Gry wieloosobowe wykorzystujące Internet PS3
Rozgrywka przez Internet to najpowszechniejsza forma trybu multiplayer. Polega na łączeniu się z graczami z całego świata przez globalną sieć za pośrednictwem serwerów, za które najczęściej odpowiada producent gry. Te ostatnie mogą być zarówno publiczne, dostępnie dla każdego, jak i prywatne, a więc tylko dla użytkowników zaproszonych przez osobę pełniącą funkcję administratora.

Need for Speed Rivals
Wyścigi 19 listopada 2013
Zręcznościowe wyścigi samochodowe, będące kolejną odsłoną popularnej serii Need for Speed. Dewelopingiem tytułu zajęło się szwedzko-brytyjskie studio Ghost Games (wcześniej znane jako EA Gothenburg), wspomagane przez byłych pracowników Criterion Games. Gracze mogą wcielić się w role kierowców, uczestniczących w nielegalnych wyścigach ulicami wirtualnej metropolii lub policjantów, polujących na piratów drogowych. Wraz z postępami w grze pojawia się możliwość prowadzenia nowych modeli samochodów oraz korzystania z przydatnych technologii. Wbudowany system All Drive pozwala na swobodne przechodzenie pomiędzy zabawą w trybie jedno- i wieloosobowym. Od strony technicznej Need for Speed Rivals bazuje na możliwościach zaawansowanego technologicznie silnika Frostbite 3, wykorzystanego m.in. w Battlefield 4.

Tiberium
Akcji prace wstrzymane
Tiberium to pierwszoosobowa strzelanina, która podobnie jak wydana w 2002 roku gra Renegade, odwołuje się do popularnej serii RTS-ów o nazwie Command & Conquer. Produkt został przygotowany przez studio Electronic Arts Los Angeles.

The Last of Us
Akcji 14 czerwca 2013
Przygodowa gra akcji w konwencji postapokaliptycznego survival horroru, stworzona przez studio deweloperskie Naughty Dog (znane przede wszystkim z serii Uncharted) przy wsparciu wydawniczym firmy Sony Computer Entertainment. Akcja The Last of Us toczy się w niedalekiej przyszłości - 20 lat po tym, jak tajemnicza zaraza zdziesiątkowała ludzkość i przyczyniła się do upadku cywilizacji. Dwoje bohaterów – przemytnik Joel (w tę postać wciela się gracz) oraz nastoletnia sierota Ellie próbują przetrwać w świecie pełnym niebezpieczeństw. Rozgrywka opiera się głównie na eksplorowaniu lokacji oraz walce z przeciwnikami przy użyciu broni palnej lub elementów otoczenia (kamienie, nogi stołowe itp.). Poza kampanią trybu jednoosobowego gra oferuje również w pełni funkcjonalny, sieciowy multiplayer z dwoma wariantami zabawy - Walka o zapasy i Ocaleni.

Dark Souls
RPG 22 września 2011
Utrzymana w konwencji dark fantasy gra z gatunku RPG akcji. Tytuł wyprodukowany został przez japońskie studio From Software znane m.in. z Ninja Blade, Demon's Souls oraz serii Armored Core. Akcja Dark Souls toczy się w mrocznym uniwersum, które w dużym stopniu przypomina epokę Średniowiecza. Fabuła gry została jedynie luźno zarysowana, a gracz wciela się w postać nieumarłego, od którego poczynań zależy los świata. Rozgrywka utrzymana jest w stylu hack'n'slasha z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Jak na sandbox przystało, gracze mają dużą swobodę w eksplorowaniu lokacji i wykonywaniu zadań. Gra wyróżnia się wysokim poziomem trudności oraz rozbudowanym trybem zabawy w kooperacji.

