Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Command & Conquer - seria gier

Osadzona w realiach science-fiction seria strategii czasu rzeczywistego (RTS). Cykl wykreowany został przez ekipę deweloperską Westwood Studios, jednak obecnie marka stanowi własność koncernu Electronic Arts, który rozwija ją w oparciu o własne studia deweloperskie (m.in. Victory Games i EA Phenomic).

Pierwsza gra z serii – Command & Conquer wydana została w 1995 roku na komputerach PC. Zapoczątkowała ona sub-cykl Tiberian, który na przestrzeni 17 lat doczekał się czterech odsłon głównych i szeregu dodatków do nich, a także odrębnej produkcji przeglądarkowej - Command & Conquer: Tiberium Alliances (2012). Niemal równolegle rozpoczęły się prace nad drugim odgałęzieniem marki – sub-cyklem Red Alert, który pomijając dodatki składa się z trzech gier. Najmłodszą częścią cyklu jest z kolei mini-seria Generals zapoczątkowana w 2003 roku.

Poszczególne sub-cykle Command & Conquer nie tylko nie łączą się fabularnie, ale nawet przedstawiają odrębne wizje świata. Akcja Tiberian toczy się w przyszłości, gdzie powołane przez ONZ siły Global Defence Initiative toczą walkę z organizacją terrorystyczną - Bractwem Nod pod wodzą Kane'a. Red Alert prezentuje alternatywną wizję historii, w której Albertowi Einsteinowi udało się zbudować wehikuł czasu, co pozwoliło zabić Hitlera przed objęciem władzy. II wojnę światową rozpoczął jednak Józef Stalin, dyktator Związku Radzieckiego. Tłem fabularnym Generals jest z kolei wojna z terrorystyczną organizacją Global Liberation Army, w którą zaangażowane są Stany Zjednoczone i Chińska Republika Ludowa.

Rozgrywka opiera się na ogół na klasycznych mechanizmach strategii czasu rzeczywistego. Zadaniem graczy jest rozbudowa bazy, pozyskiwanie surowców oraz rekrutowanie jednostek bojowych zdolnych do walki z siłami przeciwnika. W miarę postępów w grze zwiększa się liczba dostępnych budynków i jednostek. W niektórych scenariuszach zdarza się jednak, że surowce czy armia są mocno ograniczone. Przebieg opcjonalnych zadań na ogół wpływa na warunki misji związanych z głównymi wątkami fabularnymi i pozwala uzyskać przewagę nad wrogiem.

Gry z serii Command & Conquer cechują się duża różnorodnością jeśli chodzi o warstwę techniczną. Najwcześniejsze odsłony serii posiadają dosyć skromną grafikę 2D z rzutem izometrycznym, w nowszych zastosowano oprawę graficzną 3D z widowiskowymi animacjami. Seria uznawana bywa za jeden z wyznaczników standardów dla gatunku strategii czasu rzeczywistego. Praktycznie wszystkie gry z cyklu uzyskują wysokie lub bardzo wysokie oceny w recenzjach (wyjątek stanowi jedynie gra Command & Conquer 4: Tiberian Twilight ze średnią ocen 64/100 w serwisie metacritic.com).

Command & Conquer: Rivals
Command & Conquer: Rivals

Strategiczne 2019

Command & Conquer: Rivals to kolejna odsłona legendarnej serii gier RTS, zapoczątkowanej w 1995 roku przez studio Westwood. Tym razem gra trafiła wyłącznie na urządzenia mobilne, skupiając się na sieciowych potyczkach pomiędzy dwójką graczy. Celem każdego starcia jest uzyskanie kontroli nad umieszczonym na środku mapy pociskiem nuklearnym i trafienie nim w bazę przeciwnika. Aby to zrobić, należy umiejętnie korzystać z jednostek, stawiać budynki oraz używać specjalnych umiejętności dowódców.

