
Data wydania: 27 października 2025
Taktyczny RTS przenoszący graczy na front wojny siedmioletniej (XVIII wiek). W Master of Command jako jeden z dowódców wybranego mocarstwa bierzemy udział w proceduralnie generowanej kampanii, dbając o logistykę i radząc sobie ze zdarzeniami losowymi.
Steam
Master of Command to taktyczna gra strategiczna czasu rzeczywistego, w której prowadzimy kampanię jako dowódca jednego z pięciu mocarstw biorących udział w wojnie siedmioletniej. Za produkcję tytułu odpowiadają autorzy serii filmów dokumentalnych Armchair History oraz wydawcy gry Fire and Maneuver.
Akcja Master of Command osadzona jest podczas XVIII-wiecznego konfliktu obejmującego cztery kontynenty, znanego jako wojna siedmioletnia. W konflikcie o hegemonię wzięły udział m.in. Wielka Brytania i Prusy oraz Francja, Austria i Rosja. Wojna, która trwała w latach 1756-1763, obfitowała zarówno w oblężenia i podpalenia miast, jak i wielkie bitwy na otwartym polu.
W Master of Command wybieramy jedno z pięciu mocarstw, mających razem 150 rodzajów jednostek oraz indywidualne mocne i słabe strony, by wziąć udział w generowanej losowo kampanii jako dowódca. Poruszamy się po mapie armią, której zniszczenie oznacza koniec gry. Zważamy na logistykę, starannie planując trasy i dbając o wyposażenie rekrutowanych żołnierzy, w tym o amunicję. Na skuteczność bojową naszych oddziałów wpływ ma także morale.
Bitwy toczą się w czasie rzeczywistym z aktywną pauzą. Ich wynik zależy od rozstawienia dywizji, co czynimy, mając na uwadze pole rażenia posiadanej broni. Za pomocą prawego przycisku myszy rysujemy linie, określając przyjmowaną formację. Z każdym zwycięstwem oddziały zyskują weteranów, a oficerowie nabywają zdolności w zależności od tego, jak pragniemy kontrolować swoją armię na polu bitwy i poza nim.
Poniesione straty są trwałe, co oznacza, że jeśli z pułku liczącego 1000 żołnierzy pozostało 100, to właśnie z taką liczbą wracamy do obozu. Niektóre ofiary uważane są za rannych, inne musimy zastąpić nowymi rekrutami.
Master of Command na tle innych gier tego typu wyróżnia możliwość wizualnego dostosowywania swojej armii: od symboli na powiewających flagach po kolory mundurów.
Master of Command ma kolorową dwuwymiarową grafikę opartą na animowanych sekwencjach dokumentalnej serii Armchair History.
Autor opisu gry: Michał Waligóra
Ostatnia aktualizacja opisu: 20 listopada 2024
Twórcy taktycznego hitu Master of Command ujawnili ambitne plany rozwoju gry na najbliższe miesiące.
gry
Adrian Werner
10 listopada 2025 14:43
Wczorajsza premiera Master of Command na Steamie okazała się wielkim sukcesem. Nowa strategia zachwyciła zwłaszcza fanów serii Total War.
gry
Adrian Werner
28 października 2025 14:00
Wymagania sprzętowe gry Master of Command:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3, 4 GB RAM, karta graficzna 2 GB GeForce GTX 1050, 9 GB HDD, Windows 7/8.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4570 / AMD Ryzen 5 1600, 8 GB RAM, karta graficzna 6 GB GeForce RTX 2060, 9 GB HDD, Windows 10/11.
Średnie Oceny:
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 2340 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Adam Kusiak
GRYOnline.pl Team
2025.11.10
Widziałem teorię, że sukces Master of Command to w dużym stopniu efekt popularności YouTubera stojącego za produkcją – i coś w tym jest. To dość rzadki dziś miks: uproszczona gra wojenna jedynie przypominająca Grand Tactician czy Scourge of War, a z drugiej strony – mocno „gamey” mechaniki zarządzania, rogalika, buffów i debuffów, luźno inspirowane historią. Efekt to coś w rodzaju „entry-level wargame’u”, których na rynku jest niewiele.Po pierwszym akcie miałem wrażenie, że gra dość szybko popada w schematy, jeśli chodzi o potyczki na mapie. Auto-resolve nie ma, bo bitwy stanowią rdzeń rozgrywki – ale te mniejsze z czasem potrafią nużyć. Tytuł rozwija skrzydła dopiero przy większych starciach, z udziałem dziesięciu tysięcy żołnierzy lub więcej, bo wtedy staje się mniej przewidywalny. Nie podoba mi się też sposób, w jaki zrealizowano przeszkody wodne i teren zabudowany (–X punktów do ruchu, + do osłony) – z jakiegoś powodu razi mnie to bardziej niż w Regiments. Kawaleria w tej grze zamiata i jest kluczowa. Brakuje również kilku funkcji, które mocno ograniczają komfort rozgrywki. W fazie deploymentu nie można wydawać rozkazów, da się jedynie rozstawić jednostki w strefach startowych. Nie wykminiłem też, jak w tej grze utrzymać formację złożoną z kilku jednostek. Mimo wszystko grę wciąż polecam: zawartość jest adekwatna do ceny, a całość stanowi ciekawe połączenie dobrych pomysłów w przystępnej formie, choć bez jednej, wybitnej mechaniki.A jak się weźmie pod uwagę, że robiły to jakieś 4 osoby, to Master of Command naprawdę bije powyżej swojej kategorii wagowej: prezentacja jest czarująca.
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (2 340)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,