Tomb Raider
Akcji 5 marca 2013
Dziesiąta odsłona przygód Lary Croft, stanowiąca zarazem reboot serii przygodowych gier akcji Tomb Raider. Dewelopingiem tytułu zajęło się studio Crystal Dynamics przy wsparciu firmy Eidos Montreal. Ambicją twórców było przedstawienie głównej bohaterki w zupełnie nowym, bardziej mrocznym wydaniu. Akcja gry toczy się na jednej z wysp u wybrzeży Japonii, dokąd młoda Lara Croft zmierza w poszukiwaniu reliktów starożytnych cywilizacji. W trakcie burzy jej statek rozbija się jednak o skały. Protagonistce udaje się przeżyć katastrofę, ale musi walczyć o przetrwanie w pełnym niebezpieczeństw i tajemnic miejscu. W porównaniu z wcześniejszymi częściami serii, Tomb Raider oferuje graczom znacznie większą swobodę w eksplorowaniu świata, a także szereg nowości w mechanice rozgrywki, takich jak możliwość tworzenia przedmiotów oraz system rozwoju postaci. Od strony technicznej gra bazuje na wydajnym silniku Crystal Engine, zapewniającym znakomitej jakości oprawę wizualną.

Red Dead Redemption
Akcji 18 maja 2010
Kontynuacja Red Dead Revolver, osadzonej w realiach Dzikiego Zachodu gry akcji TPP studia Rockstar Games. Red Dead Redemption opowiada zupełnie nową historię w otwartym świecie, której akcja rozgrywa się u progu XX wieku. W grze wcielamy się w Johna Marstona, który na zlecenie rządowych agentów tropi dawnych kompanów z gangu.

Dragon Age: Inkwizycja
RPG 18 listopada 2014
Dragon Age: Inquisition jest trzecią częścią cyklu cRPG, zapoczątkowanego w 2009 roku grą Dragon Age: Origins. Dewelopingu tytułu kolejny raz podjęło się studio BioWare we współpracy z koncernem Electronic Arts. Akcja gry osadzona została w fantastycznym świecie Thedas, a głównym motywem fabuły jest inwazja demonów. Gracz staje na czele Inkwizycji z zadaniem powstrzymania bestii z Pustki oraz odkrycia, kto stoi za ich sprowadzeniem do świata śmiertelników. Rozgrywka opiera się na klasycznych rozwiązaniach cRPG z naciskiem na eksplorowanie lokacji, taktyczną walkę, tworzenie i rozwój drużyny, a także podejmowanie wyborów moralnych wpływających na dalszy bieg fabuły. Od strony technicznej Dragon Age: Inquisition bazuje na możliwościach silnika Frostbite 3 (znanego chociażby z Battlefield 4), zapewniającego wysokiej jakości oprawę audiowizualną.

Mass Effect 3
RPG 6 marca 2012
Trzecia odsłona osadzonej w konwencji space opery gry studia BioWare. Mass Effect 3 jest zwieńczeniem epickiej trylogii opowiadającej o losach komandora Sheparda i konflikcie z prastarą rasą Żniwiarzy. Akcja rozpoczyna się w chwili, gdy nasz bohater jest przesłuchiwany w związku z jego ostatnią misją.

Demon's Souls (2009)
RPG 5 lutego 2009
Opracowane przez japońskie studio From Software we współpracy z firmą Atlus brutalne i mroczne RPG akcji. Akcja Demon’s Souls przenosi nas do królestwa Boletarii, którego zaślepiony ambicją król celem zdobycia jeszcze większej władzy zaczął pertraktować z nieczystymi siłami i obudził uśpione zło o potężnej mocy. Jedyną nadzieją na uratowanie krainy i pokonanie uwolnionych hord demonów jest bohater kontrolowany przez gracza. Ten należeć może do jednej z dziesięciu klas o zróżnicowanych zdolnościach i ekwipunku. Rozgrywka kładzie zaś szczególny nacisk na walkę za pomocą wielu różnych rodzajów broni, dla których zarezerwowane zostały unikalne typy ataków i animacji postaci. Podczas walki czynimy też użytek z czarów oraz bazujących na wierze cudów, a to czy nasza postać stanie się lepszym wojownikiem, czy też magiem, zależy od obranej przez nas ścieżki rozwoju. Mocną stroną gry jest tryb wieloosobowy z unikalną możliwością zostawiania wskazówek i ostrzeżeń dla innych graczy.

God of War: Wstąpienie
Akcji 12 marca 2013
Czwarta odsłona przygód spartiaty Kratosa, stanowiąca fabularny prequel trylogii God of War. Główny bohater, który zwiedziony przez Aresa wymordował swoją rodzinę, wypowiada posłuszeństwo bogowi wojny, za co zostaje zesłany do więzienia tytanów. Mimo szaleństwa i tortur nie traci jednak nadziei na zemstę. Kiedy wreszcie udaje mu się zbiec, może powziąć krwawy odwet na bogach Olimpu. Deweloperzy ze studia Sony Santa Monica pozostali wierni rozgrywce opierającej się głównie na widowiskowych pojedynkach z potężnymi (nierzadko gigantycznych rozmiarów) przeciwnikami. Mechanika gry wzbogacona została jednak o szereg nowych elementów z trybem wieloosobowym na czele, pozwalającym na wspólną zabawę maksymalnie ośmiu graczom za pośrednictwem sieci Internet.

Assassin's Creed: Rogue
Akcji 11 listopada 2014
Następna odsłona popularnego cyklu Assassin’s Creed, wykreowanego i rozwijanego przez francuską firmę Ubisoft. W odróżnieniu od powstałego równocześnie na PC i konsole ósmej generacji Assassin’s Creed: Unity, Rogue jest ukłonem w stronę posiadaczy starszych platform sprzętowych. Pod względem fabularnym produkcja stanowi swego rodzaju zwieńczenie historii, opowiedzianej w trzeciej i czwartej części cyklu. Akcja toczy się w połowie XVIII wieku, a my – po raz pierwszy w historii serii – wcielamy się w postać templariusza, Shaya Patricka Cormacka. Należał on niegdyś do zakonu asasynów, ale został zdradzony i od tego czasu poluje na swoich byłych „braci”. Pod względem mechaniki gra nie wnosi rewolucyjnych zmian w stosunku do poprzedniej odsłony cyklu, choć warto odnotować znaczne poszerzenie wachlarza umiejętności naszych przeciwników. Po raz pierwszy od czasów Assassin’s Creed: Brotherhood w grze zrezygnowano z trybu multiplayer, koncentrując się wyłącznie na rozgrywce jednoosobowej.

Uncharted 2: Pośród Złodziei
Akcji 13 października 2009
Kontynuacja entuzjastycznie przyjętej przygodówki akcji studia Naughty Dog, wydanej w 2007 roku na konsolach firmy Sony. W Uncharted 2: Pośród Złodziei wcielamy się ponownie w postać awanturnika Nathana Drake’a, a oś fabuły stanowi poszukiwanie Klejnotu Cintamani - potężnego artefaktu, którego moc może zmienić losy całego świata. W grze odwiedzamy szereg egzotycznych lokacji - tym razem m.in. Borneo i Nepal - a w przygodach towarzyszą nam postaci zarówno znane z pierwszej odsłony serii, jak i całkiem nowe. Jako że śladem artefaktu podąża także grupa bezwzględnych bandytów, nie zabrakło dynamicznych elementów akcji oraz otwartej wymiany ognia. W porównaniu z pierwowzorem, autorzy poprawili i urozmaicili wszystkie elementy rozgrywki, zwiększając akrobatyczne możliwości bohatera oraz dostępny arsenał broni. Zmian doczekał się także system łamigłówek, w których rozwiązywaniu często musimy współpracować ze sterowanymi przez AI kompanami. Całość ukazana została ponownie w niezwykle efektownej, kinowej konwencji, wzbogaconej licznymi przerywnikami filmowymi.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Akcji 1 września 2015
Utrzymana w konwencji „skradanki” gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP), stanowiąca kolejną odsłonę popularnego cyklu Metal Gear Solid. Za stworzenie Metal Gear Solid V: The Phantom Pain odpowiada japońskie studio Kojima Productions kierowane przez Hideo Kojimę. Akcja gry toczy się po wydarzeniach przedstawionych w prologu – Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Główny bohater – Punished Snake budzi się po ośmiu latach śpiączki. Niespodziewanie szpital zostaje zaatakowany przez uzbrojonych napastników i protagonista zmuszony zostaje do ucieczki, w której pomaga mu tajemniczy Ishmael. W porównaniu z wcześniejszymi odsłonami cyklu, gra oferuje bardziej otwartą strukturę świata i pozwala graczom na znacznie większą swobodę działań. Deweloperzy zastosowali również całkowicie nowy silnik – FOX Engine, zapewniający fotorealistyczną oprawę wizualną oraz zaawansowane możliwości odzwierciedlenia praw fizyki.

