Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 maja 2007, 10:59

autor: Piotr Doroń

Raport finansowy firmy Electronic Arts

Koncern Electronic Arts, największy wydawca gier komputerowych, opublikował raport finansowy za rok fiskalny 2007 (okres 1 kwietnia 2006 – 31 marca 2007). Standardowo znalazła się w nim również informacja poświęcona ostatniemu kwartałowi owego okresu.

Koncern Electronic Arts, największy wydawca gier komputerowych, opublikował raport finansowy za rok fiskalny 2007 (okres 1 kwietnia 2006 – 31 marca 2007). Standardowo znalazła się w nim również informacja poświęcona ostatniemu kwartałowi owego okresu.

Zaczniemy właśnie od niej. Mianowicie, czwarty kwartał roku fiskalnego 2007 przyniósł spadek sprzedaży. Zatrzymała się ona na poziomie 613 milionów dolarów. W analogicznym okresie roku poprzedniego EA zdołała sprzedać dobra za kwotę 641 milionów dolarów. W związku z tym większa okazała się odnotowana strata – 25 milionów dolarów w porównaniu do zeszłorocznych 16 milionów. Firma tłumaczy to przetasowaniami na rynku konsol nowej generacji.

Skupmy się teraz na wynikach rocznych za okres rozliczeniowy zakończony 31 marca 2007 roku. Po pierwsze, nieco słabszy czwarty kwartał nie przeszkodził EA w ogólnym poprawieniu wyników sprzedaży. Przychody z jej racji przyniosły aż 3.1 miliarda dolarów, podczas gdy w ubiegłym roku rezultat był niższy o 150 milionów dolarów. Sprzedaż w samym tylko sektorze urządzeń przenośnych zatrzymała się na poziomie 540 milionów dolarów. Dobrze radzi sobie także oddział EA odpowiedzialny za e-dystrybucję (m.in. serwis Pogo, oferujący tzw. casual games, mający blisko 1.5 miliona abonentów). Ludzie nabyli w ten sposób produkty za kwotę 127 milionów dolarów. Mimo to firma była zmuszona odnotować poważny spadek zysków. Wynik 76 milionów dolarów jest bowiem ponad trzykrotnie gorszy od zeszłorocznego (236 milionów).

Wzrost sprzedaży byłby niemożliwy bez marek rozpoznawalnych przez fanów na całym świecie. Największy tym udział miało siedem pozycji, które rozeszły się ponad 3-milionych nakładach. Dotyczy to przede wszystkim Need for Speed: Carbon (8.5 miliona kopii) oraz Madden NFL ’07, która została wydana na jedenastu platformach i sprzedała się w samych tylko Stanach Zjednoczonych w liczbie 7.1 miliona egzemplarzy. Pozostałymi pozycjami, które odnotowały rekordową sprzedaż okazały się: FIFA 07, The Sims 2: Pets, The Sims 2, Need for Speed: Most Wanted oraz 2006 FIFA World Cup.

Koncern przewiduje, że wyniki za bieżący rok będą podobne, o ile nie lepsze. Przedstawiciele EA twierdzą, że sprzedaż dóbr powinna osiągnąć poziom od 3.1 do 3.4 miliarda dolarów. Ma się temu przysłużyć szereg potencjalnych hitów, do których można zaliczyć następujące pozycje: Medal of Honor Airborne, Army of Two, Boogie, MySims, Battlefield: Bad Company, Skate oraz kolejne tytuły z serii Need for Speed i Madden. Nie można również zapominać o świetnie zapowiadających się Rock Band, Mercenaries 2: World in Flames oraz Hellgate: London.

Piotr Doroń

Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

więcej