World of Tanks: E-75
Aktualizacja:
Informacje ogólne

Nazwa | E-75 |
Typ | Czołg Ciężki |
Poziom | IX |
Uzbrojenie | 12,8cm KwK 44 L/55: penetracja 246mm; obrażenia 490 |
Pancerz | Kadłub: 160mm/120mm/120mm, wieża: 252mm/160mm/160mm |
Wytrzymałość | 1920 punktów życia |
Mobilność | Prędkość maksymalna: 40km/h, silnik: 900KM |
E-75 to ucieleśnienie wszystkiego, co jest charakterystyczne dla niemieckich czołgów: jest powolny, ciężko opancerzony, dysponuje imponującą siłą ognia i olbrzymią pulą punktów życia. Pojazd ten jest koszmarem dla wszystkich maszyn niższego poziomu, gdyż praktycznie żadne z dostępnych dla nich dział nie może go uszkodzić. Walcząc z przeciwnikami tego samego lub wyższego poziomu jest w stanie utrzymać pozycję i często zmusić wroga do przerwania ataku bądź wycofania się z bronionych pozycji. Jako następca czołgu PzKpwf VIB Tiger II, E-75 odziedziczył po nim styl gry: doświadczony kierowca Tygrysa Królewskiego doskonale poradzi sobie z prowadzeniem nowej maszyny, gdyż korzysta ona z tych samych taktyk i manewrów.
Rozwój, sprzęt, załoga
E-75 w podstawowej konfiguracji może pochwalić się doskonałym pancerzem kadłuba i solidną armatą 10,5cm KwK 46 L/68. Największą wadą nowego czołgu jest słaby silnik: Maybach HL 234 jest niewystarczający, aby wprawić 87 tonową maszynę w ruch, stąd też istnieje kilka ścieżek rozwoju tego czołgu. Dla graczy, którym nie przeszkadza ślamazarność E-75 na podstawowym silniku, lecz brakuje im większej siły ognia polecam skupić się na wynalezieniu nowego działa, czyli: zawieszeniu, nowej wieży i armacie. Jeśli jednak czujemy się pewnie posiadając 10,5cm KwK 46 L/68 a brakuje nam mobilności jako pierwszy powinniśmy odkryć silnik Maybach HL 295 Ausf. A, a następnie podążyć podaną wcześniej ścieżką. Wynalezienie silnika jest również dobrym pomysłem, jeśli zamierzamy kupić czołg średni E-50, gdyż obie maszyny wykorzystują tą samą jednostkę napędową.
Sprzęt preferowany: mechanizm dosyłający, stabilizator pionowy, ulepszona wentylacja.
Sprzęt opcjonalny: skrzynka z narzędziami, ulepszony system naprowadzania
Umiejętności i atuty: szósty zmysł dla dowódcy, naprawa dla reszty czołgistów. Następnie towarzysze broni dla całej załogi.
Słabe punkty

Nie tylko E-75 jest jednym z najsilniej opancerzonych czołgów w grze, lecz także jego front nie posiada wyraźnych słabych punktów. Górna przednia płyta jest najodporniejszym elementem czołgu - jedynie działa o największej penetracji (270mm i wyżej) strzelając pod kątem prostym są w stanie ją od czasu do czasu przebić. Po ustawieniu czołgu pod kątem płyta ta staje się prawie, że niezniszczalna. Opancerzenie frontalne wieży jest również jednym z najlepszych dostępnych w grze - potrafi odbić pociski prawie wszystkich kalibrów. Jedynym słabszym punktem na przedzie E-75 jest jego dolna płyta i przy sprzyjających warunkach można ją przebić nawet armatami z 200mm penetracji. W większości wypadków jednak nasze działo musi posiadać możliwość przebicia przynajmniej 225mm stali, aby można było w miarę regularnie penetrować na dystansie 50 do 100 metrów. W przypadku E-75 trzeba uważać na jego próby przytulenia się do nas frontem, gdyż na krótkich dystansach efektywna grubość jego dolnej płyty rośnie. W przypadku gdy już dojdzie do kontaktu jedyną możliwością uszkodzenia kolosa jest ostrzał jego kopuły dowódcy.
Po przedostaniu się na flankę E-75 trafiamy na pancerz 120mm, który możemy przebić większością dział dostępnych na pojazdach siódmego poziomu. Boczne opancerzenie wieży jest znacznie wyższe i częściowo zaokrąglone, stąd potrafi czasami odbić strzały większych kalibrów. Tak jak pozostałe niemieckie czołgi ciężkie E-75 posiada magazyn amunicyjny umieszczony pod wieżą, a przebicie jego dolnej przedniej płyty oraz ataki na tył kadłuba mogą go podpalić.
Jak grać...
...jako kierowca E-75?
Zależnie od terenu w jakim przyszło nam walczyć możemy zarówno atakować cele z daleka jak i walczyć w zwarciu: jako snajper mamy do dyspozycji celną armatę i świetne opancerzenie, podczas starć na krótkim dystansie do dwóch powyższych zalet możemy dodać jeszcze dużą liczbę punktów życia.
