Kompozycja drużyny w League of Legends | Na początek o podstawach
Aktualizacja:
Kompozycja drużyny
League of Legends jest grą dość złożoną - nowi gracze nierzadko czują się zagubieni w ilości dostępnych czempionów, czarów przywoływacza, run i specjalizacji (o mechanikach właściwej rozgrywki). Wymienione niżej porady ogólne są skierowane głównie do nich, choć niewykluczone też, że i nieco bardziej zaprawione w bojach osoby dowiedzą się z nich czegoś wartościowego.
Pierwszym elementem League of Legends, który każdy gracz powinien opanować jest odpowiedni dobór bohaterów. W grze mamy do dyspozycji ponad stu czempionów, każdy posiadający inne umiejętności i statystyki. Daje nam to ogromną liczbę możliwości dobrania składu drużyny.
W League of Legends funkcjonuje jednak metarozgrywka (w skrócie: meta), czyli niepisany zestaw zasad, który (najprościej rzecz ujmując) określa po prostu jak się powinno grać. Istnienie mety jest często krytykowane (niektóre osoby twierdzą, że nie pozwala ona na kreatywne podejście do rozgrywki), ale nie zmienia to faktu, że jest ona zazwyczaj przestrzegana, gdyż zapewnia największe szanse na zwycięstwo. Ta część poradnika skupi się przede na przedstawieniu zasad komponowania drużyny w oparciu o obowiązującą metę.
Drużyna w League of Legends składa się z pięciu graczy, a każdy z nich pełni inną rolę. Mamy zatem następujące pozycje: jungler, top (górna aleja), mid (środkowa aleja), bot (dolna aleja). Na tę ostatnią idzie zazwyczaj dwóch graczy (strzelec i wsparcie), a to ze względu na bliskość Smoka, którego kontrola jest ważnym czynnikiem prowadzącym do zwycięstwa.
Dobra kompozycja drużyny nie sprowadza się jednak tylko do obsadzenia przez graczy każdej z dostępnych ról. Równie ważne jest, by cechy wybranych czempionów uzupełniały się. Wymaga to niestety znajomości (przynajmniej orientacyjnej) działania umiejętności wszystkich dostępnych w grze bohaterów. Na początku brzmi to może przytłaczająco, ale wiedza ta przyjdzie z czasem, w miarę gdy liczba rozegranych przez nas gier będzie rosła.
Kiedy zatem staniemy przed wyborem bohatera, jakim mamy zagrać, zwróćmy uwagę na to, jakich czempionów wybrali nasi sojusznicy. Dobrze skomponowana drużyna powinna zawierać następujące elementy:
1. Równowaga w rodzaju zadawanych obrażeń. Siła umiejętności u niektórych bohaterów zależy od ilości posiadanych przez nich punktów ataku (AD). U innych, skalują się one z liczbą punktów mocy (AP). Są też czempioni, którzy posiadają umiejętności z przelicznikami zarówno z AP jak i AD. Dobrze skomponowana drużyna składa się zarówno z postaci, którzy zadają obrażenia fizyczne jak i takich, którzy sieją spustoszenie za pomocą magii. Taki układ utrudnia przeciwnikom zabezpieczenie się przed zadawanymi przez nas i naszych sojuszników obrażeniami.
2. Efekty kontroli tłumu (Crowd Control - CC). Są to wszystkie umiejętności, które ograniczają w jakiś sposób możliwości działania przeciwników. Zaliczają się do nich wszelkie uciszenia, unieruchomienia, podrzucenia, spowolnienia etc. Są one szczególnie ważne w walkach drużynowych. Wyłączenie, choćby na 2-3 sekundy, ze starcia jednego lub więcej graczy z drużyny przeciwnej może przesądzić o jego wyniku. Przykładami czempionów, którzy mają potężne umiejętności kontroli tłumu są: Nami, Amumu, Sona.
3. Równowaga pomiędzy przeżywalnością, a ilością zadawanych obrażeń. Bohaterowie w League of Legends różnią się statystykami. Część z nich określa się mianem 'papierowych', czyli takich, których cechuje mała ilość punktów życia i odporności (np. Twisted Fate, Fiddlesticks). Chociaż zazwyczaj braki w żywotności nadrabiają oni zadawanymi przez siebie obrażeniami, drużyna złożona tylko z takich czempionów może nie mieć łatwego życia, szczególnie z bardziej zrównoważonym pod tym względem składem po stronie przeciwnej. Warto zatem mieć w drużynie 1-2 postaci, które są nieco bardziej wytrzymałe - przydadzą się do inicjacji walk drużynowych i ochrony czempionów, których rolą jest zadawanie obrażeń. Przykładami wytrzymałych bohaterów są: Volibear, Malphite, Udyr.
