Caesar III – gra o zawalaniu się budynków. Stare, ale jare – stare gry, w które ciągle gramy

Caesar III – gra o zawalaniu się budynków

Nic tak nie cieszy oczu domorosłego projektanta jak działające miasto. - Stare, ale jare - najlepsze stare gry, które wciąż goszczą na dyskach redakcji - dokument - 2023-05-23
Nic tak nie cieszy oczu domorosłego projektanta jak działające miasto.

W SKRÓCIE

  1. Produkcja: Impressions Games
  2. Data premiery: 30 września 1998
  3. Jak wrócić: Steam, GOG

Cezar, Kleopatra, Zeus i Cesarz – starszych stażem miłośników strategii tytuły te smucą, bo przypominają raj utracony. To zresztą ciekawe, ale w tym tekście mamy już kilka autentycznie zaginionych stylów rozgrywki sprzed lat – a po drugich Settlersach, Majesty czy Kolonizacji dołączają do nich gry studia Impressions Games.

A czym byli ci lekko już przykurzeni (ostatni, czyli Cesarz, wyszedł w 2002 roku) reprezentanci klasyki? Przede wszystkim wielkimi zagadkami logicznymi. Naszym zadaniem było tak projektować kolejne miasta, aby mieszkańcy mieli dostęp do zdrowego jedzenia, lokalne bóstwa były zadowolone, szkoły pełne dzieciaków, a bezrobocie niskie. I uwierzcie – nie było to proste. Kilka błędnych decyzji – i od razu zawalały się amfiteatry, płonęły farmy, a my tonęliśmy w długach. I jakby tego było mało, w tym samym momencie cezar Rzymu wysyłał do nas ponaglenia, domagając się dostarczenia jakichś chorych kwot w złocie... Życie domorosłego architekta nie było proste i nauczyło nas, jak należy podnosić się po porażce (pro tip: załadować save’a).

I wiecie co? Dziwi mnie, że ostatecznie nikt w ciekawy czy innowacyjny sposób nie odświeżył formuły dzieł Impressions Games. Owszem, wyszło parę gier niezależnych, ot chociażby wydany na początku 2021 roku Nebuchadnezzar, ale wszystkie one są uboższe od pierwowzorów, a przez to szybko się nudzą. Pozostaje więc wracać do klasyki, tym razem jednak koniecznie z zainstalowanymi modami, która pozwalają odpalić ją w ludzkich warunkach (czyli w rozdzielczości większej niż 800x600).

P.S. Jeśli chcecie natychmiast teleportować się do późnych lat 90., zajrzyjcie do poradnika do Caesara III. Atak nostalgii gwarantowany.

Dlaczego wracamy?

  1. Bo wciąż nikt nie zrobił lepszych gier Impressions Games od Impressions Games.
  2. Bo są mody oferujące widok HD.
  3. Bo bez naszej pomocy wszystkie budynki w grze się zawalą.
  4. Bo Ceres jest z nas niezadowolona!
Fallout

Fallout

PC
Data wydania: 30 września 1997
Fallout - Encyklopedia Gier
8.6

GRYOnline

8.9

Gracze

9.4

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

706

Maciej Pawlikowski

Autor: Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Zdarza Ci się wracać do starych gier?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl