Dżungla (Jungle) w League of Legends | Rola w drużynie
Aktualizacja:
Dżungla to rola, która bezpośrednio wpływa swoją obecnością na losy całego meczu. Wyjątkowo nie można jej przyporządkować żadnej z linii - Leśnik zdobywa złoto i doświadczenie z obozów w Dżungli. W wolnym czasie powinien pomagać innym liniom, Gankując je. Oprócz tego na barkach leśnika spoczywa kontrola obiektów, takich jak Smok czy Baron. Ostatnią kwestią, na którą Dżungler musi zwrócić uwagę, jest kontrowanie swojego odpowiednika - przeciwny Leśnik będzie starał się z całych sił utrudnić grę sojusznikom, dlatego kontrola wizji i kradzież obozowisk jest równie ważna, co pozostałe zadania.
- Mapa wraz z zaznaczonymi obozami i potworami neutralnymi
- Start w Dżungli
- Przykładowe trasy w Lesie
- Klasy bohaterów do Dżungli
Mapa wraz z zaznaczonymi obozami i potworami neutralnymi

Dżungla przedzielona na cztery segmenty, po dwa na drużynę. Dodatkowo obozy przedziela rzeka, po której wędruje krab. Gra nie utrudnia przejścia na drugą stronę mapy, jednakże wiąże się to z ogromnym ryzykiem dla gracza. Należy unikać sytuacji, w której próbujemy przemieszczać się po terenie wroga bez odpowiedniej wizji, lub przewagi liczebnej. Naraża to na śmierć zarówno gracza z Lasu, jak i sojuszników, którzy mylnie zdecydują się mu pomóc. Na drugą stronę mapy można bezpiecznie przejść, kiedy leśnik wroga jest martwy, lub widoczny na drugim końcu mapy.
Na Dżunglę składają się poniższe obozy:
Ikona | Opis |
![]() | Skalniaki (Krugs) - Najbardziej czasochłonny obóz. Z największego skalniaka wylatują dwa średnie, a z nich kolejne dwa, najmniejsze. Zapewniają one jednak najwięcej doświadczenia spośród wszystkich potworów. |
![]() | Czerwony Krzewogrzbiet (Brambleback) - stosunkowo silny potwór. Po zabiciu przyznaje bohaterowi Herb Żaru, czerwone wzmocnienie które wzmacnia jego ataki podstawowe płomeniami. Zadają one obrażenia nieuchronne oraz spowalniają. W późniejszym etapie gry warto zostawić ten obóz dla Strzelca, jako że ataki zasięgowe aplikują spowolnienie z taką samą siłą, jak bohaterowie w zwarciu. |
![]() | Brzytwodzioby (Raptors) - bardzo specyficzna gromadka potworów. Dla bohaterów z umiejętnościami obszarowymi nie powinny stanowić problemów, jednak dla reszty wskazane jest omijanie tego obozu. |
![]() | Wilki Mroku (Murk Wolfs) - najłatwiejszy z wszystkich obozów w Dżungi. Zadają niskie obrażenia, i przyznają proporcjonalnie mało punktów doświadczenia. |
![]() | Niebieski Strażnik (Blue Sentinel) - Obóz z pojedynczym przeciwnikiem, który po zabiciu nagradza gracza Herbem Zrozumienia - niebieskim wzmocnieniem przyznającym redukcję czasu odnowienia i regenerację many. Zalecane jest oddawanie tego stwora dla bohatera, który najlepiej w drużynie obija z daleka, i który jest najbardziej "manożerny". |
![]() | Ponurnik (Gromp) - wyjątkowo wytrzymały potwór. Zadaje umiarkowane obrażenia, ale pomimo tego jest on najczęściej pomijanym obozem przez Dżunglerów. |
![]() | Wędrujący Krab (Scuttle Crab) - znajduje się po jednej stronie rzeki, i w przeciwieństwie do reszty potworów, ten nie odpowiada agresją. Po zadaniu mu obrażeń ucieka od bohatera, przez co wydłuża czas jego likwidowania. Po zabójstwie wytwarza okrąg wizji dla sojuszników, przed Baronem lub Smokiem, zależnie od tego na której stronie aktualnie żył. |
![]() | Smok Żywiołów (Elemental Dragon) - Potężny potwór, który stanowi również jeden z głównych celów na mapie. Zależnie od tego, jaki żywioł reprezentuje, przynaje odpowiednie benfity całej drużynie. Smoki mogą się powtarzać, przyznając coraz to bardziej wzmocnione efekty. Wszystkie smoki zostały opisane w sekcji "Główne cele na mapie". |
![]() | Herald Riftu (Rift Herald) - Bardzo wytrzymały potwór, którego powinno się robić w przynajmniej dwie osoby. Można go zrobić w pojedynkę, jednak jest bardz czasochłonne i zarezerwowane tylko dla najtwardszych bohaterów dla Dżungli. Pozostawia za sobą, którego działanie zostało opisane w raz ze Smokami Żywiołów. |
![]() | Baron Nashor (Baron Nahor) - Najsilniejszy z wszystkich potworów. Wykonanie go wymaga zgrupowania się całej drużyny, ponieważ wyprowadza on kolosalne obrażenia. Przyznaje wzmocnienie o nazwie Ręka barona - wzmocnienie które potrafi odmienić, bądź przypieczętować losy całego meczu. Szczegóły jego działania znajdują się wraz opisem Smoków Żywiołów i Heralda. |
Ważne jest, aby zawsze zabijać każdego ze stworów w danym obozie. Czas odnowienia jest liczony dopiero od pełnego wyczyszczenia, także dopóki stoi choćby mały brzytwodziób, to reszta nie pojawi się aż do jego zabicia. Odwrotną sytuacją jest czyszczenie potworów po stronie przeciwnika - niedokończenie obozu spowoduje, że będzie on musiał sam to zrobić, skutecznie opóźniając jego odnowienie.
Start w Dżungli
To, od jakiego obozu powinien zacząć Dżungler, zależne jest od strony, na której zaczęła się rozgrywka. Dla dolnej drużyny będzie to Czerwony Krzewogrzbiet, natomiast dla górnej - Niebieski Strażnik. Spowodowane jest to tym, że leśnik na pierwszym poziomie potrzebuje pomocy, inaczej zostałby on dotkliwie opóźniony. Najlepszą pomoc można uzyskać od sojuszników na Dolnej Alei. Są oni zobligowani do udzielenia wsparcia. Ważne jest, żeby nie udało się jednemu z graczy nieumyślnie ukraść obozu - jest to strata wzmocnienia, złota i doświadczenia dla dżungera, któremu ciężko będzie nadgonić za przeciwnikiem. Każda z kłód podłożonych sojusznikowi prowadzi do konsekwencji, które ponosi cała drużyna.
Obligatoryjnymi elementami dla Dżunglera są:
Ikona | Opis |
![]() | Porażenie (Smite) - Czar Przywoływacza, bez którego nie można kupić przedmiotów dla dżunglera. Znacznie przyspiesza czyszczenie obozowisk, jednak jego najważniejszą funkcją jest zabezpieczanie ważnych celów, takich jak Smok czy Baron. Bez aktywnego porażenia drużyna nie powinna zaczynać żadnych z tych potworów, jako ze zwiększa to ryzyko kradzieży przez przeciwników. |
![]() | Maczeta łowcy (Hunter's Machete) - Jeden z dwóch przedmiotów startowych dla leśnika. Polecany dla bohaterów skupiających się na atakach podstawowych oraz takich, którzy nie mają problemów z maną. |
![]() | Talizman łowcy (Hunter's Talisman) - Drugi przedmiot startowy do dżungli. Proponowany bohaterom z umiejętnościami obszarowymi oraz małym zasobem many. |
Przykładowe trasy w Lesie

Najbardziej podstawowa trasa dla Leśnika. Po ostatnim obozie gracz powinien uzyskać trzeci poziom, czyli komplet umiejętności nie licząc ultimate'a. W tym miejscu należy pomyśleć o ganku. Jeśli wszystkie miniony sojuszników są przepchnięte, a gank niemożliwy, dżungler może wrócić do swojego lasu, spróbować ukraść obóz wroga, lub spróbować zabić drugiego kraba. Minusem tej ścieżki jest duże prawdopodobieństwo spotkania przeciwnika przy pierwszym krabie, dlatego należy obserwować stan linii na mapie. Nie warto ryzykować życiem dla jednego obozu, także w razie wątpliwości zalecany jest odwrót i podjęcie kraba po drugiej stronie rzeki. W przypadku Jeśli bohaterowi brak umiejętności obszarowych, to należy zamienić obóz Brzytwodziobów na Ponurnika.

Tak zwany fullclear, czyli pełne wyczyszczenie lasu. Bohater otrzymuje maksymalną ilość doświadczenia i złota z dżungli. Polecana bardziej pasywnemu leśnikowi, jako że minie dużo czasu zanim będzie on gotowy do pomocy innym graczom. Dodatkowym minusem jest fakt, że bardzo często przeciwny dżungler jako pierwszy zabija kraba, a czasami nawet oba. Aby temu zapobiec należy wybrać takiego bohatera, który potrafi wyczyścić obozy w naprawdę szybkim tempie, na przykład Amumu czy Hecarim.