Far Cry 4
Akcji 18 listopada 2014
Czwarta odsłona niezwykle popularnego cyklu sandboksowych gier akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Zgodnie z polityką koncernu Ubisoft, deweloping tytułu powierzony został kilku wewnętrznym studiom deweloperskim na czele z Ubisoft Montreal i Ubisoft Shanghai. Gracze ponownie mają okazję wcielić się w rolę bohatera, który samotnie musi stawić czoła licznym przeciwnikom i przeszkodom. Z pomocą przychodzi jednak spory arsenał broni palnej i białej. Twórcy pozostali wierni sprawdzonym schematom rozgrywki, pozwalając na dużą swobodę w eksplorowaniu rozległych lokacji oraz wykonywaniu zadań. Od strony technicznej Far Cry 4 wykorzystuje potencjał stale rozwijanego silnika Dunia Engine, zapewniającego wysokiej jakości oprawę audiowizualną oraz realistyczną fizykę.

Battlefield 4
Akcji 29 października 2013
Czwarta odsłona bestsellerowego cyklu pierwszoosobowych strzelanin (FPS), stworzonego i rozwijanego przez ekipę deweloperską EA DICE. Kampania główna w Battlefield 4 przedstawia wizję zbrojnego konfliktu, w którym uczestniczą Stany Zjednoczone, Rosja i Chiny. Akcja osadzona została w roku 2020 i rozgrywa się głównie na terenie Chińskiej Republiki Ludowej. Gracz wciela się w rolę członka amerykańskiej jednostki specjalnej Tombstone, której wyznaczono zadanie wydostania kilkorga wysoko postawionych ludzi z targanego niepokojami Szanghaju. Głównym atutem gry jest rozbudowany tryb potyczek wieloosobowych, w których za pośrednictwem Internetu uczestniczyć może maksymalnie 64 graczy. Deweloperzy zadbali też o spory wybór wariantów zabawy oraz mapy, zróżnicowane pod względem wielkości i charakterystyki terenu.

Dark Souls II
RPG 11 marca 2014
Kontynuacja przebojowej gry RPG akcji Dark Souls, która zasłynęła niezwykle wysokim poziomem trudności. Dewelopingiem Dark Souls II ponownie zajęło się japońskie studio From Software we współpracy z firmą Namco Bandai. Gracz kieruje poczynaniami bohatera, który przemierza mroczną krainę fantasy w poszukiwaniu remedium na klątwę, która na nim ciąży. Cała historia prezentowana jest w sposób niechronologiczny i poszatkowany, a wyjaśnienia często są ukryte w dialogach lub opisach przedmiotów. Podobnie jak w pierwowzorze z 2011 roku, rozgrywka opiera się głównie na eksplorowaniu lokacji, widowiskowych potyczkach z przeciwnikami oraz rozwijaniu atrybutów postaci. Twórcy znacząco zmodyfikowali tryb zabawy wieloosobowej, zachowując jednak znak rozpoznawczy serii, czyli podpowiedzi pozostawiane w świecie gry przez graczy.

