Gry wieloosobowe wykorzystujące Internet PS3
Rozgrywka przez Internet to najpowszechniejsza forma trybu multiplayer. Polega na łączeniu się z graczami z całego świata przez globalną sieć za pośrednictwem serwerów, za które najczęściej odpowiada producent gry. Te ostatnie mogą być zarówno publiczne, dostępnie dla każdego, jak i prywatne, a więc tylko dla użytkowników zaproszonych przez osobę pełniącą funkcję administratora.

The Last of Us
Akcji 14 czerwca 2013
Przygodowa gra akcji w konwencji postapokaliptycznego survival horroru, stworzona przez studio deweloperskie Naughty Dog (znane przede wszystkim z serii Uncharted) przy wsparciu wydawniczym firmy Sony Computer Entertainment. Akcja The Last of Us toczy się w niedalekiej przyszłości - 20 lat po tym, jak tajemnicza zaraza zdziesiątkowała ludzkość i przyczyniła się do upadku cywilizacji. Dwoje bohaterów – przemytnik Joel (w tę postać wciela się gracz) oraz nastoletnia sierota Ellie próbują przetrwać w świecie pełnym niebezpieczeństw. Rozgrywka opiera się głównie na eksplorowaniu lokacji oraz walce z przeciwnikami przy użyciu broni palnej lub elementów otoczenia (kamienie, nogi stołowe itp.). Poza kampanią trybu jednoosobowego gra oferuje również w pełni funkcjonalny, sieciowy multiplayer z dwoma wariantami zabawy - Walka o zapasy i Ocaleni.

Minecraft
Przygodowe 17 grudnia 2013
Wymykająca się próbom ścisłej klasyfikacji gatunkowej sandboksowa gra studia Mojang. Minecraft zaprojektowano z myślą o kreatywności graczy, którzy mogą niemal dowolnie zmieniać zbudowany z sześciennych bloków wirtualny świat. Zabawa polega głównie na transformowaniu terenu, wznoszeniu budynków, produkcji przedmiotów i samodzielnym tworzeniu przygód. Gra zawiera standardowo dwa tryby rozgrywki – kreatywny, pozwalający na swobodną zabawę oraz survival, w którym za dnia trzeba przygotować się do odparcia nocnego ataku potworów. Poza trybem rozgrywki jednoosobowej Minecraft oferuje również możliwość zabawy z udziałem innych graczy przez Internet.

Need for Speed Rivals
Wyścigi 19 listopada 2013
Zręcznościowe wyścigi samochodowe, będące kolejną odsłoną popularnej serii Need for Speed. Dewelopingiem tytułu zajęło się szwedzko-brytyjskie studio Ghost Games (wcześniej znane jako EA Gothenburg), wspomagane przez byłych pracowników Criterion Games. Gracze mogą wcielić się w role kierowców, uczestniczących w nielegalnych wyścigach ulicami wirtualnej metropolii lub policjantów, polujących na piratów drogowych. Wraz z postępami w grze pojawia się możliwość prowadzenia nowych modeli samochodów oraz korzystania z przydatnych technologii. Wbudowany system All Drive pozwala na swobodne przechodzenie pomiędzy zabawą w trybie jedno- i wieloosobowym. Od strony technicznej Need for Speed Rivals bazuje na możliwościach zaawansowanego technologicznie silnika Frostbite 3, wykorzystanego m.in. w Battlefield 4.

Tomb Raider
Akcji 5 marca 2013
Dziesiąta odsłona przygód Lary Croft, stanowiąca zarazem reboot serii przygodowych gier akcji Tomb Raider. Dewelopingiem tytułu zajęło się studio Crystal Dynamics przy wsparciu firmy Eidos Montreal. Ambicją twórców było przedstawienie głównej bohaterki w zupełnie nowym, bardziej mrocznym wydaniu. Akcja gry toczy się na jednej z wysp u wybrzeży Japonii, dokąd młoda Lara Croft zmierza w poszukiwaniu reliktów starożytnych cywilizacji. W trakcie burzy jej statek rozbija się jednak o skały. Protagonistce udaje się przeżyć katastrofę, ale musi walczyć o przetrwanie w pełnym niebezpieczeństw i tajemnic miejscu. W porównaniu z wcześniejszymi częściami serii, Tomb Raider oferuje graczom znacznie większą swobodę w eksplorowaniu świata, a także szereg nowości w mechanice rozgrywki, takich jak możliwość tworzenia przedmiotów oraz system rozwoju postaci. Od strony technicznej gra bazuje na wydajnym silniku Crystal Engine, zapewniającym znakomitej jakości oprawę wizualną.

Mass Effect 3
RPG 6 marca 2012
Trzecia odsłona osadzonej w konwencji space opery gry studia BioWare. Mass Effect 3 jest zwieńczeniem epickiej trylogii opowiadającej o losach komandora Sheparda i konflikcie z prastarą rasą Żniwiarzy. Akcja rozpoczyna się w chwili, gdy nasz bohater jest przesłuchiwany w związku z jego ostatnią misją.

Dark Souls
RPG 22 września 2011
Utrzymana w konwencji dark fantasy gra z gatunku RPG akcji. Tytuł wyprodukowany został przez japońskie studio From Software znane m.in. z Ninja Blade, Demon's Souls oraz serii Armored Core. Akcja Dark Souls toczy się w mrocznym uniwersum, które w dużym stopniu przypomina epokę Średniowiecza. Fabuła gry została jedynie luźno zarysowana, a gracz wciela się w postać nieumarłego, od którego poczynań zależy los świata. Rozgrywka utrzymana jest w stylu hack'n'slasha z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Jak na sandbox przystało, gracze mają dużą swobodę w eksplorowaniu lokacji i wykonywaniu zadań. Gra wyróżnia się wysokim poziomem trudności oraz rozbudowanym trybem zabawy w kooperacji.

Uncharted 3: Oszustwo Drake'a
Akcji 1 listopada 2011
Trzecia odsłona cieszącego się dużą popularnością cyklu przygodowych gier akcji, za którego powstanie i rozwój odpowiada studio Naughty Dog. Fabuła Uncharted 3: Drake's Deception opowiada o kolejnych perypetiach łowcy przygód Nathana Drake'a. Tym razem główny bohater musi odszukać legendarne miasto Ubar. Zadanie utrudnia mu banda złoczyńców pod wodzą Katherine Marlowe. Podstawowe założenia rozgrywki nie zmieniły się. Ambicją deweloperów z Naughty Dog było połączenie elementów przygodówki, gry akcji, strzelaniny, a nawet bijatyki z filmową widowiskowością. W porównaniu do poprzednich odsłon cyklu Uncharted 3: Drake's Deception oferuje jednak znacznie bardziej rozbudowany tryb wieloosobowy oraz oprawę wizualną stanowiącą wyznacznik technicznych możliwości konsoli PlayStation 3.

Dragon Age: Inkwizycja
RPG 18 listopada 2014
Dragon Age: Inquisition jest trzecią częścią cyklu cRPG, zapoczątkowanego w 2009 roku grą Dragon Age: Origins. Dewelopingu tytułu kolejny raz podjęło się studio BioWare we współpracy z koncernem Electronic Arts. Akcja gry osadzona została w fantastycznym świecie Thedas, a głównym motywem fabuły jest inwazja demonów. Gracz staje na czele Inkwizycji z zadaniem powstrzymania bestii z Pustki oraz odkrycia, kto stoi za ich sprowadzeniem do świata śmiertelników. Rozgrywka opiera się na klasycznych rozwiązaniach cRPG z naciskiem na eksplorowanie lokacji, taktyczną walkę, tworzenie i rozwój drużyny, a także podejmowanie wyborów moralnych wpływających na dalszy bieg fabuły. Od strony technicznej Dragon Age: Inquisition bazuje na możliwościach silnika Frostbite 3 (znanego chociażby z Battlefield 4), zapewniającego wysokiej jakości oprawę audiowizualną.

