Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS4XONE
Okładka No Man's Sky (PS4)

No Man's Sky

Utrzymana w stylistyce science fiction, sandboksowa gra akcji nastawiona na samotną zabawę. Za jej powstanie odpowiada studio Hello Games, znane wcześniej z barwnej zręcznościówki Joe Danger.

Akcji | FPP | TPP | science fiction | sandbox | kosmiczne | multiplayer | indie | kooperacja | statki kosmiczne | crafting | przygodowe gry akcji | eksploracyjne

No Man's Sky to wydany na PC kosmiczny sandbox, łączący dwa bardzo dobrze znane graczom gatunki. Gra pozwala bowiem na eksplorowanie galaktyki z kokpitu statku, niczym w klasycznych symulatorach kosmicznych, a jednocześnie oferuje również szansę na zwiedzanie powierzchni planet, co zrealizowane zostało w stylu znanym z pierwszoosobowych strzelanek. Produkcja powstała w mającym na koncie serię Joe Danger studiu Hello Games i jest zdecydowanie najbardziej ambitnym z jego dotychczasowych projektów. Autorzy opisują swoje dzieło jako hołd złożony starym powieściom science fiction, z których tytuł czerpie pełnymi garściami, zarówno pod względem fabuły, jak i stylu wizualnego.

No Man's Sky zapowiedziano pod koniec 2013 roku. Początkowo nie ujawniono platform sprzętowych, ale po kilku miesiącach autorzy potwierdzili, że gra zadebiutuje na PlayStation 4, a w jakiś czas potem ukaże się na pecetach. Ostatecznie opóźnienie premiery na PC wyniosło raptem trzy dni w stosunku do konsoli. Pod względem zawartości oba wydania są identyczne, ale gracze pecetowi posiadający mocny sprzęt mogą uzyskać grafikę lepszą niż to, co oferuje PlayStation 4, np. poprzez podwyższenie rozdzielczości.

Fabuła

Akcja gry osadzona jest w bliżej nieokreślonej przyszłości. Zabawa rozgrywa się w proceduralnie wygenerowanej galaktyce, złożonej z ponad osiemnastu trylionów planet – co w praktyce oznacza, że niezależnie od tego, jak wiele osób kupi ten tytuł i jak długo będzie w niego grać, większość zakątków uniwersum pozostanie nieodkryta.

Proceduralnie wygenerowany został praktycznie każdy element wirtualnego świata. W ten sposób stworzono układy planetarne oraz wchodzące w ich skład planety, wszelaką florę i faunę wraz ze schematami zachowań, różne struktury geologiczne, a także pojedynczych kosmitów zamieszkujących nieliczne budynki i stacje kosmiczne. Ważne jest jednak to, że galaktyka, którą zwiedzają gracze, jest wspólna dla wszystkich, a nie tworzona na nowo przy każdym rozpoczęciu gry. Dzięki temu fani mogą dzielić się koordynatami prowadzącymi do odkrytych planet i gdy inni użytkownicy udadzą się pod wskazane współrzędne, znajdą dokładnie to samo, co ich poprzednicy.

No Man’s Sky nie oferuje tradycyjnej kampanii fabularnej – jest to prawdziwy sandbox i nic tu nie ogranicza swobody działania graczy. Do podróży oraz ulepszania statku motywuje nas zadanie dostania się do centrum galaktyki i odkrycia, co się tam znajduje. Osiągnięcie tego powinno zająć minimum trzydzieści godzin, ale potem możemy bez końca kontynuować zabawę. Rozgrywkę zaczynamy w losowo wybranym miejscu na obrzeżach galaktyki.

