Pracownicy korporacji wolą ChatGPT od Copilota. Dla Microsoftu to ogromny problem
Microsoft ma problem z przebiciem się z Copilotem. Korporacje kupują dostęp, ale pracownicy i tak wolą ChatGPT, który jest bardziej skuteczny.

Microsoft walczy o pozycję w sektorze sztucznej inteligencji. Zadanie nie jest proste, co pokazują ostatnie doniesienia – Copilot nie cieszy się uznaniem wśród użytkowników, którzy preferują ChatGPT. Nawet jeśli firmy wykupują pakiety AI Microsoftu, szeregowi pracownicy i tak korzystają ze sztucznej inteligencji dostarczanej przez OpenAI (vide TechRadar).
ChatGPT wygrywa z Copilotem
Obecnie Copilot jest jednym z naczelnych produktów Microsoftu. Firma oferuje laptopy Copilot+, która mają oferować zaawansowane funkcje AI. Microsoft sprzedaje również pakiety dla pracowników korporacji, z czego korzystają jednak tylko niektórzy użytkownicy. Jak donosi agencja Bloomberg, wiosną 2024 roku producent leków Amgen Inc. wykupił dostęp do Copilota dla 20 000 pracowników. Rok później wszyscy wciąż korzystają z ChatGPT.
OpenAI ma przewagę, bo wystartowało jako pierwsze. Microsoft musi teraz nadrabiać straty, które są bardzo duże. Stan na czerwiec 2025 roku wskazuje, że ChatGPT tygodniowo ma 800 milionów użytkowników, podczas gdy Copilot ma ich 20 milionów, co utrzymuje się od roku. To oznacza, że AI od Microsoftu nie przyciąga nowych osób.
Brak chęci do korzystania z Copilota ze strony użytkowników nie jest spowodowany wyłącznie tym, że ChatGPT był pierwszy. Na subreddicie r/technology internauci podzielili się swoimi doświadczeniami z AI Microsoftu. Sztuczna inteligencja popełnia więcej błędów, a czasami prawie w ogóle nie pomaga. Koronnym przykładem jest Excel, przy którym Copilot po prostu się gubi. Podobnie jest z pisaniem kodu.
W firmie nie widzimy żadnych zalet, przynajmniej jako programiści. Za każdą minutę, jaką Copilot mi oszczędza, pisząc linijkę kodu, poświęcam półtorej minuty, żeby sprawdzić, czy wszystko jest poprawne.
– Deranged40
Sytuacja przypomina połowę lat 90., gdy Netscape pierwszy wystartował ze swoją przeglądarką internetową. Microsoft z opóźnieniem wszedł na rynek z Internet Explorerem i trwała zażarta walka pomiędzy dwiema firmami. Ostatecznie Microsoft był w stanie wykorzystać swoją dominującą pozycję i zaoferował Internet Explorera za darmo, jako element Windowsa.
Czasy się jednak zmieniły. Implementacja Copilota do kolejnych programów, takich jak Microsoft Edge i pakiet Office, nie zwiększa popularności AI. Jeśli chatbot nie poprawi swojej sytuacji, to może podzielić los innego zamkniętego projektu, jakim jest Windows Phone.