AI / sztuczna inteligencja - sprzęt i technologie (3)

„Twórcy” assetów AI z nowym obowiązkiem na itch.io. Serwis wymaga oznaczenia dzieł powstałych z pomocą generatywnej sztucznej inteligencji
Jakub Błażewicz, 21 listopada 2024, 14:38
Platforma itch.io poczyniła krok w walce ze spamem assetów tworzonych z pomocą generatywnego AI. Od teraz „twórcy” tych dzieł mają obowiązek oznaczenia zawartości powstałej ze wsparciem sztucznej inteligencji.

Riot Games szuka pracowników po wielkich zwolnieniach, w tym do badań nad wykorzystaniem AI w produkcji gier
Jakub Błażewicz, 19 listopada 2024, 11:12
Riot Games poszukuje wielu pracowników czy raczej stażystów, w tym do badań nad wykorzystaniem generatywnej AI.

„Gó***ane kopie oryginalnych gier”. Autor uznanego city buildera nie widzi przyszłości dla gier tworzonych przez AI
Jakub Błażewicz, 4 listopada 2024, 10:20
Thomas Sala nie jest fanem Oasis. Projekt mający pokazać potencjał AI to dla twórcy Bulwark: Falconeer Chronicles dowód na to, że takie projekty nigdy nie będą miały „sensu, celu ani logiki”.

Przedstawiamy Oasis, pierwszą grywalną grę generowaną przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym
Michał Harat, 1 listopada 2024, 10:01
Laboratoria AI specjalizujące się w modelach generatywnych udostępniły demo wspólnego projektu. Oasis to pierwsza w pełni grywalna gra generowana przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym.

Rewolucja w Gmailu wychodzi poza smartfony. Gemini AI dostaje nową funkcję poprawiającą gotowe maile
Zbigniew Woźnicki, 29 października 2024, 12:08
Od teraz Gemini AI pomoże pisać wiadomość w Gmailu nie tylko przez przeglądarkę. Google wprowadza technologię na komputery i dodaje nową funkcję, która dopracuje wypowiedzi.

Sławy japońskiego dubbingu walczą z nadużyciami AI
Adrian Werner, 23 października 2024, 14:16
Grupa popularnych japońskich aktorów dubbingowych założyła organizację, która ma walczyć z procederem nieautoryzowanego trenowania modeli AI na ich głosach.

Współtwórca Black & White laureatem nagrody Nobla. Demis Hassabis dokonał wielkiej rzeczy
Marcin Bukowski, 10 października 2024, 11:01
Jeden z byłych twórców Black & White został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie chemii. Demis Hassabis wraz ze swoim zespołem opracował narzędzie AI do przewidywania struktur białek.

Ta wersja GTA: San Andreas miała zachwycić, a wygląda jak koszmar. Na prawdziwą rewolucję AI jeszcze trochę poczekamy
Adrian Werner, 4 października 2024, 14:30
Niektórzy wieszczą, że generatywna AI zrewolucjonizuje wkrótce sposób wyświetlania grafiki w grach. Przeróbka GTA: San Andreas pokazuje, że od tego momentu dzieli nas jeszcze dużo czasu.

Twórca nowej strzelanki Valve wykorzystał AI, by usprawnić jeden z kluczowych systemów. Potem musiał tłumaczyć się przed graczami Deadlock
Zuzanna Domeradzka, 3 października 2024, 17:12
Jeden z pracowników firmy Valve wykorzystał ChatGPT, aby rozwiązać problem związany ze zmianą systemu matchmakingu w Deadlock. Deweloper nie może się nachwalić działania AI.

Nowy raport Sony ujawnia, że PlayStation wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby przyspieszyć produkcję gier
Adrian Werner, 29 września 2024, 08:49
Firma Sony pochwaliła się, że już wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, aby obniżyć koszty produkcji gier.

„Po prostu nas na to nie stać”. Remaster kultowej gry detektywistycznej nie powstałby bez AI, twórca Broken Sword: Shadow of the Templars wyjawił smutną prawdę
Adrian Werner, 28 września 2024, 09:48
Szef studia Revolution, Charles Cecil, wytłumaczył, w jaki sposób deweloperzy wykorzystali AI do pomocy przy produkcji Broken Sword: Shadow of the Templars – Reforged.

