Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikSymulacjeMMOPC
Okładka EVE Online (PC)

EVE Online PC

Osadzona w konwencji science fiction symulacyjna gra MMO, opracowana przez islandzkie studio Crowd Control Productions. Akcja EVE Online rozgrywa się w uniwersum zwanym Nowym Edenem, składającym się z ponad 5 tysięcy układów słonecznych.

Symulacje | science fiction | ekonomiczne | PvP | PvE | kosmiczne | sieciowe

EVE Online to kosmiczna produkcja MMO, za którą odpowiada islandzkie studio CCP. Gra wystartowała w 2003 roku i przez wiele lat funkcjonowania uległa sporym przeobrażeniom. Gracze przenoszą się w niej do wirtualnego wszechświata Nowy Eden (składającego się z ponad 5 tysięcy układów słonecznych) i podróżują na pokładach statków kosmicznych, aby walczyć, handlować, wykonywać misje, angażować się w politykę wielkich korporacji lub po prostu rozwijać swoją postać. Produkcja wymaga opłacania miesięcznego abonamentu.

EVE Online każdy z uczestników zabawy tworzy awatara za pomocą rozbudowanego edytora. Określamy w nim nie tylko wygląd zewnętrzny, czy ubiór, ale i rasę oraz pochodzenie. Rozpoczynając zabawę otrzymujemy kiepski statek i garść kredytów – od tej pory możemy udać się w dowolny zakątek kosmosu i podejmować różne aktywności. Dla nowicjuszy przygotowano wiele misji treningowych i samouczków oraz specjalny kanał do dyskusji, na którym udzielają się administratorzy. Z poziomu gry można też przeglądać encyklopedię poświęconą różnym aspektom rozgrywki.

Rozwijanie postaci w EVE Online następuje w dość specyficzny sposób – zamiast nabijać doświadczenie jak w typowych produkcjach MMO gracze uczą bohatera umiejętności. Wiele z nich, jak np. nawigacja, gwarantuje ogólne plusy. Dzięki zastosowaniu systemu dwudziestoczterogodzinnej kolejki proces uczenia się jest kontynuowany po wylogowaniu się z serwera. Oczywiście nawet dobrze wyszkolona postać potrzebuje mocnego statku – w grze są ich dziesiątki. Pojazdy podzielono na typy, rozmiary i przeznaczenie. Do każdego z nich trzeba dobrać moduły wzmacniające statystyki i opancerzenie oraz uzbrojenie. Korzystanie praktycznie z każdej nowej technologii wymaga wyuczenia się odpowiedniej grupy zdolności.

Produkcja studia CCP pozwala rozwinąć postać w kilku kierunkach i wybrać różne style gry. Gracze mogą przykładowo zająć się handlem i przewozić towary między stacjami, wydobywać surowce i produkować technologię lub skupiać się na misjach bojowych. Warto wspomnieć, że praktycznie wszystkie rzeczy widziane w EVE są produkowane przez graczy. Zadania różnego typu – np. kurierskie, górnicze, czy bojowe - są zlecane przez postacie niezależne, reprezentujące korporacje. Za pomyślne kończenie zleceń jesteśmy nagradzani nie tylko kredytami, ale też punktami reputacji, które reprezentują nasz status w obrębie frakcji. Im większe zaufanie zdobędziemy tym lepiej płatne i trudniejsze misje będziemy mogli podjąć.

Na brak aktywności w kosmosie narzekać nie można, gdyż autorzy regularnie wprowadzają nowe misje i wyzwania. Świetnym przykładem są instancjonowane najazdy floty dowodzonej przez Sanshę Kuvakei. Bardziej zaawansowani użytkownicy EVE Online tworzą własne organizacje (korporacje i sojusze) i dzięki nim realizują trudniejsze zadania (działalności tego typu poświęcono nawet specjalne umiejętności postaci).

Ogrom aktywności PvE nie oznacza, że w grze nie ma akcentów PvP. Wbrew pozorom jest ona bowiem nastawiona na prowadzenie wojen i bitew, które w późniejszej fazie zabawy stanowią główną atrakcję. Wokół niewielkiego centrum o względnym pokoju znajduje się szeroki pas systemów o niskim bezpieczeństwie, w których trwa nieustanna wojna graczy w ramach PvP.

Bywalcy Nowego Edenu, którzy opłacają abonament dostają regularnie darmowe aktualizacje – na przestrzeni lat wydano ich już ponad dwadzieścia. Oto chronologiczna lista dużych, darmowych rozszerzeń do gry (oprócz nich CCP wprowadziło niezliczoną ilość mniejszych poprawek):

  • Second Genesis
  • Castor
  • Exodus
  • Cold War
  • Red Moon Rising
  • Revelations
  • Revelations II
  • Trinity
  • Empyrean Age
  • Quantum Rise
  • Apocrypha
  • Dominion
  • Tyrannis
  • Incursion
  • Incarna
  • Crucible
  • Inferno
  • Retribution
  • Odyssey
  • Rubicon

EVE Online robi wrażenie pod względem technicznym, gdyż cechuje się bardzo przyjemną oprawą audiowizualną i zawiera sporo wbudowanych dodatków, np. odtwarzacz muzyczny, system poczty, czy chociażby przeglądarkę internetową. Produkcja różni się od większości innych tytułów MMO, które podzielono na serwery/światy – wirtualny kosmos jest wspólny dla wszystkich, więc zwiedza go jednocześnie kilkadziesiąt tysięcy graczy. Dodatkowym atutem jest ogromna społeczność, która sama tworzy różne serwisy wspierające grę a nawet własne radio.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: massive online multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet     Liczba graczy: tysiące  

Ocena gry 8.8 / 10 na podstawie 1890 ocen czytelników.

Gry podobne do EVE Online

Klasyfikacja PEGI EVE Online

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe EVE Online

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 2 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 8600 lub lepsza), 6 GB HDD, Windows XP/Vista/7

EVE Online - przed premierą

Przed premierą 31 grudnia 2002, 15:31

Poza częścią militarną, w EVE dużą rolę odegra ekonomia. Bogactwo można zdobyć nie tylko drogą grabieży, ale także (a może przede wszystkim) poprzez handel. „Plac targowy” będzie prowadzony przez graczy, a znajdzie się na nim około 900 różnych towarów, m.in.: broń, amunicja, statki, surowce mineralne. Jeśli gracz zechce sprzedać swój dobytek (lub jego część) to zmuszony będzie do wystawienia go na targu online, uwzględniając najniższe ceny. W ten sam sposób odbywa się kupno towarów, można określić czego i za ile konkretnie się szuka. Tego typu giełda może też być obsługiwana przez maklera, którego zadaniem będzie doglądanie transakcji oraz powiadamianie o korzystnych ofertach.