ANDiOS

Command & Conquer: Tiberium Alliances
Command & Conquer: Tiberium Alliances

Strategiczne 15 grudnia 2011

Osadzona w uniwersum popularnej serii Command & Conquer przeglądarkowa strategia MMO zrealizowana w popularnej konwencji free-to-play z mikropłatnościami. Gra powstała w wyniku współpracy studia EA Phenomic z doświadczonymi deweloperami BioWare Victory. Akcja gry skupia się na zmaganiach o tytułowy kosmiczny minerał – tyberium, a grający mogą opowiedzieć się po jednej z dwóch znanych fanom serii frakcji: GDI lub Nod. Trzecią stronę konfliktu stanowią zaś sterowani przez komputer mutanci, zwani The Forgotten. Zabawa sprowadza się do rozbudowy baz, wydobycia surowców, rozwoju technologii oraz rzecz jasna werbowania armii i uczestniczenia w pojedynkach celem ataku bądź obrony zajmowanych terytoriów. Jak przystało na grę społecznościową istotny element gry stanowi możliwość zawierania sojuszy i toczenia wojen z konkurencyjnymi klanami. Oprawa gry prezentuje wysoki – jak na grę przeglądarkową – poziom techniczny i wykorzystuje możliwości języka HTML 5.

WWW

Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch
Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch

Strategiczne 16 marca 2010

Czwarta pełnoprawna odsłona legendarnej serii gier strategicznych, której początki sięgają 1995 roku. Za jej powstanie odpowiada rozwijający markę już od kilku lat oddział koncernu EA z siedzibą w Los Angeles. Fabuła gry kontynuuje wątki zapoczątkowane w poprzednich częściach cyklu i koncentruje na desperackiej walce sił GDI oraz Nod o powstrzymanie procesu rozprzestrzeniania się tyberium, którego dalszy rozwój grozi całkowitym wyjałowieniem planety. Do dyspozycji graczy oddano tradycyjnie dwie odrębne kampanie, w których udało się połączyć typowe dla serii rozwiązania z szeregiem innowacji wprowadzonych w mechanice zabawy. W grze zrezygnowano z konieczności wydobywania surowców i wprowadzono podział na klasy, a miejsce tradycyjnych stacjonarnych baz zajęły bazy mobilne w postaci potężnych maszyn kroczących tzw. crawlerów. Podobnie jak w Red Alert 3 kampanię przechodzić możemy w pojedynkę lub w trybie kooperacji, zaś w rywalizacji sieciowej wziąć może udział jednocześnie nawet 10 graczy.

PC

Command & Conquer: Red Alert 3 - Commander's Challenge
Command & Conquer: Red Alert 3 - Commander's Challenge

Strategiczne 16 września 2009

Poboczna odsłona popularnej serii strategicznej C&C: Red Alert przygotowana specjalnie z myślą o graczach konsolowych. Stworzony przez koncern Electronic Arts tytuł stanowi w istocie nieco odchudzoną wersję dodatku Uprising, który kilka miesięcy wcześniej otrzymali gracze pecetowi. W grze zrezygnowano z typowej dla serii kampanii fabularnej, koncentrując się na wprowadzonym przez wspomniany dodatek trybie wyzwań. Wcielając się w jedną z trzech znanych z uniwersum cyklu frakcji, gracze biorą udział w serii 50 zróżnicowanych wyzwań o różnym stopniu trudności. Mechanika zabawy w ogólnych założeniach bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach serii, które jednak nieco uproszczono i dostosowano do możliwości konsol. W kolejnych scenariuszach rozbudowujemy bazę, gromadzimy surowce i prowadzimy bitwy, lecz zakres zadań dodatkowych jest dość zróżnicowany i wymaga od graczy stosowania różnych taktyk. W miarę postępów w grze odblokowujemy dostęp do nowych wyzwań, jednostek oraz technologii.

X360PS3

Command & Conquer: Red Alert 3
Command & Conquer: Red Alert 3

Strategiczne 28 października 2008

Po sukcesie trzeciej odsłony cyklu Command & Conquer odpowiedzialne za markę studio EA Los Angeles zajęło się kontynuacją rozwijanej równolegle sub-serii Red Alert. Kolejna część gry rzuca graczy ponownie do alternatywnej rzeczywistości, w której przywódcy Związku Radzieckiego postanawiają przenieść się w przyszłość, aby przywrócić dawną świetność sowieckiego państwa. Przeszkodzić im w tym spróbują tym razem nie tylko Alianci, ale również powstałe na wschodzie nowe supermocarstwo - zwane Imperium Wschodzącego Słońca. Każda z trzech stron konfliktu otrzymała własną, złożoną z 9 misji kampanię fabularną, którą rozegrać możemy samotnie bądź w trybie kooperacji. W zależności od wybranej frakcji pod nasze dowództwo dostaną się zróżnicowane, a czasem dość nietypowe jednostki bojowe: lądowe, powietrzne i morskie. Wśród nich znajdziemy m.in. pływające wyspy, transformujące się czołgi, a nawet uzbrojone delfiny i niedźwiedzie. Za wysokiej jakości oprawę graficzną odpowiada ponownie silnik SaGE.

