Po drugie - Totemy i map awarness | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
Aktualizacja:
Po drugie - Totemy i map awarness
Ogromną rolę w trakcie rozgrywki w League of Legends odgrywa wiedza o poczynaniach przeciwnika. Określanie pozycji członków drużyny przeciwnej, odczytywanie ich intencji - to umiejętności, które pozwolą Ci nie tylko uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji, ale także wykorzystać niejedną okazję do zdobycia przewagi.
Aby mieć lepszy pogląd na to, co się dzieje na mapie, używaj totemów (wardów). Dzielą się one na dwa rodzaje - totemy ukrycia oraz totemy widzenia.
Te pierwsze (każdy z nich kosztuje 75 sztuk złota), po ustawieniu, zapewniają Twojej drużynie wizję na pobliskim obszarze przez trzy minuty, są przy tym niewidzialne dla przeciwnika (chyba że użyje Badawczej Soczewki - red trinket). W przypadku wykrycia, ulegają zniszczeniu po przyjęciu trzech auto-ataków przeciwnika (są odporne na umiejętności). W danym momencie mogą funkcjonować na mapie tylko trzy totemy ukrycia ustawione przez tego samego gracza. W przypadku postawienia czwartego, natychmiast znika ten najstarszy.
Inaczej ma się sprawa w przypadku totemów widzenia (pink wards) - każdy kosztuje 100 sztuk złota, a ich liczba jest ograniczona do jednego na każdego gracza (zasada jest ta sama - w przypadku postawienia drugiego pink warda, poprzedni znika). Są one widoczne dla wszystkich, mogą zatem zostać łatwo zniszczone (choć są wytrzymalsze od totemów ukrycia). Jaki jest zatem sens kupowania pink wardów? Przede wszystkim ukazują one niewidzialne jednostki (także totemy ukrycia), przydają się zatem do usuwania wardów przeciwnika, zapewniania sobie wizji tam, gdzie jednocześnie nie chcemy by miał ją przeciwnik. Totemy widzenia są również szczególnie przydatne w walce z bohaterami, których umiejętności zapewniają im niewidzialność (jak Rengar, Twitch czy Akali). Dodatkową zaletą pink wardów jest to, że nie mają ograniczenia czasowego (mogą stać nawet przez całą grę). Ich koszt zwraca się zatem już po czterech minutach (w stosunku do kosztu totemu ukrycia - 75 sztuk złota za 3 minuty wizji)
Stosowanie totemów (wardowanie) to nawyk, który musisz wyrobić. Jest to swoiste zabezpieczenie - agresywna gra połączona z brakiem wiedzy na temat poczynań przeciwnika często kończy się niezbyt szczęśliwie.
Poniżej znajdziesz informacje o miejscach, w których dobrze jest ustawić totemy w zależności od pozycji, na której gramy.
Górna Linia
Grając na górnej linii musisz liczyć się z tym, że dystans pomiędzy wieżami Twoją i przeciwnika jest bardzo duży. Jeśli wrogi jungler zgankuje w momencie, w którym akurat zapędziłeś się za daleko, masz naprawdę niewielką szansę na przeżycie. Stąd tak ważna jest odpowiednia wizja.


Środkowa Linia
Popularny "mid" daje każdemu graczowi ogromne pole do popisu pod względem możliwości prowadzenia rozgrywki. Dystans pomiędzy wieżami jest dość krótki, co znacząco ułatwia ucieczkę w przypadku ganku (co oczywiście nie oznacza, że jesteś w pełni bezpieczny), a na północ i południe od wymienionej alei znajdują się bardzo uczęszczane przez junglerów ścieżki. Umieszczone w odpowiednich miejscach totemy zapewnią Ci nie tylko względne bezpieczeństwo, ale i częściową świadomość tego, co porabia jungler z drużyny przeciwnej.