Diablo III
RPG 3 września 2013
Trzecia część cieszącej się ogromną popularnością serii gier RPG akcji, wykreowanej i rozwijanej przez firmę Blizzard Entertainment. Fabuła Diablo III ponownie zabiera graczy do świata Sanktuarium, gdzie muszą stawić czoła siłom zła. Akcja osadzona została 10 lat po wydarzeniach przedstawionych w drugiej odsłonie cyklu. Na katedrę w Tristram spada tajemnicza kometa, za sprawą której budzą się piekielne zastępy... Diablo III wprowadza m.in. nowe klasy postaci oraz zmieniony system rozwoju umiejętności herosów. Deweloperzy z Blizzarda pokusili się także o jeszcze bardziej dynamiczną mechanikę walki, rozbudowane funkcje społecznościowe (w tym sklepik pozwalający sprzedawać znajdywane przedmioty innym graczom), a także niezwykle klimatyczną oprawę audiowizualną.

Max Payne 3
Akcji 15 maja 2012
Trzecia część cyklu widowiskowych strzelanin TPP w stylistyce kina noir. Dewelopingiem Max Payne 3 zajęła się firma Rockstar Games, która przejęła prawa do marki od studia Remedy Entertainment. Akcja gry osadzona została kilka lat po wydarzeniach przedstawionych w „dwójce”. Max Payne, były funkcjonariusz nowojorskiej policji zmuszony zostaje przyjąć posadę ochroniarza wpływowej rodziny z brazylijskiego Sao Paulo. Pozornie proste zadanie wkrótce staje się brutalną walką o przeżycie... Ambicją twórców Max Payne 3 było zachowanie klimatu dwóch wcześniejszych odsłon serii. Pozostawiono m.in. znak rozpoznawczy serii, czyli tryb bullet-time (spowolnienie czasu). Jednocześnie całkowicie zmodyfikowana została mechanika walki, w której dużą rolę odgrywa system osłon.

Battlefield 3
Akcji 25 października 2011
Trzecia pełnoprawna odsłona popularnego cyklu pierwszoosobowych strzelanin (FPS). Produkcją Battlefield 3 kolejny raz zajęło się należące do koncernu Electronic Arts szwedzkie studio DICE. Akcja gry osadzona została we współczesności, a wydarzenia prezentowane są w formie retrospekcji Henry'ego Blackburna, amerykańskiego żołnierza, który usiłuje powstrzymać islamskich terrorystów przed zdetonowaniem ładunków atomowych. Do dyspozycji graczy oddano trzech grywalnych bohaterów, a także zróżnicowany asortyment uzbrojenia i pojazdów. Kampania trybu jednoosobowego składa się z kilku misji i zgodnie tradycją serii Battlefield stanowi jedynie uzupełnienie dla rozbudowanego, sieciowego multiplayera. Od strony technicznej Battlefield 3 bazuje na możliwościach silnika Frostibite 2, oferującego wysokiej jakości oprawę audiowizualną i realistyczny system fizyki.

Dying Light
Akcji prace wstrzymane
Utrzymana w konwencji survival horroru gra akcji z widokiem z perspektywy pierwszej osoby (FPP), za której powstanie odpowiada ekipa deweloperska firmy Techland, znanej chociażby z Dead Island oraz serii Call of Juarez. Gracz wciela się w rolę bohatera, który próbuje przetrwać w ogarniętej epidemią zombie metropolii. Sandboksowa rozgrywka w Dying Light podzielona jest na dwie fazy. Za dnia zabawa polega głównie na eksplorowaniu lokacji oraz poszukiwaniu surowców i broni, podczas gdy w nocy należy stawić czoła hordom żywych trupów. Twórcy położyli nacisk na takie elementy jak emocjonująca walka z użyciem rozmaitych rodzajów broni (w tym także produkowanej samodzielnie) oraz pokonywanie przeszkód terenowych w parkurowym stylu. Poza kampanią fabularną trybu jednoosobowego Dying Light oferuje również czteroosobową kooperację za pośrednictwem sieci Internet.

