
Data wydania: 6 kwietnia 2023
Everspace 2 to kontynuacja wydanej w 2017 roku kosmicznej strzelanki z elementami RPG. W trakcie zabawy zasiadamy za sterami statku kosmicznego i przemierzamy przestrzeń (tym razem zaprojektowaną ręcznie), realizując stawiane przed nami zadania. W miarę postępów zdobywamy nowe okręty i ulepszamy już posiadane, dzięki czemu z czasem możemy stawić czoła coraz większym wyzwaniom.
GRYOnline
Gracze
OpenCritic
Everspace 2 jest drugą odsłoną zapoczątkowanego w 2017 roku cyklu kosmicznych strzelanek. W przeciwieństwie do pierwowzoru czerpiącego garściami z gatunku roguelike, tym razem mamy do czynienia z grą toczącą się w świecie zaprojektowanym ręcznie. Tytuł został opracowany przez autorów oryginału, czyli niezależny zespół Rockfish Games, a jego powstanie było możliwe między innymi dzięki udanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter.
Akcja gry Everspace 2 toczy się po wydarzeniach przedstawionych w pierwszej części serii. Głównym bohaterem tej produkcji jest jeden z kosmicznych pilotów, któremu udało się pokonać złowrogiego Admirała Gorca. Jako klon poszukiwany przez władze, nasz podopieczny został zmuszony do przybrania fałszywej tożsamości i zarabiania na życie jako górnik. Z czasem jednak protagonista wplątuje się w intrygę sporego kalibru, co ponownie zmusza go do zajęcia miejsca za sterami gwiezdnego myśliwca.
W Everspace 2 akcję obserwujemy z oczu pilota (FPP) lub z kamery podążającej za naszym statkiem (TPP). Autorzy oddają nam do dyspozycji rozległy otwarty świat. W trakcie zabawy przemierzamy zarówno przestrzeń kosmiczną, odwiedzając różnorodne układy planetarne, stacje oraz bazy, jak i powierzchnie ciał niebieskich. Motorem gry są zadania popychające do przodu fabułę, którym towarzyszą misje i aktywności poboczne. Realizując je, odkrywamy różnorodne gatunki inteligentnych istot, nawiązujemy przyjaźnie (niektórzy sprzymierzeńcy mogą nawet dołączać do nas w charakterze skrzydłowych), trafiamy na ślady kosmicznych spisków, czy wreszcie bierzemy udział w wojnach zwaśnionych klanów oraz odnajdujemy liczne skarby. Eksploracja kosmosu nie jest bezpiecznym zajęciem, a w niektórych strefach zagrożenie dla każdego, kto się do nich zapuści, jest wyjątkowo duże. Gra jest jednak warta świeczki, gdyż na doświadczonych pilotów czekają tam bezcenne nagrody.
Niebezpieczeństwa, o których mowa, to przede wszystkim wszelkiej maści przeciwnicy. Na naszej drodze stają między innymi drony oraz wrogie statki kosmiczne, od zwinnych myśliwców, po ciężkie bombowce i gigantyczne krążowniki. Starcia z nimi są dynamiczne, a w ich trakcie musimy wykazać się przede wszystkim zręcznością i refleksem (wykonując błyskawiczne uniki i wyprowadzając szybkie kontrataki), spostrzegawczością (oponenci mogą atakować ze wszystkich kierunków) oraz znajomością mocnych i słabych stron nieprzyjaciół (w celu doboru właściwej broni).
Ważną rolę odgrywają tu elementy RPG. Choć zmagania rozpoczynamy na pokładzie niezbyt imponującego statku, z czasem nasz hangar zaczyna się zapełniać kolejnymi modelami, które zróżnicowano pod względem gabarytów i wyglądu, a także klasy determinującej ich statystyki oraz dostępne uzbrojenie. Statki można również ulepszać oraz dopasowywać do indywidualnego stylu gry poprzez instalowanie coraz lepszego wyposażenia. Warto przy tym pamiętać, że poszczególne podzespoły działają tym lepiej, im większy efekt synergii zachodzi pomiędzy nimi; nie każda broń, moduł lub dodatek pasuje idealnie do pozostałych elementów wyposażenia czy do każdego rodzaju statku. Nasz potencjał bojowy rośnie również dzięki talentom odblokowywanym i rozwijanym w miarę postępów. Niepotrzebny sprzęt możemy natomiast sprzedawać na stacjach kosmicznych, jednak ceny za poszczególne towary zmieniają się w zależności od popytu i podaży.