4. Mobilność. Postaci mobilne to takie, których umiejętności pozwalają pokonać szybko jakiś dystans. Są to wszelkiego rodzaju doskoki, przyciągnięcia, przyspieszenia etc. Przydają się m.in. do gonienia uciekającego przeciwnika, czy dynamicznego pozycjonowania się w trakcie starć drużynowych celem wyeliminowania zadających największe obrażenia bohaterów. Przykładowymi bohaterami o wysokiej mobilności są: Lee Sin, Evelynn, Ahri.
5. Zdolność do działań zaczepnych (Poke). Część bohaterów może zadawać obrażenia z bezpiecznej dla siebie odległości. Jest to szczególnie przydatne tuż przed walkami drużynowymi, gdyż pozwala na uszczuplenie zasobu punktów życia przeciwników jeszcze zanim dojdzie do bezpośredniej konfrontacji. Czempioni, którzy posiadają potencjał do działań zaczepnych to m.in. Lux, Caitlyn (ze względu na swój zasięg), Xerath
6. Obrażenia obszarowe (AoE). Składają się na nie wszelkie umiejętności, które mogą zadać obrażenia jednocześnie kilku przeciwnikom. Dobrym pomysłem jest posiadanie w drużynie przynajmniej jednego bohatera, który posiada takie zdolności (zazwyczaj jest nim ap bądź ad caster). Umiejętności takie posiadają m.in. Ziggs, Anivia, Swain.
7. Możliwości pushowania. Istnieją czempioni, którzy w późniejszej fazie rozgrywki są w stanie sami, w przeciągu kilku sekund, zniszczyć wieżę przeciwnika. Doskonale nadają się zatem do split-pushu albo, w decydującej fazie rozgrywki, do szybkiego backdoora. Do bohaterów, mających taki potencjał należą m.in.: Nasus, Jax, Tryndamere.
8. Synergia pomiędzy bohaterami. Umiejętności niektórych bohaterów świetnie się uzupełniają - występuje pomiędzy nimi synergia. Dotyczy to przede wszystkim (choć nie tylko) dolnej linii. Grając jako ad carry dobrze wiedzieć, jaki support pozwoli nam na lepsze wykorzystanie naszych umiejętności. Analogicznie - jeśli przypadła nam rola supporta, wybierzmy takiego, który dobrze się sprawdza z wybranym przez członka Twojej drużyny adc (zawsze można też poprosić go, by zagrał innym czempionem). Przykładami postaci, między którymi zachodzi synergia są: Vayne-Blitzcrank, Caitlyn-Lulu, Draven-Janna.
Bohatera należy zatem wybrać tak, by w miarę możliwości uzupełnił braki w naszej drużynie. Oczywiście nie jest to twarda reguła - niewielki bowiem będzie z nas użytek jeśli wybierzemy postać, którą nigdy wcześniej nie graliśmy, tylko dlatego, że jest on potrzebny drużynie. Dlatego tak ważne jest granie różnymi czempionami (na różnych pozycjach), a nie ograniczanie się do jednego.
Z procesem komponowania drużyny związane jest jeszcze jedno zagadnienie, dotyczące głównie draftowego trybu wybierania czempionów - kontrowanie (counterpicking). Polega to na doborze takich bohaterów, którzy są w bezpośrednim starciu są szczególnie silni przeciw postaciom wybranym przez przeciwnika. Technika ta zostanie opisana bardziej szczegółowo w sekcji poświęconej rozgrywkom rankingowym.
Należy jednak pamiętać, że zawarte powyżej informacje nie są stuprocentową receptą na zwycięstwo. Bardzo wiele zależy od umiejętności samych graczy. Nawet najlepiej skomponowana drużyna nie wygra meczu, jeśli jej członkowie nie będą umieli wykorzystać przewagi, jaką mają nad przeciwnikami.
Oto przykładowa kompozycja drużyny:
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
JAX (Solo top) | Amumu (Jungler) | Katarina (Mid) | Caitlyn (ADC) | Zyra (Support) |
Wariant ten cechuje się bardzo silnymi efektami kontroli tłumu. Amumu i Zyra, dzięki swoim superumiejętnościom (ultimate), są w stanie wyłączyć z gry wszystkich przeciwników na dość dużym obszarze. Taki skład szczególnie sprzyja Katarinie - unieruchomieni oponenci nie będą w stanie przerwać jej niszczycielskiego ulti. Zyra, podobnie jak Caitlyn, ma też duży potencjał w działaniach zaczepnych. Z kolei zarówno Jax, jak i Amumu są czempionami o wysokiej wytrzymałości i mobilności - zapewnia to potężną inicjację w starciach drużynowych.
