Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Android iOS

Techland

Firma polski producent wydawca polski wydawca

WWW: http://www.techland.pl/

Adres: Żółkiewskiego 3, 63-400 Ostrów Wielkopolski

Telefon: +48 62 7372748

Fax: +48 62 7372749

press@techland.pl

Dział Pomocy Technicznej

Techland

tel. (062) 737 27 46

http://pomoc.techland.pl

pomoc@techland.pl

Techland sp. z o.o. to jeden z najstarszych i najważniejszych polskich producentów, wydawców oraz dystrybutorów gier wideo na komputery osobiste i konsole. Siedziba główna firmy mieści się w Ostrowie Wielkopolskim, jednak Techland posiada także studia deweloperskie w Warszawie, Wrocławiu oraz kanadyjskim Vancouver (znane pod nazwą Digital Scapes Studios). Prócz tego, firma jest także posiadaczką własnego sklepu internetowego BoxOff Store, a także serwisu porad prawnych Legeo. Założycielem i obecnym prezesem Techlandu jest Paweł Marchewka.

Techland jako producent gier

Działalność producenta gier firma Techland rozpoczęła w połowie lat 90., początkowo koncentrując się na prostych produkcjach, poświęconych brydżowi czy też szachom. Pierwsze „poważne” gry Techlandu ukazały się zaś dopiero na przełomie XX i XXI wieku. Najważniejszymi tytułami z tego okresu okazały się bazujące na autorskim silniku Chrome Engine serie strzelanin FPS Chrome oraz wyścigów samochodowych Xpand Rally. Na rodzimym rynku sporą popularnością cieszył się również autorski cykl symulatorów żużlowych, rozwijany po dziś dzień pod nazwą FIM Speedway Grand Prix. Mimo dobrego przyjęcia ww. tytułów, Techland nie zrezygnował jednak całkowicie z pozycji z niższego segmentu cenowego, przygotowując w latach 2001-2010 sporą liczbę gier familijnych oraz programów karaoke.

Pierwszym większym sukcesem Techlandu na arenie międzynarodowej okazała się zapoczątkowana w roku 2006 i wydawana na świecie przez koncern Ubisoft seria Call of Juarez, składająca się (za wyjątkiem Call of Juarez: The Cartel) z utrzymanych w klimacie westernu strzelanin FPS. Drugą ważną marką w historii firmy okazał się osadzony w otwartym świecie cykl gier akcji z popularnym motywem zombie, czyli Dead Island. Na skutek rozstania ze światowym wydawcą cyklu – firmą Deep Silver / Koch Media – w późniejszym okresie seria ta przejęta została jednak przez inne studia deweloperskie. Trzecią z kluczowych marek w dorobku Techlandu stanowi zrealizowana w stylistyce survival horroru, pierwszoosobowa gra akcji Dying Light, która wydana na świecie pod szyldem Warner Bros Interactive Entertainment, pod względem rozgrywki i rozwiązań technicznych stanowi swoiste podsumowanie wcześniejszych doświadczeń rodzimego producenta.

W skład grupy Techlandu wchodzą obecnie następujące studia deweloperskie:

  • Studio główne w Warszawie,
  • Studio główne we Wrocławiu,
  • Shortbreak Studios z siedzibą w Ostrowie Wielkopolskim – zajmujące się produkcją oraz wydawaniem gier mobilnych,
  • Digital Scapes Studios z siedzibą w Vancouver (Kanada) – utworzone z byłych pracowników takich firm, jak BioWare, Creative Assembly, Radical Entertainment czy Relic Entertainment; pełni rolę studia pomocniczego, odpowiadającego głównie za kwestie techniczne i niektóre aspekty rozgrywki (np. tryb Be the Zombie w grze Dying Light).

Techland jako wydawca gier

Wraz z rozpoczęciem samodzielnej działalności deweloperskiej, w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku firma Techland weszła również na rynek wydawniczy, na którym do roku 2016 koncentrowała się głównie na wydawaniu produkcji własnych (jeśli nie liczyć największych hitów firmy, które znalazły uznanie w oczach wiodących światowych wydawców). Okazjonalnie, w portfolio wydawniczym firmy pojawiały się również produkcje, przygotowane przez deweloperów zewnętrznych, jednak ze względu na swój budżetowy charakter oraz specyfikę (np. koncentrujący się na rodzimych przebojach cykl gier karaoke), wiele gier wydanych przez Techland – choć uznać można je za światowe premiery – nigdy nie ukazała się poza granicami naszego kraju.

W czerwcu 2016 roku prezes Techlandu Paweł Marchewka ogłosił utworzenie zupełnie nowej marki wydawniczej firmy: Techland Publishing. W odróżnieniu od dotychczasowego profilu działalności spółki macierzystej, Techland Publishing działa jako tzw. third party publisher, czyli wydaje gry tworzone przez deweloperów zewnętrznych. W opublikowanym po jego utworzeniu komunikacie prasowym poinformowano zaś, że celem firmy jest wydawanie co najmniej dwóch dużych gier multiplatformowych oraz czterech produkcji cyfrowych rocznie.

Misją wiodącą Techland Publishing jest zaś wykorzystanie zdobytego przez Techland doświadczenia w dziedzinie tworzenia i wydawania gier, celem świadczenia szerokiej gamy usług – począwszy od wsparcia w procesie deweloperskim, poprzez promocję i marketing, aż po usługi związane z technologiami (np. motion capture) oraz lokalizacją wydawanych tytułów. Wszystko to zaś po to, aby współpracujący z Techland Publishing deweloperzy mogli skupić się na zadaniach dla nich najważniejszych, czyli samym tworzeniu gier. Pierwszą produkcją wprowadzoną na światowe rynki przez Techland Publishing była wydana na początku 2017 roku gra RPG Torment: Tides of Numenera studia inXile Entertainment.

Techland jako polski wydawca gier

Praktycznie od początku działalności, Techland był jednym z najbardziej prężnych rodzimych dystrybutorów, zajmujących się sprowadzaniem na polski rynek oprogramowania użytkowego oraz gier tworzonych i wydawanych przez zachodnich producentów na komputery PC oraz konsole. Poza nielicznymi wyjątkami, w portfolio wydawniczym Techlandu próżno jednak szukać gier największych światowych wydawców – te z reguły dystrybuowane są w naszym kraju bądź to przez ich lokalne oddziały, bądź też przez konkurencyjnych rodzimych wydawców pokroju cdp.pl i Cenegi. Wśród najważniejszych partnerów Techlandu znajdują się dziś m.in. takie firmy, jak Deep Silver / Koch Media, Warner Bros Interactive Entertainment, 505 Games, Bigben Interactive, Codemasters Software, Daedalic Entertainment, Devolver Digital, Focus Home Interactive, Iceberg Interactive, Konami, Rebellion, Tecmo Koei oraz Telltale Games. Jedną z najliczniejszych grup gier sprzedawanych w Polsce przez firmę Techland stanowią zaś szeroko pojęte symulatory takich wydawców, jak Excalibur Publishing, Rondomedia oraz UIG Entertainment, które bardzo często – pomimo swego budżetowego charakteru – cieszą się ogromnym zainteresowaniem polskich graczy.

Oprócz premierowych wersji gier, na przestrzeni lat w portfolio Techlandu znalazły się także liczne serie wydawnicze, oferujące największe hity firmy w atrakcyjnych cenach. Do najważniejszych z nich zaliczyć należy:

  • Almanach Klasyki – reedycje największych hitów wydawniczych Techlandu,
  • Dobra Gra – następczyni serii Almanach Klasyki, oferująca reedycje największych hitów wydawniczych Techlandu,
  • Klasyka Symulatorów – reedycje największych hitów wydawniczych Techlandu z szeroko pojętego gatunku symulatorów,
  • Niesamowite Maszyny – reedycje lub premierowe wersje gier z szeroko pojętego gatunku symulatorów,
  • Stalowa Seria – reedycje lub premierowe wersje gier w ekskluzywnych, metalowych pudełkach, tzw. steelbookach.

Historia

Firma Techland została założona w 1991 roku przez Pawła Marchewkę i w początkowym okresie działalności skupiała się na lokalizacji zagranicznych programów i wydawaniu ich na polskim rynku. W stosunkowo skromnej ofercie gier znalazły się zaś takie tytuły, jak Puzzle, Koło Fortuny czy cieszące się w naszym kraju dość dużą popularnością Prawo Krwi (1995) na komputery PC oraz Amiga. W roku 1993 Techland rozpoczął produkcję własnego oprogramowania, na które złożyły się głównie różnego rodzaju słowniki, translatory, a także gry – wśród których na wyróżnienie zasługują liczne pozycje familijne oraz produkcje poświęcone szachom, brydżowi czy popularnemu w Polsce żużlowi. Pierwszą poważną produkcją Techlandu była wydana w roku 1999 strategia czasu rzeczywistego Exterminacja, która jednak – ze względu na swój budżetowy charakter – cieszyła się popularnością w zasadzie tylko w naszym kraju.

Na tzw. „szersze wody” Techlandowi udało się jednak wypłynąć już rok później, a to za sprawą futurystycznej gry akcji Crime Cities, wydanej na świecie przez uznaną firmę Strategy First. W latach 2001-2002 Techland stworzył kolejne gry familijne (np. Indiana Jack, Pet Soccer czy Pet Racer), a także następne odsłony swych autorskich serii brydżowych i żużlowych (która w międzyczasie zyskała cenną licencję międzynarodowej organizacji FIM). Ciepłe przyjęcie wspomnianego Crime Cities pozwoliło jednak firmie na konsolidację sił i skupienie się na tworzeniu kolejnych gier mających szansę osiągnąć sukces na światowych rynkach. Pierwszym krokiem do realizacji tych planów był opracowany połączonymi siłami wszystkich studiów Techlandu autorski silnik graficzny o nazwie Chrome Engine, który posłużyć miał jako baza dla przyszłych gier firmy.

Pierwszą produkcją bazującą na wspomnianym silniku była wydana w roku 2003 i osadzona w klimatach science fiction strzelanina FPS o nazwie Chrome. Rok później ukazała się bazująca również na silniku Chrome gra wyścigowa Xpand Rally. Obu wymienionym produkcjom udało się odnieść spory (jak na polskie warunki) sukces komercyjny, co zmotywowało Techland do pracy nad kolejnymi wysokobudżetowymi tytułami. Jednocześnie jednak firma nie zrezygnowała z casualowych gier familijnych, czego dowodem mogą być chociażby takie produkcje, jak Crazy Soccer Mundial czy serie Kurka w Ogniu i Nikita. W latach 2005-2006 na rynku ukazały się kontynuacje serii Chrome oraz Xpand Rally, a także opracowana we współpracy ze studiem Prominence oraz firmą Volkswagen gra GTI Racing. Przede wszystkim jednak, ze sporym zainteresowaniem twórców zewnętrznych spotkał się ustawicznie rozwijany, autorski silnik Chrome, który w okresie 2006-2010 wykorzystany został do stworzenia wielu (z gruntu jednak budżetowych) produkcji.

Prawdziwym przełomem w działalności Techlandu okazał się rok 2006, kiedy to na rynku ukazała się wydana przez firmę Ubisoft i osadzona w klimacie westernu, pierwszoosobowa gra akcji Call of Juarez, bazująca na trzeciej generacji silnika Chrome Engine. Wspomniana produkcja była też pierwszą grą rodzimego dewelopera, jaka trafiła na konsole (w tym wypadku Xbox 360). Idąc niejako za ciosem, Techland postanowił rozwijać nowo zapoczątkowaną markę, prezentując w roku 2009 jej pełnoprawną kontynuację, bazującą na ulepszonej, czwartej generacji Chrome Engine i zatytułowaną Call of Juarez: Więzy Krwi. Gra, firmowana na świecie ponownie przez firmę Ubisoft, ukazała się już nie tylko na PC i Xboksie 360, ale także na PlayStation 3. W międzyczasie rodzimy deweloper postanowił zrobić sobie kolejną przerwę od poważnych produkcji, publikując w roku 2009 kilka odsłon casualowego cyklu Karaoke for Fun, zaś rok później utrzymaną w podobnym klimacie grę SingSing oraz kolejną część autorskiej serii poświęconej żużlowi.

Lata 2010-2011 przyniosły zwariowaną grę wyścigową nail’d, której udało się osiągnąć względny sukces komercyjny, oraz opartą na piątej generacji Chrome Engine trzecią część cyklu Call of Juarez, która, przeniesiona w czasy współczesne, okazała się najgorzej ocenianą z dotychczasowych odsłon serii. Aby odzyskać nieco nadwątlone zaufanie graczy, Techlandowi potrzebne było zupełnie nowe rozdanie. Grą, która stosunkowo szybko przywróciła blask firmie, okazała się zaś wydana we wrześniu 2011 pierwszoosobowa gra akcji o nazwie Dead Island, która doskonale wpisała się w przeżywający renesans motyw apokalipsy zombie. Ciepło przyjęta przez graczy produkcja dwa lata później doczekała się kontynuacji o nazwie Dead Island Riptide. Dalsze odcinanie kuponów od popularności marki uniemożliwił jednak rozbrat z wydawcą cyklu, firmą Deep Silver / Koch Media, która stworzenie następnych odsłon Dead Island powierzyła już całkiem innym deweloperom.

Przygotowując kolejne mocne uderzenie, w latach 2012-2014 Techland opracował poboczną odsłonę cyklu Call of Juarez, a także dalsze części zapoczątkowanych przez siebie serii poświęconych żużlowi oraz karaoke. W międzyczasie, w połowie 2013 roku w Vancouver (Kanada) utworzony został pierwszy zagraniczny oddział Techlandu. W skład studia, znanego powszechnie pod nazwą Digital Scapes, weszli zaś byli pracownicy takich firm, jak BioWare, Creative Assembly, Radical Entertainment czy Relic Entertainment. W styczniu 2015 roku na komputerach PC oraz konsolach PlayStation 4 oraz Xbox One ukazała się pierwsza odsłona zupełnie nowej marki studia Techland, czyli utrzymana w konwencji survival horroru, pierwszoosobowa gra akcji Dying Light. Bazująca na szóstej generacji autorskiego silnika Chrome Engine gra miała również ukazać się na konsolach poprzedniej generacji, jednak prace finalnie wstrzymano ze względu na fakt, że platformy te nie radziły sobie z obsługą tak nowoczesnego engine’u graficznego.

Kolejna nowa marka w portfolio firmy Techland okazała się jednym z największych sukcesów komercyjnych firmy, co w następnym roku zaowocowało m.in. stworzeniem dużego dodatku DLC o nazwie The Following. W międzyczasie na zlecenie firmy Deep Silver / Koch Media studia Techlandu przygotowały też odświeżone wersje dwóch pierwszych gier z cyklu Dead Island, przeznaczone na konsole nowej generacji. W czerwcu 2016 roku szef Techlandu, Paweł Marchewka ogłosił utworzenie całkiem nowej marki wydawniczej o nazwie Techland Publishing, która skoncentruje się na wydawaniu w formie tradycyjnej oraz cyfrowej gier segmentu AAA przygotowywanych przez deweloperów zewnętrznych. Pierwszą pozycję wydaną na świecie przez Techland Publishing stanowiła zaś nawiązująca do klasyki gatunku RPG gra Torment: Tides of Numenera studia inXile entertainment.

Chrome Engine

Oprócz samych gier, firma Techland stworzyła autorską technologię Chrome Engine. Pierwsza wersja silnika zaprezentowana została w roku 2003, wraz z debiutem opartej na nim strzelaniny FPS Chrome. Od tego czasu Chrome Engine jest nieustannie rozwijany i wzbogacany o nowe możliwości oraz funkcjonalności, dostosowujące go do rozwoju technologicznego poszczególnych platform do gier. Na przestrzeni lat, kolejne generacje silnika wykorzystywane były głównie w produkcjach własnych Techlandu, jednak okazjonalnie korzystali z nich także deweloperzy zewnętrzni. Najpopularniejszą wersją Chrome Engine była druga generacja, która w latach 2004-2010 wykorzystana została do produkcji ok. 20 gier. Większość z nich była jednak tytułami czysto budżetowymi, którym nie udało się osiągnąć spektakularnych sukcesów.

Kolejne generacje silnika Chrome Engine posłużyły m.in. do stworzenia takich gier, jak:

BoxOff Store

W roku 2013 firma Techland uruchomiła własny sklep dystrybucji cyfrowej o nazwie BoxOff Store. Podobnie jak inne sklepy internetowe konkurencyjnych dystrybutorów (np. cdp.pl czy Muve Digital), BoxOff Store posiada w ofercie nie tylko produkcje własne Techlandu, ale także gry innych światowych wydawców i deweloperów, w tym sporo tytułów niezależnych. 9 czerwca 2014 roku w kooperacji z firmą Oxycom, Techland uruchomił wersję beta internetowej usługi streamingu gier komputerowych BoxOff Play, umożliwiającej abonamentowy dostęp do gier uruchamianych w tzw. chmurze.


Wydane w Polsce gry

American Truck Simulator: New Mexico 17 listopada 2017

Xenonauts 20 października 2017

Rising Storm 2: Vietnam 20 października 2017

Oriental Empires 5 października 2017

WRC 7 15 września 2017

Pro Evolution Soccer 2018 14 września 2017

Redout 31 sierpnia 2017

F1 2017 25 sierpnia 2017

Agents of Mayhem 18 sierpnia 2017

Filary Ziemi 16 sierpnia 2017

Serial Cleaner 14 lipca 2017

Micro Machines: World Series 30 czerwca 2017

DiRT 4 9 czerwca 2017

The Long Journey Home 30 maja 2017

Everspace 26 maja 2017

Rime 26 maja 2017

Bounty Train 19 maja 2017

Beholder 20 kwietnia 2017

Persona 5 4 kwietnia 2017

Beat Cop 30 marca 2017

Torment: Tides of Numenera 28 lutego 2017

Holy Potatoes! We're in Space?! 28 lutego 2017

Symulator Autobusu 2017 16 lutego 2017

Symulator Straży Pożarnej 2017 16 lutego 2017

Shadow Tactics: Blades of the Shogun 6 grudnia 2016

Killing Floor 2 18 listopada 2016

Shadow Warrior 2 13 października 2016

WRC 6 7 października 2016

Symulator Pociągu 2017 7 października 2016

Aragami 4 października 2016

Pro Evolution Soccer 2017 15 września 2016

TOXIKK. 9 września 2016

Obduction 24 sierpnia 2016

F1 2016 19 sierpnia 2016

The Flame in the Flood 1 lipca 2016

Deadlight: Director's Cut 21 czerwca 2016

Homeworld: Deserts of Kharak 20 czerwca 2016

Dead Island: Definitive Collection 1 czerwca 2016

Dead Island: Definitive Edition 1 czerwca 2016

Dead Island: Riptide - Definitive Edition 1 czerwca 2016

Zobacz wszystkie gry wydane w Polsce

Plany wydawnicze na przyszłość

Pure Farming 20182018

God's Triggerbrak danych

Współpracujący z Techland producenci gier

Lista producentów gier wydawanych przez Techland


Ice Flames

One More Level

inXile entertainment

Wydane gry