Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

People Can Fly

Firma polski producent

People Can Fly to istniejące od 2002 roku niezależne, polskie studio deweloperskie, zajmujące się produkcją gier na komputery PC oraz konsole. W latach 2007-2015 stanowiło własność znanego amerykańskiego producenta i wydawcy gier, firmy Epic Games, a w okresie 2013-2015 funkcjonowało jako Epic Games Poland. W sierpniu roku 2015 firma odzyskała jednak niezależność i powróciła do dawnej nazwy. Siedziba People Can Fly mieści się w Warszawie i stanowi miejsce pracy ok. 60 osób. Prezesem studia od roku 2012 jest Sebastian Wojciechowski.

Na przestrzeni lat studio People Can Fly wyspecjalizowało się w tworzeniu dynamicznych strzelanin FPS, a do jego najważniejszych produkcji należą takie gry, jak Bulletstorm oraz wydane w latach 2004-2006 pierwsze odsłony cyklu Painkiller. Jako część Epic Games, studio włożyło swój wkład w rozwój popularnego silnika graficznego Unreal Engine i współpracowało przy wielu produkcjach firmy. Najważniejszymi tytułami stworzonymi dla Epic Games była jednak pecetowa konwersja słynnego konsolowego przeboju Gears of War (2007) oraz wydany w 2013 roku spin-off serii, zatytułowany Gears of War: Judgment.

Historia

Studio People Can Fly zostało utworzone w lutym 2002 roku, z inicjatywy Andrzeja Poznańskiego, Michała Kosieradzkiego oraz Adriana Chmielarza – prawdziwej legendy polskiego gamedevu, współtwórcy założonego w 1992 roku studia Metropolis Software. Debiutancką produkcją studia była wydana na świecie przez firmę Dreamcatcher Interactive dynamiczna, pierwszoosobowa strzelanina Painkiller. Produkcja wzorowana na klasycznych shooterach pokroju Quake’a czy Unreal Tournament okazała się sporym sukcesem, a w kolejnych latach nakładem tego samego wydawcy ukazały się: oficjalny dodatek Battle Out of Hell oraz przeznaczona na konsole Xbox konwersja pierwowzoru, zatytułowana Painkiller: Hell Wars.

Kolejnym projektem, nad którym skupiło się studio People Can Fly, była tworzona we współpracy z firmą THQ gra Come Midnight, łącząca elementy gry przygodowej, thrillera detektywistycznego oraz survival horroru. Utrzymana w klimacie noir historia śledczego, który podczas pracy czyni użytek z mocy kontaktowania się ze zmarłymi, została jednak skasowana z powodu poważnych problemów finansowych THQ. Swoistą ciekawostkę stanowić może jednak fakt, że jej oryginalna koncepcja została ponownie wykorzystana w grze Zaginięcie Ethana Cartera (2014), będącej debiutancką produkcją założonego przez Adriana Chmielarza studia The Astronauts.

Po sukcesie Painkillera studio stanęło przed koniecznością wyboru pomiędzy dalszym rozwijaniem autorskiego silnika graficznego, a sięgnięciem po engine opracowany przez firmę zewnętrzną. Wybór padł na stworzony przez firmę Epic Games silnik Unreal Engine i w ten oto sposób doszło do nawiązania współpracy pomiędzy People Can Fly a słynnym amerykańskim producentem i wydawcą gier. Po prezentacji autorskiego dema, Epic Games zatrudniło polskiego dewelopera do prac nad pecetową konwersją swego konsolowego przeboju Gears of War (2007). Rok później, People Can Fly wzięło również udział w pracach nad drugą częścią tej gry. Zadowolona z efektów współpracy firma Epic Games zdecydowała się na zakup części udziałów w People Can Fly, zaś w kolejnych latach ich liczba była sukcesywnie zwiększana, co doprowadziło do formalnego przejęcia studia.

W sierpniu 2008 roku Epic Games ogłosiło, że wydawcą kolejnej gry People Can Fly będzie firma Electronic Arts. Tytułem tym okazała się debiutująca finalnie w 2011 roku na pecetach i konsolach dynamiczna strzelanina Bulletstorm. Gra utrzymana w podobnym klimacie co debiutancki Painkiller okazała się kolejnym sporym sukcesem studia i jedną z najbardziej znanych na świecie polskich produkcji. Swoistą ciekawostkę stanowiła też towarzysząca jej darmowa, promocyjna minigra o nazwie Duty Calls: The Calm Before the Storm, będąca parodią popularnej serii Call of Duty oraz pewnych utartych schematów współczesnych strzelanin FPS. 1 czerwca 2012 roku ogłoszono, że kolejną produkcją People Can Fly będzie spin-offowa odsłona popularnej serii Gears of War, którą okazała się wydana w marcu kolejnego roku gra Gears of War: Judgment (2013).

13 sierpnia 2012 roku doszło do całkowitego przejęcia People Can Fly przez firmę Epic Games. W tym samym dniu studio opuścił niezadowolony z utraty niezależności Adrian Chmielarz, a wraz z nim dwóch pozostałych współzałożycieli firmy. Rolę prezesa studia objął zaś Sebastian Wojciechowski. 1 listopada 2013 roku People Can Fly zmieniło nazwę na Epic Games Poland i w kolejnych miesiącach współpracowało przy różnych projektach firmy macierzystej, mając swój istotny wkład w rozwój kolejnej generacji silnika Unreal Engine 4.

Mimo udanej współpracy z Epic Games, z czasem jednak rola tzw. dewelopera posiłkowego przestała zadowalać ambitnych twórców z byłego People Can Fly. Przełom nastąpił jednak 24 czerwca 2015 roku, kiedy to studio ogłosiło, że po blisko dwóch latach działalności jako Epic Games Poland powraca do dawnej nazwy i loga, stając się na powrót deweloperem niezależnym. Mimo rozstania z Epic Games, People Can Fly kontynuowało jednak współpracę z poprzednim właścicielem, pomagając m.in. w procesie deweloperskim takich gier, jak Fortnite czy mobilne Infinity Blade III studia ChAIR Entertainment. Jednocześnie ogłosiło, że pracuje nad dwoma zupełnie nowymi projektami z gatunku strzelanin FPS, z których jednym okazała się zremasterowana wersja największego przeboju studia, czyli wydanej pierwotnie w 2011 roku gry Bulletstorm.