Czołg ten doskonale sprawdza się w blokowaniu ciasnych przejść - jeśli schowamy się przed ostrzałem artylerii i ustawimy czołg pod lekkim kątem jedyną możliwością na zepchnięcie nas z naszej pozycji będzie ryzykowny atak kilkoma pojazdami.
Ze względu na słabą mobilność powinniśmy reagować na zmieniającą się sytuację na polu walki z należytym wyprzedzeniem, aby zdążyć przechwycić czołgi przeciwnika. Musimy również uważać na czołgi średnie, które łatwo mogą nas oflankować. Warto, aby zawsze wspierał nas drugi pojazd.
Walcząc z czołgami niższych poziomów musimy tylko uważać na ataki z flanki, stąd możemy grać bardzo agresywnie i dosłownie wypchnąć wroga z jego defensywnej pozycji.
Walcząc z czołgami wyższych poziomów będziemy musieli ostrzeliwać ich słabe punkty. Pomimo, że 12,8cm KwK 44 L/55 jest bardzo dobrą armatą, czołgi takie jak T110E5, Maus czy nawet wrogi E-75 są w większości przypadków odporne na trafienia z niej.
W przypadku, gdy przeciwnik ma dużą przewagę można zastosować taktykę czołgów amerykańskich: chowanie kadłuba za przeszkodami terenowymi. W ten sposób można zatrzymać o wiele silniejszego wroga.
...przeciwko E-75?
O ile to możliwe, nie próbujemy wymieniać się z nim frontalnie strzał za strzał. E-75 ma na tyle dobry pancerz i na tyle dużo punktów życia, że wygra większość takich pojedynków.
Posiadając w drużynie działa samobieżne, warto nakierować je na naszego przeciwnika i "zmiękczyć go" przed przystąpieniem do szturmu. Wybuchy pocisków artyleryjskich często ranią załogę i uszkadzają moduły E-75.
Jeśli jest to tylko możliwe, flankujemy go. E-75 jest na tyle wolny, że ma problemy z mniejszymi czołgami, które atakują jego boki lub tył.
Ostatecznie możemy spróbować zerwać gąsienice poruszającego się czołgu. Przy odrobinie szczęścia bezwładność sprawi, że przeciwnik ustawi się do nas bokiem.
0
- World of Tanks - poradnik do gry
- World of Tanks: Poradnik do gry
- World of Tanks: Niemieckie czołgi
- World of Tanks: Niemieckie czołgi ciężkie
- World of Tanks: Mauschen
- World of Tanks: VK 100.01P
- World of Tanks: Pz.Kpfw. VII
- World of Tanks: Pz. Kpfw. VI Tiger
- World of Tanks: Pz. Kpfw. VI Tiger (P)
- World of Tanks: Pz. Kpfw. VIB Tiger II
- World of Tanks: VK 45.02 (P) Ausf. A
- World of Tanks: E-75
- World of Tanks: VK 45.02 (P) Ausf. B
- World of Tanks: E-100
- World of Tanks: Maus
- World of Tanks: VK 30.01 (H)
- World of Tanks: VK 36.01 (H)
- World of Tanks: Niemieckie czołgi ciężkie
- World of Tanks: Niemieckie czołgi
- World of Tanks: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
Onelim Junior
wreszcie fajna strona poradnik jak grać szacuneczek
czarnyja18 Junior
fajna gra tylko zanim wskocze na mapke tp musze czekac 2min.
evol25 Junior
witam mam problem z ta gra posiadam karte graficzna 12G pamieci ram 8G procesor i7 3.6ghz i ta gra poprostu mi sie scina lacze mam kablowe stabilne 150 mb/s wiec nie proponuje tej gry nikomu chyba ze ktos posiada komputer za 10 tys. albo i lepiej a wszystko zaczelo sie rypac po aktu. pozdrawiam
kura77 Junior
Do Hellcata sugeruję kupno siatki kamuflażowej, lornetki polowej i wentylacji.
Wentylacji? Serio?
Kamilulung Legionista
Chłopaki, jest możliwość kupna czołgu premium za golda (mam go 2500)? Pozdro
wielebny_666 Generał
za 2500 golda tak naprawdę nie kupisz żadnego sensownego czołgu premium tylko tier V i niżej, z grze z zakładce "sklep" masz dostępne modele czołgów premium sprawdź sobie
dekiel Junior
co zrobić by sprzedać niechciane czołgi pojawia mi się info;błąd sprawdź czy czołg nie jest w żadnej jednostce taktycznej(jak to sprawdzić) lub spróbuj później gdy nie byłem w klanie tanki sprzedawałem
Lolek123654 Junior
Jak się skontuje górną płytę kadłuba to ona nawet nawet odbija od takiego IS
MadMateo Chorąży
Skasujcie ten poradnik bo jest przestarzały...
DuszaDusza Junior
Mam pytanie czy wie ktoś jak zrobić taki żółty znacznik, żeby sojusznicy wiedzieli gdzie celuję, jak gra się altylerią ?
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