EA chce, aby generatywne AI było jednym z fundamentów biznesu firmy
Adrian Werner, 18 września 2024, 09:59
EA chce, aby generatywne AI było jednym z fundamentów biznesu firmy. „Kartonowa” kreatywność nie wzbudziła entuzjazmu.

Gry naprawdę mogą wyglądać tak samo, bo Chińczycy używają Wiedźmina 3 i RDR2 do trenowania nowego AI
Marcin Bukowski, 17 września 2024, 15:00
Chińska firma Tencent zaprezentowała projekt mogący być pierwszym krokiem w stronę silników gier AI. GameGen-O ma za zadanie usprawnić i uprościć proces ich tworzenia.

Bez AI nie da się już tworzyć grafiki, twierdzi szef Nvidii
Zbigniew Woźnicki, 16 września 2024, 09:45
Sztuczna inteligencja stała się nieodłącznym elementem generowania grafiki komputerowej. Dyrektor generalny Nvidii Jen-Hsun Huang stwierdził, że bez wsparcia AI jest to już wręcz niemożliwe.

Niezwykle realistyczny rywal The Sims wywołał obawy o nieetyczne użycie AI. Twórcy InZOI wyjaśnili, dlaczego nie łamią praw autorskich
Marcin Bukowski, 9 września 2024, 17:52
Gracze mają obawy co do sposobu trenowania AI w grze InZOI. Twórcy wyjaśnili więc, iż nie wykorzystują do tego żadnych materiałów objętych prawami autorskimi.

Legendarny deweloper twierdzi, że „AI zmieni reguły gry”. Peter Molyneux widzi przyszłość, w której gracze sami zapewnią sobie rozrywkę
Marcin Bukowski, 6 września 2024, 18:25
Peter Molyneux podzielił się swoją wizją dotyczącą przyszłości branży gier. Jego zdaniem ogromną rolę będzie w niej odgrywać sztuczna inteligencja.

Microsoft szykuje kontrowersyjną funkcję Windowsa 11. AI będzie skanować pliki audio i wideo zapisane na komputerze
Zbigniew Woźnicki, 3 września 2024, 12:32
Microsoft szykuje kolejną kontrowersyjną funkcję dla Windowsa 11. Wykorzystujący sztuczną inteligencję system ma skanować wszystkie media zapisane na komputerze, pomagając w ten sposób w ich wyszukiwaniu.

Rywal The Sims, InZOI, pozwoli przenieść prawdziwe obiekty do gry
Jakub Błażewicz, 29 sierpnia 2024, 14:26
InZOI stawia na skrajny realizm, czego kolejnym dowodem ma być wykorzystanie AI, by pozwolić graczom przenieść rzeczywiste obiekty do ich wirtualnych domów.

„Głos” Kratosa z God of War sarkastycznie odniósł się do słów szefa Amazon Games. „Dzięki Bogu w grach wideo nie ma aktorstwa”
Marcin Bukowski, 28 sierpnia 2024, 17:29
Dyrektor generalny Amazon Games uważa, iż aktorstwo w grach nie istnieje. Słowa te w niepochlebny sposób skomentował Christopher Judge, znany z roli Kratosa w God of War i GoW: Ragnarok.

AI jako silnik do gier? Intrygujący eksperyment badaczy Google wraca do Dooma
Jakub Błażewicz, 28 sierpnia 2024, 14:20
GameNGen raczej nie odpali Crysisa i nieprędko znajdzie zastosowanie w grach wideo, ale wykorzystanie AI (Stable Diffusion) jako silnika to ciekawy eksperyment.

Stworzyli ambitny system AI i sami nie wiedzą, jak go wykorzystać. Twórcy Arena Breakout: Infinite przedstawili plany rozwoju gry
Adrian Werner, 23 sierpnia 2024, 13:10
Na targach gamescom autorzy sieciowej strzelanki Arena Breakout: Infinite opowiedzieli o planach rozwoju gry, w tym o ciekawym systemie AI.

Głos kobiecej wersji Sheparda z Mass Effect dołącza do protestu przeciwko nadużywaniu AI w grach wideo
Jakub Błażewicz, 1 sierpnia 2024, 12:55
Jennifer Hale zachęca innych aktorów, by nie pracowali dla „opornych” wydawców gier w trakcie strajku, który ma wymusić zabezpieczenie ich głosów przed sztuczną inteligencją.

Zdobądź za darmo program AI do upscalingu zdjęć. Zobacz różnicę w jakości screenów z gier
Sonia Selerska, 30 lipca 2024, 08:20
Generowanie grafik przy użyciu sztucznej inteligencji potrafi przynieść nieprzewidziane efekty, a także wzbudzać kontrowersje. Nie tak często mówi się jednak o tym, że AI jest również w stanie poprawiać nasze własne zdjęcia czy obrazy, oferując realne połączenie między osobistą twórczością a możliwościami dzisiejszej technologii.

Grzegorz Styczeń stanął w obronie artystki pracującej przy Manor Lords. „Nie ma mowy, aby AI wygenerowało taką jakość. Nie ma potrzeby obrażać Beaty”
Marcin Bukowski, 28 lipca 2024, 12:16
Na Reddicie padł zarzut, jakoby nowe portrety w Manor Lords zostały stworzone przez sztuczną inteligencję. Twórca gry stanowczo temu zaprzeczył.

Aktorzy dubbingowi strajkują, ponieważ obawiają się sztucznej inteligencji w grach. Akcja odbije się na wielu markach, ale nie ma wśród nich GTA 6
Adrian Werner, 26 lipca 2024, 13:05
Aktorzy z amerykańskiego związku zawodowego SAG-AFTRA rozpoczęli strajk, mający wymusić na firmach z branży gier lepsze warunki związane z wykorzystywaniem AI.

Sztuczna inteligencja już powoduje zwolnienia w branży gier, choć proces jej wdrażania nie przebiega łatwo
Adrian Werner, 24 lipca 2024, 10:16
W sieci pojawiły się ciekawe doniesienia o tym, jak giganci z branży gier próbują wdrażać generatywne AI w produkcji gier, oraz o zwolnieniach, które są tego skutkiem.

Twórcy Palworld nawiązali współpracę z Sony. Deweloper odpiera zarzuty o użycie AI przy projektowaniu stworków
Jakub Błażewicz, 11 lipca 2024, 14:12
Palworld nie korzysta z AI przy tworzeniu tytułowych stworków, a twórcy gry założyli spółkę Palworld Entertainment we współpracy z Sony Music Entertainment i Aniplexem.

Nintendo chce, żeby ich gry robili deweloperzy, a nie AI
Zbigniew Woźnicki, 4 lipca 2024, 14:12
Słowa Nintendo mogą zadowolić społeczność graczy. Podczas rozmowy z akcjonariuszami korporacja zaznaczyła swoją pozycję w kwestii wykorzystywania sztucznej inteligencji przy tworzeniu gier.

Total War są „niegrywalne” przez większość produkcji. Znienawidzony twórca ujawnia kulisy fatalnej premiery Rome 2
Jakub Błażewicz, 26 czerwca 2024, 09:04
Julian McKinlay oberwał za nieporadne AI w Total War: Rome 2. Mimo że, jak twierdzi po ponad 10 latach, nie on odpowiadał za ten stan, a „paskudnie nieprawidłowe zarządzanie” projektem przez szefów Creative Assembly.

Intel zapowiada wielkie zwycięstwo na polu grafiki i AI
Zbigniew Woźnicki, 4 czerwca 2024, 14:05
Intel jest bardzo zadowolony ze swojej nadchodzącej serii mobilnych procesorów Lunar Lake. Producent jest na tyle pewny siebie, że zapowiada wygraną na wielu polach: wydajności, grafice i sztucznej inteligencji.

„Generatywna sztuczna inteligencja nie zmniejszy zatrudnienia, to szaleństwo”. Właściciel Rockstar Games wymienia atuty AI
Jakub Błażewicz, 3 czerwca 2024, 10:11
Strauss Zelnick nadal nie podziela obaw części twórców co do AI. Prezes Take-Two Interactive uznaje spekulacje na temat możliwego spadku zatrudnienia za „najgłupszą rzecz”, jaką kiedykolwiek słyszał.

Twórca The Last of Us i Uncharted w ogniu krytyki deweloperów. Chcą zobaczyć, jak Neil Druckmann używa AI do „przesuwania granic w tworzeniu fabuły w grach”
Michał Harat, 24 maja 2024, 19:04
Kontrowersyjne wypowiedzi reżysera The Last of Us na temat AI nie zostały zbyt dobrze przyjęte przez niektóre osoby z branży. Krytyczny głos w sprawie zabrał m.in. David Gaider - współtwórca serii Dragon Age.

Reżyser The Last of Us twierdzi, że AI „zrewolucjonizuje” proces produkcji i pozwoli „przesunąć granice w tworzeniu fabuły w grach”
Jakub Błażewicz, 24 maja 2024, 09:50
Neil Druckmann ze studia Naughty Dog widzi w narzędziach opartych na AI szansę na zrewolucjonizowanie procesu tworzenia gier. Nie tylko w kwestii redukcji kosztów, ale też jako sposobu na wzbogacenie dialogów i NPC.

Microsoft chce mocniejszej integracji AI z grami. Copilot poprowadzi graczy za rękę
Zbigniew Woźnicki, 21 maja 2024, 12:33
Microsoft ma w planach zaimplementowanie Copilota do swoich gier. Firma poczyniła w tym kierunku już pierwsze kroki, co zaprezentowała na podstawie jednej z produkcji. Bot AI wchodzi w aktywną interakcję z graczem.

Procesory Lunar Lake zostaną wprowadzone już w III kwartale
Zbigniew Woźnicki, 21 maja 2024, 12:27
Nowe procesory Intela, dedykowane laptopom i wykorzystujące sztuczną inteligencję, mają się pojawić jeszcze w trzecim kwartale tego roku. Producent zapewnia, że wydajnością przebiją każdą konkurencję.

„Nie chciałbym grać w grę z dubbingiem wygenerowanym w całości przez AI”. Rysław o wykorzystaniu sztucznej inteligencji na przykładzie głosu Piotra Fronczewskiego
Marcin Bukowski, 16 maja 2024, 12:00
Sztuczna inteligencja według niektórych osób może być nadzieją dla polskiego dubbingu gier. Jednak zdaniem Rysława, eksperta branży lokalizacyjnej, nie jest to takie proste, również z prawnego punktu widzenia.

„Etyczne wykorzystanie AI jest dla nas bardzo ważne”. Reżyser wysoko ocenianej kosmicznej strategii broni stosowania AI w grach, zachowując rygor przy Stellaris
Marcin Bukowski, 12 maja 2024, 13:24
Reżyser Stellaris: The Machine Age odpowiedział na obawy graczy związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Zaznaczył, że żadne wygenerowane przez AI grafiki ani teksty nie trafiły do gry, jednak znajdziemy w niej głosy aktorów, którzy wyrazili na to zgodę.

„To, co odebrali jako podekscytowanie, było w rzeczywistości zawoalowanym jękiem rozpaczy”. Współtwórca Dragon Age z pogardą odniósł się do marzeń Electronic Arts
Michał Harat, 10 maja 2024, 21:14
Były pracownik studia BioWare, David Gaider, skrytykował entuzjazm szefa firmy Electronic Arts w sprawie AI. Jego zdaniem wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w projektowaniu gier to tylko kolejny niewróżący nic dobrego pomysł firmy na szybszy zarobek.

Electronic Arts chce „budować większe, bardziej wciągające światy” w grach. Pomoże w tym AI, która wkrótce będzie stosowana w ponad 50% procesów rozwojowych
Kamil Kleszyk, 8 maja 2024, 17:28
CEO Electronic Arts, Andrew Wilson, jest zdania, że generatywna sztuczna inteligencja w niedalekiej przyszłości będzie miała wpływ na ponad 50% procesów rozwojowych w firmie.

Logitech pakuje przyciski aktywujący AI na myszki
Zbigniew Woźnicki, 18 kwietnia 2024, 15:38
Logitech chce ułatwić swoim użytkownikom tworzenie promptów dla Chatu GPT. Logi AI Prompt Builder ma być dostępny za pomocą aplikacji Logitecha oraz specjalnej myszki z dedykowanym przyciskiem.