Diablo III
RPG 3 września 2013
Trzecia część cieszącej się ogromną popularnością serii gier RPG akcji, wykreowanej i rozwijanej przez firmę Blizzard Entertainment. Fabuła Diablo III ponownie zabiera graczy do świata Sanktuarium, gdzie muszą stawić czoła siłom zła. Akcja osadzona została 10 lat po wydarzeniach przedstawionych w drugiej odsłonie cyklu. Na katedrę w Tristram spada tajemnicza kometa, za sprawą której budzą się piekielne zastępy... Diablo III wprowadza m.in. nowe klasy postaci oraz zmieniony system rozwoju umiejętności herosów. Deweloperzy z Blizzarda pokusili się także o jeszcze bardziej dynamiczną mechanikę walki, rozbudowane funkcje społecznościowe (w tym sklepik pozwalający sprzedawać znajdywane przedmioty innym graczom), a także niezwykle klimatyczną oprawę audiowizualną.

Assassin's Creed: Rogue
Akcji 11 listopada 2014
Następna odsłona popularnego cyklu Assassin’s Creed, wykreowanego i rozwijanego przez francuską firmę Ubisoft. W odróżnieniu od powstałego równocześnie na PC i konsole ósmej generacji Assassin’s Creed: Unity, Rogue jest ukłonem w stronę posiadaczy starszych platform sprzętowych. Pod względem fabularnym produkcja stanowi swego rodzaju zwieńczenie historii, opowiedzianej w trzeciej i czwartej części cyklu. Akcja toczy się w połowie XVIII wieku, a my – po raz pierwszy w historii serii – wcielamy się w postać templariusza, Shaya Patricka Cormacka. Należał on niegdyś do zakonu asasynów, ale został zdradzony i od tego czasu poluje na swoich byłych „braci”. Pod względem mechaniki gra nie wnosi rewolucyjnych zmian w stosunku do poprzedniej odsłony cyklu, choć warto odnotować znaczne poszerzenie wachlarza umiejętności naszych przeciwników. Po raz pierwszy od czasów Assassin’s Creed: Brotherhood w grze zrezygnowano z trybu multiplayer, koncentrując się wyłącznie na rozgrywce jednoosobowej.

Demon's Souls (2009)
RPG 5 lutego 2009
Opracowane przez japońskie studio From Software we współpracy z firmą Atlus brutalne i mroczne RPG akcji. Akcja Demon’s Souls przenosi nas do królestwa Boletarii, którego zaślepiony ambicją król celem zdobycia jeszcze większej władzy zaczął pertraktować z nieczystymi siłami i obudził uśpione zło o potężnej mocy. Jedyną nadzieją na uratowanie krainy i pokonanie uwolnionych hord demonów jest bohater kontrolowany przez gracza. Ten należeć może do jednej z dziesięciu klas o zróżnicowanych zdolnościach i ekwipunku. Rozgrywka kładzie zaś szczególny nacisk na walkę za pomocą wielu różnych rodzajów broni, dla których zarezerwowane zostały unikalne typy ataków i animacji postaci. Podczas walki czynimy też użytek z czarów oraz bazujących na wierze cudów, a to czy nasza postać stanie się lepszym wojownikiem, czy też magiem, zależy od obranej przez nas ścieżki rozwoju. Mocną stroną gry jest tryb wieloosobowy z unikalną możliwością zostawiania wskazówek i ostrzeżeń dla innych graczy.

Far Cry 4
Akcji 18 listopada 2014
Czwarta odsłona niezwykle popularnego cyklu sandboksowych gier akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Zgodnie z polityką koncernu Ubisoft, deweloping tytułu powierzony został kilku wewnętrznym studiom deweloperskim na czele z Ubisoft Montreal i Ubisoft Shanghai. Gracze ponownie mają okazję wcielić się w rolę bohatera, który samotnie musi stawić czoła licznym przeciwnikom i przeszkodom. Z pomocą przychodzi jednak spory arsenał broni palnej i białej. Twórcy pozostali wierni sprawdzonym schematom rozgrywki, pozwalając na dużą swobodę w eksplorowaniu rozległych lokacji oraz wykonywaniu zadań. Od strony technicznej Far Cry 4 wykorzystuje potencjał stale rozwijanego silnika Dunia Engine, zapewniającego wysokiej jakości oprawę audiowizualną oraz realistyczną fizykę.

Red Dead Redemption
Akcji 18 maja 2010
Kontynuacja Red Dead Revolver, osadzonej w realiach Dzikiego Zachodu gry akcji TPP studia Rockstar Games. Red Dead Redemption opowiada zupełnie nową historię w otwartym świecie, której akcja rozgrywa się u progu XX wieku. W grze wcielamy się w Johna Marstona, który na zlecenie rządowych agentów tropi dawnych kompanów z gangu.

God of War: Wstąpienie
Akcji 12 marca 2013
Czwarta odsłona przygód spartiaty Kratosa, stanowiąca fabularny prequel trylogii God of War. Główny bohater, który zwiedziony przez Aresa wymordował swoją rodzinę, wypowiada posłuszeństwo bogowi wojny, za co zostaje zesłany do więzienia tytanów. Mimo szaleństwa i tortur nie traci jednak nadziei na zemstę. Kiedy wreszcie udaje mu się zbiec, może powziąć krwawy odwet na bogach Olimpu. Deweloperzy ze studia Sony Santa Monica pozostali wierni rozgrywce opierającej się głównie na widowiskowych pojedynkach z potężnymi (nierzadko gigantycznych rozmiarów) przeciwnikami. Mechanika gry wzbogacona została jednak o szereg nowych elementów z trybem wieloosobowym na czele, pozwalającym na wspólną zabawę maksymalnie ośmiu graczom za pośrednictwem sieci Internet.

Far Cry 3
Akcji 29 listopada 2012
Trzecia część popularnego wśród graczy cyklu pierwszoosobowych strzelanin (FPS). Gra wyprodukowana została przez studio Ubisoft Montreal, któremu pomagały zespoły deweloperskie Ubisoft Shanghai, Ubisoft Reflections i Massive Entertainment. Głównym bohaterem Far Cry 3 jest Jason Brody, którego wakacje zmieniają się w walkę o przeżycie. Na skutek nieszczęśliwego skoku spadochronowego bohater i jego przyjaciele trafiają na wyspę opanowaną przez psychopatycznych piratów. Protagonista musi oswobodzić swoich bliskich z rąk szaleńców i znaleźć sposób powrotu do cywilizacji. Jak przystało na rasowy FPS, rozgrywka obfituje w sekwencje strzeleckie, w trakcie których można posługiwać się różnymi rodzajami broni. Gra pozwala przy tym na dużą swobodę w eksplorowaniu lokacji, eliminowaniu kolejnych wrogów i wykonywaniu zlecanych zadań.

Dark Souls II
RPG 11 marca 2014
Kontynuacja przebojowej gry RPG akcji Dark Souls, która zasłynęła niezwykle wysokim poziomem trudności. Dewelopingiem Dark Souls II ponownie zajęło się japońskie studio From Software we współpracy z firmą Namco Bandai. Gracz kieruje poczynaniami bohatera, który przemierza mroczną krainę fantasy w poszukiwaniu remedium na klątwę, która na nim ciąży. Cała historia prezentowana jest w sposób niechronologiczny i poszatkowany, a wyjaśnienia często są ukryte w dialogach lub opisach przedmiotów. Podobnie jak w pierwowzorze z 2011 roku, rozgrywka opiera się głównie na eksplorowaniu lokacji, widowiskowych potyczkach z przeciwnikami oraz rozwijaniu atrybutów postaci. Twórcy znacząco zmodyfikowali tryb zabawy wieloosobowej, zachowując jednak znak rozpoznawczy serii, czyli podpowiedzi pozostawiane w świecie gry przez graczy.

Uncharted 2: Pośród Złodziei
Akcji 13 października 2009
Kontynuacja entuzjastycznie przyjętej przygodówki akcji studia Naughty Dog, wydanej w 2007 roku na konsolach firmy Sony. W Uncharted 2: Pośród Złodziei wcielamy się ponownie w postać awanturnika Nathana Drake’a, a oś fabuły stanowi poszukiwanie Klejnotu Cintamani - potężnego artefaktu, którego moc może zmienić losy całego świata. W grze odwiedzamy szereg egzotycznych lokacji - tym razem m.in. Borneo i Nepal - a w przygodach towarzyszą nam postaci zarówno znane z pierwszej odsłony serii, jak i całkiem nowe. Jako że śladem artefaktu podąża także grupa bezwzględnych bandytów, nie zabrakło dynamicznych elementów akcji oraz otwartej wymiany ognia. W porównaniu z pierwowzorem, autorzy poprawili i urozmaicili wszystkie elementy rozgrywki, zwiększając akrobatyczne możliwości bohatera oraz dostępny arsenał broni. Zmian doczekał się także system łamigłówek, w których rozwiązywaniu często musimy współpracować ze sterowanymi przez AI kompanami. Całość ukazana została ponownie w niezwykle efektownej, kinowej konwencji, wzbogaconej licznymi przerywnikami filmowymi.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Akcji 1 września 2015
Utrzymana w konwencji „skradanki” gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), stanowiąca kolejną odsłonę popularnego cyklu Metal Gear Solid. Za stworzenie Metal Gear Solid V: The Phantom Pain odpowiada japońskie studio Kojima Productions kierowane przez Hideo Kojimę. Akcja gry toczy się po wydarzeniach przedstawionych w prologu – Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Główny bohater – Punished Snake budzi się po ośmiu latach śpiączki. Niespodziewanie szpital zostaje zaatakowany przez uzbrojonych napastników i protagonista zmuszony zostaje do ucieczki, w której pomaga mu tajemniczy Ishmael. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami cyklu, gra oferuje bardziej otwartą strukturę świata i pozwala graczom na znacznie większą swobodę działań. Deweloperzy zastosowali również całkowicie nowy silnik – FOX Engine, zapewniający fotorealistyczną oprawę wizualną oraz zaawansowane możliwości odzwierciedlenia praw fizyki.

Max Payne 3
Akcji 15 maja 2012
Trzecia część cyklu widowiskowych strzelanin TPP w stylistyce kina noir. Dewelopingiem Max Payne 3 zajęła się firma Rockstar Games, która przejęła prawa do marki od studia Remedy Entertainment. Akcja gry osadzona została kilka lat po wydarzeniach przedstawionych w „dwójce”. Max Payne, były funkcjonariusz nowojorskiej policji zmuszony zostaje przyjąć posadę ochroniarza wpływowej rodziny z brazylijskiego Sao Paulo. Pozornie proste zadanie wkrótce staje się brutalną walką o przeżycie... Ambicją twórców Max Payne 3 było zachowanie klimatu dwóch wcześniejszych odsłon serii. Pozostawiono m.in. znak rozpoznawczy serii, czyli tryb bullet-time (spowolnienie czasu). Jednocześnie całkowicie zmodyfikowana została mechanika walki, w której dużą rolę odgrywa system osłon.

Dying Light
Akcji prace wstrzymane
Utrzymana w konwencji survival horroru gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), za której powstanie odpowiada ekipa deweloperska firmy Techland, znanej chociażby z Dead Island oraz serii Call of Juarez. Gracz wciela się w rolę bohatera, który próbuje przetrwać w ogarniętej epidemią zombie metropolii. Sandboksowa rozgrywka w Dying Light podzielona jest na dwie fazy. Za dnia zabawa polega głównie na eksplorowaniu lokacji oraz poszukiwaniu surowców i broni, podczas gdy w nocy należy stawić czoła hordom żywych trupów. Twórcy położyli nacisk na takie elementy jak emocjonująca walka z użyciem rozmaitych rodzajów broni (w tym także produkowanej samodzielnie) oraz pokonywanie przeszkód terenowych w parkurowym stylu. Poza kampanią fabularną trybu jednoosobowego Dying Light oferuje również czteroosobową kooperację za pośrednictwem sieci Internet.

Mortal Kombat
Bijatyki 19 kwietnia 2011
Brutalna bijatyka, która stanowi swoisty restart jednej z najpopularniejszych serii mordobić, zapoczątkowanej w 1992 roku. Za powstanie gry odpowiada ekipa studia NetherRealm, na czele której stanął pomysłodawca marki, Ed Boon. Nowa odsłona cyklu czerpie ze sprawdzonych pomysłów najlepszych części serii, stanowiąc udoskonaloną i uwspółcześnioną wersję klasycznych bijatyk spod znaku Mortal Kombat. Sednem rozgrywki pozostały więc brutalne walki, wypełnione spektakularnymi ciosami specjalnymi i efektownymi sposobami dobicia przeciwnika. Do naszej dyspozycji oddano ogromny wachlarz zarówno znanych, jak i zupełnie nowych postaci. W grze wprowadzono nowy system X-Ray, służący do wyprowadzania specjalnych, kilkuczęściowych sekwencji ataków. Wśród nowości wymienić też warto nowe tryby zabawy: tryb wyzwań, fabularny Story Mode oraz pozwalający na pojedynki dwuosobowych zespołów Tag Team. Mariaż klasyki z nowoczesnością widać także w oprawie graficznej tytułu, która łączy w sobie elementy dwu- i trójwymiarowe.

Warhammer 40,000: Space Marine
Akcji 6 września 2011
Warhammer 40,000: Space Marine jest grą akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), osadzoną w popularnym uniwersum space fantasy. Gracz wciela się w postać Kapitana Tytusa, żołnierza legionu kosmicznych marines, który wraz ze swym oddziałem próbuje odeprzeć inwazję orków na jedną z należących do Imperium planet. Twórcy zadbali o widowiskowe sekwencje walki z użyciem całego arsenału broni charakterystycznych dla Warhammera 40K. Rozgrywka oferuje możliwość zabawy solowej lub starć multiplayer z udziałem maksymalnie 16 graczy.

Watch Dogs
Akcji 27 maja 2014
Przygodowa gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), za której powstanie odpowiadają studia deweloperskie koncernu Ubisoft na czele z Ubisoft Montreal. Fabuła Watch Dogs przenosi graczy w niedaleką przyszłość do Chicago, jednego z wielu amerykańskich miast, których infrastrukturą zarządza Centralny System Operacyjny (CtOS). Główny bohater to Aiden Pearce, utalentowany haker potrafiący włamać się niemal do każdego urządzenia elektronicznego i wykorzystać jego możliwości, by sprokurować rozwój wypadków lub wpłynąć na zachowanie innych ludzi. Rozgrywka toczy się w otwartym świecie, a gracz ma dużą swobodę w wykonywaniu zadań. Zastosowana w grze mechanika walki łączy elementy trzecioosobowej strzelaniny, skradanki i zręcznościówki. Watch Dogs oferuje również unikalny tryb multiplayer, w którym poczynania innych graczy wpływają na przebieg kampanii single player.

Assassin's Creed: Revelations
Akcji 15 listopada 2011
Sandboksowa gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), stanowiąca kolejną część serii Assassin's Creed. Fabularnie Assassin's Creed Revelations stanowi zwieńczenie tzw. trylogii Ezio (w skład której wchodzą również Assassin's Creed II i Assassin's Creed Brotherhood). Akcja toczy się głównie w XVI wieku, choć retrospekcje sięgają również XII wieku. Główny bohater, Ezio Auditore da Firenze, podąża śladami Altaira, swego przodka i zarazem mistrza bractwa asasynów. Trop wiedzie do Konstantynopola, gdzie Zakon Templariuszy buduje potężną armię. Twórcy sięgnęli po sprawdzone mechanizmy rozgrywki, wzbogacając je o takie elementy, jak możliwość konstruowania bomb oraz zmodyfikowany system poszerzania strefy wpływów. Poza trybem zabawy jednoosobowej gra oferuje także w pełni funkcjonalny multiplayer.