Minusem takiego ustawienia totemów jest konieczność ciągłego śledzenia tego, co się dzieje na mapie. Jeśli tego nie umiesz, możesz zapewnić sobie podstawową wizję w zaroślach na brzegach Twojej alei - nie będzie może tak efektywna, zmniejszy szansę, że przeoczysz nadciągającego wrogiego junglera.
Dolna Linia
Dolną linię, podobnie jak górną, cechuje dość długi dystans pomiędzy wieżami, co sprawia, że grając na niej należy szczególnie uważać na ganki. Standardowe umieszczenie totemów dla dolnej linii przedstawia się następująco:


Jungla
Grając jako jungler, warto zapewnić sobie wizję na obozach stworów, których zabicie nagradzane jest buffem, gdyż wrogi jungler może próbować counterjunglingu (czyli wejścia w Twoją junglę by pozbawić Cię możliwości zdobycia buffów).

Niektórzy gracze robią to na samym początku gry, niemal od razu po zdobyciu swojego wzmocnienia. Są też tacy, którzy poczekają na Ciebie w zaroślach i spróbują Cię zabić, gdy Ty będziesz w trakcie walki z dość mocnym w tej fazie rozgrywki stworem. Możesz poprosić jednego ze swoich sojuszników, by na początku gry użył Strażniczego Totemu do zapewnienia wizji w zaroślach niedaleko stwora z buffem od którego nie zaczynasz.
Map awarness
Oczywiście same umieszczanie totemów niewiele Ci da, jeśli nie będziesz umiał z nich korzystać. Pojawia się tu termin map awarness, czyli świadomości tego, co się dzieje na mapie. Ogromną rolę odgrywa tutaj minimapa - to ona przedstawia Ci zarys sytuacji na innych liniach, a także pojęcie o pozycji poszczególnych graczy. Musisz zatem wyrobić sobie nawyk regularnego jej sprawdzania (można to porównać do zerkania w lusterko podczas jazdy samochodem). Początkowo rób to po każdym zdobytym przez Ciebie last-hicie, dzięki czemu po pewnym czasie stanie się to dla Ciebie naturalne.
Zerkając na minimapę zwracaj uwagę na:
1. Pozycję wrogiego junglera - jeśli go nie widzisz, a nie masz wizji wokół Twojej alei, nie ryzykuj poprzez zbyt agresywną grę
2. Pozycję pozostałych przeciwników. Czy jakiegoś gracza brakuje na swojej linii? Jeśli tak - zachowaj ostrożność
3. Pozycję sojuszników, szczególnie Twojego junglera. Może właśnie gracz z Twojej drużyny zmierza w Twoją stronę by Ci pomóc? Może akurat sam potrzebuje pomocy? To czy i jak szybko zareagujesz może przesądzić o zdobyciu przewagi przez Twój team
0
- League of Legends - poradnik do gry
- League of Legends - graj jak pro - poradnik do gry
- Pięć elementów zdobywania przewagi
- Po pierwsze - Skuteczna gra na linii | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
- Po drugie - Totemy i map awarness | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
- Po trzecie - Komunikacja | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
- Po czwarte - Cele drugorzędne | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
- Po piąte - Walki drużynowe | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
- Pięć elementów zdobywania przewagi
- League of Legends - graj jak pro - poradnik do gry
Komentarze czytelników
zanonimizowany979205 Junior
Męczy cię pobyt w "elohell"? Mamy na to radę!
Masz dosyć elo hell ?
Cchesz wybić się do dywizji na której ci zależy?
Zapraszamy do naszej oferty [link]
Oferujemy profesjonalny boosting na wysokim poziomie.
Serdecznie zapraszamy!
czopor Konsul
Dlaczego Polacy tutaj mają kupować abonament, żeby zobaczyć te poradniki, a te same poradniki po angielsku za darmo udostępniacie na http://guides.gamepressure.com/ ?
zanonimizowany425280 Legend
Jak patrzę na te niektóre guidy to aż się dziwię że wam nie wstyd takie coś publikować. Miałem coś popisać parę miesięcy temu, ale w końcu wyszło że się z tym nie pozbierałem.
