Polskie studio People Can Fly zawiesza dwa projekty i zwalnia pracowników
Szef studia People Can Fly poinformował za pośrednictwem portalu X o wstrzymaniu prac nad dwoma projektami i poważnych zmianach strukturalnych.

Studio People Can Fly istnieje na rynku od 23 lat. Przez ten czas zaliczyło mnóstwo wzlotów i upadków. Ostatnie miesiące idealnie odwzorowują ich historię, jednak prawdopodobnie nikt nie spodziewał się aż takich problemów.
Pod koniec 2024 roku, twórcy Painkillera, Outriders i głośnego Bulletstorm ogłosili, że w związku z problemami finansowymi musieli zwolnić 120 osób. Początek tego roku przyniósł jednak informację o pracach nad Gears of War: E-Day i współpracę z Sony Interactive Entertainment. Jednakże wszystko wskazuje, że szczęście nie trwało za długo.
People Can Fly z poważnymi problemami
Szef studia PCF, Sebastian Wojciechowski, za pośrednictwem wpisu na portalu X przedstawił oficjalne oświadczenie na temat ostatnich decyzji w firmie. W wiadomości czytamy o zawieszeniu prac nad dwoma projektami: Gemini oraz Bifrost.
Pierwsza z produkcji powstawała już od pewnego czasu, a jej wydawcą miała być firma Square Enix. Według informacji przekazanych przez Sebastiana Wojciechowskiego, to właśnie problemy z wydawcą były powodem zatrzymania prac.
Podobny los spotkał projekt Bifrost, który z kolei dodatkowo został zawieszony z powodu problemów finansowych zagrażających realizacji produkcji. Te obydwie decyzje jednoznacznie przekładają się na dalsze funkcjonowanie studia, a także konieczność znacznego ograniczenia zespołów.
Dziś podjęliśmy bardzo trudną decyzję o zawieszeniu rozwoju projektów Gemini i Bifrost – odpowiednie raporty bieżące zostały opublikowane.
Zawieszenie projektu Gemini jest konsekwencją nieprzedstawienia nam przez wydawcę projektu kolejnego aneksu do Umowy Wydawniczej, obejmującego warunki realizacji kolejnych kamieni milowych w projekcie Gemini oraz braku komunikacji ze strony wydawcy co do chęci kontynuacji lub zakończenia projektu Gemini.
Projekt Bifrost został zawieszony z powyższych powodów oraz z uwagi na analizę przepływów pieniężnych Grupy, która wykazała brak perspektyw na zabezpieczenie zasobów organizacyjnych i środków finansowych niezbędnych do kontynuacji produkcji i wydania tego projektu.
W związku z tym, musimy znacznie przegrupować się jako studio i zmniejszyć skalę naszych zespołów, co boli najbardziej.
Pragniemy wyrazić nasz najgłębszy żal i smutek z powodu przebiegu wydarzeń oraz szczerą wdzięczność za dotychczasowy wkład wszystkich osób.
Co dalej?
Ciężko jednoznacznie stwierdzić, jak poważna reorganizacja czeka studio PCF i jego pracowników. Wciąż w grze pozostaje nadchodzące Gears of War: E-Day i najnowsza produkcja studia z pogranicza gier survivalowych i ekstrakcyjnych, tj. Lost Rift. Nie wiadomo również, jakie losy czekają współpracę studia z Sony. Być może w najbliższym czasie poznamy dalsze kroki deweloperów i ich wpływ na sytuację.