Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Kosmiczne - Gry PC Windows

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry o tematyce kosmiczne na platformę PC Windows ułożone według popularności.

Sins of a Solar Empire: Rebellion
Sins of a Solar Empire: Rebellion

Strategiczne 12 czerwca 2012

Samodzielne rozszerzenie do stworzonej przez studio Ironclad Games gry Sins of a Solar Empire; Grzechy Imperium Słońca, łączącej cechy klasycznego RTS-a z elementami strategii 4X. Dodatek przedstawia dalsze losy wielkiego galaktycznego konfliktu, w którym część zmęczonych nieustającą wojną obywateli rozpoczyna tytułową rebelię. Od każdej z dotychczasowych stron konfliktu odrywa się grupa buntowników, tworząc tym samym trzy zupełnie nowe frakcje, posiadające własne drzewka rozwoju oraz zmodyfikowane typy statków – w tym niedostępną wcześniej klasę Tytan oraz nowe okręty liniowe i korwety. Podobnie jak pierwowzór, Sins of a Solar Empire: Rebellion koncentruje się głównie na rozgrywce wieloosobowej, czego dowodem jest chociażby brak klasycznej kampanii single player. Jednocześnie zabawa została jeszcze bardziej urozmaicona poprzez wprowadzenie nowych sposobów na odniesienie zwycięstwa. Całość odznacza się także unowocześnionym silnikiem graficznym i wyraźnie poprawioną oprawą wizualną.

Star Citizen
Star Citizen

Symulacje jeszcze nie ogłoszona (wczesny dostęp od 4 czerwca 2014)

Kosmiczny symulator (space-sim) autorstwa Chrisa Robertsa i ekipy deweloperskiej Cloud Imperium Games. Akcja Star Citizen osadzona została w XXX wieku. Zjednoczona pod sztandarem United Earth Empire ludzkość rozpoczęła kolonizację Kosmosu, napotykając na swej drodze wiele obcych ras. Dla żądnych przygód pilotów to niepowtarzalna okazja, by zdobyć sławę i bogactwo, a także zyskać status obywatela międzygalaktycznego imperium. Rozgrywka łączy elementy symulacji lotu statkiem kosmicznym, strzelaniny, cRPG, a nawet strategii ekonomicznej. Gra oferuje dwa tryby zabawy. Squadron 42 to kampania offline, w której kreowany przez gracza bohater dołącza do elitarnej eskadry gwiezdnych myśliwców. Dla miłośników MMO deweloperzy przygotowali natomiast Tryb Galaktyki, pozwalający na wspólną zabawę z tysiącami graczy.

Sins of a Solar Empire: Grzechy Imperium Słońca
Sins of a Solar Empire: Grzechy Imperium Słońca

Strategiczne 4 lutego 2008

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego autorstwa studia Ironclad Games, założonego przez byłych pracowników Rockstar Vancouver. Fabuła gry opowiada o wojnie, jaka toczy się pomiędzy Koalicją Kupiecką a dwoma agresywnymi nacjami, znanymi jako Wygnani oraz Imperium Vasari. Gracze mogą opowiedzieć się po dowolnej ze stron, charakteryzujących się odmiennymi technologiami, rodzajami broni oraz strategiami działania. Sedno rozgrywki stanowi eksploracja ogromnej przestrzeni kosmicznej, kolonizowanie planet oraz pozyskiwanie surowców, celem doprowadzenia swojej frakcji do dominacji w galaktyce. Gra oferuje rozbudowane opcje handlu i dyplomacji, pozwalające na nawiązywanie sojuszy oraz umów handlowych z innymi graczami. Nie zapomniano również o zaawansowanym drzewku rozwoju technologii i możliwości ulepszania jednostek. Oprócz głównego trybu kampanii, twórcy przewidzieli także rozbudowany tryb wieloosobowy, pozwalający na toczenie epickich potyczek nawet 10 graczom równocześnie.

Starfield
Starfield

RPG 2021

Opracowana przez firmę Bethesda Softworks produkcja pozwalająca graczom wcielić się w kosmicznych podróżników. Tytuł jest pierwszą od dwudziestu pięciu lat pozycją z katalogu wydawniczego firmy, która reprezentuje zupełnie nową markę.

Stellaris
Stellaris

Strategiczne 9 maja 2016

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego z elementami RPG, opracowana przez firmę Paradox Interacive – twórców tak uznanych serii, jak Europa Universalis i Crusader Kings. Miejscem akcji gry jest generowana w sposób proceduralny, rozległa przestrzeń kosmiczna, a zadaniem graczy jest stworzenie własnego galaktycznego imperium. Przystępując do rozgrywki, możemy opowiedzieć się po stronie jednej z 7 grywalnych ras, różniących się między sobą pojęciem etyki, wyglądem oraz unikalnymi zdolnościami. Zabawa sprowadza się do przemierzania przestrzeni kosmicznej i ustawicznego rozwoju wybranej frakcji, a także zawierania sojuszy z innymi nacjami z wykorzystaniem zaawansowanego systemu dyplomacji. W grze nie zabrakło też rozlicznych potyczek z wrogo nastawionymi wspólnotami, które niejednokrotnie napotkamy podczas swej międzygwiezdnej podróży. Tytuł oferuje trzy niezależne drzewka technologiczne, tak więc w zależności od preferencji możemy postawić na rozwój społeczności, inżynierii lub fizyki.

Endless Space 2
Endless Space 2

Strategiczne 19 maja 2017

Kontynuacja wysoko ocenianej, turowej strategii kosmicznej 4X studia Amplitude z 2012 roku. Akcja Endless Space 2 przenosi nas ponownie w odległą przyszłość, pozwalając wziąć udział w galaktycznym konflikcie kilku potężnych ras, walczących ze sobą o kontrolę nad fragmentem kosmosu. Zarówno podczas zarządzania własnym imperium, jak i podczas bitew rozgrywka toczy się w systemie turowym, a do obowiązków gracza należy eksploracja wszechświata, przejmowanie kontroli nad poszczególnymi planetami, stworzenie sprawnie funkcjonującej ekonomii, prowadzenie badań nad nowymi technologiami oraz nawiązywanie stosunków handlowych i dyplomatycznych. Kluczową rolę w grze odgrywa także aspekt militarny, wsparty zaawansowanym modułem konstruowania statków, pozwalającym na samodzielne dobieranie poszczególnych jego modułów. Wirtualne uniwersum gry jest przy tym generowane losowo, co zapewnia unikalne przygody i wyzwania podczas każdej kolejnej rozgrywki.

Star Wars: Battlefront II
Star Wars: Battlefront II

Akcji 17 listopada 2017

Kontynuacja multiplayerowego FPS-a z 2015 roku, a także czwarta odsłona kultowej serii zapoczątkowanej jedenaście lat wcześniej przez zespół Pandemic. W odróżnieniu od poprzednika, tytuł oferuje zarówno rozbudowany wariant rozgrywki wieloosobowej, jak i kampanię fabularną dla pojedynczego gracza, której akcja została osadzona po zniszczeniu drugiej Gwiazdy Śmierci. Zadaniem głównej bohaterki – Iden Versio, dowódczyni elitarnych oddziałów Imperium – jest pomszczenie Imperatora. Za stworzenie poszczególnych elementów gry odpowiadały różne zespoły. Podczas gdy tryb single player jest dziełem dowodzonego przez Jade Raymond studia Motive, bitwy kosmiczne to zasługa deweloperów z Criterion, natomiast opracowanie trybu wieloosobowego, będącego kluczowym elementem tego tytułu, wzięła na swoje barki ekipa DICE. W bitwach toczonych w ramach tego ostatniego może brać udział maksymalnie czterdziestu graczy reprezentujących jedną z czterech klas. Warto także nadmienić, że produkcja nie ogranicza się do przedstawienia wyłącznie tzw. oryginalnej trylogii (tj. części IV-VI) – możemy w niej zobaczyć bohaterów z różnych er, takich jak Rey i Kylo Ren z Przebudzenia Mocy czy choćby Dartha Maula z Mrocznego Widma.

AI War II
AI War II

Strategiczne 2019 (wczesny dostęp od 15 października 2018)

Osadzona w realiach science fiction strategia RTS studia Arcen Games, będąca pełnoprawną kontynuacją jego debiutanckiej produkcji z 2009 roku. Akcja AI War II toczy się 335 lat po wydarzeniach z pierwszej części gry, a podczas zabawy ponownie obejmujemy dowództwo nad siłami ludzkości, która ostatnie stulecia spędziła na przygotowaniach do kolejnej wojny ze sztuczną inteligencją. Znacznie potężniejszy wróg postanawia najpierw rozprawić się z innymi nacjami, co daje ludziom czas na odnalezienie słabych punktów przeciwnika. Pod względem rozgrywki tytuł bazuje na fundamentach pierwszej części, wprowadzając jednocześnie sporo nowości i usprawnień. Ponieważ siły wroga są niemalże niewyczerpane, naszym celem nie jest jego kompletna anihilacja, lecz raczej osiąganie konkretnych celów strategicznych. W przeciwieństwie do pierwowzoru akcję obserwujemy w pełnym 3D, a do boju możemy poprowadzić nie tylko ludzi, ale także potężną frakcję Spire oraz zaginioną do niedawna cywilizację Zenith.

No Man's Sky
No Man's Sky

Akcji 12 sierpnia 2016

Utrzymana w stylistyce science fiction, sandboksowa gra akcji nastawiona na samotną zabawę. Za jej powstanie odpowiada studio Hello Games, znane wcześniej z barwnej zręcznościówki Joe Danger. Akcja gry toczy się w odległej przyszłości, w niezbadanej dotąd części kosmosu, zaś rozgrywka ukazana została w dwojaki sposób. Eksplorację kolejnych zakątków wszechświata prowadzimy za sterami statku kosmicznego, niczym w rasowych produkcjach typu space-sim. Po wylądowaniu na nowo odkrytej planecie, gra pozwala na piesze poruszanie się po powierzchni. Akcja ukazana jest z perspektywy pierwszej osoby, zaś autorzy postawili na pełną swobodę co do sposobu prowadzenia rozgrywki. Odwiedzając kolejne miejsca, różniące się florą, fauną, a nawet składem atmosfery, możemy skupić się na eksploracji, pozyskiwaniu surowców lub walce z rozmaitymi drapieżnikami. Istotnym elementem gry jest system proceduralnego generowania świata, który odpowiada praktycznie za każdy jej element – od najdrobniejszych cech każdej z planet, po całe układy gwiezdne i galaktyki.

EVE Online
EVE Online

Symulacje 6 maja 2003

Osadzona w konwencji science fiction symulacyjna gra MMO, opracowana przez islandzkie studio Crowd Control Productions. Akcja EVE Online rozgrywa się w uniwersum zwanym Nowym Edenem, składającym się z ponad 5 tysięcy układów słonecznych. Przystępując do zabawy, wcielamy się we własnoręcznie wykreowanego bohatera, określiwszy m.in. jego wygląd, przeszłość czy pochodzenie. Na początek otrzymujemy niewielki statek kosmiczny oraz garść kredytów, a naszym zadaniem jest eksploracja kolejnych zakątków wszechświata i wykonywanie zróżnicowanych misji fabularnych, zlecanych przez postaci niezależne. Reprezentują one szerokie spektrum frakcji, wśród których stopniowo budujemy swoją reputację. W miarę postępów rozgrywki sukcesywnie rozwijamy naszą postać, ucząc się kolejnych umiejętności. Zajmujemy się też rozbudową posiadanego statku i ulepszaniem go o coraz to nowsze moduły, wpływające na jego statystyki, uzbrojenie oraz opancerzenie. Na brak aktywności w kosmosie narzekać nie można, gdyż autorzy regularnie wprowadzają nowe misje i wyzwania.

Elite: Dangerous
Elite: Dangerous

Symulacje 16 grudnia 2014

Kosmiczny symulator, będący czwartą odsłoną cyklu Elite. Za produkcję Elite: Dangerous ponownie odpowiada David Braben i ekipa deweloperska studia Frontier. Akcja gry toczy się w odległej przyszłości. Po tym jak ludzkość zdołała skolonizować niezliczone systemy gwiezdne dominującą rolę we Wszechświecie odgrywają trzy supermocarstwa: Imperium, Federacja oraz Niezależni. Odważni piloci zapuszczają się jednak także poza kontrolowane przez nie terytoria, szukając okazji do łatwego zarobku. Sandboksowy model rozgrywki pozwala graczom na dużą swobodę w eksplorowaniu kosmicznego uniwersum, prowadzeniu handlu czy wykonywaniu misji militarnych. Twórcy Elite: Dangerous zrezygnowali ze standardowego podziału na tryb solowy i wieloosobowy, pozwalając w dowolnym momencie dołączyć do gry ze znajomymi lub zrezygnować z niej.

