Kanon najważniejszych gier w historii

Henry Lowood, kustosz cyfrowego zbioru History of Science and Technology Collections w uniwersytecie Stanford uznał, że gry są na tyle ważnym elementem współczesnej kultury, iż należy stworzyć ich kanon – listę zawierającą pionierskie pozycje mające wpływ na dalszy rozwój branży elektronicznej rozrywki, a następnie zachować je dla potomności niczym muzealne eksponaty.

Artur Falkowski

Henry Lowood, kustosz cyfrowego zbioru History of Science and Technology Collections w uniwersytecie Stanford uznał, że gry są na tyle ważnym elementem współczesnej kultury, iż należy stworzyć ich kanon – listę zawierającą pionierskie pozycje mające wpływ na dalszy rozwój branży elektronicznej rozrywki, a następnie zachować je dla potomności niczym muzealne eksponaty.

W zeszły czwartek podczas Game Developers Conference Lowood zaproponował cenionym postaciom branży współpracę przy stworzeniu takiego kanonu, którym zainteresowana jest nawet amerykańska Biblioteka Kongresu.

W wywiadzie udzielonym gazecie New York Times, Lowood stwierdził: „Stworzenie tej listy to ogłoszenie, że gry wideo mają znaczenie kulturowe i historyczne. Dlatego też powinniśmy zrobić coś, by je zachować”.

W celu stworzenia kanonu najbardziej znaczących gier wszechczasów, Lowood zebrął komisję składającą się z czterech osób: game designerów Warrena Spectora i Steve’a Meretzky’ego, badacza Matteo Bittantiego oraz branżowego dziennikarza, Christophera Granta. Wspólnie ustalili poniższą listę:

  • Spacewar! (1962)
  • Star Raiders (1979)
  • Zork (1980)
  • Tetris (1985)
  • SimCity (1989)
  • Super Mario Bros. 3 (1990)
  • Civilization I/II (1991)
  • Doom (1993)
  • Seria Warcraft (początek 1994)
  • Sensible World of Soccer (1994)

Powodem, dla którego większość z wymienionych tytułów znalazła się w kanonie, był fakt, że stanowiły początek danego gatunku, który rozwija się do dziś. Tak więc na przykład Spacewar! (ukazała się w 1962 r.) była pierwszą grą akcji, a jednocześnie pierwszą produkcją pozwalającą na rozgrywkę w trybie multiplayer. Seria Warcraft z kolei dała podwaliny pod strategię czasu rzeczywistego z mocno rozbudowaną warstwą fabularną. SimCity natomiast przyczyniło się do rozwoju gier, w których gracz ma pełny, niemal nieograniczony wpływ na wirtualny świat. Bittanti stwierdził nawet, że jest to „jedno z najbardziej istotnych dzieł sztuki dwudziestego stulecia. Tytuł, który całkowicie zmienił pojęcie gry i sprawił, że wirtualny świat stał się kulturowym fenomenem”.

Podobało się?

0

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2007-03-14
21:02

_Luke_ Legend

_Luke_

umek --> pogoogluj na temat Galactic Warriors :>

edit: http://www.arcade-history.com/index.php?page=detail&id=897 :)

Komentarz: _Luke_
2007-03-14
21:09

Raziel Legend

jesli to maja byc niby gry " stanowiące początek danego gatunku " to chyba raczej, że zamiast Dooma winien tam być Wolfestein 3d. Fakt jednak faktem, że to co niektorzy tutaj wypisuja ze gra byla hitem i zawojowała rynek to zwyczajna bzdura, dopiero Doom zawojował rynek i wpisał się na karty historii. Jednakże, Wolfik byl pierwszy w tym gatunku.

edit: albo i nie był, jesli U.V. Impaler ma racje.

Komentarz: Raziel
2007-03-14
21:12

zanonimizowany403362 Generał

hmmmm................... dlaczego tu nie ma serii might and magic

Komentarz: zanonimizowany403362
2007-03-14
22:53

umek Generał

umek

Luke- :)

m997- a dlaczego niby miałaby być?

Raziel- no niby tak, na szczęście decyzję podjęto za nas, obiektywnie, ntak jest najlepiej

Komentarz: umek
2007-03-15
06:47

hansatan Generał

hansatan

No fakt nie ma prekursora bijatyki, ale jest doom, a to najważniejsze ;) (jest ważniejszy niż Wolf3d)

Komentarz: hansatan

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl