Po pierwsze - Skuteczna gra na linii | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
Aktualizacja:
Po pierwsze - Skuteczna gra na linii
Pierwszą umiejętnością, jaką każdy gracz powinien opanować jest skuteczna gra na linii. W sekcji tej zostaną zawarte porady uniwersalne oraz takie, które dotyczą konkretnej alei na Summoner's Rift. Będą one dotyczyć następujących ról: solo top, solo mid, adc.
Farma
Farma jest podstawowym i najważniejszym źródłem złota podczas gry. Termin ten określa, najprościej rzecz ujmując, ilość funduszy zdobytych na last hittowaniu (czyli zadawaniu śmiertelnych ciosów neutralnym stworom i creepom). Wskaźnikiem jakości farmy poszczególnych graczy jest licznik punktów zwanych Creep Score (w skrócie: CS) widoczny na prawo od liczby zdobytych przez danego gracza asyst. Oczywiście pamiętajmy, że dodatkowe pieniądze otrzymujemy jedynie za zabicie wrogiego miniona - jeśli zatem śmiertelny cios zada mu sojuszniczy minion lub wieża - nie dostaniemy nic.
Jeśli nie gramy jako support lub jungler, naszym podstawowym priorytetem powinna być farma. Znaczy to, że naszym celem jest sprawienie, by nasz wskaźnik CS był jak najwyższy, a przeciwnika - jak najniższy. Czemu to takie ważne?
Sprawne last-hitowanie i odfarmianie przeciwnika pozwoli nam zdobyć więcej funduszy, co w efekcie umożliwi nam kupno większej ilości przedmiotów, bądź ulepszenie tych już posiadanych. Uzyskana w ten sposób przewaga jest szczególnie istotna we wczesnej fazie rozgrywki, gdyż, najprościej rzecz ujmując, nasz czempion staje się wtedy silniejszy niż ten kontrolowany przez przeciwnika. To z kolei wymusi (a przynajmniej powinno wymusić) na nim ostrożniejszą grę, a nam da więcej swobody i możliwość dalszego zwiększenia różnicy w funduszach pomiędzy nami a oponentem.
Aby lepiej przedstawić możliwości, jakie płyną z efektywnego last-hitowania warto zapoznać się z poniższą tabelą. Przedstawia ona absolutne maksimum możliwego do zdobycia złota, przy założeniu, że uda nam się zadać śmiertelny cios każdemu creepowi z wychodzącej w danym momencie fali (w pierwszej kolumnie nie jest uwzględniony czas dojścia minionów na środek swojej alei).
Czas gry Min:Sek | Numer fali | Ilość CS do zdobycia | Maksymalna ilość złota z creepów | Ilość złota automatycznie przyznanego | W sumie |
1:00 | 0 | 0 | 0 | 475 | 475 |
1:30 | 1 | 6 | 105 | 532 | 637 |
2:00 | 2 | 12 | 209 | 589 | 799 |
2:30 | 3 | 19 | 364 | 646 | 1,010 |
3:00 | 4 | 25 | 472 | 703 | 1,175 |
3:30 | 5 | 31 | 580 | 760 | 1,340 |
4:00 | 6 | 38 | 748 | 817 | 1,565 |
4:30 | 7 | 44 | 859 | 874 | 1,733 |
5:00 | 8 | 50 | 970 | 931 | 1,901 |
5:30 | 9 | 57 | 1152 | 988 | 2,140 |
6:00 | 10 | 63 | 1266 | 1045 | 2,311 |
6:30 | 11 | 69 | 1380 | 1102 | 2,482 |
7:00 | 12 | 76 | 1576 | 1159 | 2,735 |
7:30 | 13 | 82 | 1693 | 1216 | 2,909 |
8:00 | 14 | 88 | 1810 | 1273 | 3,083 |
8:30 | 15 | 95 | 2020 | 1330 | 3,350 |
9:00 | 16 | 101 | 2140 | 1387 | 3,527 |
9:30 | 17 | 107 | 2260 | 1444 | 3,704 |
10:00 | 18 | 114 | 2484 | 1501 | 3,985 |
10:30 | 19 | 120 | 2607 | 1558 | 4,165 |
11:00 | 20 | 126 | 2730 | 1615 | 4,345 |
11:30 | 21 | 133 | 2968 | 1672 | 4,640 |
12:00 | 22 | 139 | 3094 | 1729 | 4,823 |
12:30 | 23 | 145 | 3220 | 1786 | 5,006 |
13:00 | 24 | 152 | 3472 | 1843 | 5,315 |
13:30 | 25 | 158 | 3601 | 1900 | 5,501 |
14:00 | 26 | 164 | 3730 | 1957 | 5,687 |
14:30 | 27 | 171 | 3,996 | 2014 | 6010 |
15:00 | 28 | 177 | 4,128 | 2,071 | 6,199 |
Powyższą tabelę należy traktować orientacyjnie - jako typ idealny do którego należy dążyć. Podczas normalnej gry PVP, dobicie wszystkich dostępnych creepów jest niemożliwe, gdyż znacząco utrudnia to wiele różnych czynników.
