Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Command & Conquer 4: Tiberian Twilight (PC)

Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch PC

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Czwarta pełnoprawna odsłona legendarnej serii gier strategicznych, której początki sięgają 1995 roku. Za jej powstanie odpowiada rozwijający markę już od kilku lat oddział koncernu EA z siedzibą w Los Angeles.

Strategiczne | science fiction | RTS | multiplayer

PC Windows
Okładka Command & Conquer 4: Tiberian Twilight (PC)

Polskie napisy

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

16marca2010

19marca2010

pudełko PL

Command & Conquer 4 to kolejna odsłona jednej z najbardziej znanych strategii czasu rzeczywistego. Za następną część serii odpowiada studio EA Los Angeles. Firma w przeszłości wyprodukowała kilka innych odsłon sagi, czyli Command & Conquer: Generals - Zero Hour, Command & Conquer 3: Tiberium Wars, Command & Conquer 3: Kane's Wrath, Command & Conquer: Red Alert 3 (wraz z dodatkiem Uprising).

Czwarta część Command & Conquer kontynuuje wątki poprzednich odsłon, przedstawiając także konkluzję dla całej historii obracającej się wokół Tiberium. Opowieść rozgrywa się po wydarzeniach znanych z Command & Conquer 3: Tiberium Wars. Jest rok 2062 i ludzkość znajduje się w obliczu wymarcia. W ciągu sześciu lat krystaliczny surowiec Tiberium spowoduje całkowite wyjałowienie planety. Dwie frakcje - Global Defense Initiative oraz Brotherhood of Nod - desperacko walczą o powstrzymanie tego procesu. Żeby ocalić własną skórę być może trzeba będzie dokonać rzeczy, które jeszcze niedawno były całkiem nie do pomyślenia.

Gra jest przedstawicielem gatunku RTS. Całość została podzielona na dwie kampanie - każda z nich opowiada historię jednej strony konfliktu. Podobnie jak w Command & Conquer: Red Alert 3, misje możemy przechodzić zarówno w pojedynkę, jak i w kooperacji z drugim graczem. Sama zabawa wygląda teraz nieco inaczej niż w poprzednich odsłonach serii. Rozpoczynając misję wybieramy jedną z trzech maszyn kroczących (tzw. Crawlerów), która jest zawsze podstawą wszystkich naszych działań na polu bitwy. Jeżeli wybierzemy machinę ofensywną, będziemy mogli produkować jednostki naziemne. Pojazd defensywny pozwala wznosić struktury obronne, zaś maszyna pełniąca rolę wsparcia udostępnia nam siły powietrzne i dodatkowe moce, np. ataki obszarowe. Zbieranie surowców również zostało zmodyfikowane - w Tyberyjskim Zmierzchu nie musimy gromadzić Tyberium w celach produkcyjnych. Jednostki możemy swobodnie produkować do pewnego narzuconego z góry limitu.

Command & Conquer 4 to oczywiście szereg innowacji wpływających na szybką i płynną rozgrywkę. Twórcy zachowali najważniejsze elementy serii, chociaż wprowadzili również podział na klasy, mobilne bazy oraz statystyki gracza, które można rozwijać w poszczególnych trybach zabawy. W grze pojawiają się również osiągnięcia, czyli specjalne zadania, które gracz może wykonywać zarówno w trybie kampanii jak i podczas rozgrywki wieloosobowej.

Ważnym aspektem Command & Conquer 4 jest także rozgrywka sieciowa, w której liczy się przede wszystkim zaliczanie wytyczonych celów. W pojedynkach może zmierzyć się nawet do dziesięciu zawodników (5v5). Drogą do sukcesu jest gra drużynowa i kooperacja pomiędzy graczami.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1-10  

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 5.22 / 10 na podstawie 958 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 7.4 / 10 na podstawie 429 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 149,90 PLN

Gry podobne do Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch

Klasyfikacja PEGI Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 6800 lub lepsza), 10 GB HDD, Windows XP/Vista/7

Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch - recenzja gry

Recenzja 18 marca 2010, 12:14

W mechanice rozgrywki tkwi największa zmiana, na jaką zdecydowali się twórcy serii. Popularne do tej pory wznoszenie baz i tworzenie wielkiej, niezwyciężonej armii nie znajduje zastosowania w C&C4. Walkę rozpoczynamy od wezwania na pole bitwy znanego od pierwszej odsłony Mobile Construction Vehicle, czyli w skrócie MCV (nazywanego również Crawlerem, gdyż większość jednostek tego typu to maszyny kroczące). Potrafi on z wehikułu przeistoczyć się w budynek i wówczas stanowi kwaterę główną. W Tyberyjskim Zmierzchu mamy do czynienia z trzema rodzajami MCV. Pierwszy z nich jest swoistą fabryką pojazdów i służy do działań ofensywnych. Z takim Crawlerem mamy dostęp do najcięższego sprzętu bojowego, w tym mamucich czołgów, robotów Avatar i tzw. Mastodonów, które przypominają AT-AT z Gwiezdnych Wojen. Jeżeli sytuacja wymaga obrony własnych pozycji, można wybrać defensywnego MCV. Umożliwia on szkolenie piechoty, rozstawianie wieżyczek obronnych i budowli dających dostęp do superbroni – działa jonowego GDI i pocisku atomowego Nod. Trzeci, ostatni rodzaj MCV, zapewnia lotnictwo, wozy przeciwlotnicze i specjalne moce ułatwiające walkę – różnego rodzaju naloty, impulsy elektromagnetyczne, zrzuty zaopatrzenia itp. W momencie, gdy musimy zmienić taktykę i konieczna jest do tego wymiana MCV, możemy zniszczyć istniejący pojazd i wezwać nowy.