Druga połowa grudnia to okres swoistego przestoju w branży gier wideo. Twórcy i wydawcy łapią oddech po The Game Awards, a my mamy okazję do nadrobienia zaległości i zwrócenia uwagi na pozycje, które w innym czasie mogłyby nam umknąć. Jak jednak zwykle bywa, nie oznacza to, że niewiele się działo.
Choć mogłoby się wydawać, że po The Game Awards w branży gier wideo nic nie będzie się działo, to jednak nie jest to do końca prawda. Twórcy i wydawcy nie pozwalają graczom na nudę, więc przygotowując niniejszy przegląd nowości w Wielkiej Encyklopedii Gier, nie musiałem zbytnio się wysilać, by zapewnić mu odpowiednią objętość. Do naszej bazy danych trafiła solidna porcja nowych produkcji; nie brakuje też aktualizacji związanych z datami premier i polskimi wersjami językowymi nadchodzących pozycji.
Na początek, jak zwykle, przedstawię Wam najciekawsze gry dodane do Encyklopedii w ostatnim tygodniu – z podziałem na podstawowe gatunki. Są tu nie tylko świeżo zapowiedziane pozycje, ale i takie, które mogły zostać ujawnione jakiś czas temu, a teraz przebiły się przez tłum i wpadły na nasz radar.

Wielka Encyklopedia Gier umożliwia dodawanie tytułów do listy obserwowanych. Dzięki temu otrzymacie powiadomienia o zmianach dotyczących dat premier i wymagań sprzętowych. To najprostszy sposób, by być na bieżąco, toteż zachęcam do korzystania z tej funkcji.

Strategia, w której kierujemy rozwojem cywilizacji na poziomie idei. W Civilization Directive podejmujemy decyzje dotyczące moralności, wiary, władzy, wolności czy logiki, zamiast toczenia wojen w klasycznym sensie, czuwania nad gospodarką i rozbudowy miast.
Premiera 22 grudnia.

Fabularne rozszerzenie do wydanej w 2022 roku gry akcji z elementami roguelike’a. Cult of the Lamb: Woolhaven wprowadza nową mapę (skutą lodem górę) i przynosi dwa lochy, przeciwników i zagrożenia, budowle, możliwość prowadzenia gospodarstwa oraz zwierzęta hodowlane.
Premiera 22 stycznia.
Produkcja z pogranicza strzelanek i gier symulacyjnych FPP, osadzona w Chicago opanowanym przez żywe trupy. W Quarantine Zombies zajmujemy się utrzymywaniem checkpointu, kontrolą i selekcją ocalałych oraz eliminacją nieumarłych. Zwieńczeniem naszych zmagań jest morderczy rajd na drugi koniec metropolii.
Premiera 23 grudnia.

Humorystyczna przygodowa gra akcji o ucieczce z więzienia, oparta na asymetrycznym trybie multiplayer. W Pritto Prisoner jako zwierzęta przemierzamy obiekt i bronimy się przed ścigającymi nas robotami przy pomocy swoich „odchodów, z kolei jako roboty musimy uniemożliwić ucieczkę swoim ofiarom.
To chyba pierwszy opis w mojej karierze, w którym musiałem użyć słów „kupka” i „siusiu”.
Premiera 24 grudnia (PC) / 25 grudnia (NS, NS2)

Klasyczny survival horror inspirowany pierwszymi częściami serii Silent Hill i Resident Evil. W Carnival Massacre trafiamy do przeklętego parku rozrywki, gdzie szukając zaginionej siostry głównej bohaterki, mierzymy się z zombie, przerażającymi klaunami i przerośniętymi insektami.
Premiera 29 grudnia.

RPG akcji, w którym dinozaury walczą ze sobą na gigantyczne bronie białe dzierżone w pyskach. Dinoblade skupia się na dynamicznych pojedynkach z bossami, oferując mechaniki w stylu soulslike. Tytuł cechuje brutalność, którą jednak można ograniczyć w opcjach gry.
Premiera w 2026 roku.

Taktyczne RPG z turową walką o swobodzie ruchu. W roguelike’owym Blightstone prowadzimy kilkuosobową drużynę przez uniwersum mrocznego fantasy, by eskortować kryształ i pokonać potwornego władcę. Duży wpływ na wymagające starcia ma otoczenie oraz warunki atmosferyczne.
Premiera 20 stycznia

Trzynasty dodatek do darmowego MMORPG osadzonego w uniwersum Tolkiena. LotR Online: Kingdoms of Harad oferuje ponad czterysta zadań w czterech strefach nowego regionu: Mur Ghala, dużo dialogów i dubbing dla niemal całego głównego wątku. Kluczową rolę odgrywa w nim Gandalf.
Premiera odbyła się 3 grudnia.
Darmowa (free-to-play) gra MMORPG 2D z otwartym światem, pozwalająca na rozgrywkę w trybach PvP i PvE. Unikalnym elementem mogącej budzić skojarzenia z Tibią gry Ethernia jest system walki w czasie rzeczywistym, w którym o powodzeniu naszych działań czasami decydują rzuty kostką.
Ze względu na moje ograniczone możliwości czasowe, raczej nie sprawdzę tej produkcji, ale opisując ją, miałem przed oczami posiedzenia przy Tibii, z którą moja jedyna styczność miała miejsce w kafejce Internetowej, w oczekiwaniu na lekcje w liceum. Dawne dzieje…
Premiera 27 grudnia.