Jaką zatem liczbę last hitów powinniśmy posiadać w 10, 15, 20 minucie? Odpowiedź brzmi: jak największą. Nie ma żadnych, sztywnych granic, czy przedziałów, jednak uważa się, że po 20 minutach gry jako adc, solo top czy mid Twoja farma powinna wynosić co najmniej 120 CS (dobrzy gracze osiągają w tym czasie pułap 150-160 CS). Oczywiście należy pamiętać, że każdy mecz jest inny, a powyższą regułę należy traktować z dystansem - nikt bowiem nie będzie miał nam za złe 80 csów w 20 minucie, jeśli nasze statystyki będą wynosić np. 12-0. Pamiętaj też, że niektórymi bohaterami farmi się łatwiej, niż innymi. Mówi się o nich, że mają dobry wave-clear.
Last-hitowanie trzeba niestety wyćwiczyć. Zanim zaczniemy grać danym czempionem przeciw innym graczom warto poświęcić czas na kilka gier z botami tak, byśmy mogli "wyczuć" jak funkcjonują auto-ataki danego bohatera oraz jego umiejętności. W tym drugim przypadku musimy brać pod uwagę koszty many poszczególnych skilli (jeśli jej wymagają) oraz czasy ich odnowienia.
Oto kilka porad, które mogą zwiększyć nasz licznik CS podczas gry:
1. Zawsze stawiaj sobie za cel zdobycie jak największej farmy, a nie zabicie przeciwnika (chyba że grasz czempionem nastawionym przede wszystkim na zabójstwa we wczesnej fazie rozgrywki jak np. LeBlanc)
2. Rozegraj kilka gier przeciw botom każdym nowym dla Ciebie czempionem - naucz się jakie obrażenia zadaje on z auto-ataku tak, byś wiedział kiedy zadać creepowi śmiertelny cios
3. Nie atakuj minionów, które mają dużą ilość punktów życia - pozwól, by zajęły się nimi Twoje creepy - skup się nas dobijaniu tych ledwie żywych. Dzięki temu linia frontu nie będzie się przemieszczać się w stronę wieży przeciwnika, przez co będziesz mniej narażony na ganki ze strony wrogiego junglera
4. Pamiętaj, że celem Twojego oponenta jest również uzyskanie jak największej ilości złota. Jeśli planujesz się cofnąć do bazy, zadbaj najpierw o to, by Twoje creepy zostały zabite przez wrogą wieżę. Dzięki temu Twój przeciwnik straci możliwość zabicia ich, co ograniczy zdobywane przez niego fundusze. Popchnięcie linii frontu da Ci również czas na powrót bez ryzyka uszkodzenia Twoich fortyfikacji
Zostało jeszcze 65% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie0
- League of Legends - poradnik do gry
- League of Legends - graj jak pro - poradnik do gry
- Pięć elementów zdobywania przewagi
- Po pierwsze - Skuteczna gra na linii | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
- Po drugie - Totemy i map awarness | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
- Po trzecie - Komunikacja | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
- Po czwarte - Cele drugorzędne | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
- Po piąte - Walki drużynowe | Pięć elementów zdobywania przewagi w LoL
- Pięć elementów zdobywania przewagi
- League of Legends - graj jak pro - poradnik do gry
Komentarze czytelników
zanonimizowany979205 Junior
Męczy cię pobyt w "elohell"? Mamy na to radę!
Masz dosyć elo hell ?
Cchesz wybić się do dywizji na której ci zależy?
Zapraszamy do naszej oferty [link]
Oferujemy profesjonalny boosting na wysokim poziomie.
Serdecznie zapraszamy!
czopor Konsul
Dlaczego Polacy tutaj mają kupować abonament, żeby zobaczyć te poradniki, a te same poradniki po angielsku za darmo udostępniacie na http://guides.gamepressure.com/ ?
zanonimizowany425280 Legend
Jak patrzę na te niektóre guidy to aż się dziwię że wam nie wstyd takie coś publikować. Miałem coś popisać parę miesięcy temu, ale w końcu wyszło że się z tym nie pozbierałem.
Wgl ktoś kto ma o tej grze jakiekolwiek pojęcie zaglądał i sprawdzał te poradniki? Z takich kwiatków to choćby Nasus z dwoma itemami z Sheenem w finalbuildze + masterki 21/9, agresywny laner grający z 3xLSQ(lol, w jaki sposób zwiększając swój sustain i zmniejszając dmg zwiększasz swoją agresywność? jedno albo drugie, ten setup był(nie jest już aktualny bo wartosci run zmienily sie kilka patchow temu) dobry na adc ponieważ supporty z sustainem nie byly w mecie i na kilku topach jak Jax czy Aatrox aby zwiekszyc ich sustain w early i pomóc im osiągnać powerspike spokojniej), bardzo prymitywne buildy i zupełnie niedziałające np. Xin Zhao z toną wbudowanego dmg i 0 attack speedu, pomijam już to że jego statystyki bazowe są stosunkowo niskie i wystarczyłby jeden hard cecek żeby go rozjechali w lacie zanim byt dotarł do któregokolwiek z carry. Nie chce mi się nawet dalej tego przeglądać, a jestem pewien że jeszcze trochę bym tego znalazł.
Napiszcie do mnie na email: [email protected] żeby to jakoś ugadać i ew. potem się przerzucić na jakiegoś gadugadu żeby łatwiej poszło.
yadin Legend
Gry na DC kosztowaly ponad 250zl (House of Dead 2, Crazy Taxi) a mozna je bylo ukonczyc w jakies 40min. Oczywiscie sa gry rpg starczajace na kilkadziesiat godzin tak jak napisales. Tak samo jak mozesz kupic serial za 300zl i bawic sie ogladajac bite 40 godzin
mruczek42 Junior
Potrzebujesz RP? Zgarnij je w łatwy sposób:
nagroportal.pl/lolrp/1inxtw5/3
PS: Naprawdę dobre poradniki :)
Hypnotic Junior
Wspaniała gra drużynowa dzięki której można nauczyć się pracy w grupie. Jednak często przyjemność z gry psują toksyczni gracze.
Zapraszam na oddshoty z lola i innych gier, miłego oglądania. :)
[link]
zanonimizowany1128162 Pretorianin
Zajrzalem na Wasza strone, a ze nic ciekawego do przeczytania nie znalazłem trafilem tutaj. Z postaci które polecacie na start lepiej znam jedynie Warwicka (gram glownie jungle – top ) Wchodze czytam i okazuje się ze chyba jest jakiś inny Warwick niż tym którym gram:) Przede wszystkim to nie jest jungler dla poczatkujaych, dobry ww szuka 1vs1 na 3lvl, co często wiaze się z wchodzeniem do wrogiego lasu. Z jednej strony zazwyczaj ma swietne 2 vs 2 na topie ale na bocie ze względu na zestaw umiejetnosci ganki sa ryzykowne, co może zabolec. Ww chciałby mieć 1,5k przy pierwszym powrocie także od początku masz presje, bo trzeba dzialac. Itemizacja również wymaga znajomości gry i jest mocno zalezna od tego czy jesteś do przodu w zlocie oraz od rozpoznania silnych momentow kluczowych przeciwnikow. Co by się nie rozpisywać -> moim zdaniem bzdury piszecie. Az sobie przeczytam opisy innych postaci:)
Luna Belle Junior
Gram w osu od około miesiąca. Naprawde super gra! Warto kupic tablet XP-Pen Star G430S ( www.xp-pen.com/product/52.html ) . pióro jest lekkie a chęci do gry mi nie brakuje .
ligowiec radek 69 Junior
nie dziala na i4 z kolegami poniewaz tusk istnieje
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