Mechanika

W wydanym na platformę PC, XONE i PS4 No Man’s Sky wydarzenia obserwujemy z perspektywy pierwszoosobowej. Rozgrywka w kosmosie przypomina zręcznościowe symulatory gwiezdne, a obserwację prowadzimy w widoku z kokpitu statku. Natomiast eksplorowanie planet zrealizowane zostało w formie znanej z gier FPS. Produkcję opracowano jako sandbox totalny, więc świat jest w pełni otwarty i pozbawiony jakichkolwiek barier – co nie znaczy oczywiście, że w każdym miejscu jest bezpiecznie. W uproszczeniu aktywności gracza można podzielić na kilka grup, wśród których znajdziemy eksplorację, walkę oraz czynności związane z handlem, w tym gromadzenie surowców i wytwarzanie rzeczy (system craftingu).

Gracz nie może bezkarnie niszczyć oraz rabować wszystkiego, co cenne. Galaktykę patrolują bowiem tzw. Strażnicy (ang. Sentinels), czyli roboty strzegące równowagi w kosmosie. Osiągnięcie sukcesu wymaga jednak dosyć agresywnego podejścia do kwestii rozwoju, więc konfrontacje ze Strażnikami są nieuniknione. Kosmos zamieszkuje również wiele obcych ras. Podczas zabawy z niektórymi się sprzymierzamy, a inne stają się naszymi wrogami – zależy to głównie od naszych poczynań.

Nie znajdziemy tutaj żadnych drzewek umiejętności ani klas postaci. Rozwój odbywa się przez szlifowanie umiejętności samego gracza oraz ulepszanie statku, uzbrojenia i własnoręcznie konstruowanej bazy, do czego potrzebne są plany konstrukcyjne, znajdowane na planetach, u niektórych handlarzy i otrzymywane jako nagrody za wykonywanie drobnych zadań. Jeśli zginiemy na powierzchni jakiegoś ciała niebieskiego, tracimy niesiony w danej chwili ekwipunek i respawnujemy się przy statku. Natomiast śmierć w przestrzeni kosmicznej okupiona jest utratą przewożonych na pokładzie przedmiotów oraz uszkodzeniem niektórych systemów pokładowych, które trzeba następnie naprawić.

Kwestie techniczne

No Man’s Sky działa w oparciu o autorski silnik studia Hello Games. Opracowano go wyjątkowo oszczędnie pod względem wymagań dotyczących przestrzeni dyskowej, dzięki czemu gra „waży” jedynie 6 GB.

Za ścieżkę dźwiękową odpowiada brytyjski zespół postrockowy o nazwie 65daysofstatic oraz specjalizujący się w muzyce ambientowej Paul Weir. Co ciekawe, część oprawy audio – podobnie jak i sama gra – tworzona jest losowo, wykorzystując do tego celu potężną bibliotekę zapętlonych sampli oraz specjalny system generowania utworów opracowany przez Weira.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Ocena gry 5,9 / 10 na podstawie 3009 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 9,3 / 10 na podstawie 2548 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 254,90 PLN

Klasyfikacja PEGI No Man's Sky

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe No Man's Sky

PC Windows

Minimalne: Intel Core I3 2.9 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 1536 MB GeForce GTX 480 lub lepsza, Windows 7

Recenzja gry No Man's Sky - w kosmosie nikt nie usłyszy twojego ziewnięcia

Recenzja 15 sierpnia 2016, 13:33

Głównym celem zabawy jest dotarcie do samego centrum wszechświata, choć jest to tak naprawdę cel drugo-, a nawet trzeciorzędny, ustępujący eksploracji. Możemy wybrać trzy ścieżki osiągnięcia głównej destynacji – ścieżkę Atlasa, zagadkowej maszyny w kształcie diamentu, zbierającej wszelkie informacje o otoczeniu; współpracę z dwojgiem kosmitów oraz całkowitą samodzielność. Przynajmniej w teorii, gdyż w praktyce mieszanie ze sobą wszystkich dróg jest nie tylko możliwe, ale też wskazane, a trasa jest na tyle długa, że i tak choćby z braku ciekawszych zajęć prędzej czy później domkniemy wszystkie wątki fabularne.

PS4
PC
XONE