Twierdza – a mury runą, runą, runą. Stare, ale jare – stare gry, w które ciągle gramy

Twierdza – a mury runą, runą, runą

  1. Producent: Firefly Studios
  2. Data premiery: 19 października 2001
  3. Jak wrócić: Stronghold HD na GOG-u, Steamie lub GPC

Na przełomie XX i XXI wieku wydano dziesiątki RTS-ów, które były tak podobne, że trudno je było od siebie odróżnić. Na ich tle Twierdza wyróżniała się jak kamienny donżon na polu pszenicy. Gra posiadała przyjemny i całkiem rozbudowany system ekonomiczny. Musieliśmy ustanawiać podatki („zerowy podatek to jedno, ale może pomyślałbyś o małym podarunku?”), ścinać drzewa, produkować żywność („sir, spichlerz jest pusty”), wydobywać kamień i żelazo, a nawet pozyskiwać smołę, dzięki której dało się przygotowywać płonące pułapki.

Równie ciekawa była walka, która polegała na prowadzeniu oblężeń. Zbudowane przez nas lub zaprojektowane przez twórców fortece mogliśmy szturmować przy użyciu wież oblężniczych, taranów, katapult („obliczyć tor lotu”), a nawet jednostek z kilofami, które podkopywały się pod fundamenty murów, żeby je osłabić. To wszystko oczywiście po to, by nasze hordy („my są pałkarze”) mogły wedrzeć się na dziedziniec i zabić wrogiego króla.

Równie bogaty wachlarz możliwości miał obrońca, który mógł kopać fosy i wilcze doły, ostrzeliwać się z balist, lać gorącą smołę („ale to naczynie parzy”) z wysokości, a nawet korzystać z psów wartowniczych, nie mówiąc o takich banałach jak zwykłe umieszczenie łuczników i kuszników na wieżach.

Twierdza Krzyżowiec to jeszcze raz to samo, ale w innej scenerii, z kilkoma drobnymi nowościami oraz masą świeżych map i scenariuszy. - Stare, ale jare - najlepsze stare gry, które wciąż goszczą na dyskach redakcji - dokument - 2023-05-23
Twierdza Krzyżowiec to jeszcze raz to samo, ale w innej scenerii, z kilkoma drobnymi nowościami oraz masą świeżych map i scenariuszy.

Jeśli komuś mało było kampanii i gotowych scenariuszy (od oblężeń po misje czysto ekonomiczne), zawsze można było wejść do edytora i stworzyć niemal dowolną misję, z oskryptowanymi zdarzeniami i fantazyjnymi zamkami.

Było w tym coś uzależniającego, ale niestety, kolejne sequele poważnie nas zawiodły. Konkurencja także nie podchwyciła pomysłu i do dziś pozostaje nam grać albo w Twierdzę HD, albo w Twierdzę: Krzyżowca HD.

Dlaczego wracamy?

  1. Bo nikt nie stworzył gry, która byłaby jak Twierdza, tylko lepsza.
  2. Bo zamki są fajne niezależnie od tego, czy się je buduje, czy burzy.
  3. Bo pomimo lat ta pozycja wciąż jest całkiem ładna.
  4. Bo polski dubbing nadal cieszy.
Fallout

Fallout

PC
Data wydania: 30 września 1997
Fallout - Encyklopedia Gier
8.6

GRYOnline

8.9

Gracze

9.4

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

706

Maciej Pawlikowski

Autor: Maciej Pawlikowski

Redaktor naczelny GRYOnline.pl, związany z serwisem od końca 2016 roku. Początkowo pracował w dziale poradników, a później mu szefował, z czasem został redaktorem prowadzącym Gamepressure, anglojęzycznego projektu adresowanego na Zachód, aby w końcu objąć sprawowaną obecnie funkcję. W przeszłości recenzent i krytyk literacki, publikował prace o literaturze, kulturze, a nawet teatrze w wielu humanistycznych pismach oraz portalach, m.in. Miesięczniku Znak czy Popmodernie. Studiował krytykę literacką i literaturę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lubi stare gry, city-buildery i RPG-i, w tym również japońskie. Wydaje ogromne pieniądze na części do komputera. Poza pracą oraz grami trenuje tenisa i okazyjnie pełni funkcję wolontariusza Pokojowego Patrolu Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Zdarza Ci się wracać do starych gier?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl