World of Tanks: Obrażenia
Aktualizacja:
Cel w zasięgu, namierzony, ognia! Penetracja! Teraz wypadałoby wiedzieć jakie szkody jesteśmy w stanie wyrządzić przeciwnikowi naszymi pociskami.
Podobnie jak w przypadku penetracji pancerza, zadawane przez nasze działo obrażenia są wartością średnią a w rzeczywistości wynoszą one od 75% do 125% (dokładny zakres można przeczytać klikając w garażu prawym klawiszem myszy na amunicję naszego czołgu). Uszkodzenia jakie jesteśmy w stanie spowodować zależą zarówno od typu amunicji jakiej używamy (przeciwpancerna PP, podkalibrowa PK, kumulacyjna K, odłamkowo-burząca OB lub amunicja typu HESH) jak i od miejsca, w które trafiliśmy wrogi czołg.
Warto na chwilę zatrzymać się przy rodzajach pocisków. Im więcej będziemy wiedzieć na temat tego jakim pociskiem strzelamy, tym skuteczniej będziemy mogli go wykorzystać. Najprostszym typem amunicji jest przeciwpancerna (PP). Jest to zwykły metalowy pocisk, który uszkadza pojazd wroga jedynie swoją energią kinetyczną. W związku z tym pocisk ten jest uzależniony od prędkości z jaką leci. Im dalej znajduje się nasz cel, tym pocisk bardziej wytraca swoją prędkość i w efekcie tego jego penetracja spada. Pocisk podkalibrowy (PK) także korzysta z energii kinetycznej. Od zwykłego pocisku przeciwpancernego różni się tym, że w środku zawiera rdzeń wykonany z dużo twardszego materiału, dzięki któremu łatwiej jest przebić pancerz wroga. Także jego penetracja spada wraz z odległość jaką musi przelecieć.
Kolejnym typem pocisku jest pocisk kumulacyjny (K). Jest to zazwyczaj amunicja premium charakteryzująca się dużo większą penetracją od zwykłej amunicji. Wewnątrz rdzenia pocisku znajduje się niewielki ładunek wybuchowy, który zostaje zdetonowany w momencie zetknięcia się z pancerzem pojazdu. Gazy wytworzone w momencie wybuchu są kierowane na niewielką powierzchnię pancerza, przebijają ją i wpychają do środka grad odłamków, powodując ogromne zniszczenia. W związku z tym penetracja tego pocisku nie zależy od odległości z jakiej został wystrzelony, natomiast eksploduje w momencie zetknięcia się z jakąkolwiek przeszkodą. Jeśli tą przeszkodą jest pancerz dodatkowy jak w przypadku Panzera IV H, lub gąsienice czołgu to logicznym jest, że zanim osiągnie on pancerz właściwy straci sporo ze swojej penetracji. Następnym typem amunicji jest odłamkowo-burząca (OB). Prędkość jej lotu jest zazwyczaj dużo niższa niż normalnego pocisku, a penetracja bardzo mała. Pocisk ten zadaje obrażenia w skutek wybuchu, jest przy tym bardzo skuteczny przeciwko wrogiej załodze. W momencie wybuchu pocisk "szuka" najbliższego miejsca z najniższą grubością pancerza. Warto zaznaczyć, że aby zadać obrażenia nie trzeba przebić pancerza. Obrażenia zadawane są nawet gdy strzelimy w najbardziej opancerzoną część pojazdu wroga. Będą one jednak poważnie zmniejszone. W związku z tym pociskami odłamkowo-burzącymi należy zawsze strzelać w najmniej opancerzone części pojazdu.
Ostatnim typem amunicji jest pocisk typu HESH. W World of Tanks nie funkcjonuje on tak jak w rzeczywistości. Pocisk zawiera w sobie plastyczny materiał wybuchowy, który "przykleja" się do pancerza i wybucha. Siła wybuchu nie ma na celu przebicie pancerza, ale odkształcenie go i oderwanie odłamków od jego wnętrza i zabicie załogi. W grze pocisk ma podaną normalną wartość penetracji. W momencie gdy przebije pancerz zadaje pełne obrażenia, w momencie gdy pancerza nie przebije zadaje jedynie część tych obrażeń. Jest pod tym względem bardzo podobny do pocisków OB, jednak ma dużo większą penetrację oraz obrażenia nieznacznie większe niż zwykłe pociski PP.
Zadawane obrażenia dzielą się na dwa typy: uszkodzenia pancerza odbierające punkty życia pojazdowi oraz uszkodzenia wewnętrzne - modułów i załogi. W przypadku użycia amunicji PP, PK oraz K przebicie wrogiego pancerza spowoduje, że straci on ilość życia odpowiadającą podanej na dziale wartości +-25%. Gdy używamy pocisków OB i spenetrujemy czołg przeciwnika, obrażenia będą wyliczone tak samo jak w przypadku innych typów amunicji. Jednak w przypadku, gdy pocisk nie przebije pancerza wroga, nadal jesteśmy w stanie poważne uszkodzić go. Zadane przez nas obrażenia będą wahały się pomiędzy zerem (pocisk OB małego kalibru trafiający w najsilniej opancerzony element czołgu przeciwnika) a połową podanej na armacie wartości uszkodzeń dla naszej amunicji. Oprócz tego warto też wiedzieć, że eksplozja wywołana przez pocisk OB będzie zawsze starała się "znaleźć" najsłabszy punkt w czołgu przeciwnika (w zasięgu rozrzutu odłamków) stąd używając jej warto celować w pobliżu wizjerów czy górnej części kadłuba.

