Data wydania: 2 grudnia 1998
Osadzona w średniowiecznych realiach pierwszoosobowa gra akcji w konwencji skradanki, opracowana przez doświadczone studio Looking Glass Technologies, znane dotąd z takich gier, jak System Shock czy Flight Unlimited. W grze Thief: The Dark Project wcielamy się w postać młodego adepta sztuki złodziejskiej imieniem Garrett, który opuszcza szeregi swojego tajnego bractwa, aby rozpocząć pracę na własny rachunek.
GRYOnline
Gracze
Steam
Pierwsza część, można obecnie powiedzieć, kultowej serii gier akcji typu „stealth” lub jak kto woli „first person sneaker”. Akcja gry toczy się w średniowiecznych realiach. Gracz staje się młodym złodziejem, Garrettem, który opuszcza szeregi Strażników (Keepers), tajnego bractwa pilnującego by na świecie panowała równowaga pomiędzy magią, a technologią, i rozpoczyna pracę na własny rachunek. Przed nami dwanaście misji, w których będziemy eksplorować różnorodne lokacje, w tym wielkie szlacheckie posiadłości, kopalnie, katedry Hammeritów itp. Naturalnie na naszej drodze stają zwykli ludzie, strażnicy, zawodowi zabójcy oraz krwiożercze potwory jak zombie.
Oryginalnym pomysłem, jak na gry akcji, jest założenie, że bezpośredni atak na przeciwników przeważnie kończy się przegraną. Cele misji wypełnia się raczej unikając oponentów i pułapek, a nie walcząc twarzą w twarz. Jeśli już trzeba kogoś zabić, to najlepiej skradając się od tyłu wbić mu miecz w plecy lub z dużej odległości zatopić w nim strzałę z łuku. Thief wykorzystuje efektowny, w pełni trójwymiarowy silnik graficzny „Dark Engine” (szczegółowo przedstawione warunki atmosferyczne, ładne modele postaci, budynki, tła itp.). Idealnie dopełnia go doskonały dźwięk, który np. ułatwia zorientowanie się, z której strony nadciąga niebezpieczeństwo. Należy także zaznaczyć, że tytuł ten posiada bardzo wciągającą i nieprzewidywalną fabułę pełną ciekawych i oryginalnych zagadek oraz rzadko spotykaną atmosferę.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Looking Glass Studios
Wydawca: Square Enix
Ograniczenia wiekowe: 16+
Gry podobne:
6GIER
Ciesząca się dużym uznaniem seria skradankowych gier akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Cykl został wykreowany przez nieistniejący już zespół Looking Glass Studios, który przygotował jego dwie pierwsze odsłony. Trzecia część serii była dziełem zespołu Ion Storm, natomiast czwarta gra spod tego szyldu została opracowana przez ekipę Eidos Montreal.
Aktualizacja: 9 maja 2007
Poradnik do skradanki Thief: The Dark Projekt to kompletny opis przejścia wszystkich misji, zawierający listę zadań, mapy lokacji, właściwy dobór wyposażenia. a także metody pozbycia się strażników.
20 sierpnia 2023
W co jeszcze grało się w roku wydania pierwszej części Baldur’s Gate? Jak pisali o nich recenzenci w ówczesnych czasopismach o grach? Oto kolejna podróż do złotej ery gier w latach 90. – tym razem roku 1998.
23 maja 2023
Wracacie czasem do staroci? Powrót do starej gry może być ciekawym doświadczeniem. Zapytaliśmy członków redakcji, do których dawnych, około dwudziestoletnich gier wracają w przerwach między premierami.
22 sierpnia 2021
W branży gier jest czasem jak w kuchni: chcesz zrobić omlet, wychodzi jajecznica. Lub, dokładniej: chcesz zrobić kopię swojej poprzedniej produkcji, a przez przypadek rewolucjonizujesz cały gatunek gier i zarabiasz na tym miliony.
8 grudnia 2019
Nawet Death Stranding, gra o byciu kurierem, czerpie z mechaniki skradanek. To pokazuje, jak długą drogę przebył ten gatunek. Dziś przyjrzymy się najważniejszym punktom zwrotnym w jego historii.
8 kwietnia 2018
Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.
W kwietniu 2025 roku w ramach usługi Amazon Prime Gaming będzie można odebrać aż 23 gier. Są wśród nich Mafia 3: Definitive Edition, Endless Space: Definitive Edition, Blood Omen: Legacy of Kain oraz Thief: Gold.
gry
Hubert Śledziewski
3 kwietnia 2025
Użytkownicy serwisu ModDB wybrali najlepsze modyfikacje mijającego roku. Wygrało Thief Black Parade, w top 10 znalazły się również m.in. mody do serii Half-Life.
Pliki do gier
Adrian Werner
29 grudnia 2023
Wytwórnie filmowe Vertigo Entertainment oraz Prime Universe pracują nad ekranizacją gry Thief - poinformowano w serwisie The Tracking Board. Nie podzielono się jednak żadnymi szczegółami, ale ujawniono, że producentami obrazu kinowego zostali Adrian Askarieh i Roy Lee.
pozostałe
Kamil Zwijacz
3 lipca 2014
Grupa Broken Glass Studios wypuściła wersję 2.0 modyfikacji The Dark Mod do Dooma 3, inspirowanej w znacznym stopniu serią Thief. Jest to o tyle interesująca wiadomość, że mamy teraz do czynienia z samodzielną i darmową produkcją, niewymagającą żadnej innej gry do działania.
gry
Krzysztof Mysiak
9 października 2013
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o Trofeach w Need for Speed: Hot Pursuit i Assassin’s Creed Brotherhood, o zdobyciu 500 tysięcy Punktów Gracza, a także nominacjach do nagród dla twórców ścieżek dźwiękowych do gier. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
18 października 2010
„Najciekawsze modyfikacje” to wybór najbardziej wartościowych modów i wieści z nimi związanych. Kompletnie nowe gry, dodatkowe misje i przygody, usprawnienia grywalności i grafiki - każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
gry
Adrian Werner
14 grudnia 2009
Po niemal pięciu latach ciężkiej pracy grupa Broken Glass Studios opublikowała wersję beta The Dark Mod. Ta konwersja Dooma 3 przenosi graczy w mroczny świat wzorowany na serii Thief.
gry
Grzegorz Bobrek
20 października 2009
Montrealskie studio deweloperskie brytyjskiego koncernu Eidos przerwało wszelkie spekulacje, ujawniając swój drugi, obok Deus Ex 3, tytuł znajdujący się aktualnie w fazie produkcji. Potwierdził tym samym plotki sprzed niemal miesiąca i informacje przedstawione przez magazyn EDGE przed tygodniem. Owym, długo oczekiwanym tytułem jest czwarta odsłona legendarnego cyklu Thief!
gry
Piotr Doroń
11 maja 2009
Według jednej z reklam umieszczonych w magazynie EDGE, 11 maja studio Eidos Montreal ujawni swój drugi, tajemniczy projekt. Jakiś czas temu pojawiły się plotki, że najprawdopodobniej będzie to czwarta odsłona świetnej serii Thief. Opublikowane przez kilku użytkowników forum poświęconemu grze zeskanowane ogłoszenie wydaje się potwierdzać wcześniejsze tezy, chociaż nie jest jednoznaczne.
gry
Szymon Liebert
4 maja 2009
Montrealskie studio firmy Eidos zamieściło na swych łamach informację o rozpoczęciu prac nad drugim, po Deus Ex 3, wielkim projektem. Podobno już niedługo ujawnione zostaną pierwsze szczegóły na jego temat. W sieci zawrzało.
gry
Piotr Doroń
15 kwietnia 2009
Popularne pliki do pobrania do gry Thief: The Dark Project.
mod Thief: The Dark Project - HD Texture Mod v.1.2 - 21 czerwca 2016
trainer Thief: The Dark Project - - 5 lutego 2001
mod Thief: The Dark Project - TFix v.1.27.28 - 2 sierpnia 2020
mod Thief: The Dark Project - DarkLoader v.4.3.1b - 18 marca 2017
mod Thief: The Dark Project - NewDark - 19 listopada 2017
mod Thief: The Dark Project - Mystery Man - 18 maja 2014
mod Thief: The Dark Project - Circle of Strain - 18 maja 2014
mod Thief: The Dark Project - BloodStone Prison - 7 kwietnia 2014
mod Thief: The Dark Project - Death of Garrett - 7 kwietnia 2014
mod Thief: The Dark Project - Awakening - 18 maja 2014
Wymagania sprzętowe gry Thief: The Dark Project:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium II 233MHz, 32MB RAM, akcelerator 3D.
Średnie Oceny:
Średnia z 8 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 3551 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 3246 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
ShadyYo
Ekspert
2021.10.09
Genialna. Mam do tej gry duży sentyment, ale podejrzewam, że nawet nie mając go, spokojnie dałbym tej grze najwyższą możliwą ocenę. Powala klimatem - grafika jest bardzo fajna, wszystkie miejsca wyglądają bardzo posępnie i mrocznie. To jeden z niewątpliwie największych plusów Thiefa. Dlatego też powinna być gratką dla fanów horrorów - niektóre poziomy faktycznie potrafią przestraszyć (pojawiają się tu zombiaki i liczne inne upiorne kreatury). Gra sprawdza się znakomicie jako skradanka i jest jedną z najlepszych w tym fachu. Często to od nas zależy, czy będziemy chcieli pozostać niezauważeni przez całą misję i wszystko robić po cichu, czy też przypuścimy atak od samego początku, ale ta pierwsza opcja przynosi jednak dużo więcej przyjemności. Bardzo dużą rolę odgrywa w tej grze światło i cień, co pozwala nam na różne możliwości obmyślenia naszego ataku. Zresztą gra posiada kilka możliwości ukończenia misji, co oczywiście jest następnym plusem. Imponują zarówno poziomy wewnątrz budynków (szczególnie Nawiedzona Katedra), jak i te, których rozgrywka dzieje się na zewnątrz (choć tych jest niewiele). Gra jest odpowiednio trudna, momentami nawet bardzo, ale podsumowując - poziom trudności jest świetnie wyważony. Na plus należy też zaliczyć wszystkie sekretne miejsca, w których możemy znaleźć dużo dodatkowego złota i licznych skarbów (takich miejsc w tej grze jest naprawdę dużo a odkrycie ich wszystkich stanowi nie lada osiągnięcie). Kolejna zaleta to bogaty arsenał broni - szczególnie różne rodzaje strzał do łuku, które stają się naszym nieodłącznym elementem. Sama fabuła gry jest bardzo dobra, podobnie jak jej zakończenie, ale największe wrażenie robią chyba filmiki zapowiadające misje - z bardzo ciężkim, mrocznym klimatem (zresztą cała gra jest taka) i znakomitym lektorem... Minusów nie znalazłem. Klasyk.
MadtPL
Ekspert
2021.09.27
Gry wciągają mnie niezależnie od grafiki, którą jednak nawet w starych grach jestem w stanie docenić. Dzięki temu Thief był dla mnie naprawdę udaną przygodą i to tyle lat po premierze (dawno temu były próby zagrania, ale ledwie na początku się kończyły). Niewątpliwie jest to rewelacyjna skradanka - tytuł przełomowy, zasłużony klasyk etc. Atmosfera podczas rozgrywki jest naprawdę mroczna i pochłaniająca, a potęguje ją świetny ambient. Jedyne co mi zgrzytnęło to końcówka gry, która przechodzi zbyt mocno w klimaty fantasy i zachęca do użycia siły, ale może to moje mocno subiektywne odczucie.
Harry M
Ekspert
2021.03.03
23,5h wersja Gold na poziomie "Ekspert" W końcu sięgnąłem po klasyka mojego ulubionego gatunku jakim są skradanki. Gra zaskakuje pod wieloma względami. Podejście taktyczne z odpowiednim żonglowaniem dostępnymi strzałami, fakt że od podłoża zależny jak głośno nas słychać i "system" cieni sprawiają że gra się dobrze i dziwi że nie ma tego w współczesnych grach. Fabularnie jest OK - moim zdaniem nie jest zbyt ciekawie, ale coś tam się dzieje. AI dosyć durne i często przeciwnicy się blokują. Kompletnie niepotrzebne misje ze stworami - strasznie mi to nie przypadło do gustu dlatego "jedynie" 7.5.
Orzech
Ekspert
2024.01.07
xKoweKx [stalker.pl]
Ekspert
2023.10.02
Drenz
Ekspert
2022.09.11
Jakub Mirowski
GRYOnline.pl Team
2016.09.14
Izabela Budzyńska
GRYOnline.pl Team
2016.03.18
claudespeed18 Legend
Kod na wersję Gold na GOG
894TD766E680AFBDE6
blimsien_yankovic Centurion
Arcydzieło. Dawno temu grałem ale jej nie ukończyłem jednak powróciłem i przypomniałem sobie młodzieńcze lata. Najwyższa nota i znaczek jakości. Tak samo się dobrze bawiłem jak kiedyś. Polecam grać z modem HD.
mikolajcsak Junior
Polecam sprawdzić wydaną w zeszłym roku The Black Parade, to zdecydowanie jedna z najlepszych fanowskich kampanii, jakie powstały:
[link]
Wiedźmin Legend
Thief: The Dark Project to szalenie oryginalna gra skradankowa z 1998 roku z widokiem FPP wykorzystująca mistrzowskie osiągnięcia techniki tworzenia komputerowego obrazu 3d. Looking Glass dokonało rzeczy niemożliwej. Bowiem połączyło perfekcyjnie mocne cechy Ultima Underworld od Origin Systems i Tomb Raider od Core Deisgn. Efekt końcowy okazał się fenomenalny w postaci eksploracji niezwykle obszernych, atrakcyjnych poziomów i manipulowaniu wiarygodnym wirtualnym światem 3d. Jest to gra opowiadająca o przygodach cynicznego złodzieja Garretta, łącząca średniowieczną fantazję z XIX-wieczną technologią.
Fabuła. Wcielamy się w uzdolnionego złodzieja Garreta, który dorastając na ulicy nabrał złośliwej, pragmatycznej osobowości więc został zauważony i wciągnięty w szeregi tajemnej sekty złodziei. Szkolenie jakie przeszedł przygotowało go do życia akolity cechu złodziei. Sztuka ukrywania się w cieniu, bezszelestnego poruszania się, właściwe posługiwanie się łukiem oraz swobodne wspinanie się po linie i pływanie pod wodą to czubek góry lodowej zdolności Garreta jakie przyswoił podczas wtajemniczenia. Już jako arcymistrz złodziejskiego fachu obiera drogę samotności i odchodzi z sekty. Rozpoczyna sie jego droga ku przeznaczeniu, która wieść będzie pomiędzy dwoma siłami rywalizującymi ze sobą magią i religią technologii. W steampunkowym świecie magii i XIX-wiecznej technologii istnieje konflikt między religijnymi frakcjami Młota, którzy cenią postęp naukowy i reprezentują nowy porządek świata, a Poganami, którzy cenią nietkniętą przyrodę i reprezentują chaos. Można zrozumieć obie filozofie i żadna z nich nie jest całkowicie dobra ani zła. Od pierwszej chwili wtapiamy się w rozgrywaną mroczną opowieść pełną zwrotów akcji i nasze zaangażowanie utrzymuje się już do końca.
Gameplay. To gra, która najbardziej przypomina klimatem i stylem budowania poziomów pierwsze części Tomb Raider od Core Design. Ogromne i kapitalnie zaprojektowane poziomy do eksplorowania z klaustrofobiczną atmosferą to wizytówka Tomb Raider 1-4 oraz Thief 1 i 2. Na oryginalność Thief składa się wiele elementów, ale największym atutem jest, że nasz bohater wykonując poszczególne misje przede wszystkim musi pozostawać w ukryciu. Kryjąc się w cieniu, bezszelestnie poruszając się po tłumiących hałas podłożach, ogłuszając odwróconych tyłem wrogów, strzelajac z cichego łuku, wykorzystując dar zręcznych palców Garret przemyka się po ciemnych uliczkach średniowiecznego miasta, starych kopalniach, zagubionych katakumbach, które kiedyś były ośrodkiem tajemniczego kultu. Każde źródło światła w Thief nie tylko oświetla, ale także pozostawia różne stopnie cienia w obszarach, które nie są zakryte. Możemy wyciemniać pomieszczenia gasząc pochodnie. Jedynie korzystając z cienia możemy pozostać niezauważeni co prowadzi nas do znaczenia drugiego istotnego czynnika w grze...dźwięku. Strażnicy mogą także zareagować, jeśli usłyszą nietypowy dźwięk i zaczną próbować zidentyfikować ich źródło. Różne powierzchnie po których możemy chodzić wydają różne dźwięki podczas przemierzania ich. Na przykład chodzenie po trawiastym trawniku lub dywanie prawie nie powoduje hałasu. Z drugiej strony jeśli zdecydujemy się przebiec po podłodze z płytek nasze stukanie usłyszą wszyscy znajdujący się w niewielkiej odległości. Skuteczny złodziej szybko nauczy się, że chodzenie na palcach to najlepszy sposób na pozostawanie w ukryciu, a najgłośniejsze powierzchnie pokonuje, gdy nikogo nie ma w pobliżu lub pokrywa je wygłuszającym mchem. Duża część Thief polega spędzaniu w oczekiwaniu w cieniu obserwując trasy strażników, aż nadarzy się okazja do ruchu. Nawet jeśli uda się nam pozostać w ukryciu i w ciszy nadal przydarzą się nam chwile konfliktu. Ponieważ zazwyczaj walczymy z ciężko opancerzonymi strażnikami, którzy są dość wprawni w walce musimy korzystać z różnych narzędzi, aby upewnić się, że konflikt będzie na naszą korzyść, gdy to nadejdzie. Mamy dostęp do miecza, łuku z różnymi rodzajami strzał oraz pałki, której można używać do znokautowania kogoś, jeśli zajdziemy ich od tyłu. Możemy wtedy zanieść nieprzytomnego prostaka gdziekolwiek chcemy, najlepiej do miejsca, gdzie jego przyjaciele go nie znajdą. Garrett jest także wytrawnym kieszonkowcem i profesjonalistą w posługiwaniu się wytrychami. W miarę upływu czasu uzyskamy dostęp do nowych narzędzi z których większość ma na celu uchronienie nas od kłopotów. Przykładami są strzała wodna, której można używać do gaszenia nieznośnych pochodni i polewania wodą święconą nieumarłych wrogów, strzała z mchu, która rozrzuca mech po twardej podłodze dzięki czemu można po niej cicho chodzić oraz strzała z liną, która pozwoli strzelić do drewnianych powierzchni, abyśmy mogli wspiąć się wyżej. Natomiast strzały ogniste i gazowe szybko rozprawią się z kilkoma wrogami na raz. Także mikstury szybkości i miny lądowe są ważną częścią pracy mistrza złodziejstwa. W grze jest mnóstwo takich fajnych gadżetów i jak w każdym dobrym filmie połowa przyjemności z wykonywania nowych misji polega na odkrywaniu, którymi gadżetami lepiej operować, ponieważ to my decydujemy co zakupimy przed każdą misją. Gra nagradza naszą kreatywność myślenia. W Thief występują też wszelkiego rodzaju nieumarli i bestie, które wydają się naprawdę przerażające, a kultowy poziom Katedra ma więcej czynnika strachu niż większość gier survival horror. Gra oferuje kilkadziesiąt godzin zabawy. Chociaż mamy tylko kilkanaście misji większość z nich jest ogromna i daje większą satysfakcję na wyższych poziomach trudności, ponieważ mamy wtedy o wiele więcej celów do osiągnięcia. Mamy całe mnóstwo sekretów i skarbów do odnalezienia. Garret jest jednym z największych bohaterów gier jakich kiedykolwiek stworzono. Wielkie wyrazy uznania należą się programistom Looking Glass. Moja ulubiona misja w grze to Katedra.
Grafika i udźwiękowienie. Wizualnie gra dopracowana została wspaniale. Światło i cień współgrają ze sobą na każdym kroku wykorzystując mozliwości akceleratorów graficznych w 1998 roku. Większość środowisk to ogromne, fantastyczne, a jednocześnie wiarygodne zrujnowane miasta, zaginione świątynie, jaskrawe rezydencje, niemal zaawansowane technologicznie fabryki, złowrogie katedry, które pomagają zachować spójny i kreatywny projekt wizualny. Przestrzeń gry tworzy nie tylko obraz, ale też cyfrowy dźwięk wykorzystujący technologię 3d co było nowatorskie. Słyszymy szuranie wrogów, bełkotane słowa, ciche pogwizdywanie czy stukot kroków. Podczas misji nie ma muzyki, ale dudniąca, industrialna ścieżka dźwiękowa podczas pięknych, stylizowanych animowanych przerywników filmowych doskonale pasuje do mrocznej magii i maszynerii.
Podsumowanie. Nawet, jeśli nie utożsamiamy się z mistrzem zodziejstwa Garrettem, wyrazistym antybohaterem, który jest tak dobry w swoim fachu, że prawie nic nie jest w stanie go zaskoczyć to szybko przekonujemy się, że nacisk na skradanie się, strategię i pomysłowość w połączeniu z silną strukturą narracyjną i doskonałym projektem misji składa się na wybitne dzieło, które jest stylowe, poważne, satysfakcjonujące i wyjątkowe przekraczając wszelkie nasze oczekiwania. Szybko uczymy się kochać ciemność w Thief nawet jeśli ta ciemność sprawia, że wszystko wygląda ponuro. Jednocześnie czasem uśmiechamy się stojąc w cieniu, gdy usłyszymy strażnika, którzy nuci jakąś melodię i mamrocze coś do siebie bądź słyszymy rozmowę dwóch strażników, która jest najzabawniejszym przekomarzaniem pomiędzy strażnikami jaką kiedykolwiek usłyszymy w grze video. Thief to bez wątpienia Ojciec chrzestny gier skradankowych. Najlepsze skradanki w historii gier to Thief 1 i 2 oraz Metal Gear Solid 1-4, a szczególne miejsce w moim sercu znalazły Thief 1 i 2 oraz MGS 1 i 3. Gra najlepiej wygląda po dograniu tekstur HD.
https://www.youtube.com/watch?v=AXyrmgWiv3U&list=PLuIQOsLHStv1leNSHU1PRUCxEQpyTzPdx&index=4&ab_channel=schell244