Seria Need for Speed - seria gier
Jedna z najstarszych i najpopularniejszych serii gier wyścigowych w historii branży. Need for Speed należy do najbardziej wartościowych marek w portfolio Electronic Arts, a za kolejne jej odsłony zazwyczaj odpowiadają wewnętrzne studia deweloperskie amerykańskiego koncernu, np. EA Black Box czy Criterion Games.
Cykl zadebiutował w 1994 roku grą The Need for Speed, przeznaczoną na konsole piątej generacji (3DO, PlayStation One, Sega Saturn) oraz komputery PC. Produkcja przygotowana została przez ekipę studia EA Canada, utworzonego w wyniku przejęcia Distinctive Software (twórców Test Drive i Test Drive II).
W historii Need for Speed wyróżnia się cztery okresy, odpowiadające zmianom strategii właściciela marki. Pierwszy zakończyła gra Need for Speed: Hot Pursuit 2 (2002). Drugi, trwający od 2003 roku, dobiegł końca wraz z premierą Need for Speed: Undercover (2008). Trzeci, zapoczątkowany przez Need for Speed: Shift (2009), zwieńczyło wydanie Need for Speed: The Run (2011). Czwartą – trwającą do dziś – generację rozpoczęło Need for Speed: Most Wanted (2012). Rok później zadebiutowało Need for Speed: Rivals, pierwsza odsłona cyklu, która ukazała się na konsolach ósmej generacji – Xboksie One i PlayStation 4. Zwiększona moc obliczeniowa pozwoliła na podniesienie poziomu graficznego oraz wprowadzenie systemu All Drive, dzięki któremu mogliśmy płynnie przechodzić między rozgrywką w trybie dla pojedynczego gracza i grą sieciową. Wymagało to jednak stałego połączenia z Internetem, co nie spodobało się części społeczności.
W 2015 roku zdecydowano się na całkowity reboot marki. Wydane wówczas Need for Speed (bez żadnego podtytułu) stanowiło powrót do korzeni serii, stawiając na sprawdzone i wysoko cenione przez fanów rozwiązania. Produkcja zawierała więc rozbudowane opcje modyfikacji aut, elementy autentycznej miejskiej kultury motoryzacyjnej i pełną zwrotów akcji fabułę, rozgrywającą się w otwartym, pogrążonym w mroku nocy mieście.
Cykl ma na koncie także poboczne odsłony mobilne. W 2015 roku na urządzeniach obsługujących systemy iOS i Android ukazała się gra Need for Speed: No Limits. W przeciwieństwie do innych części serii wydanych na platformach przenośnych, tytuł był od początku tworzony z myślą o sterowaniu dotykowym. Produkcję sygnował profesjonalny kierowca wyścigowy Ken Block, który wziął udział w kampanii promocyjnej i wystąpił w oficjalnym zwiastunie.
W portfolio twórców znajduje się również produkcja sieciowa – oparte na modelu free-to-play Need for Speed: Edge. Jest to pierwsza darmowa gra wyścigowa działająca na silniku graficznym Frostbite 3. Bazuje ona w głównej mierze na rozwiązaniach zaczerpniętych z Need for Speed: Rivals.
Na przestrzeni dwóch dekad seria doczekała się ponad dwudziestu odsłon zaliczanych do głównego nurtu oraz kilku spin-offów (np. V-Rally 2). Wspólnym elementem wszystkich gier z cyklu Need for Speed jest możliwość kierowania różnymi modelami samochodów (wśród których na ogół nie brakuje luksusowych marek – Ferrari, Porsche, Mercedesa i innych). Zależnie od koncepcji, jaka przyświecała twórcom, model jazdy ma mniej lub bardziej realistyczny charakter. Z reguły również dostępnych jest wiele trybów rozgrywki, przeznaczonych zarówno do zabawy jedno-, jak i wieloosobowej.
Gry z serii Need for Speed wyróżniają się dynamiczną akcją, której towarzyszy widowiskowa oprawa audiowizualna. Tę ostatnią zapewniają wydajne silniki graficzne, m.in. z rodziny Chameleon Engine oraz Frostbite.
Szacuje się, że do października 2009 roku koncern Electronic Arts sprzedał 100 milionów egzemplarzy gier z cyklu Need for Speed. Popularność serii wśród graczy znalazła przełożenie także na inne produkty, w tym zabawki. Wytwórnia filmowa DreamWorks Studios podjęła się również przygotowania ekranizacji, która trafiła do kin w 2014 roku. Główną rolę zagrał w niej Aaron Paul, znany wcześniej z serialu Breaking Bad.