Pierwszy dodatek do gry RPG akcji science fiction z pogranicza souslike’ów i slasherów. AI Limit: Eirene’s Furnace of War (tytuł roboczy) przynosi przede wszystkim nowych przeciwników, walki rewanżowe z już pokonanymi bossami, a także lokację z elementami generowanymi losowo.
Data premiery nie jest znana.

Gra symulacyjna FPP, w której składamy komputery. W + PC Maker nie tylko dobieramy podzespoły i umieszczamy je na swoich miejscach, lecz także testujemy gotowe zestawy w benchmarkach, a także dekorujemy pomieszczenia, zmieniając je w biura lub pokoje gracza.
W dobie szalejących cen pamięci RAM, gra wideo o składaniu komputera dla wielu z nas może być jedynym sposobem na tym, by położyć ręce (choćby wirtualne) na pojemnej kości.
Premiera 21 grudnia (wczesny dostęp).

Symulator wykuwania mieczy w świecie mrocznego fantasy. W Bladesong wcielamy się w kowala, który wytwarza ostrza dla klientów o coraz wyższych wymaganiach. Obejmują one ostrość, grot, wagę, kształt, a nawet grawerunki do wyrzeźbienia. W większość zleceń wpleciona jest fabuła.
Premiera 22 stycznia (wczesny dostęp).

Zręcznościowa gra rajdowa, która stanowi spin-off serii Super Woden GP inspirowanej Gran Turismo. Super Woden: Rally Edge też kładzie nacisk na zabawę w trybie kariery, ale w odróżnieniu od głównych odsłon cyklu, oferuje kamerę 3D zawieszoną za samochodem.
Premiera w I kwartale 2026.

Gra wyścigowa typu simcade od iRacing Studios, poświęcona dyscyplinie motorsportu pokrewnej Formule 1, popularnej zwłaszcza w Ameryce Północnej. IndyCar 26 (tytuł roboczy) odtwarza rywalizację w dwóch kategoriach: IndyCar i Indy NXT, oferując m.in. tryb kariery i sieciowy multiplayer.
Premiera w II połowie 2026 roku.
Nowo dodane gry – przygodowe
Przytulna produkcja dostępna za darmo, wymykająca się ścisłej klasyfikacji gatunkowej. W Campoca przejmujemy kontrolę nad zwierzakami odpoczywającymi na malowniczym kempingu i spędzamy z nimi czas oraz zdobywamy nagrody, sprawdzając rozmaite minigry.
Niby sielankowa i przytulna produkcja, a jednak gdy oglądam te wszystkie zwierzątka, czuję jakiś dziwny niepokój…
Premiera 24 grudnia.

Symulator chodzenia FPP utrzymany w konwencji horroru. W Watching Woods: The Louse wcielamy się w dwunastoletniego chłopca, w którego skórze przemierzamy zaatakowaną przez owady wioskę w Europie Wschodniej, starając się odkryć jej przerażające tajemnice.
Premiera 26 grudnia.

Produkcja z pogranicza platformówek 3D oraz gier logicznych i przygodowych, nad którą czuwał Bruce Straley – reżyser Uncharted 2 i 4 oraz The Last of Us. W Coven of the Chicken Foot wcielamy się w starą czarownicę współpracującą z osobliwym, samodzielnym i charakternym stworzeniem.
Data premiery nie jest znana.

Gra logiczna science fiction z elementami symulacyjnymi, w której wcielamy się w wadliwą AI. W AI Kill Alice większość czasu spędzamy na ekranie terminala działającego w trybie tekstowym, szukając poleceń zdolnych ominąć narzucone nam ograniczenia i doprowadzić do śmierci tytułowej Alice.
Premiera 26 grudnia.
Więcej nowych gier znajdziecie w wiadomościach opatrzonych tematyką „zapowiedź (gry)”. Inne pozycje, które ostatnio otrzymały wpisy encyklopedyczne, to:
Oto zmiany w datach premier najważniejszych spośród nadchodzących gier, które poznaliśmy w ostatnim tygodniu:
Więcej informacji na temat zmian dat premier znajdziecie w wiadomościach opatrzonych odpowiednią tematyką.
Zachęcam Was również do sprawdzenia pełnej listy nadchodzących gier w układzie chronologicznym.
Oto zmiany w datach premier najciekawszych gier, które miały już światowy debiut, ale zmierzają na kolejne platformy sprzętowe
Oto gry, którym dodano polskie napisy przez ostatni tydzień.
Jeśli chcecie nadrobić – bądź przypomnieć sobie – poprzednie przeglądy nowości w Encyklopedii Gier, zapraszam Was do chronologicznej listy tekstów spod tego szyldu.
Zachęcam Was również do sprawdzenia naszych zbiorów filmów. Każdego dnia dodaję tam wiele interesujących zwiastunów i innych materiałów – warto rzucić na nie okiem:

CZY WIESZ, ŻE…
Encyklopedia Gier to nie tylko gry wideo, lecz również Słownik gracza. Znajdziecie w nim definicje znakomitej większości pojęć charakterystycznych dla branży gier wideo, na które możecie natknąć się zarówno w opisach produkcji, jak i w recenzjach czy newsach. Choć pochylamy się w nim przede wszystkim nad problematycznymi pojęciami i skrótami (AoE, PPM, generowanie proceduralne), znajdziecie w nim również bardziej prozaiczne hasła (2D, 3D, autosave, exclusive).
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
1

Autor: Krystian Pieniążek
Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.