Pomimo, że pocisk OB trafił w najtwardszy pancerz przeciwnika, fala uderzeniowa dostała się do środka pojazdu przez wizjer kierowcy (zaznaczony na zielono).
Drugim typem możliwych do zadania obrażeń są uszkodzenia wewnętrzne. Wszystkie pociski po przebiciu pancerza (lub eksplozji na jego powierzchni w przypadku amunicji OB) są w stanie zranić załogę czołgu bądź zniszczyć poszczególne moduły takie jak silnik czy magazyn amunicji. Gdy pocisk lub fala uderzeniowa pocisku OB trafia w podzespół ten jest w stanie ominąć uszkodzenia - wykonany zostaje tzw. "rzut obronny". Jeśli będzie on nieudany, moduł przyjmie obrażenia i ewentualnie zostanie zniszczony. Szansa na uszkodzenie konkretnych podzespołów prezentuje się następująco:
Moduł | Szansa na uszkodzenie |
Zostało jeszcze 37% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla CiebieKomentarze czytelników
Gram w ten crap już kilka lat i mogę tylko poradzić nowym graczom żeby nie inwestowali w to realnych pieniędzy. Nie warto.
Mam pytanie czy wie ktoś jak zrobić taki żółty znacznik, żeby sojusznicy wiedzieli gdzie celuję, jak gra się altylerią ?
Klawisz T. Błagam, nie graj artą, pls. Jest tyle pięknych maszyn w grze.
Jak się skontuje górną płytę kadłuba to ona nawet nawet odbija od takiego IS
co zrobić by sprzedać niechciane czołgi pojawia mi się info;błąd sprawdź czy czołg nie jest w żadnej jednostce taktycznej(jak to sprawdzić) lub spróbuj później gdy nie byłem w klanie tanki sprzedawałem
za 2500 golda tak naprawdę nie kupisz żadnego sensownego czołgu premium tylko tier V i niżej, z grze z zakładce "sklep" masz dostępne modele czołgów premium sprawdź sobie
Chłopaki, jest możliwość kupna czołgu premium za golda (mam go 2500)? Pozdro
witam mam problem z ta gra posiadam karte graficzna 12G pamieci ram 8G procesor i7 3.6ghz i ta gra poprostu mi sie scina lacze mam kablowe stabilne 150 mb/s wiec nie proponuje tej gry nikomu chyba ze ktos posiada komputer za 10 tys. albo i lepiej a wszystko zaczelo sie rypac po aktu. pozdrawiam
co ty masz za komputer ??? mam o połowę słabszy i śmiga na maxa chyba że masz grafę z marketu made in china oni robią takie 8,12 G pamięci to o **** roztrzaśc
Ram 4GB, Karta 512 MB, procesr 2.6 Ghz, 350 m/s kablem i jakoś chodzi więc nie biadol, bo komp starszy ode mnie :)
fajna gra tylko zanim wskocze na mapke tp musze czekac 2min.
wreszcie fajna strona poradnik jak grać szacuneczek
Dobrze wykonany poradnik, bardzo przydatny. Przydałby się tylko opis kolejnych map, bo na razie wygląda to raczej słabo :/
Cześć zagiel19, cieszę się, że przypadł Ci do gustu - planujemy nowe mapy i update starych, ale dopiero po wejściu aktualizacji 1.0 - wtedy wszystkie mapy ulegną zmianie :)
Przydatny poradnik i prawdopodobnie dobrze wykonany
Lecz , jak to Polak lubie byc oszczedny i chcialbym sie dowiedziec czy istnieje jakas inna mozliwosc nabyca tego poradnika w calosci nie wykupujac aboamentu ?
Można go kupić w formie PDF - ale wstrzymaj się chwilę, jesteśmy w trakcie aktualizowania go i nową wersję PDF opracujemy wkrótce.
Siema pl!
Ponowna aktualizacja, łącznie to już 50 nowych czołgów dodanych do poradnika.
Dodaliśmy:
Stronę o polskich czołgach w WOT!
Zaktualizowaliśmy stronę dotycząca wymagań sprzętowych WOT + dodaliśmy poradnik, jak zwiększyć FPS w grze!
Ponadto opisy czołgów:
M4A3E8
T20
M26 Pershing
M46 Patton
M48A5 Patton
Churchill Gun Carrier
S35 CA
Crusader
SU-100M1
O-Ho
gl & hf
Cześć, kolejna aktualizacja poradnika, tym razem 12 nowych opisów czołgów, nowe drzewka technologiczne oraz update starych drzewek.
Opisaliśmy m.in.:
ISU-152
Object 704
Object 268
M10 Wolverine
M36 Jackson
T25 AT
O-I
O-Ni
KV-85
Sherman III
Sherman Firefly
A-43
gl & hf
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