Everspace 2 pozwala wyłącznie na zabawę w pojedynkę.
Everspace 2 działa w oparciu o technologię Unreal Engine 4. Oprawa graficzna tej produkcji prezentuje wysoki poziom. Podobać się mogą zarówno kosmiczne widoki, jak i zaprojektowane z dbałością o detale modele statków oraz efekty towarzyszące starciom z przeciwnikami.
18 stycznia 2021 gra Everspace 2 zadebiutowała we Wczesnym dostępie na platformie Steam. Produkcja szybko stała się bestsellerem i doczekała się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony graczy. Nabywcy chwalili ją przede wszystkim za intuicyjną obsługę, oprawę audiowizualną, bogatą zawartość, a także dobrą optymalizację. Wśród „bardzo pozytywnych” recenzji nie brakowało głosów, że Rockfish Games uporało się ze wszystkimi bolączkami trapiącymi pierwowzór, oraz porównań do kultowych przedstawicieli gatunku – Freelancera i Freespace’a.
Autor opisu gry: Agnieszka Adamus
Platformy:
PlayStation 5 15 sierpnia 2023Polskie napisy
PC Windows 6 kwietnia 2023Polskie napisy
Xbox Series X/S 15 sierpnia 2023Polskie napisy
Ograniczenia wiekowe: 12+
Gry podobne:


2GRY
Seria kosmicznych strzelanek wzbogaconych o elementy zaczerpnięte z innych gatunków. Cykl został wykreowany przez niezależne studio Rockfish Games, założone przez deweloperów, którzy wcześniej współtworzyli markę Galaxy on Fire.
1 kwietnia 2023
Wiosna przybyła, a wraz z nią powiew świeżych tytułów, które powinny zagościć na Waszych dyskach. Wśród premier znalazło się kilka głośniejszych, a także trochę tych mniejszych, niepozornych produkcji. Które z nich skradną Wasz wolny czas?
4 stycznia 2021
Grudniowy szał za nami, więc pora wejść w nowy rok raczej spokojnie. Styczeń nie kryje żadnej petardy na skalę światową, niemniej nie jest źle – raczej każdy powinien znaleźć sobie w tym miesiącu grę lub dwie dla siebie.
Studio Rockfish Games zapowiedziało obniżenie ceny nadchodzącego rozszerzenia do kosmicznej strzelanki Everspace 2.
gry
Kamil Kleszyk
18 kwietnia 2025 17:02
Okazuje się, że optymalizacja gier na silniku Unreal Enine 5 przysparza takich problemów deweloperom, że niektórzy z nich decydują się zatrudnić do pomocy wyspecjalizowane w tym studia.
gry
Adrian Werner
20 maja 2024 12:45
Uwielbiane Everspace 2 dostało dużą aktualizację Incursion. Patch przeniósł grę na Unreal Engine 5 i wprowadził nowy typ zadań wzorowany na trybach hordy.
gry
Adrian Werner
30 kwietnia 2024 10:18
Krótkie gry wydają się rozwiązaniem dla graczy cierpiących na brak wolnego czasu. Czy jednak na pewno nim są? W moim przypadku remedium okazało się stać w całkowitej sprzeczności z tym, co mówiła mi intuicja.
opinie
Krystian Pieniążek
19 grudnia 2023 10:53
Twórcy Everspace 2 zapowiedzieli, że za tydzień gra otrzyma aktualizację. Fani tytułu dostaną sporo świeżej zawartości, pozwalającej w większym stopniu spersonalizować swoje kosmiczne doświadczenie.
