Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

League of Legends - poradnik do gry

League of Legends - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Słowniczek | Podstawy rozgrywki League of Legends League of Legends poradnik, porady

Niniejszy słowniczek zawiera zwroty i skróty używane w poradniku, jak i w trakcie trwania samej rozgrywki. Poznanie ich znacznie ułatwi komunikacje w drużynie, a przede wszystkim ją przyśpieszy. Nie zawsze jest czas, aby budować składne zdania podczas trwającej walki więc skróty zdecydowanie ułatwią życie. Słowniczek, dla łatwiejszej orientacji, został stworzony w kolejności alfabetycznej.

  1. AA (Auto Attack) - Atak automatyczny, który bohater wykona po kliknięciu PPM na cel.
  2. Ace - Oznacza zabicie całej drużyny przeciwnika. Jest to dobry moment na zdobycie jakiegoś celu: zabicie Smoka, Barona lub po prostu pozbycie się wieży/inhibitora.
  3. AD (Attack Damage) - Obrażenia fizyczne, które nasza postać wyrządza za pomocą zwykłych ataków.
  4. Adaptive Damage - Bonus do obrażeń przyznawany na podstawie tego, jakie dany bohater posiada statystyki czy przedmioty.
  5. ADC - Jedna z ról w League of legends, skupiająca się na ostrzale przeciwników z dalekiego zasięgu, np. Lucian i Kai'sa.
  6. AFK (Away From Keyboard) - Określenie, które używa się w momencie gdy na chwilę trzeba przerwać rozgrywkę i pozostawić postać samą sobie. Określenie to ma również negatywną formę w przypadku, gdy któryś z graczy po prostu przestaje grać, a tym samym jest AFK.
  7. AoE (Area of Effect) - Działanie umiejętności na pewnym obszarze (np. Niepowstrzymana Siła u Malphite'a, Wybuch Ki u Riven).
  8. AP (Ability Power) - Siła umiejętności magicznych. Z AP korzystają zazwyczaj Magowie.
  9. AR (Armor) - Pancerz.
  10. AS (Attak Speed) - Prędkość ataku bohatera.
  11. Aura - Bonusowy efekt, który swoim działaniem obejmuje często również członków drużyny, np. aura z dodatkowym AS, MR itd.
  12. BD (Backdoor) - Określenie, które oznacza niezauważone prześlizgnięcie (lub przeteleportowanie) się jednego (lub wielu) z bohaterów za plecami wroga i zdobycie jakiegoś celu w ich bazie: zniszczenie wieży, inhibitora, a nawet Nexusa.
  13. BG (Bad Game) - Skrótu BG używa się przeważnie po skończonej rozgrywce, aby wyrazić swoje niezadowolenie z wyniku, np. przez to, że któryś z sojuszników odłączył się od rozgrywki i cała drużyna zmuszona była grać 4 na 5.
  14. Bot - Nazwa dolnej alejki na mapie.
  15. BRB (Be Right Back) - Zaraz wracam.
  16. Bruiser - klasa postaci cechująca się dużymi obrażeniami kosztem mobilności.
  17. Brush - Zarośla, które rozmieszczone są w różnych miejscach mapy.
  18. Buff - Bonus zmieniający statystyki naszej postaci i utrzymujący się przez pewien czas, np. Niebieski Buff od Golema.
  19. Build - Określone zestawienie przedmiotów dla danego bohatera.
  20. Burst - Zadanie ogromnej ilości obrażeń w jak najkrótszym czasie.
  21. Camp - obóz w dżungli, np. Wilki czy Brzytwodzioby.
  22. CC (Crowd Control) - Określenie to oznacza wszystkie efekty, które ograniczają kontrolę nad postacią, jak np. strach, ogłuszenie, spowolnienie, podrzucenie itd.
  23. CD (Cooldown) - Czas schłodzenia (odnowienia się) danej umiejętności.
  24. Champion - Bohater.
  25. Creep - Minion, czyli stwór maszerujący wzdłuż każdej z alejek.
  26. DC (Disconnect) - Odłączenie się z gracza z rozgrywki.
  27. Dive - agresywne zagranie polegające na zabiciu przeciwnika pod ostrzałem wieży, zazwyczaj w przewadze liczebnej.
  28. DMG (Damage) - Skrót, który oznacza zadawane obrażenia.
  29. DoT (Damage Over Time) - obrażenia zadawane przez pewien okres czasu
  30. Feeder - Określenie dla gracza, który feeduje ("karmi") przeciwny team poprzez ciągłe ginięcie na ich korzyść. Łączy się z tym pojęcie "Fed", czyli "Nakarmiony", które określa gracza, który ma na koncie dużą ilość zabójstw
  31. Focus - skupienie się na konkretnym przeciwniku, np. na ADC przeciwnika.
  32. Gank (lub Roam) - Określenie na pomoc teamu w zabiciu przeciwnika. Jeśli piszemy do kogoś żeby zaatakował wroga na naszej linii to wtedy prosimy o gank.
  33. Gate - Brama
  34. GG (Good Game) - Skrótu GG używa się przeważnie po skończonej rozgrywce, aby podziękować przeciwnikom i sojusznikom za grę.
  35. GJ (Good Job) - Jeśli któryś z sojuszników dobrze spisał się w którejś akcji, warto nagrodzić go krótkim GJ - Dobra Robota!