Crysis 3
Akcji 19 lutego 2013
Trzecia część serii pierwszoosobowych strzelanin (FPS), stworzonej i rozwijanej przez studio Crytek w oparciu o autorską technologię CryEngine. Akcja gry osadzona została w roku 2047, czyli 24 lata po wydarzeniach ukazanych w Crysis 2. Gracz wciela się w rolę Jamesa „Alcatraza” Rodrigueza, żołnierza jednostki Force Recon, który, wyposażony w futurystyczny kombinezon Crynet Nanosuit 2.0, staje do walki z obcą rasą Ceph oraz korporacją Cell. Zmagania toczą się głównie na terenie Nowego Jorku, gdzie pod gigantyczną kopułą stworzony został zróżnicowany mikroświat - „Siedem Cudów”. Uzupełnieniem dla kampanii głównej trybu jednoosobowego jest urozmaicony multiplayer, pozwalający na wspólną zabawę dla maksymalnie 16 uczestników (12 w wersjach konsolowych).

Assassin's Creed: Brotherhood
Akcji 16 listopada 2010
Gra akcji z elementami skradanki i przygodówki, stanowiąca kolejną odsłonę przebojowego cyklu Assassin's Creed. Produkcja studia Ubisoft Montreal jest drugą częścią tzw. trylogii Ezio. Gracze mają okazję poznać dalsze losy renesansowego asasyna Ezio Auditore da Firenze (bohatera Assassin's Creed II). Akcja Assassin's Creed Brotherhood toczy się głównie w Rzymie, w którym ścierają się interesy możnych rodów i gdzie mieści się siedziba złowrogiego Zakonu Templariuszy. Doskonale znany fanom serii sandboksowy model rozgrywki wzbogacony został o nowy element – zarządzanie lokalnymi strukturami bractwa asasynów. Pozwala to m.in. na rekrutowanie i szkolenie zabójców, których można wezwać na pomoc podczas starć z przeciwnikami. Po raz pierwszy twórcy zdecydowali się także wprowadzić możliwość zabawy wieloosobowej za pośrednictwem sieci Internet.

Dead Space 3
Akcji 5 lutego 2013
Trzecia część serii gier akcji w konwencji survival horroru w klimacie science-fiction. Podobnie jak dwie wcześniejsze odsłony cyklu, produkcja stworzona została przez studio Visceral Games (znane z takich tytułów jak James Bond 007: Everything or Nothing oraz Ojciec Chrzestny). Fabuła Dead Space 3 kontynuuje wątki z „dwójki”. Po ucieczce ze stacji orbitalnej Sprawl główny bohater, Isaac Clarke, dociera do lodowej planety Tau Volantis, gdzie z pomocą sierżanta Johna Carvera zamierza ostatecznie rozprawić się z rasą nekromorfów. Rozgrywka zaprojektowana została z myślą o zabawie solowej lub w towarzystwie innego gracza. Ten drugi wariant ułatwia system drop-in/drop-out, pozwalający w dowolnym momencie dołączyć do gry lub ją opuścić.

Sniper Elite V2
Akcji 1 maja 2012
Sniper Elite V2 jest gruntownie odświeżoną i rozbudowaną wersją kultowej strzelaniny, stworzonej przez studio Rebellion w 2005 roku. Akcja gry toczy się w okupowanym Berlinie, w ostatnich dniach II wojny światowej. Jej bohaterem jest amerykański agent Karl Fairburne, który w przebraniu niemieckiego snajpera podąża śladem nazistowskich naukowców, pracujących nad śmiercionośną bronią rakietową. Nowa odsłona gry to w zasadzie te same realia, lecz zupełnie nowy bohater, a także oprawa i poziomy, opracowane od nowa na bazie oryginalnych misji z pierwowzoru. Cechą charakterystyczną tytułu jest wysoki realizm, uwzględniający szereg czynników wpływających na tor lotu kuli, oraz zmodernizowany system killcam, który pokazuje w formie animacji szkieletowej zniszczenia, jakich dokonuje w ciele ofiary wystrzelony przez nas pocisk. Ważnym dopełnieniem gry jest oryginalny tryb wieloosobowy, koncentrujący się na taktycznych pojedynkach snajperskich, w których wziąć może udział nawet do 12 osób.