Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 14 marca 2007, 13:46

autor: Artur Falkowski

Kanon najważniejszych gier w historii

Henry Lowood, kustosz cyfrowego zbioru History of Science and Technology Collections w uniwersytecie Stanford uznał, że gry są na tyle ważnym elementem współczesnej kultury, iż należy stworzyć ich kanon – listę zawierającą pionierskie pozycje mające wpływ na dalszy rozwój branży elektronicznej rozrywki, a następnie zachować je dla potomności niczym muzealne eksponaty.

Henry Lowood, kustosz cyfrowego zbioru History of Science and Technology Collections w uniwersytecie Stanford uznał, że gry są na tyle ważnym elementem współczesnej kultury, iż należy stworzyć ich kanon – listę zawierającą pionierskie pozycje mające wpływ na dalszy rozwój branży elektronicznej rozrywki, a następnie zachować je dla potomności niczym muzealne eksponaty.

W zeszły czwartek podczas Game Developers Conference Lowood zaproponował cenionym postaciom branży współpracę przy stworzeniu takiego kanonu, którym zainteresowana jest nawet amerykańska Biblioteka Kongresu.

W wywiadzie udzielonym gazecie New York Times, Lowood stwierdził: „Stworzenie tej listy to ogłoszenie, że gry wideo mają znaczenie kulturowe i historyczne. Dlatego też powinniśmy zrobić coś, by je zachować”.

W celu stworzenia kanonu najbardziej znaczących gier wszechczasów, Lowood zebrął komisję składającą się z czterech osób: game designerów Warrena Spectora i Steve’a Meretzky’ego, badacza Matteo Bittantiego oraz branżowego dziennikarza, Christophera Granta. Wspólnie ustalili poniższą listę:

  • Spacewar! (1962)
  • Star Raiders (1979)
  • Zork (1980)
  • Tetris (1985)
  • SimCity (1989)
  • Super Mario Bros. 3 (1990)
  • Civilization I/II (1991)
  • Doom (1993)
  • Seria Warcraft (początek 1994)
  • Sensible World of Soccer (1994)

Powodem, dla którego większość z wymienionych tytułów znalazła się w kanonie, był fakt, że stanowiły początek danego gatunku, który rozwija się do dziś. Tak więc na przykład Spacewar! (ukazała się w 1962 r.) była pierwszą grą akcji, a jednocześnie pierwszą produkcją pozwalającą na rozgrywkę w trybie multiplayer. Seria Warcraft z kolei dała podwaliny pod strategię czasu rzeczywistego z mocno rozbudowaną warstwą fabularną. SimCity natomiast przyczyniło się do rozwoju gier, w których gracz ma pełny, niemal nieograniczony wpływ na wirtualny świat. Bittanti stwierdził nawet, że jest to „jedno z najbardziej istotnych dzieł sztuki dwudziestego stulecia. Tytuł, który całkowicie zmienił pojęcie gry i sprawił, że wirtualny świat stał się kulturowym fenomenem”.