  36. GL (Good Luck) - Skrót, którego używa się na początku rozgrywki, aby życzyć przeciwnikom i sojusznikom szczęścia w grze.
  37. HF (Have Fun) - HF używa się na początku rozgrywki, przeważnie razem z GL, aby wszyscy wyrazić nadzieję, że wszyscy będą czerpać przyjemność z gry.
  38. Invade - sytuacja w której drużyna przeciwna przejmuje obozy sojuszniczego Junglera
  39. Jungler - jedna z ról w League of Legends, skupiająca się na czyszczeniu obozowiski w dżungli i pomaganiu innym liniom.
  40. KDA - skrót od "Kill Death Ratio", czyli współczynnik zabójstw do zgonów.
  41. Kite'owanie - Kite'ować, oznacza utrzymywać przeciwnika na dystans w taki sposób, aby nie mógł zbliżyć się na tyle do naszej postaci, aby skutecznie prowadzić wymianę.
  42. Leash - pomoc dla sojuszniczego leśnika przy pierwszym obozowisku.
  43. Leaver - Określenie dla gracza, który opuścił trwającą rozgrywkę i już do niej nie wrócił.
  44. Harass - Konsekwentne nękanie przeciwnika atakami, które mają na celu zburzenie jego morale i obniżenie paska zdrowia.
  45. Lane - Linia, alejka, których na mapie znajdują się trzy.
  46. MIA (Miss in Action) - Oznacza, że kogoś aktualnie nie ma na danej linii.
  47. MID - Nazwa dla środkowej alejki na mapie.
  48. MOUNT - Czyli koń lub inny zwierzak/pojazd na którym można poruszać się po mapie.
  49. MS (Movement Speed) - Oznacza szybkość poruszania się.
  50. Noob - Niezbyt miłe i nadużywane określenie w stosunku do graczy, który nie potrafią zachować się w czasie gry i celowo utrudniają życie innym. Często mylone z pojęciem Newbie.
  51. Newbie - Określenie na gracza, który dopiero rozpoczyna swoją przygodę z daną grą.
  52. OOM (Out Of Mana) - Gracze w ten sposób informują drużynę, że nie posiadają many, aby dalej móc korzystać z umiejętności.
  53. OP (Overpowered) - Określenie stosowane względem postaci, które aktualnie są znacznie silniejsze od innych i wymagają zbalansowania.
  54. Passive - Pasywna umiejętność postaci.
  55. Poke - obijanie przeciwnika umiejętnościami dalekiego zasięgu.
  56. Power Spike - moment w którym dany bohater znacząco zyskuje na sile, na przykład po uzyskaniu 6 poziomu lub pełnego przedmiotu.
  57. Push/Shove - "pchanie" minionów w stronę wieży przeciwnika.
  58. RE (Return) - Określenie używane w przypadku, gdy po zgubieniu przeciwnika z pola widzenia, wrócił on na swoją pozycję.
  59. Root - Negatywny efekt, który uniemożliwia poruszanie się bohaterowi.
  60. Silence - Negatywny efekt, który uniemożliwia korzystanie z jakiejkolwiek umiejętności, ucisza dany cel (np. Natchnienie u Soraki).
  61. Skillshot - Umiejętność, która wymaga pewnej zręczności i ręcznego nacelowania, aby trafić w przeciwnika.
  62. Skin - Oznacza dodatkową skórkę dla naszej postaci, która można kupić za prawdziwe pieniądze.
  63. Split push - sytuacja w której jeden zawodnik stara się przepchać linię, w trakcie kiedy reszta drużyny odwraca uwagę przeciwników.
  64. SS - Skrót od "Miss", który oznacza to samo co MIA.
  65. Stun - Ogłuszenie, które obezwładnia przeciwnika i uniemożliwia podjęcie jakiejkolwiek akcji.
  66. Support - Określenie na bohaterów wspomagających drużynę dodatkowymi efektami: aurami, leczeniem itd.
  67. Suppresion - Negatywny efekt, który uniemożliwia używanie umiejętności przez bohatera.
  68. Trinket - Talizman, który można nabyć za darmo w sklepie i użyć, aby np. postawić Warda.
  69. Tank - Postać, której zadaniem jest skupienie na sobie ataków wroga i przyjmowanie obrażeń, jak i rozpraszanie przeciwników, aby drużyna mogła atakować.
  70. TBH (To Be Honest) - Będąc szczerym. Skrótu używa się do wyrażenia szczerej opinii na dany temat.
  71. TOP - Nazwa dla górnej alejki na mapie.
  72. TP - Teleport.
  73. Taunt (Kpina, Prowokacja) - Negatywny efekt, który prowokuje cel do atakowania postaci, która użyła takiej umiejętności. Sprowokowany bohater traci kontrolę nad postacią na czas trwania taunta.
  74. True damage - inaczej nieuchronne obrażenia, czyli takie których wielkość nie jest redukowana przez pancerz, odporność na magię, czy umiejętności bohaterów.
  75. Ult - Ultimate, czyli ostania z umiejętności postaci, zazwyczaj pod przyciskiem "R".
  76. VGU (Visual game update) - inaczej pełna aktualizacja bohatera - zmiany dotyczą wtedy zarówno umiejętności, jak i wyglądu postaci.