BAFTA opublikowała ranking najbardziej wpływowych gier wszech czasów. Niektóre pozycje są zaskakujące, a pierwsze miejsce to spora niespodzianka.
Branża gier wideo to dzisiaj ogromna część przemysłu rozrywkowego, która ma wpływ na wiele aspektów naszego codziennego życia. Nawet proste aplikacje w telefonie posiadają systemy, które zostały spopularyzowane właśnie przez gry.
W związku z tym przed 21. galą BAFTA Games organizatorzy zadali publiczności pytanie: „jaka jest najbardziej wpływowa gra wszech czasów?”. Swoje głosy oddać mogli także gracze, poprzez wypełnienie specjalnego formularza. Wyniki potrafią być zaskakujące, a w szczególności miejsce pierwsze.
Poniżej znajdziecie listę 21 najczęściej wybieranych produkcji, których wpływ został dokładniej opisany na stronie BAFTA.
Super Mario Bros. wydany został w 1985 roku i dziś uważa się, że uratował rynek gier wideo po zapaści rozpoczętej dwa lata wcześniej, głównie na terenie Ameryki Północnej. BAFTA zwraca również uwagę na kultowy World 1-1, który jest „prawdopodobnie najsłynniejszym pierwszym etapem, jaki kiedykolwiek powstał”.
Każdy zna Mario. – aktorka głosowa Samanta Béart
Produkcji id Software przypisywany jest wzrost gatunku strzelanek pierwszoosobowych, spopularyzowanie sceny modowania oraz speedrunningu, a także wprowadzenie trybu multiplayer deathmatch dla masowego odbiorcy. Sukces Dooma zrodził wielu naśladowców, którzy próbowali zbliżyć się do jego „doskonałości technicznej i pomysłowości projektowej”.
Doom dał nam prawdziwą strzelankę pierwszoosobową. Wszystkie FPS-y, w które gramy dzisiaj, zaczęły się od Dooma. – aktor głosowy Doug Cockle
Pierwsze miejsce może zaskoczyć wielu z Was, gdyż jest to Shenmue – japońska produkcja wydana w 1999 roku. Wprowadziła do gier elementy, które od tamtego czasu stały się normą w branży i wykorzystywane są przez takie serie, jak Grand Theft Auto czy Assassin’s Creed.
Shenmue było przede wszystkim jednym z pierwszych sandboksów z prawdziwego zdarzenia. Gracz mógł eksplorować otwarty, „żywy” świat, gdzie każdy NPC miał swoje rutyny i zajęcia, do których trzeba było się dostosować. Element ten dopełniał cykl dobowy i pogodowy, które nie pozostawały bez wpływu na rozgrywkę.
BAFTA zwraca uwagę, że Shenmue może być postrzegane jako prekursor Animal Crossing lub Stardew Valley, a niektóre spokojniejsze etapy z takich gier, jak Uncharted 4 czy God of War również mogły czerpać z niej wskazówki. Co więcej, duch gry nadal ma być wyraźnie obecny w serii Yakuza.
Grałam w tę grę, gdy została po raz pierwszy wydana i nawet teraz nie spotkałam się z inną grą, która by do niej pasowała. Shenmue zajmuje szczególne miejsce w moim sercu. – głosująca Jessie Strife
GRYOnline
Gracze
OpenCritic
0

Autor: Marcin Bukowski
Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).