gry
Maciej Gaffke
25 września 2023 10:33
Prezes studia Rockfish Games jest bardzo zadowolony z obecności Everspace 2 w usłudze Game Pass. Twierdzi, że produkcja mocno zyskała na tym pod względem jakości.
gry
Adrian Werner
15 lipca 2023 08:05
W ostatnim czasie sporo słyszy się o tym, że Xbox Game Pass negatywnie wpływa na sprzedaż gier. Innego zdania jest twórca Everspace 2.
gry
Krzysiek Kalwasiński
25 kwietnia 2023 18:40
Pojawiają się pierwsze recenzje Everspace 2. Pełna wersja tej ślicznej kosmicznej strzelanki jest chwalona przez recenzentów.
gry
Zuzanna Domeradzka
6 kwietnia 2023 20:38
W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie produkcje, jak Spiritfall, Meet Your Maker, Grimgrad, Curse of the Sea Rats, Ravenswatch, Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin czy wersja 1.0 Everspace 2.
gry
Adrian Werner
3 kwietnia 2023 08:53
Studio Rockfish Games poinformowało, że lada chwila ogłosi datę premiery pełnej wersji popularnej kosmicznej strzelanki Everspace 2. Aktualizacja: data premiery została ujawniona.
gry
Adrian Werner
6 lutego 2023 15:40
Popularne pliki do pobrania do gry Everspace 2.
trainer Everspace 2 - v1.0 +20 Trainer - 11 kwietnia 2023
trainer Everspace 2 - v0.4.16214 +13 Trainer (promo) - 20 stycznia 2021
trainer Everspace 2 - 2021.01.24 +20 Trainer - 26 stycznia 2021
trainer Everspace 2 - v0.6.20667 +17 Trainer - 22 września 2021
trainer Everspace 2 - v0.4.16428 +17 Trainer - 5 lutego 2021
trainer Everspace 2 - 2021.08.06 +20 Trainer - 8 sierpnia 2021
trainer Everspace 2 - Trainer v.1.0-1.2 Plus 20 (06052024) - 13 maja 2024
trainer Everspace 2 - v1.0.34898 +20 Trainer - 17 lipca 2023
trainer Everspace 2 - 2021.05.03 +20 Trainer - 27 maja 2021
trainer Everspace 2 - Trainer v.1.0-1.1 Plus 20 (19022024) - 27 lutego 2024
Wymagania sprzętowe gry Everspace 2:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-2500K 2.9 GHz / AMD FX-6300 2.9 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon RX 6400 lub lepsza, 35 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-4770K 3.5 GHz / AMD Ryzen 5 1500X 3.5 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce RTX 2070 / Radeon RX 5700 XT lub lepsza, 35 GB SSD, Windows 10 64-bit.
Lista dodatków do gry Everspace 2:

Dodatek
12 maja 2025
Akcji
Drugie rozszerzenie do kosmicznej strzelanki z elementami RPG od studia Rockfish Games. W Everspace 2: Wrath of the Ancients zasiadamy za sterami nowego statku i zwiedzamy niedostępne wcześniej miejsca, próbując rozprawić się z kosmicznym zagrożeniem dla ludzkości.
Steam
Gracze

Dodatek
16 września 2024
Akcji
Pierwszy duży dodatek do kosmicznej strzelanki z elementami RPG od studia Rockfish Games. W Everspace 2: Titans możemy zmierzyć się z pancernikiem Minokawa, a także przeżyć spotkania z Lewiatanami i przemierzać ich trzewia w poszukiwaniu rzadkich zasobów.
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 51 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Bigos-86
Ekspert
2023.07.04
Oj miałem problem z ocenieniem tej produkcji. Z jednej strony miałem duże wymagania, które jeszcze dodatkowo wzrosły, gdy przeszedłem demo. Początek rozgrywki (jakieś ok 10h) grało mi się świetnie, później entuzjazm powoli opadał - zacząłem dostrzegać powtarzalność rozgrywki, nużące podróże przez pół galaktyki, żeby odbyć jedną 30 sekundową rozmowę czy odczuwać brak głębi. Końcówka to już mozolne i męczące latanie od misji do misji, żeby tylko ukończyć mało wciągającą fabułę. Niemniej podstawa gry - latanie i walka dają sporo satysfakcji, więc to też nie było tak, że nic mnie w niej nie bawiło. Przejście gry (fabuła + sporo zadań pobocznych w pierwszej części gry) zajęło mi ok 30h, więc myślę, że zdążyłem dość dobrze poznać Everspace 2. Poniżej dostrzeżone przeze mnie plusy i minusy gry:Plusy:- Ładna grafika- Fajnie się lata- Emocjonująca i dająca sporo satysfakcji walka - Sporo lootu do zebrania i przemyślany crafting- Ciekawa i mało ostatnio eksploatowana tematyka życia i walk w kosmosie- Widoczki naprawdę robią wrażenie i pobudzają wyobraźnie - Część zadań pobocznych jest naprawdę interesująca i szczerze mówiąc ciekawsza niż zadania fabularne...- Każdym rodzajem statku gra się trochę inaczej - Można zmienić poziom trudności w trakcie gry (doceniam to, bo nie zawsze ma się ochotę po 5 razy podchodzić do ciężkiej walki)Minusy:- Słaba muzyka, która zupełnie nie buduje klimatu i napięcia- Przy normalnym lataniu - w zasadzie brak wrażenia prędkości- Nie czuć udziału w tym świecie, tak trochę robimy misja do misji, nie ma w tym uniwersum „codziennego życia”, jakie można było odczuć np. w freelancerze. W tym aspekcie grze brakuje głębi i nie czujemy się częścią tego świata- Gra bardzo mocno stawia na prostą rozgrywkę arcade - aż trochę za mocno- Zupełnie niewykorzystana kwestia handlu- Fabuła wolno się rozkręca i nie jest zbyt wciągająca - Łatwo wpaść w spirale niekończących się i powtarzalnych zleceń dodatkowych, sygnałów alarmowych itp.- Misje ze znalezieniem czegoś - latamy po całym obszarze i szukamy, szukamy, szukamy…- Całkowicie niecharyzmatyczny główny bohater- Po jakimś czasie zauważymy, że większość misji to latanie od systemu do sytemu i co jakiś czas walka z przeciwnikami. Jest to mało zróżnicowane, powtarzalne i nużące- Za dużo zagadek środowiskowych. Przez ich nadmiar stają się irytującą koniecznością a nie ciekawym wyzwaniem- Statki nie są dobrze zbalansowane (gra preferuje większe i bardziej opancerzone statki)- Jeśli komuś to przeszkadza (mi nie) - „budżetowe” przerywniki, które nie są nawet filmowe - to jedynie lekko animowane plansze- W drugiej części gry - bezsensowne powroty przez pół galaktyki do bazy, tylko po to, żebym odbyć dwie mało znaczące rozmowyMinusów jest sporo i nie są to też mało znaczące drobiazgi. Dlatego miałem problem z oceną gry. Wahałem się między 6,5 a 7. Patrząc tylko na końcówkę gry dałbym bez zastanowienia 6,5. Ale pamiętam, że przez długi czas na początku bawiłem się bardzo dobrze. Poza tym samo latanie i walka, a więc bardzo ważne aspekty gry, dają sporo frajdy. Doceniam też ogromny postęp względem pierwszej części - dwójka jest pod tym kątem prawdziwą rewolucją. Ostatecznie zdecydowałem się trochę naciągnąć ocenę bo widać, że twórcy naprawdę włożyli w ten tytuł sporo serca, mimo, że nie wszystko wyszło im tak, jak powinno. Trochę za dobre chęci - 7/10.