Wgl ktoś kto ma o tej grze jakiekolwiek pojęcie zaglądał i sprawdzał te poradniki? Z takich kwiatków to choćby Nasus z dwoma itemami z Sheenem w finalbuildze + masterki 21/9, agresywny laner grający z 3xLSQ(lol, w jaki sposób zwiększając swój sustain i zmniejszając dmg zwiększasz swoją agresywność? jedno albo drugie, ten setup był(nie jest już aktualny bo wartosci run zmienily sie kilka patchow temu) dobry na adc ponieważ supporty z sustainem nie byly w mecie i na kilku topach jak Jax czy Aatrox aby zwiekszyc ich sustain w early i pomóc im osiągnać powerspike spokojniej), bardzo prymitywne buildy i zupełnie niedziałające np. Xin Zhao z toną wbudowanego dmg i 0 attack speedu, pomijam już to że jego statystyki bazowe są stosunkowo niskie i wystarczyłby jeden hard cecek żeby go rozjechali w lacie zanim byt dotarł do któregokolwiek z carry. Nie chce mi się nawet dalej tego przeglądać, a jestem pewien że jeszcze trochę bym tego znalazł.
Napiszcie do mnie na email: [email protected] żeby to jakoś ugadać i ew. potem się przerzucić na jakiegoś gadugadu żeby łatwiej poszło.
yadin Legend
Gry na DC kosztowaly ponad 250zl (House of Dead 2, Crazy Taxi) a mozna je bylo ukonczyc w jakies 40min. Oczywiscie sa gry rpg starczajace na kilkadziesiat godzin tak jak napisales. Tak samo jak mozesz kupic serial za 300zl i bawic sie ogladajac bite 40 godzin
mruczek42 Junior
Potrzebujesz RP? Zgarnij je w łatwy sposób:
nagroportal.pl/lolrp/1inxtw5/3
PS: Naprawdę dobre poradniki :)
Hypnotic Junior
Wspaniała gra drużynowa dzięki której można nauczyć się pracy w grupie. Jednak często przyjemność z gry psują toksyczni gracze.
Zapraszam na oddshoty z lola i innych gier, miłego oglądania. :)
[link]
zanonimizowany1128162 Pretorianin
Zajrzalem na Wasza strone, a ze nic ciekawego do przeczytania nie znalazłem trafilem tutaj. Z postaci które polecacie na start lepiej znam jedynie Warwicka (gram glownie jungle – top ) Wchodze czytam i okazuje się ze chyba jest jakiś inny Warwick niż tym którym gram:) Przede wszystkim to nie jest jungler dla poczatkujaych, dobry ww szuka 1vs1 na 3lvl, co często wiaze się z wchodzeniem do wrogiego lasu. Z jednej strony zazwyczaj ma swietne 2 vs 2 na topie ale na bocie ze względu na zestaw umiejetnosci ganki sa ryzykowne, co może zabolec. Ww chciałby mieć 1,5k przy pierwszym powrocie także od początku masz presje, bo trzeba dzialac. Itemizacja również wymaga znajomości gry i jest mocno zalezna od tego czy jesteś do przodu w zlocie oraz od rozpoznania silnych momentow kluczowych przeciwnikow. Co by się nie rozpisywać -> moim zdaniem bzdury piszecie. Az sobie przeczytam opisy innych postaci:)
Luna Belle Junior
Gram w osu od około miesiąca. Naprawde super gra! Warto kupic tablet XP-Pen Star G430S ( www.xp-pen.com/product/52.html ) . pióro jest lekkie a chęci do gry mi nie brakuje .
ligowiec radek 69 Junior
nie dziala na i4 z kolegami poniewaz tusk istnieje
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