Powyższa kompozycja składu ma też w miarę równomierny podział pomiędzy obrażeniami ap (Zyra, Katarina, Amumu) i ad (Caitlyn, Jax), z delikatną przewagę pierwszych wymienionych (delikatną, bo Amumu zazwyczaj budowany jest pod kątem wytrzymałości).
0
Komentarze czytelników
zanonimizowany979205 Junior
Męczy cię pobyt w "elohell"? Mamy na to radę!
Masz dosyć elo hell ?
Cchesz wybić się do dywizji na której ci zależy?
Zapraszamy do naszej oferty [link]
Oferujemy profesjonalny boosting na wysokim poziomie.
Serdecznie zapraszamy!
czopor Konsul
Dlaczego Polacy tutaj mają kupować abonament, żeby zobaczyć te poradniki, a te same poradniki po angielsku za darmo udostępniacie na http://guides.gamepressure.com/ ?
zanonimizowany425280 Legend
Jak patrzę na te niektóre guidy to aż się dziwię że wam nie wstyd takie coś publikować. Miałem coś popisać parę miesięcy temu, ale w końcu wyszło że się z tym nie pozbierałem.
Wgl ktoś kto ma o tej grze jakiekolwiek pojęcie zaglądał i sprawdzał te poradniki? Z takich kwiatków to choćby Nasus z dwoma itemami z Sheenem w finalbuildze + masterki 21/9, agresywny laner grający z 3xLSQ(lol, w jaki sposób zwiększając swój sustain i zmniejszając dmg zwiększasz swoją agresywność? jedno albo drugie, ten setup był(nie jest już aktualny bo wartosci run zmienily sie kilka patchow temu) dobry na adc ponieważ supporty z sustainem nie byly w mecie i na kilku topach jak Jax czy Aatrox aby zwiekszyc ich sustain w early i pomóc im osiągnać powerspike spokojniej), bardzo prymitywne buildy i zupełnie niedziałające np. Xin Zhao z toną wbudowanego dmg i 0 attack speedu, pomijam już to że jego statystyki bazowe są stosunkowo niskie i wystarczyłby jeden hard cecek żeby go rozjechali w lacie zanim byt dotarł do któregokolwiek z carry. Nie chce mi się nawet dalej tego przeglądać, a jestem pewien że jeszcze trochę bym tego znalazł.
Napiszcie do mnie na email: [email protected] żeby to jakoś ugadać i ew. potem się przerzucić na jakiegoś gadugadu żeby łatwiej poszło.
yadin Legend
Gry na DC kosztowaly ponad 250zl (House of Dead 2, Crazy Taxi) a mozna je bylo ukonczyc w jakies 40min. Oczywiscie sa gry rpg starczajace na kilkadziesiat godzin tak jak napisales. Tak samo jak mozesz kupic serial za 300zl i bawic sie ogladajac bite 40 godzin
mruczek42 Junior
Potrzebujesz RP? Zgarnij je w łatwy sposób:
nagroportal.pl/lolrp/1inxtw5/3
PS: Naprawdę dobre poradniki :)
Hypnotic Junior
Wspaniała gra drużynowa dzięki której można nauczyć się pracy w grupie. Jednak często przyjemność z gry psują toksyczni gracze.
Zapraszam na oddshoty z lola i innych gier, miłego oglądania. :)
[link]
zanonimizowany1128162 Pretorianin
Zajrzalem na Wasza strone, a ze nic ciekawego do przeczytania nie znalazłem trafilem tutaj. Z postaci które polecacie na start lepiej znam jedynie Warwicka (gram glownie jungle – top ) Wchodze czytam i okazuje się ze chyba jest jakiś inny Warwick niż tym którym gram:) Przede wszystkim to nie jest jungler dla poczatkujaych, dobry ww szuka 1vs1 na 3lvl, co często wiaze się z wchodzeniem do wrogiego lasu. Z jednej strony zazwyczaj ma swietne 2 vs 2 na topie ale na bocie ze względu na zestaw umiejetnosci ganki sa ryzykowne, co może zabolec. Ww chciałby mieć 1,5k przy pierwszym powrocie także od początku masz presje, bo trzeba dzialac. Itemizacja również wymaga znajomości gry i jest mocno zalezna od tego czy jesteś do przodu w zlocie oraz od rozpoznania silnych momentow kluczowych przeciwnikow. Co by się nie rozpisywać -> moim zdaniem bzdury piszecie. Az sobie przeczytam opisy innych postaci:)
Luna Belle Junior
Gram w osu od około miesiąca. Naprawde super gra! Warto kupic tablet XP-Pen Star G430S ( www.xp-pen.com/product/52.html ) . pióro jest lekkie a chęci do gry mi nie brakuje .
ligowiec radek 69 Junior
nie dziala na i4 z kolegami poniewaz tusk istnieje
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.