PCX360PS3

Command & Conquer 3: Wojny o Tyberium
Command & Conquer 3: Wojny o Tyberium

Strategiczne 28 marca 2007

Pełnoprawna kontynuacja bestsellerowej serii gier strategicznych Command & Conquer zapoczątkowanej przez studio Westwood, a następnie kontynuowanej przez zatrudniające twórców oryginału EA Los Angeles. Trzecia odsłona cyklu stanowi swoisty powrót do korzeni, zarówno pod względem mechaniki, jak i fabuły. W grze przyjdzie nam śledzić dalsze losy konfliktu pomiędzy globalną organizacją militarną GDI a terrorystami znanymi jako Brotherhood of Nod. Tym razem ich bezwzględny przywódca Kane spróbuje podbić świat, wykorzystując do tego celu rozprzestrzeniające się zasoby pochodzącej z kosmosu substancji zwanej tyberium. Rozgrywka toczy się w starym, dobrym stylu i skupia na wydobyciu surowca, rozbudowie bazy oraz toczonych w czasie rzeczywistym dynamicznych potyczkach. W grze zobaczymy w akcji jednostki znane z pierwszych odsłon serii, takie jak czołgi Mamut czy samoloty Orka. Jednocześnie znacznej poprawie uległa oprawa graficzna gry korzystająca z ulepszonej wersji silnika SaGE.

PCX360

Command & Conquer: The First Decade
Command & Conquer: The First Decade

Strategiczne 7 lutego 2006

Zestaw dwunastu gier z serii Command & Conquer (jedenaście strategii czasu rzeczywistego i jeden tytuł akcji), wydanych na przestrzeni ostatniej dekady. Wszystkie tak zmodyfikowano aby bezproblemowo współpracowały z nowoczesnymi PeCetami i systemami operacyjnymi z rodziny Windows.

PC

Command & Conquer: Generals
Command & Conquer: Generals

Strategiczne 11 lutego 2003

Kolejna odsłona popularnej serii strategii RTS, zapoczątkowanej przez Westwood Studios w 1995 roku. Po jego przejęciu przez koncern EA produkcję tytułu powierzono studiu EA Pacific, w którego skład weszli m.in. twórcy oryginału. Przedstawiona w grze historia nie jest powiązana fabularnie z żadną z dotychczasowych odsłon cyklu i toczy się w niedalekiej przyszłości, kiedy to w obliczu wielkiej wojny stanęły naprzeciw siebie połączone siły USA i Chin oraz potężna organizacja terrorystyczna, znana jako Global Liberation Army. Twórcy przygotowali dla każdej ze stron 3 oddzielne kampanie złożone z 10 misji połączonych wątkiem fabularnym. Każda z nich wymagać będzie nieco innego podejścia, gdyż kierować będziemy zarówno nowoczesnymi jednostkami bojowymi (USA), piechotą wspomaganą unikalnymi rozwiązaniami technicznymi (Chiny), jak i zbieraniną niebezpiecznych fanatyków i najemników (GLA). Całość zrealizowano przy użyciu trójwymiarowego silnika SaGE gwarantującego wysoką jakość oprawy graficznej.

PC

Command & Conquer: Renegade
Command & Conquer: Renegade

Akcji 26 lutego 2002

Poboczna odsłona niezwykle popularnej serii strategicznej, zapoczątkowanej w 1995 roku przez Westwood Studios. Fabuła gry wykorzystuje znany z pełnoprawnych części cyklu motyw konfliktu pomiędzy siłami GDI oraz NOD. Tym razem jednak nie mamy do czynienia z klasyczną strategią RTS, ale pierwszoosobową grą akcji, w której wcielamy się w postać kapitana Nicka „Havoc” Parkera, wykonując szereg niebezpiecznych misji, wymierzonych przeciwko Bractwu NOD. Kampania fabularna C&C: Renegade składa się z 11 rozbudowanych misji, rozgrywających się na różnych terenach – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynków. W arsenale naszego bohatera znalazła się zaś cała masa broni i gadżetów znanych z serii macierzystej. W zależności od preferencji gracza, możemy więc przeprowadzić frontalny atak na wroga, bądź niepostrzeżenie przekraść się na tyły przeciwnika. Całość uzupełnia rozbudowany tryb multiplayer, w którym otrzymujemy dostęp do 28 postaci, 23 rodzajów broni oraz 11 pojazdów.

PC

Command & Conquer: Red Alert 2
Command & Conquer: Red Alert 2

Strategiczne 24 października 2000

Pełnoprawna kontynuacja gry Command & Conquer: Red Alert, która ukazała się na komputerach PC jesienią 1996 roku. Fabuła gry kontynuuje wydarzenia zapoczątkowane w pierwowzorze, jednak tym razem na skutek tajnych rosyjskich eksperymentów dochodzi do wydzielenia się alternatywnych rzeczywistości. Gracze mogą ponownie opowiedzieć się po stronie aliantów lub zalewającej świat „czerwonej zarazy” i spróbować wpłynąć na losy świata, korzystając z szeregu zupełnie nowych możliwości. Wśród nich wyróżnić należy z pewnością całkiem nowe, futurystyczne technologie wojskowe oraz możliwość wykorzystania szpiegów, w tajemnicy infiltrujących strzeżone sekrety bazy wroga. W grze pojawia się w sumie 40 nowych misji single player oraz 30 niedostępnych wcześniej jednostek i budynków, zaś całość odznacza się wyraźnie odświeżoną oprawą, czyniącą użytek z możliwości najnowszych komputerów oraz nowoczesnych kart graficznych.

PC

Command & Conquer: Tiberian Sun
Command & Conquer: Tiberian Sun

Strategiczne 24 sierpnia 1999

Trzecia odsłona przełomowej serii strategii czasu rzeczywistego, nawiązująca tym razem do pierwszej części cyklu z roku 1995. Akcja gry przenosi nas jednak już do wieku XXI, gdzie ponownie stajemy po stronie osłabionego porażką Bractwa Nod lub kontrolującego pokój na świecie sojuszu GDI pod dowództwem generała Salomona. Okazuje się bowiem, że charyzmatyczny przywódca Nod wcale nie zginął w ruinach swojej świątyni i wkrótce rozpęta kolejny konflikt, który na zawsze może zmienić oblicze świata. Mechanika rozgrywki nie odbiega w sposób znaczący od pierwowzoru, jednak twórcy ze studia Westwood postarali się o garść nowości i zmian. Każda ze stron zyskała zupełnie nowe budynki oraz typy jednostek, wymagające stosowania odmiennych taktyk walki. Od strony technicznej zwraca uwagę nowy, trójwymiarowy silnik, ulepszone przerywniki wideo z udziałem znanych aktorów (m.in. James Earl Jones czy Michael Biehn) oraz usprawniony tryb multiplayer, przeznaczony max. nawet dla 8 osób.

PC

Command & Conquer: Sole Survivor Online
Command & Conquer: Sole Survivor Online

Strategiczne 30 listopada 1997

Ciekawa poboczna odsłona serii strategii czasu rzeczywistego. W odróżnieniu od poprzednich części Command & Conquer, w tej grze każdy z graczy kontroluje jedną jednostkę i staje do walki z innymi uczestnikami w sieciowych potyczkach. Rozgrywka przypomina więc strzelanki pierwszoosobowe, chociaż jest zaprezentowana w typowym stylu dla serii (widok z góry). Twórcy przygotowali 23 jednostki. W bitwach brało udział nawet do 51 osób.

PC

Command & Conquer: Red Alert
Command & Conquer: Red Alert

Strategiczne 9 listopada 1996

Kontynuacja entuzjastycznie przyjętej strategii czasu rzeczywistego Command & Conquer, opracowanej przez Westwood Studios. Tym razem autorzy przedstawiają alternatywną wersję świata, w którym II wojna światowa miała zupełnie inne strony konfliktu niż te znane z kart historii.

PCPS1

Command & Conquer (1995)
Command & Conquer (1995)

Strategiczne 15 października 1995

Jedna z najsłynniejszych strategii czasu rzeczywistego, która przedstawia alternatywną wersję świata i historię konfliktu dwóch organizacji. Przygotowana przez studio Westwood produkcja rozwija mechaniki opracowane wcześniej przez twórców na potrzeby innego RTS-a - Dune 2.

PCPS1

Command & Conquer
Command & Conquer

Strategiczne prace wstrzymane

Jedna z najsłynniejszych strategii czasu rzeczywistego, która przedstawia alternatywną wersję świata i historię konfliktu dwóch organizacji. Przygotowana przez studio Westwood produkcja rozwija mechaniki opracowane wcześniej przez twórców na potrzeby innego RTS-a - Dune 2.

PC