Data wydania: 16 marca 2010
Czwarta pełnoprawna odsłona legendarnej serii gier strategicznych, której początki sięgają 1995 roku. Za jej powstanie odpowiada rozwijający markę już od kilku lat oddział koncernu EA z siedzibą w Los Angeles.
GRYOnline
Gracze
Steam
Command & Conquer 4 to kolejna odsłona jednej z najbardziej znanych strategii czasu rzeczywistego. Za następną część serii odpowiada studio EA Los Angeles. Firma w przeszłości wyprodukowała kilka innych odsłon sagi, czyli Command & Conquer: Generals - Zero Hour, Command & Conquer 3: Tiberium Wars, Command & Conquer 3: Kane's Wrath, Command & Conquer: Red Alert 3 (wraz z dodatkiem Uprising).
Czwarta część Command & Conquer kontynuuje wątki poprzednich odsłon, przedstawiając także konkluzję dla całej historii obracającej się wokół Tiberium. Opowieść rozgrywa się po wydarzeniach znanych z Command & Conquer 3: Tiberium Wars. Jest rok 2062 i ludzkość znajduje się w obliczu wymarcia. W ciągu sześciu lat krystaliczny surowiec Tiberium spowoduje całkowite wyjałowienie planety. Dwie frakcje - Global Defense Initiative oraz Brotherhood of Nod - desperacko walczą o powstrzymanie tego procesu. Żeby ocalić własną skórę być może trzeba będzie dokonać rzeczy, które jeszcze niedawno były całkiem nie do pomyślenia.
Gra jest przedstawicielem gatunku RTS. Całość została podzielona na dwie kampanie - każda z nich opowiada historię jednej strony konfliktu. Podobnie jak w Command & Conquer: Red Alert 3, misje możemy przechodzić zarówno w pojedynkę, jak i w kooperacji z drugim graczem. Sama zabawa wygląda teraz nieco inaczej niż w poprzednich odsłonach serii. Rozpoczynając misję wybieramy jedną z trzech maszyn kroczących (tzw. Crawlerów), która jest zawsze podstawą wszystkich naszych działań na polu bitwy. Jeżeli wybierzemy machinę ofensywną, będziemy mogli produkować jednostki naziemne. Pojazd defensywny pozwala wznosić struktury obronne, zaś maszyna pełniąca rolę wsparcia udostępnia nam siły powietrzne i dodatkowe moce, np. ataki obszarowe. Zbieranie surowców również zostało zmodyfikowane - w Tyberyjskim Zmierzchu nie musimy gromadzić Tyberium w celach produkcyjnych. Jednostki możemy swobodnie produkować do pewnego narzuconego z góry limitu.
Command & Conquer 4 to oczywiście szereg innowacji wpływających na szybką i płynną rozgrywkę. Twórcy zachowali najważniejsze elementy serii, chociaż wprowadzili również podział na klasy, mobilne bazy oraz statystyki gracza, które można rozwijać w poszczególnych trybach zabawy. W grze pojawiają się również osiągnięcia, czyli specjalne zadania, które gracz może wykonywać zarówno w trybie kampanii jak i podczas rozgrywki wieloosobowej.
Ważnym aspektem Command & Conquer 4 jest także rozgrywka sieciowa, w której liczy się przede wszystkim zaliczanie wytyczonych celów. W pojedynkach może zmierzyć się nawet do dziesięciu zawodników (5v5). Drogą do sukcesu jest gra drużynowa i kooperacja pomiędzy graczami.
Autor opisu gry: Szymon Liebert
Platformy:
PC Windows
Producent: Electronic Arts Inc.
Wydawca: Electronic Arts Inc.
18GIER
Osadzona w realiach science fiction seria strategii czasu rzeczywistego (RTS). Cykl został wykreowany przez ekipę Westwood Studios, jednak obecnie marka stanowi własność koncernu Electronic Arts, rozwijającego ją w oparciu o własne studia deweloperskie (m.in. Victory Games i EA Phenomic).
Recenzja GRYOnline
Nowa część cyklu Command & Conquer zrywa ze standardami i wprowadza zupełnie nowy styl gry. Czy deweloperzy poszli właściwą drogą?
Aktualizacja: 13 kwietnia 2010
Poradnik do Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch zawiera zbiór ogólnych porad dotyczących zasad rozgrywki, opis przejścia misji składających się na prolog oraz kampanie GDI i Nod, a także spis osiągnięć przygotowanych w ramach gry.
16 października 2021
Dobre gry cieszą się zasłużoną popularnością, a kiepskie kończą w zapomniane cyfrowej otchłani. Gdyby tylko życie fana cyfrowej rozrywki było tak proste… Dlatego dziś bierzemy na tapet 10 najgorszych gier ze Steama, o których wszyscy słyszeli.
1 marca 2010
Już dawno pierwszy kwartał roku nie był tak bogaty w premiery znakomitych gier. Battlefield: Bad Company 2, God of War III i Assassin's Creed II na PC to tylko wierzchołek góry lodowej.
30 grudnia 2009
Zima w pełni, ale w świecie gier wielkimi krokami zbliża się naprawdę gorący okres. W ciągu najbliższych trzech miesięcy do sklepów trafi bowiem mnóstwo znakomitych produkcji. Przedstawiamy najciekawsze z nich.
21 sierpnia 2009
Command & Conquer 4 ma być zwieńczeniem całej sagi o Tyberium, a sądząc po opublikowanym niedawno zwiastunie gry, będzie to zakończenie z przytupem.
Czy kultowa seria gier Command & Conquer powróci w blasku chwały? Niecodzienna aktywność firmy Electronic Arts przy grach z cyklu na Steamie może sugerować, że coś jest na rzeczy.
gry
Kamil Kleszyk
6 marca 2024 18:15
Koncern Electronic Arts zapowiedział przeglądarkową strategię MMO w uniwersum serii Command & Conquer. Prace nad grą Command & Conquer: Tiberium Alliances powierzono niemieckiemu studiu Phenomic, odpowiedzialnemu za takie tytuły jak Spellforce, BattleForge czy Lord of Ultima.
gry
Aleksander Kaczmarek
14 grudnia 2011 13:40
Krążące od dłuższego czasu plotki okazały się prawdziwe. Podczas tegorocznej gali Spike Video Game Awards ujawniono kolejną odsłonę serii Command & Conquer.
gry
Adrian Werner
11 grudnia 2011 10:31
Z początkiem grudnia firma Electronic Arts zarejestrowała kilkanaście domen związanych z marką Command & Conquer. Wszystkie zawierają w nazwie słowo Alliances.
gry
Marek Oramus
5 grudnia 2011 08:18
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o przecenie Majesty 2 na Steam, premierze dodatku do Crysis 2 i nowym rozszerzeniu do RACE ’07, długości kampanii w Starhawk, a także przyszłości marki Command & Conquer. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
18 maja 2011 14:05
„Wieści ze świata” to codzienna porcja krótkich wiadomości. Dziś piszemy m.in. o trzecim dodatku do RACE ’07, sukcesie Humble Indie Bundle, a także przyszłości marki Oddworld. Zapraszamy do lektury.
gry
Piotr Doroń
15 kwietnia 2011 13:23
Nowy deweloper, nowa strona, nowa gra – tak w skrócie wygląda plan reanimacji słynnego cyklu strategii czasu rzeczywistego. Produkcją kolejnej odsłony serii Command&Conquer zajmuje się świeżo uformowane, wewnętrzne studio koncernu Electronic Arts - Victory Games, którym kieruje prawdziwy weteran branży. Jon Van Caneghem znany jest graczom jako współtwórca marki Heroes of Might & Magic.
gry
Aleksander Kaczmarek
21 lutego 2011 20:35
Zasłużona dla gatunku RTS seria Command & Conquer jakiś czas temu straciła swój dawny blask. Stało się to w dużej mierze dzięki niskiej jakości i słabemu przyjęciu przez graczy ostatniej odsłony – Tyberyjskiego Zmierzchu. Czy CnC: Arena – gra, której nigdy nie ujrzymy – mogłaby tę sytuację zmienić?
gry
Filip Grabski
29 stycznia 2011 13:29
Po nienajlepiej przyjętej grze Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch, będącej ostatnią odsłoną znanej serii gier strategicznych, przyszłość cyklu stanęła pod znakiem zapytania. Pojawiły się nawet głosy, że markę przejmie nowe studio deweloperskie, a przedwczoraj informowaliśmy Was o tym, że może będą to twórcy między innymi Dead Space. Wygląda jednak na to, że nic z tego.
gry
Marcin Skierski
20 października 2010 10:10
Marka Command & Conquer straciła niedawno wielu fanów. C&C4: Tyberyjski Zmierzch od studia EA Los Angeles nie tylko poległo w starciu z krytykami, ale również zostało bardzo chłodno przyjęte przez samych graczy. Czy w przywróceniu serii dobrego imienia pomoże studio Visceral Games, znane z gier akcji Dead Space oraz Dante’s Inferno?
gry
Piotr Doroń
18 października 2010 18:54
Popularne pliki do pobrania do gry Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch.
trainer Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch - v1.3 +8 Trainer - 30 maja 2012
trainer Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch - +16 Trainer - 10 maja 2010
trainer Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch - +10 Trainer - 7 kwietnia 2010
trainer Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch - +7 Trainer - 25 marca 2010
mod Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch - World Builder - 7 kwietnia 2010
trainer Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch - v1.2 +2 Trainer - 10 maja 2010
Wymagania sprzętowe gry Command & Conquer 4: Tyberyjski Zmierzch:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 2 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 6800 lub lepsza), 10 GB HDD, Windows XP/Vista/7.
Średnie Oceny:
Średnia z 2 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 995 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Przytłaczająco negatywne"
Średnia z 4473 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Maciej Jałowiec
Recenzent GRYOnline.pl
2010.03.18
Nowa część cyklu Command & Conquer zrywa ze standardami i wprowadza zupełnie nowy styl gry. Czy deweloperzy poszli właściwą drogą?
Mateusz Araszkiewicz
GRYOnline.pl Team
2016.03.21
geohound Generał
@wariat8989 - domyślam się, że domyślasz się - czas KUPIĆ grę ;)
zanonimizowany1136649 Pretorianin
Podobno są klasy jednostek ofensywna defensywna i jeszcze chyba jakaś ja jak na yt patrzyłem to jakaś inna niż C&C3 musiałbym zagrać żeby zobaczyć co lepsze
Miodowy Generał
Jestem w pewnego rodzaju szoku... nie wiedziałem czy to ze mną jest coś nie tak, ale potem zobaczyłem, że jednak większość zjechała tę grę.
Zmiany mechanik względem serii nie tylko rozczarowują kogoś, kto oczekiwał klasyki, ale też były dla mnie zwyczajnie nieatrakcyjne. Mówiąc wprost - nie wiedziałem jak w to grać i przyjmować strategię. W pewnym momencie miałem obok siebie bazę swoja i przeciwnika, a pomiędzy nimi ciągle dobudowywane jednostki - wygrywa ten kto szybciej zdąży naklikać nowych jednostek "na pałę".
Felipe Konsul
G prawda gdyby to kontynuowało wątki z poprzednich odsłon tj. C&C3 i Gniew Kane'a to tutaj powinniśmy otrzymać grę z inwazją Scrinów i ich wojskiem, a nie bandą górników, a nie to dziwactwo, bo się tak Gniew Kane'a kończy.
KANE WOULD NEVER CUT A DEAL WITH GDI!