Ostatnia, najbardziej agresywna trasa. Składa się z trzech obozów, w tym z Brzytwodziobów i Skalniaków, które przyznają najwięcej doświadczenia. Po ich ukończeniu bohater powinien uzyskać trzeci poziom. Komplet umiejętności i aktywne Czerwone wzmocnienie tworzą idealną mieszankę dla wczesnych ganków. Gracz po uzyskaniu zabójstwa będzie lepszej sytuacji od przeciwnego leśnika. Oprócz tego dzięki presji na liniach dżungler może spokojnie podejść do jednego, a nawet dwóch krabów, jako że przeciwnicy nie będą w stanie zgrupować się i przeszkodzić. Ścieżka ta ma jednak podstawową wadę - jeśli ganki na liniach nie powiodą się, opóźni to drastycznie rozwój bohatera względem przeciwnego dżunglera. Dodatkowo może on bezpiecznie ukraść wiele obozów, jako że będzie znał lokalizację gracza. Jest to trasa polecana dla postaci z najskuteczniejszymi gankami w początkowej fazie gry, na przykład Xin Zhao czy Pantheon.
Klasy bohaterów do Dżungli
Rola Leśnika jest najbardziej elastyczna w kwestii doboru bohatera. Żeby heros mógł być uznany za dżunglera, musi on czyścić las szybko i bez dużej utraty zdrowia. Drugim czynnikiem jest skuteczność ganków - cennymi umiejętnościami na początku rozgrywki są wszelkie doskoki lub ograniczenia ruchu. Najczęstszymi bohaterami spotykanymi w lesie są Zabójcy, Wojownicy i Tanki.
Klasy | Opis | Przykłady |
![]() | Pogromcy (Slayers)- potrafią być piekielnie silni, jeśli zdobędą przewagę na początku gry. Brakiem ograniczeń ruchów nadrabiają obrażeniami oraz mobilnością. Potrafią zabić wrażliwych przeciwników w mgnieniu oka, lecz są bezużyteczni bez przewagi, lub przeciwko twardszej kompozycji. | |
![]() | Wojownicy (Fighters) - Cechują się wszystkimi zaletami pozostałych grup - mają dużo obrażeń, są mobilni i wytrzymali, oraz nie brakuje im efektów CC. Ale jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Wojownicy nie mogą tak bezkarnie inicjować jak Tanki, oraz nie pozbywają się słabszych przeciwników tak szybko, jak zabójcy. | |
![]() | Obrońcy (Tanks) - najtwardsi z grona potencjalnych leśników. Ich użyteczność zależy od skuteczności sojuszników, a to za sprawą niskich obrażeń kosztem dużej ilości zdrowia i efektów kontroli tłumu. Warto ich wybrać gdy w kompozycji brakuje bohatera odpowiedzialnego inicjację i absorbowanie obrażeń. |
0
- League of Legends - poradnik do gry
- League of Legends - poradnik dla początkujących
- Rola w drużynie
- Rola bohaterów w drużynie w League of Legends
- Górna Aleja (Top lane) | Rola w drużynie w League of Legends
- Dżungla (Jungle) w League of Legends | Rola w drużynie
- Środkowa Aleja (Mid lane) | Rola w drużynie w League of Legends
- Dolna Aleja (Bottom) | Rola w drużynie w League of Legends
- Wsparcie (Support) w League of Legends | Rola bohaterów w drużynie
- Rola w drużynie
- League of Legends - poradnik dla początkujących
Komentarze czytelników
mruczek42 Junior
Potrzebujesz RP? Zgarnij je w łatwy sposób:
nagroportal.pl/lolrp/1inxtw5/3
PS: Naprawdę dobre poradniki :)
Hypnotic Junior
Wspaniała gra drużynowa dzięki której można nauczyć się pracy w grupie. Jednak często przyjemność z gry psują toksyczni gracze.
Zapraszam na oddshoty z lola i innych gier, miłego oglądania. :)
[link]
zanonimizowany1128162 Pretorianin
Zajrzalem na Wasza strone, a ze nic ciekawego do przeczytania nie znalazłem trafilem tutaj. Z postaci które polecacie na start lepiej znam jedynie Warwicka (gram glownie jungle – top ) Wchodze czytam i okazuje się ze chyba jest jakiś inny Warwick niż tym którym gram:) Przede wszystkim to nie jest jungler dla poczatkujaych, dobry ww szuka 1vs1 na 3lvl, co często wiaze się z wchodzeniem do wrogiego lasu. Z jednej strony zazwyczaj ma swietne 2 vs 2 na topie ale na bocie ze względu na zestaw umiejetnosci ganki sa ryzykowne, co może zabolec. Ww chciałby mieć 1,5k przy pierwszym powrocie także od początku masz presje, bo trzeba dzialac. Itemizacja również wymaga znajomości gry i jest mocno zalezna od tego czy jesteś do przodu w zlocie oraz od rozpoznania silnych momentow kluczowych przeciwnikow. Co by się nie rozpisywać -> moim zdaniem bzdury piszecie. Az sobie przeczytam opisy innych postaci:)
Luna Belle Junior
Gram w osu od około miesiąca. Naprawde super gra! Warto kupic tablet XP-Pen Star G430S ( www.xp-pen.com/product/52.html ) . pióro jest lekkie a chęci do gry mi nie brakuje .
ligowiec radek 69 Junior
nie dziala na i4 z kolegami poniewaz tusk istnieje
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.