Star Wars: Empire At War
Star Wars: Empire At War

Strategiczne 16 lutego 2006

Gra strategiczna czasu rzeczywistego, opracowana przez studio Petroglyph. Akcja opisywanej produkcji toczy się na dwa lata przed wydarzeniami opowiedzianymi w czwartej części filmowej sagi Gwiezdnych wojen (o podtytule Nowa nadzieja), aczkolwiek pojawiają się w niej również wątki zaczerpnięte z trzeciej części serii (zatytułowanej Zemsta Sithów). Osią akcji jest konflikt pomiędzy Sojuszem a Imperium Galaktycznym. Sama rozgrywka składa się z dwóch sekcji: planowania i ataku. Dostępne teatry działań militarnych obejmują między innymi lodową pustynię na Hoth, stepy na Dantooine czy choćby rozległe przestrzenie międzyplanetarne; z kolei na polu bitwy możemy zobaczyć na przykład Gwiezdne Niszczyciele, maszyny kroczące AT-AT i AT-ST oraz zwinne Snowspeedery. Oprócz kampanii fabularnej dla pojedynczego gracza, deweloperzy przygotowali rozbudowany wariant rozgrywki wieloosobowej.

FTL: Faster Than Light
FTL: Faster Than Light

Strategiczne 14 września 2012

Strategia osadzona w realiach sci-fi opowiadająca o samotnym statku próbującym uciec przed olbrzymią wojenną armadą. Trasę przelotu planujemy w trybie turowym, a walki rozgrywane są w czasie rzeczywistym. Ponadto musimy zarządzać załogą i ulepszać naszą jednostkę. Dodatkową atrakcją jest fakt, że przy każdym rozpoczęciu nowej gry świat generowany jest losowo.

Astroneer
Astroneer

Przygodowe 6 lutego 2019 (wczesny dostęp od 16 grudnia 2016)

Gra typu sandbox, opracowana przez studio System Era Softworks. Akcja Astroneer rozgrywa się w XXV wieku, kiedy to ziemska cywilizacja osiągnęła wystarczająco wysoki poziom rozwoju, by loty międzygwiezdne stały się codziennością. Doprowadziło to do wybuchu swoistej gorączki złota – ludzie zaczęli eksplorować obce planety na własną rękę, motywowani możliwością szybkiego zbicia fortuny. Otwarty świat gry jest generowany proceduralnie, a powierzchnię planet i księżyców zbudowano z voxeli. Astronauta, w którego wciela się gracz, został wyposażony w narzędzia umożliwiające choćby kopanie dziur i odkrywania w ten sposób surowców i artefaktów, które następnie można sprzedać lub wykorzystać w rozbudowanym systemie craftingu. Ten pozwala nie tylko na konstruowanie i modyfikowanie przydatnego ekwipunku oraz pojazdów, lecz także na budowę baz. W trakcie zabawy warto pamiętać, że światy zróżnicowano pod kątem panujących na nich warunków, co tyczy się grawitacji, rodzajów surowców, czy choćby czyhających na bohatera niebezpieczeństw. Tytuł umożliwia zabawę zarówno w pojedynkę jak i w towarzystwie innych graczy.

Galactic Civilizations III
Galactic Civilizations III

Strategiczne 14 maja 2015

Trzecia odsłona popularnego cyklu kosmicznych strategii 4x, stanowiących wiodącą markę gier znanej wcześniej głównie z aplikacji użytkowych firmy Stardock Systems. Akcja tytułu toczy się kilka lat po wydarzeniach znanych z dodatku do części drugiej gry, dzięki czemu do naszej dyspozycji oddano wszystkie znane wcześniej rasy, frakcje i technologie. Mechanika rozgrywki podporządkowana jest zasadom turowych strategii 4X, a zabawa koncentruje się wszechstronnym rozwijaniu swojego galaktycznego imperium. W zależności od preferencji gracza, swoją potęgę oprzeć można zarówno na handlu oraz dyplomacji, jak i agresywnych podbojach militarnych. Oprócz znaczącej poprawy szaty graficznej, autorzy zdecydowali się także na gruntowną przebudowę systemu projektowania statków oraz opcji związanych z zarządzaniem i dyplomacją. Planszę gry podzielono na heksy, co pozwoliło na zastosowanie zupełnie nowych strategii walki. Po raz pierwszy w historii serii pojawił się także pełnoprawny tryb multiplayer.

Endless Space
Endless Space

Strategiczne 4 lipca 2012

Osadzona w stylistyce science-fiction turowa strategia 4X, opracowana przez debiutujące studio Amplitude, założone przez byłych pracowników EA oraz Ubisoftu. Akcja gry toczy się w odległej przyszłości, w galaktyce zamieszkanej przez 8 konkurujących ze sobą cywilizacji. Grający wcielają się w jedną z nich, a ich zadaniem jest poprowadzenie swojej frakcji do dominacji nad innymi. Zabawa sprowadza się do eksploracji losowo generowanej galaktyki, rozwoju ekonomii, technologii i dyplomacji. W grze nie zabrakło epickich batalii z udziałem potężnych armad statków kosmicznych, które możemy własnoręcznie modyfikować, decydując o ich napędzie, uzbrojeniu i systemach pokładowych. Potyczki – jak i cała gra – rozgrywane są w systemie turowym, a działania gracza ograniczają się do wspierania oddziałów lub osłabiania przeciwnika za pomocą specjalnych kart akcji. Bezpośrednią pieczę nad naszymi flotami sprawują bohaterowie, należący do pięciu odmiennych klas z własnym drzewkiem rozwoju każda.

Star Wars: Empire at War - Forces of Corruption
Star Wars: Empire at War - Forces of Corruption

Strategiczne 24 października 2006

Pierwsze oficjalne rozszerzenie do gry Star Wars: Empire at War, opracowane przez studio Petroglyph. Akcja opisywanego dodatku toczy się tuż po wydarzeniach opowiedzianych w pierwowzorze – zamieszanie powstałe w wyniku zniszczenia pierwszej Gwiazdy Śmierci wykorzystuje niejaki Tyber Zann, który zamierza zostać największym przestępcą w galaktyce od czasów Jabby Hutta. W Star Wars: Empire at War – Forces of Corruption do naszej dyspozycji oddano zupełnie nową frakcję walczącą zarówno z Rebelią, jak i Imperium. Podziemie potrafi na przykład szpiegować oraz sabotować działania wrogich frakcji, choćby poprzez ograniczenie produkcji ich jednostek. Add-on wprowadza również nowe opcje w walce lądowej (pokroju możliwości rozbudowy bazy oraz korzystania z partyzantki w atakach na pozycje nieprzyjaciół) i dodatkowe jednostki dla wszystkich stron konfliktu (mowa na przykład o myśliwcach B-Wing i TIE Interceptor).

Battlefleet Gothic: Armada
Battlefleet Gothic: Armada

Strategiczne 21 kwietnia 2016

Kosmiczna strategia czasu rzeczywistego osadzona w popularnym uniwersum science fiction, wykreowanym przez firmę Games Workshop na potrzeby stołowych gier bitewnych. Za stworzenie tytułu odpowiada niezależne francuskie studio Tindalos Interactive, znane głównie za sprawą gry Stellar Impact. Akcja gry przenosi nas do targanego nieustanną wojną świata Warhammera 40,000, gdzie 4 potężne frakcje: Imperium, Chaos, Eldarzy i Orkowie walczą ze sobą o panowanie nad sektorem Gothic. Gracze przejmują dowodzenie nad flotą jednej ze stron, w skład której wchodzą jednostki o różnych rozmiarach i zastosowaniach – od szybkich fregat po ogromne okręty wojenne. Zabawa koncentruje się na toczeniu kolejnych bitew na dużą skalę, podczas których nasze jednostki oraz ich załogi zdobywają doświadczenie, wymienialne następnie na nowe specjalne zdolności oraz usprawnienia broni, systemów obronnych itp. Całość odznacza się atrakcyjną oprawą graficzną, korzystającą z technologii Unreal Engine 4.

Stellaris: MegaCorp
Stellaris: MegaCorp

Strategiczne jeszcze nie ogłoszona

Kolejne rozszerzenie do popularnej kosmicznej strategii Stellaris autorstwa studia Paradox Interactive. Dodatek MegaCorp wprowadza możliwość wcielenia się w prezesa międzygwiezdnej korporacji, a także szereg nowych mechanik.

Master of Orion: Conquer the Stars
Master of Orion: Conquer the Stars

Strategiczne 25 sierpnia 2016

Czwarta odsłona jednej z najsłynniejszych serii kosmicznych strategii 4X, stanowiąca jej swoisty reboot i powrót do korzeni. Za powstanie gry odpowiada znane z World of Tanks studio Wargaming, które wykupiło prawa do marki od bankrutującej firmy Atari. Pod względem mechaniki gra nie odbiega w znaczącym stopniu od tego, do czego przyzwyczaiły nas poprzednie odsłony serii. Rozgrywka toczy się w systemie turowym, a zadaniem graczy jest kolonizacja kolejnych planet, rozwój technologii oraz nawiązywanie stosunków dyplomatycznych z innymi rasami, których w grze znajdziemy aż 13 (wszystkie znane z poprzednich części cyklu). Podczas rozgrywki odwiedzamy 20 układów słonecznych oraz ponad setkę gwiazd, a na odkrycie czeka blisko 100 unikatowych technologii wraz z 24 strukturami do wybudowania. W porównaniu z poprzednimi odsłonami serii, Conquer the Stars odznacza się oczywiście uwspółcześnioną oprawą graficzną i dźwiękową oraz nieco zmodyfikowanym interfejsem gracza.

X3 Konflikt Terrański
X3 Konflikt Terrański

Symulacje 17 października 2008

X3: Terran Conflict to kolejna odsłona znanej serii space-simów, czyli symulatorów, których akcja rozgrywana jest w odległej przyszłości, a zadaniem gracza staje się szeroko pojęta eksploracja przestrzeni kosmicznej.

Homeworld Remastered Collection
Homeworld Remastered Collection

Strategiczne 25 lutego 2015

Zremasterowana edycja innowacyjnej kosmicznej strategii czasu rzeczywistego, opracowanej w 1999 roku przez studio Relic Entertainment. Trudu odświeżenia kultowego tytułu podjęła się ekipa Gearbox Software, znana głównie za sprawą serii Brothers in Arms i Borderlands. W grze śledzimy losy zapomnianej rasy Kushan, która dawno temu padła ofiarą obcej cywilizacji i została niemal całkowicie wyniszczona przez wroga. W komorach hibernacyjnych potężnego statku-matki przetrwało jednak 600 tysięcy uśpionych Kushan, którzy postanowili odbudować świetność swej rasy, stawiając czoła dawnemu wrogowi. Pod względem mechaniki mamy do czynienia z wierną klasycznym schematom strategią RTS, przeniesioną w trójwymiarową przestrzeń kosmiczną. W nowej wersji gry ulepszono przede wszystkim oprawę wizualną, wykorzystującą tekstury w wysokiej rozdzielczości i narysowane od nowa scenki przerywnikowe. Usprawniono także tryb wieloosobowy, a ścieżkę dźwiękową gry odświeżono pod okiem kompozytora wersji oryginalnej.

Squadron 42
Squadron 42

Symulacje 2019

Rozbudowana hybryda symulatora kosmicznego i przygodowej gry akcji, modelem rozgrywki nawiązująca do takich tytułów jak np. Wing Commander. Produkcja powstała jako kampania fabularna gry Star Citizen w studiu Cloud Imperium Games, założonym przez słynnego Chrisa Robertsa.

Battlefleet Gothic: Armada 2
Battlefleet Gothic: Armada 2

Strategiczne 24 stycznia 2019

Battlefleet Gothic: Armada 2 to wydany na pecety kosmiczny RTS, w którym dowodzimy gwiezdnymi flotami toczącymi bitwy w świecie Warhammer 40,000. Gra pozwala pokierować siłami dwunastu frakcji i koncentruje się na taktycznej stronie wojny, oferując kilka kampanii fabularnych oraz potyczki multiplayer.