AMD ogłosiło nowe procesory Pro 8040 i Pro 8000 wyposażone w Ryzen AI
Zbigniew Woźnicki, 17 kwietnia 2024, 14:54
Sztuczna inteligencja jeszcze wyraźniej będzie obecna w nowych podzespołach. AMD ogłosiło nową serię procesorów Ryzen Pro, które ma otworzyć nowe możliwości związane z popularną technologią.

„To kradzież nie tylko mojej pracy, ale również tożsamości”. Aktorzy z Baldur’s Gate 3 mówią stanowcze „nie” głosom AI
Maciej Gaffke, 14 kwietnia 2024, 10:07
Kolejni aktorzy zabrali głos w sprawie AI. Tym razem korzystanie z tej technologii skomentowała obsada Baldur’s Gate 3 od Larian Studios.

Nvidia ACE pomoże ożywić NPC w grach
Kamil Cuber, 4 kwietnia 2024, 20:31
Nvidia udostępniła zestaw narzędzi Nvidia ACE, które mogą pomóc twórcom w ulepszeniu postaci niezależnych. Nie jest to jednak jedyne ich zastosowanie.

„Różnica w jakości przypomina kanion”. Paweł Sasko eksperymentował z postaciami AI w grach i jest bardzo sceptyczny
Kamil Kleszyk, 30 marca 2024, 11:11
Główny projektant questów w Cyberpunku 2077, Paweł Sasko, twierdzi, że efekty pracy sztucznej inteligencji nie mogą się równać z dziełami wykonanymi przez uzdolnionych twórców.

Swen Vincke widzi pozytywy w rewolucji AI. Twórca Baldur's Gate 3 rzucił też nieco więcej światła na przyszłość Larian Studios
Kamil Kleszyk, 27 marca 2024, 11:56
Swen Vincke twierdzi, że w gamedevie jest aktualnie tak dużo pracy, że pomoc ze strony AI jest mile widziana. Jednocześnie twórca Baldur’s Gate 3 wskazuje na ograniczenia sztucznej inteligencji.

„Jeśli nigdy nie korzystałeś z AI, nie nadajesz się do tworzenia gier". Były reżyser Final Fantasy mówi o trendach w gamedevie
Kamil Kleszyk, 22 marca 2024, 16:19
Reżyser kilku produkcji z serii Final Fantasy, Hajime Tabata, uważa, że deweloperzy powinni być otwarci na sztuczną inteligencję.

Ubisoft rozwija swoją sztuczną inteligencję dla gier. NEO NPC ma wykraczać daleko poza możliwości przeciętnego chatbota
Marcin Bukowski, 20 marca 2024, 10:59
Ubisoft podzielił się nowymi informacjami na temat narzędzia AI generującego dialogi dla postaci niezależnych. Gracze nie kryją swojej niechęci.

Gwiazda Steam Early Access może stracić blask pod naporem oskarżeń graczy. W stworzeniu i promocji symulatora supermarketu miała pomóc AI
Kamil Kleszyk, 17 marca 2024, 10:38
Supermarket Simulator to produkcja, która zaskarbiła sobie serca graczy na Steamie. Teraz jednak miłość ta przeżywa spory kryzys. Pojawiły się bowiem zarzuty, jakoby studio Nokta Games wykorzystywało sztuczną inteligencję.

NVIDIA Chat with RTX tylko dla osób z mocnym sprzętem; wymagania czatbota robią wrażenie
Kamil Cuber, 12 marca 2024, 19:56
Nvidia udostępniła wersję demo sztucznej inteligencji Nvidia Chat. Niestety jej wymagania są dość wysokie.

Prezes EA chce, aby dzięki AI gracze wydawali więcej na mikropłatności
Adrian Werner, 7 marca 2024, 11:10
Prezes Electronic Arts nakreślił wizję szerszego wykorzystywania AI w grach firmy. Ma to nie tylko przyspieszyć produkcję, ale również sprawić, że gracze będą wydawali więcej na mikropłatności.