pieterkov
Ekspert
2023.05.08
Gra zajęła mi 61 godzin. Już po ok. 25-30 miałem jej dość. Mimo tego nie potrafiłem się oderwać i każdego dnia marnowałem w niej stanowczo zbyt dużo czasu aż wreszcie zbadałem każdy układ (acz nie na 100%!) i zrobiłem wszystkie misje poboczne oraz większość ulepszeń u znajomych. Wzbiłem się również na maksymalny obecnie dostępny poziom – 30 i wymaksowałem prawie cały swój sprzęt na ten sam poziom w wersji epickiej. Nie chciało mi się natomiast farmić odblokowywanych po przejściu głównej kampanii fabularnej szczelin, które to polegają na pokonaniu 4 fal wrogów by uzyskać szansę na otrzymanie legendarnego przedmiotu.Jedyne co zostało mi na niskim, bo 21 poziomie to specjalny moduł ładunkowy, który rozpoczyna mi regenerację tarcz natychmiast po podniesieniu jakiegoś przedmiotu w kosmosie – nie znalazłem drugiego przedmiotu który miałby tą cechę, pomimo tego, że nie jest to przedmiot legendarny.Gra sprowadza się do eksploracji systemów, latania po jaskiniach, walk i zagadek logicznych. Na te zagadki schodzi najwięcej czasu bo latamy sobie spokojnie, przerzucamy gruz, przeszukujemy wraki i szukamy jak tu zasilić dany element jakąś bateryjką schowaną za polem siłowym. Kilkukrotnie musiałem posłużyć się pomocą wiki gry: https://everspace.fandom.com/wiki/Locations_(ES2) żeby znaleźć ciekawe, jeszcze nieodkryte przeze mnie przedmioty w danym układzie. Potem większość roboty robił mój radar, który wykrywał pojemniki lub surowce na dużym zasięgu, przez co przy okazji podlatywania do nich – odkrywałem nowe zagadki.Jest też handlowanie towarami, ale nie chciało mi się w to bawić. Jak już coś podniosłem to sprzedawałem to w układzie który oferował średnie lub dobre ceny, natomiast w układach z niską ceną – można od razu złomować, bo towar praktycznie nic nie wart. Nigdy nie brakowało mi gotówki, bo wpada jej mnóstwo ze sprzedaży zbędnych elementów wyposażenia, których są TYSIĄCE. Grę kończyłem mając ponad 1,5mln kredytów na koncie (a po drodze pewnie z 500k poszło na moje zakupy i ulepszenia u towarzyszy).Graficznie świetna gra, dla mnie godny następca darkstar one. Niestety gra jest wg mnie zbyt rozbudowana. Przez te lata w early access grało się pewnie w to fajnie, ale jak siadacie teraz do wersji premierowej i chcecie przejść grę od początku do końca to jest ona zbyt rozbudowana.Mógłbym powiedzieć, że gra warta swoich pieniędzy (bo zapewnia mnóstwo godzin gry, ale też dużo kosztuje), gdyby… nie była w gamepassie :) A z racji tego, że jest w gamepassie to po prostu MUSICIE zagrać. Chociażby tylko na parę godziń, żeby doświadczyć walki, latania i grafiki.Niestety czasami optymalizacja nie wyrabia i nawet na i7 i 3070 w 1080p z DLSS gra potrafi się zadławić! Szczególnie w układach z mnóstwem pyłów, asteroid, kamieni, albo w trakcie dużych bitew kosmicznych. Przez większość czasu wydajność oscyluje jednak wokół ponad 100fps na prawie najwyższych ustawieniach (obniżam tylko cienie, wolumetrykę i efekty post-process, żeby mnie słońce nie raziło tak bardzo). Grafika jest wystarczająca. Ładna, ale nie szokująco piękna. Niemniej układy są bardzo oryginalne, zwłaszcza na późniejszych etapach, gdzie każdy układ to inne widoczki (no chyba, że odwiedzacie 2 lokacje na tej samej planecie). Wiele lokacji kojarzyło mi się z gwiezdnymi wojnami, zwłaszcza baza na oceanie. Klimat wycieka z ekranu, naprawdę warto eksplorować każdy układ!Ogólnie gra bardzo dobra, ale jeżeli kiedykolwiek do niej miałbym wrócić to tylko w trybie NG+ i przechodząc jedynie główny wątek. Nie mam już siły i czasu na ponowną eksplorację całej galaktyki.Co do poziomu trudności - całą grę przechodziłem na normalu, trudność miałem tylko podczas prób robienia głupich wyzwań w strefach wysokiego ryzyka (losowo generowane poziomy z przeciwnikami z konkretnymi buffami). Większość stref tego typu można ukończyć strzelając z railguna z 3.5 lub 4.5km (przeciwnicy atakują dopiero od ok. 2km). Dopiero pod koniec pojawia się krążownik, ale ten można zniszczyć w 10 sekund spamując go 50-80 lekkimi rakietami (mamy takich 220 w zasobniku). Dopiero pod koniec gry, gdy miałem wymaksowane bronie, byłem w stanie bawić się laserowymi działkami i działem przeciwlotniczym, którego pociski wybuchają w locie i nie wymagają dokładnego celowania.Na minus dałbym momentami polską wersję. "wydobywaj" zamiast "mine" (mina) i inne perełki tego typu trochę bawią, ale nie jest tego dużo.P.S. Do gry wyjdzie pewnie DLC z nowym układem, które podniesie limit poziomu, może do 35?
GoDlike
Ekspert
2023.08.15
Ocena OpenCritic
89% rekomendacji (49)
COGconnected
Mark Steighner
God is a Geek
Chris White
CGMagazine
Zubi Khan
IGN
Jon Bolding
PlayStation Universe
John-Paul Jones
Messerschmitt Pretorianin
Po 10h wrażenia są bardzo dobre. Everspace 2 to taki Taki arcadowy Elite Dangerous lite, ale za to z całkiem przyzwoitą fabuła i przyjemnymi elementami aRPG. Gra bardzo wciąga i czuć w niej serce twórców. Jeśli ktoś lubi takie klimaty, to moim zdaniem, warto wydać te 220zł. Zawsze można dokonać zwrotu.
pieterkov Senator
Gra zajęła mi 61 godzin. Już po ok. 25-30 miałem jej dość. Mimo tego nie potrafiłem się oderwać i każdego dnia marnowałem w niej stanowczo zbyt dużo czasu aż wreszcie zbadałem każdy układ (acz nie na 100%!) i zrobiłem wszystkie misje poboczne oraz większość ulepszeń u znajomych. Wzbiłem się również na maksymalny obecnie dostępny poziom – 30 i wymaksowałem prawie cały swój sprzęt na ten sam poziom w wersji epickiej. Nie chciało mi się natomiast farmić odblokowywanych po przejściu głównej kampanii fabularnej szczelin, które to polegają na pokonaniu 4 fal wrogów by uzyskać szansę na otrzymanie legendarnego przedmiotu.
Jedyne co zostało mi na niskim, bo 21 poziomie to specjalny moduł ładunkowy, który rozpoczyna mi regenerację tarcz natychmiast po podniesieniu jakiegoś przedmiotu w kosmosie – nie znalazłem drugiego przedmiotu który miałby tą cechę, pomimo tego, że nie jest to przedmiot legendarny.
Gra sprowadza się do eksploracji systemów, latania po jaskiniach, walk i zagadek logicznych. Na te zagadki schodzi najwięcej czasu bo latamy sobie spokojnie, przerzucamy gruz, przeszukujemy wraki i szukamy jak tu zasilić dany element jakąś bateryjką schowaną za polem siłowym.
Kilkukrotnie musiałem posłużyć się pomocą wiki gry: https://everspace.fandom.com/wiki/Locations_(ES2) żeby znaleźć ciekawe, jeszcze nieodkryte przeze mnie przedmioty w danym układzie. Potem większość roboty robił mój radar, który wykrywał pojemniki lub surowce na dużym zasięgu, przez co przy okazji podlatywania do nich – odkrywałem nowe zagadki.
Jest też handlowanie towarami, ale nie chciało mi się w to bawić. Jak już coś podniosłem to sprzedawałem to w układzie który oferował średnie lub dobre ceny, natomiast w układach z niską ceną – można od razu złomować, bo towar praktycznie nic nie wart. Nigdy nie brakowało mi gotówki, bo wpada jej mnóstwo ze sprzedaży zbędnych elementów wyposażenia, których są TYSIĄCE. Grę kończyłem mając ponad 1,5mln kredytów na koncie (a po drodze pewnie z 500k poszło na moje zakupy i ulepszenia u towarzyszy).
Graficznie świetna gra, dla mnie godny następca darkstar one. Niestety gra jest wg mnie zbyt rozbudowana. Przez te lata w early access grało się pewnie w to fajnie, ale jak siadacie teraz do wersji premierowej i chcecie przejść grę od początku do końca to jest ona zbyt rozbudowana.
Mógłbym powiedzieć, że gra warta swoich pieniędzy (bo zapewnia mnóstwo godzin gry, ale też dużo kosztuje), gdyby… nie była w gamepassie :) A z racji tego, że jest w gamepassie to po prostu MUSICIE zagrać. Chociażby tylko na parę godziń, żeby doświadczyć walki, latania i grafiki.
Niestety czasami optymalizacja nie wyrabia i nawet na i7 i 3070 w 1080p z DLSS gra potrafi się zadławić! Szczególnie w układach z mnóstwem pyłów, asteroid, kamieni, albo w trakcie dużych bitew kosmicznych. Przez większość czasu wydajność oscyluje jednak wokół ponad 100fps na prawie najwyższych ustawieniach (obniżam tylko cienie, wolumetrykę i efekty post-process, żeby mnie słońce nie raziło tak bardzo). Grafika jest wystarczająca. Ładna, ale nie szokująco piękna. Niemniej układy są bardzo oryginalne, zwłaszcza na późniejszych etapach, gdzie każdy układ to inne widoczki (no chyba, że odwiedzacie 2 lokacje na tej samej planecie). Wiele lokacji kojarzyło mi się z gwiezdnymi wojnami, zwłaszcza baza na oceanie. Klimat wycieka z ekranu, naprawdę warto eksplorować każdy układ!
Ogólnie gra bardzo dobra, ale jeżeli kiedykolwiek do niej miałbym wrócić to tylko w trybie NG+ i przechodząc jedynie główny wątek. Nie mam już siły i czasu na ponowną eksplorację całej galaktyki.
Co do poziomu trudności - całą grę przechodziłem na normalu, trudność miałem tylko podczas prób robienia głupich wyzwań w strefach wysokiego ryzyka (losowo generowane poziomy z przeciwnikami z konkretnymi buffami). Większość stref tego typu można ukończyć strzelając z railguna z 3.5 lub 4.5km (przeciwnicy atakują dopiero od ok. 2km). Dopiero pod koniec pojawia się krążownik, ale ten można zniszczyć w 10 sekund spamując go 50-80 lekkimi rakietami (mamy takich 220 w zasobniku).
Dopiero pod koniec gry, gdy miałem wymaksowane bronie, byłem w stanie bawić się laserowymi działkami i działem przeciwlotniczym, którego pociski wybuchają w locie i nie wymagają dokładnego celowania.
Na minus dałbym momentami polską wersję. "wydobywaj" zamiast "mine" (mina) i inne perełki tego typu trochę bawią, ale nie jest tego dużo.
P.S. Do gry wyjdzie pewnie DLC z nowym układem, które podniesie limit poziomu, może do 35?
Bigos-86 Centurion
Oj miałem problem z ocenieniem tej produkcji. Z jednej strony miałem duże wymagania, które jeszcze dodatkowo wzrosły, gdy przeszedłem demo. Początek rozgrywki (jakieś ok 10h) grało mi się świetnie, później entuzjazm powoli opadał - zacząłem dostrzegać powtarzalność rozgrywki, nużące podróże przez pół galaktyki, żeby odbyć jedną 30 sekundową rozmowę czy odczuwać brak głębi. Końcówka to już mozolne i męczące latanie od misji do misji, żeby tylko ukończyć mało wciągającą fabułę. Niemniej podstawa gry - latanie i walka dają sporo satysfakcji, więc to też nie było tak, że nic mnie w niej nie bawiło. Przejście gry (fabuła + sporo zadań pobocznych w pierwszej części gry) zajęło mi ok 30h, więc myślę, że zdążyłem dość dobrze poznać Everspace 2. Poniżej dostrzeżone przeze mnie plusy i minusy gry:
Plusy:
- Ładna grafika
- Fajnie się lata
- Emocjonująca i dająca sporo satysfakcji walka
- Sporo lootu do zebrania i przemyślany crafting
- Ciekawa i mało ostatnio eksploatowana tematyka życia i walk w kosmosie
- Widoczki naprawdę robią wrażenie i pobudzają wyobraźnie
- Część zadań pobocznych jest naprawdę interesująca i szczerze mówiąc ciekawsza niż zadania fabularne...
- Każdym rodzajem statku gra się trochę inaczej
- Można zmienić poziom trudności w trakcie gry (doceniam to, bo nie zawsze ma się ochotę po 5 razy podchodzić do ciężkiej walki)
Minusy:
- Słaba muzyka, która zupełnie nie buduje klimatu i napięcia
- Przy normalnym lataniu - w zasadzie brak wrażenia prędkości
- Nie czuć udziału w tym świecie, tak trochę robimy misja do misji, nie ma w tym uniwersum „codziennego życia”, jakie można było odczuć np. w freelancerze. W tym aspekcie grze brakuje głębi i nie czujemy się częścią tego świata
- Gra bardzo mocno stawia na prostą rozgrywkę arcade - aż trochę za mocno
- Zupełnie niewykorzystana kwestia handlu
- Fabuła wolno się rozkręca i nie jest zbyt wciągająca
- Łatwo wpaść w spirale niekończących się i powtarzalnych zleceń dodatkowych, sygnałów alarmowych itp.
- Misje ze znalezieniem czegoś - latamy po całym obszarze i szukamy, szukamy, szukamy…
- Całkowicie niecharyzmatyczny główny bohater
- Po jakimś czasie zauważymy, że większość misji to latanie od systemu do sytemu i co jakiś czas walka z przeciwnikami. Jest to mało zróżnicowane, powtarzalne i nużące
- Za dużo zagadek środowiskowych. Przez ich nadmiar stają się irytującą koniecznością a nie ciekawym wyzwaniem
- Statki nie są dobrze zbalansowane (gra preferuje większe i bardziej opancerzone statki)
- Jeśli komuś to przeszkadza (mi nie) - „budżetowe” przerywniki, które nie są nawet filmowe - to jedynie lekko animowane plansze
- W drugiej części gry - bezsensowne powroty przez pół galaktyki do bazy, tylko po to, żebym odbyć dwie mało znaczące rozmowy
Minusów jest sporo i nie są to też mało znaczące drobiazgi. Dlatego miałem problem z oceną gry. Wahałem się między 6,5 a 7. Patrząc tylko na końcówkę gry dałbym bez zastanowienia 6,5. Ale pamiętam, że przez długi czas na początku bawiłem się bardzo dobrze. Poza tym samo latanie i walka, a więc bardzo ważne aspekty gry, dają sporo frajdy. Doceniam też ogromny postęp względem pierwszej części - dwójka jest pod tym kątem prawdziwą rewolucją. Ostatecznie zdecydowałem się trochę naciągnąć ocenę bo widać, że twórcy naprawdę włożyli w ten tytuł sporo serca, mimo, że nie wszystko wyszło im tak, jak powinno. Trochę za dobre chęci - 7/10.
BongMan Pretorianin
Pograłem w demo i praktycznie niczym się nie różni od jedynki. To nie zarzut, tylko stwierdzenie. Wygląda fajnie i przyjemnie się lata, ale nie jest ta gra warta tej chorej ceny 250 zł.