 liczba ta zmniejszyła się do 5, a w roku ubiegłym wynosiła zaledwie 2.

Podobnie, aczkolwiek, stosunkowo korzystniej sytuacja wygląda na rynku północnoamerykańskim. W grudniu 2003 roku, ponad połowę spośród 20 najpopularniejszych gier, zaliczyć należało do grupy sequeli bądź gier zrealizowanych w oparciu o istniejące wcześniej pomysły czy własności intelektualne.

Poza tym nie trzeba nawet spoglądać na różne zestawienia, by zdać sobie sprawę ze swego rodzaju kryzysu. Popatrzmy na kolejne gry z serii Harry Potter, Doom, Half-Life, Railroad Tycoon, The Sims, Warcraft, Max Payne, RollerCoaster Tycoon, GTA, CSI, Command & Conquer, Colin McRae Rally Commandos, The Settlers, Enter The Matrix, Alias, Prince of Persia i wiele innych. Nie twierdze, że gro z nich to tytuły bardzo dobrze wykonane i grywalne, ale wszystkie bazują na znanych już pomysłach, czy markach. Owszem pojawiają się jeszcze całkiem nowe idee jak choćby Beyond Good & Evil czy Mafia, ale jak doskonale uwidaczniają to statystyki, stanowią one tylko ułamek całego growego przemysłu. Gdzie nowe pomysły?

Odpowiedzi trudno jednoznacznie udzielić. Według niektórych powodem jest, a właściwie są sami gracze. Otóż wizerunek takiej osoby zmienił się na przestrzeni lat z nastolatka w prawie 30-letną, dorosłą osobę, która z racji swego wieku jest bardziej konserwatywna – żąda tego, co już zna. Z kolei inni powodu takiego, a nie innego stanu rzeczy, upatrują w wielkich korporacjach typu Electronic Arts Inc., czy Atari nastawionych na duży zysk. Nie chcą one ryzykować i inwestować niemałych już pieniędzy (budżety produkcyjne gier to już miliony dolarów) w tworzenie czegoś, co nie będzie gwarantować choć minimalnego sukcesu komercyjnego, czyli choćby takiego Harrego Pottera, który wprost nie może się nie sprzedać, czy The Godfather (Ojca Chrzestnego), który również opierając się na sukcesie znakomitego filmu rokuje duże nadzieje na spory zarobek.

Podobało się?

0

Przemysław Bartula

Autor: Przemysław Bartula

W 2000 roku dołączył do ekipy tworzącej serwis GRYOnline.pl i realizuje się w nim po dziś dzień. Zaczął od napisania kilku recenzji, a potem płynnie poszły newsy, wpisy encyklopedyczne i cała masa innych aktywności. Na przestrzeni 20 lat uczestniczył w tworzeniu niemal wszystkich działów i projektów firmy; przez lata piastował stanowisko szefa encyklopedii gier i szefa newsroomu, a ostatecznie trafił do zarządu firmy GRY-OnLine S.A. Obecnie jest dużo bardziej zaangażowany w aktywności zarządcze aniżeli redaktorskie. Posiada dyplom technika elektrotechnika i inżyniera budownictwa wodnego.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2004-03-30
23:43

pasterka Legend

pasterka

Piotrasq --> bo, jak glosi wiadomosc, Ty z racji wieku jestes juz raczej konserwatywny i niczym Mamoniowa z "Rejsu" lubisz tylko te piosenki, ktore znasz;))

Moim zdaniem, autor wiadomosci lekko przesadza: fakt, jest duzo sequeli, pomysly sa powielane milion razy, ale podobnie jest w literaturze, filmie: produkt naprawde oryginalny pod wzgledem formy czy tresci zdarza sie bardzo rzadko

Komentarz: pasterka
2004-03-31
00:21

_Luke_ Legend

_Luke_

Bro-war --> w multi war3 >>>> war2

Co do oryginalnych pomyslow w obecnych "hitach" to owszem, mamy deficyt. Wielkie nadzieje pokladam w STALKERze...

Komentarz: _Luke_
2004-03-31
09:08

Piotrasq Legend

😊

pasterka ---> akurat dobrze trafilas. Jestem konserwatywny do bolu...

Komentarz: Piotrasq
2004-03-31
10:57

Vejt Senator

Vejt

tak jak ja _Luke_

Komentarz: Vejt
2004-03-31
11:04

zanonimizowany6618 Generał

😍

Oryginalne gry powstają, jak najbardziej, problem w tym że o nich się po prostu mówi mniej (albo nie mówi wcale). To znaczy generalnie sytuacja wygląda tak. Prawie wszyscy narzekają jak to jest źle i beznadziejnie, nie ma w co grać i wogóle jest do d*** ale jak rzucisz hasło Psychonauts, Oddworld: Stranger (working title), czy ICO2/NICO to jakoś nikogo to nie rusza. Czyli może jednak nie ma żadnego zapotrzebowania na nowe, oryginalne gry? No bo skoro prawie nikt nie interesuje się naprawdę oryginalnymi i świetnie zapowiadającymi się tytułami, a większość czeka tylko na Dooma 3, Half Life'a 2 i World of Warcraft PRZY OKAZJI narzekając na brak oryginalności w wyżej wymienionych, no to sorry, coś tu chyba jest nie tak...

Komentarz: zanonimizowany6618

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl