Seria Dead Island - seria gier
Seria gier akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), łącząca elementy zombie-slashera i cRPG. Cykl wykreowany został przez polskie studio Techland i stanowi jedną z wiodących marek w firmowym portfolio.
Prace nad pierwszą odsłoną serii Dead Island rozpoczęły się w 2008 roku. Z uwagi na brak zainteresowania wydawców oraz zaangażowanie zespołu deweloperskiego w takie produkcje jak Call of Juarez: Więzy Krwi czy nail'd, realizacja została jednak czasowo wstrzymana. Po tym jak firma Deep Silver zdecydowała się wydać grę, twórcy wrócili do projektu jednocześnie wprowadzając szereg zmian w pierwotnych założeniach. Za sprawą znakomitego zwiastuna (najlepszy trailer 2011 roku wg redakcji serwisu gametrailers.com) powstająca gra zbudziła duże zainteresowanie na kilka miesięcy przed premierą. Ostatecznie tytuł trafił na sklepowe półki we wrześniu 2011 roku. Mimo umiarkowanie dobrych recenzji krytyków, polski zombie-slasher zyskał dużą popularność wśród graczy (sprzedano ponad 5 milionów egzemplarzy gry), co zachęciło autorów do przygotowania kontynuacji - Dead Island Riptide.
Fabuła gier z cyklu Dead Island koncentruje się wokół wątku przetrwania w środowisku opanowanym przez żywe trupy. Gracze wcielają się w role nielicznych pozostałych przy życiu mieszkańców tropikalnej wyspy, na której większość ludzi przeszła transformację w zombie. Ich zadaniem jest zapewnienie sobie bezpieczeństwa i pomoc innym, którzy oparli się zarazie.
Wspólne elementy gier z serii Dead Island to m.in. akcja obserwowana z perspektywy pierwszej osoby (FPP) i otwarta struktura rozgrywki (sandbox). Gracze mają dużą swobodę w eksplorowaniu terenu i wykonywaniu zadań. Mogą również rozwijać umiejętności kierowanych przez siebie postaci i modyfikować broń wykorzystywaną do walki z zombie.
Cykl Dead Island rozwijany jest w oparciu o autorski silnik Chrome Engine, znany także z innych produkcji Techlandu (m.in. serii Call of Juarez). Oferuje on wysokiej jakości oprawę audiowizualną na wielu platformach sprzętowych, w tym komputerach PC oraz konsolach Xbox 360 i PlayStation 3.
Popularność marki Dead Island znalazła swoje odbicie także w innych sferach kultury masowej. Specjalizujący się w horrorach i thrillerach pisarz Mark Morris (znany również jako J.M. Morris) pokusił się o powieść bazującą na fabule gry. Z kolei wytwórnia Lions Gate Entertainment we współpracy z Motion Picture Group, Sean Daniel Company oraz Sunny Field Productions planują adaptację filmową.