Miniony tydzień obfitował w zapowiedzi nowych gier. Poza tym do Encyklopedii trafił szereg produkcji, których premiery spodziewamy się w najbliższym czasie. Krótko mówiąc – branża powoli się rozkręca.
 
Spis treści:
Nastał wrzesień, więc branża powoli budzi się z wakacyjnego uśpienia. Widać to po liczbie zapowiedzi; podczas gdy jedni deweloperzy i wydawcy bez ceregieli ujawniają swoje plany na przyszłość, inni dopiero przygotowują grunt pod ogłoszenia, które mają nadejść na przestrzeni nadchodzących tygodni i miesięcy. My uważnie słuchamy jednych i drugich, o czym możecie się przekonać, zapoznając się z tytułem niniejszego przeglądu. A skoro o przeglądzie mowa – przejdźmy do tego, co tygrysy lubią najbardziej.
Na początek, jak zwykle, przedstawię Wam najciekawsze gry dodane do Encyklopedii w ostatnim tygodniu – z podziałem na podstawowe gatunki. Są tu nie tylko świeżo zapowiedziane pozycje, ale i takie, które mogły zostać ujawnione jakiś czas temu, a teraz przebiły się przez tłum i wpadły na nasz radar.

Jeśli któraś z poniższych gier wpadnie Wam w oko, możecie dodać ją do obserwowanych z poziomu wpisu w Encyklopedii (to nasz lokalny odpowiednik list życzeń). Dzięki temu otrzymacie powiadomienie, gdy pojawią się nowe teksty na jej temat.

Darmowa (free-to-play) produkcja z pogranicza MMORPG, strategii i gatunku MOBA. W Warborne Above Ashes trafiamy do świata rozdartego konfliktem i wcielając się w tak zwanych Driftmasterów, toczymy starcia PvE i PvP (te ostatnie nawet z udziałem 200 graczy).
Premiera 19 września (na PC).

Inspirowany serią C&C futurystyczny RTS, w którym każda z dwóch frakcji oferuje zupełnie inny styl rozgrywki. Sednem Red Chaos: The Strict Order jest gromadzenie zasobów, budowanie baz i produkcja jednostek. Tytuł kładzie nacisk na tryb wieloosobowy dla maksymalnie 6 graczy.
Premiera 26 września (we wczesnym dostępie na PC).

Osadzona w uniwersum filmu Marsjanie atakują! strategia ekonomiczna, pozwalająca nam zbudować park rozrywki na Marsie, w którym główną atrakcją są ludzie. W Mars Attracts porywamy okazy z różnych epok i prezentujemy je na zróżnicowanych wybiegach.
Jurassic World Evolution z ludźmi zamiast dinozaurów i Marsjanami zamiast ludzi? Zdecydowanie muszę to sprawdzić!
Premiera 16 września (we wczesnym dostępie na PC).

Taktyczne RPG typu roguelike z turową walką na oktagonalnej siatce. Lost In The Open rozgrywa się w quasi-średniowiecznym uniwersum low fantasy, gdzie jako król Nrvesk uciekamy przed grupą zamachowców. Przetrwanie monarchy zależy od decyzji w zarządzaniu zasobami i drużyną.
Premiera 26 września (we wczesnym dostępie na PC).

Rozszerzenie do Steel Division 2, strategii czasu rzeczywistego z elementem turowym. Battle of Dukla Pass wprowadza duża kampanię skupioną na operacji karpacko-dukielskiej, której przyczyną była próba wsparcia słowackiego powstania narodowego przez siły ZSRR.
Premiera odbyła się 8 września (na PC).

Hybryda łącząca w sobie elementy budowania fabryki, gier typu tower defense oraz roguelike. W ShapeHero Factory zajmujemy się produkcją bohaterów świata fantasy na masową skalę, by następnie asystować im w bitwach. Tytuł opiera się na losowości i wielokrotnym zaczynaniu od nowa.
Premiera 18 września (w wersji 1.0 na PC, PS5 oraz Nintendo Switch).

Kompleksowy remake gry The Legend of Heroes: Trails in the Sky, zrealizowany w formie gry jRPG TPP. Trails in the Sky 1st Chapter wprowadza mangową grafikę 3D, dwa systemy walki (turowy i w czasie rzeczywistym), udźwiękowione dialogi oraz lokacje bez ekranów wczytywania.
Premiera 19 września (na PC, PS5, Nintendo Switch i Nintendo Switch 2).

Gra RPG z turowym systemem walki, w której na placu boju łączymy ze sobą magiczne słowa, w oparciu o nie tworząc spersonalizowane ataki. Źródłem inspiracji dla Wander Stars były kultowe anime, na czele z Dragon Ball Z, One Piece oraz Sailor Moon.
O tym, że słowa mają moc, wiemy nie od dzisiaj. Niemniej o tym, że słowami można skopać komuś zadek, dopiero się przekonamy.
Premiera 19 września (na PC i Nintendo Switch).

Darmowa (free-to-play) gra RPG akcji typu hack’n’ slash od szwedzkiego studia Cold River Games. Crystalfall pozwala przemierzyć (solo lub w coopie) generowane proceduralnie lochy, stawić czoła potworom i steampunkowym wrogom, a także rozwinąć postać w wybranym kierunku.
Porządnych gier typu hack’n’slash nigdy zbyt wiele, prawda? Miejmy nadzieję, że Crystalfall zasili to zacne grono. Zapowiada się obiecująco, a jak będzie – zobaczymy.
Premiera na PC w czwartym kwartale 2025 roku.

Gra RPG science fiction z turowym systemem walki, oparta na licencji papierowego Starfindera. Starfinder: Afterlight to debiutanckie dzieło niezależnego hiszpańskiego studia Epictellers Entertainment.
Data premiery jeszcze nie jest znana.

Gra RPG akcji z pixelartową grafiką, w której wcielamy się w tytułową bohaterkę podążającą śladem zaginionej matki – potężnej wiedźmy. W HYKE: Northern Light(s) eksplorujemy fantastyczną krainę, zbieramy drużynę czarownic, przeżywamy przygody oraz biwakujemy na łonie natury.
Premiera 19 sierpnia (na PC, Nintendo Switch i PS5).

Fabularna kontynuacja boomer shootera pod tytułem Cultic, zrealizowana w formie rozszerzenia do tej produkcji. Cultic: Chapter Two oferuje nową, dłuższą kampanię, niedostępny wcześniej arsenał i przeciwników, a także m.in. ulepszoną mechanikę uników i doskoków.
Premiera 18 września (na PC).

Trzecia odsłona cyklu gier akcji FPP, osadzonych w świecie opanowanym przez zombie. Za opracowaniem Dead Island 3 (tytuł hipotetyczny) stoi Dambuster Studios, czyli autorzy drugiej odsłony cyklu, a także gry Homefront: The Revolution.
Uwielbiam tę serię, a zabijanie zombiaków w efektownym, krwawym stylu chyba nigdy mi się nie znudzi. Czekam!
Data premiery jeszcze nie jest znana.

Strzelanka FPP z „okropną kobietą” w roli głównej, w której głowie zainstalowano bombę. W Pigface realizujemy sandboksowe misje, działając po cichu lub angażując się w otwarte wymiany ognia, a różne zdolności bojowe zapewniają nam zdobywane po drodze maski.
Premiera 18 września (we wczesnym dostępie na PC).

Dziesiąte rozszerzenie do looter shootera od studia Bungie, a zarazem drugi rozdział sagi Przeznaczenia. W inspirowanym Gwiezdnymi wojnami Destiny 2: Renegades otrzymujemy przede wszystkim nową linię fabularną, tryb gry, misje, wyposażenie, loch oraz centrum społecznościowe.
Premiera 2 grudnia (na PC, PS4, Xboksie One, PS5 oraz Xboksach Series X/S).

Remake gry Panzer Dragoon II Zwei, czyli kultowego w niektórych kręgach celowniczka TPP, w którym dosiadamy smoka i toczymy bitwy w przestworzach. Za Panzer Dragoon II Zwei: Remake stoją polskie firmy MegaPixel Studio, Forever Entertainment i Storm Trident.
Gier pozwalających nam dosiadać smoków jest jak na lekarstwo, a jako że lubię te skrzydlate stworzenia, na pewno dam szansę dziełu polskich deweloperów.
Data premiery jeszcze nie jest znana.

Duży dodatek do samochodowej gry survivalowej z 2024 roku. Pacific Drive: Whispers in the Woods oferuje nową linię fabularną skoncentrowaną na fanatykach ogarniętych obsesją na punkcie anomalii, którą poznajemy, eksplorując nowy obszar Olimpijskiej Strefy Wykluczenia.
Premiera jeszcze w tym roku (na PC i PS5).

Gra akcji FPP prezentująca w krzywym zwierciadle pracę konduktora trolejbusu. W Troleu sprzedajemy bilety i kontrolujemy dokumenty pasażerów, ale też siłą wyrzucamy z pojazdu problematyczne osoby – od młodych cwaniaczków, przez chytre staruszki, po... kosmitów.
Premiera 15 września (na PC).

Produkcja z pogranicza gier akcji TPP z otwartym światem i symulatorów życia. W Superhero Simulator wcielamy się w superbohatera lub superbohaterkę i chronimy mieszkańców Goldpine, ale też prowadzimy normalne życie, pracując oraz dbając o kondycję naszej postaci.
Jeśli kiedykolwiek marzyliście o tym, by zostać Supermanem lub Supergirl (ja tam wolałem Spider-Mana), to istnieje spora szansa, że Superhero Simulator pozwoli Wam spełnić to marzenie. Tylko pamiętajcie, że rachunki same się nie opłacą!
Premiera 18 września (we wczesnym dostępie na PC).

Gra akcji TPP, utrzymana w konwencji arena survival. W Megabonk wcielamy się w postać, która przemierza mapy o otwartej strukturze i toczy zacięte boje z hordami przeciwników, starając się dotrzeć do bossa poziomu, pokonać go oraz przejść do następnego etapu.
Premiera 18 września (na PC).

Wyścigowa gra akcji z mechami w roli głównej, będąca trzecią częścią serii zapoczątkowanej w 2015 roku. W Break Arts III zasiadamy za sterami samodzielnie projektowanych mechów i bierzemy udział w wyścigach oraz walczymy na arenie, grając w pojedynkę lub w trybie multiplayer.
Premiera 19 września (na PC).

Gra przygodowa FPP, utrzymana w konwencji horroru psychologicznego. W Eclipsium trafiamy do piekielnej, onirycznej krainy, a zmierzając do górującej nad nią wieży, rozwiązujemy zagadki wymagające manipulowania rzeczywistością i percepcją.
Premiera 19 września (na PC).

Gra sandboksowa FPP, w której wcielamy się w kopaczy drążących w ziemi dziurę głęboką na kilometr. W Keep Digging można grać w pojedynkę lub w trybie współpracy przez Internet, a także zatrudniać pomocników kontrolowanych przez SI, którzy pracują pod naszą nieobecność.
Jak tak dalej pójdzie, gry o kopaniu dziur wyewoluują nam w odrębny gatunek.
Premiera na PC odbyła się 11 września.

Pierwszoosobowa przygodówka point and click Mateusza Skutnika, twórcy Slice of Sea. Tytuł stanowi ulepszoną kompilację serii flashowych gier Daymare Town. Eksplorujemy w niej enigmatyczny świat dziwnych stworzeń i rozwiązujemy zagadki. Całość wyróżnia ręcznie rysowana grafika.
Premiera 15 września (na PC).

Utrzymany w atmosferze tajemniczości i estetyce gier z PS1 symulator kuriera w górskim miasteczku. W Easy Delivery Co. jako antropomorficzne zwierzątko rozwozimy paczki do klientów, uważając, by nie zamarznąć na śmierć. Tytuł oferuje także tryb wyścigów na podzielonym ekranie.
Premiera 18 września (na PC).
Więcej nowych gier znajdziecie w wiadomościach opatrzonych tematyką „zapowiedź (gry)”. Inne pozycje, które ostatnio otrzymały wpisy encyklopedyczne, to:
Oto zmiany w datach premier wybranych nadchodzących gier (z podziałem na gatunki), które poznaliśmy w ostatnim tygodniu:
Więcej informacji na temat zmian dat premier znajdziecie w wiadomościach opatrzonych odpowiednią tematyką – ostatnio pisaliśmy w tym kontekście o następujących grach:
Zachęcam Was również do sprawdzenia pełnej listy nadchodzących gier w układzie chronologicznym.
Oto zmiany w datach premier najciekawszych gier, które miały już światowy debiut, ale zmierzają na kolejne platformy sprzętowe.
| Tytuł: | Platformy: | Data premiery: | Notatki, uwagi: | 
| Nintendo Switch | 5 listopada | Dostępna również na PC | |
| Nintendo Switch 2 | 22 stycznia 2026 | Dostępna również na PC, PS5 i XSX/S | |
| PS5, XSX/S | 23 września | Dostępna również na PC | |
| Nintendo Switch, Nintendo Switch 2 | 25 września | Jednoczesny debiut z wersją 1.0 na PC | |
| PS5, XSX/S | 28 października | Dostępna również na PC | |
| Nintendo Switch, PS4, PS5, XONE, XSX/S | 10 września | Dostępna również na PC | |
| Nintendo Switch | 11 września | Dostępna również na PC, PS4 oraz Xboksie One | |
| PS4, PS5 | 16 września | Dostępna również na PC, Xboksie i PS2 | |
| Nintendo Switch, Nintendo Switch 2 | 12 września | Dostępna również na PC, PS5 i XSX/S | |
| XSX/S, PS5 | 18 września | Dostępna również na PC | |
| Nintendo Switch 2 | listopad | Jednoczesny debiut z wersjami na PC, PS5 i XSX/S | |
| Nintendo Switch 2 | 27 lutego 2026 | Jednoczesny debiut z wersjami na PC, PS5 i XSX/S | |
| Nintendo Switch 2 | 27 lutego 2026 | Dostępna również na PC i innych konsolach | |
| Nintendo Switch 2 | 27 lutego 2026 | Dostępna również na PC i innych konsolach | |
| Nintendo Switch 2 | listopad | Dostępna również na innych platformach | |
| PlayStation 5 | 12 września | Dostępna również na PC | |
| XSX/S | 10 września | Dostępna również na PC, PS4 i PS5 oraz Nintendo Switch | 
Oto gry, którym ostatnio dodaliśmy lub zaktualizowaliśmy wymagania sprzętowe:
Oto gry, którym dodano polskie napisy przez ostatni tydzień.
Ponadto z karty gry XXX Nightshift na Steamie usunięto wszystkie wersje językowe poza angielską. Nie wiadomo, czy zmiana ma charakter stały, czy tymczasowy.
Jeśli chcecie nadrobić – bądź przypomnieć sobie – poprzednie przeglądy nowości w Encyklopedii Gier, zapraszam Was do chronologicznej listy tekstów spod tego szyldu.
Zachęcam Was również do sprawdzenia nowych materiałów w naszych zbiorach filmów i obrazków z gier. Każdego dnia dodaję tam wiele interesujących materiałów – warto rzucić na nie okiem:

CZY WIESZ, ŻE…
Nie wszystkie wiadomości o grach są listowane pod zakładką „News” we wpisach encyklopedycznych – nie znajdziesz tu np. wzmianek o zmianach dat premier zawartych w przeglądach takich jak ten. Jeśli rozglądasz się za tego typu informacjami o konkretnej grze, spróbuj skorzystać z wyszukiwarki wiadomości na stronie newsroomu (po prawej stronie). Po wpisaniu jej tytułu i zaznaczeniu opcji „szukaj również w treści” zobaczysz listę tekstów – w tym encyklopedycznych przeglądów – zawierających odniesienia do tej produkcji.
2

Autor: Krystian Pieniążek
Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.