AI / sztuczna inteligencja - sprzęt i technologie

„Nie obrażajmy inteligencji naszych czytelników”. AI miało trafić na Wikipedię, ale pomysł spotkał się ze sprzeciwem redaktorów
Zbigniew Woźnicki, 12 czerwca 2025, 13:15
Do Wikipedii miały trafić treści generowane przez AI. Skutecznie sprzeciwili się przeciwko nim moderatorzy platformy.

Zagłada stron internetowych. Media przegrywają z AI, bo chatboty zastępują wyszukiwarkę Google
Zbigniew Woźnicki, 11 czerwca 2025, 11:30
Kolejne portale informacyjne padają ofiarą sztucznej inteligencji. Wejścia na strony internetowe z organicznego wyszukiwania spadają na łeb, na szyję.

80% studia tworzy gry z użyciem generatywnej AI. Pomaga im skrócić czas pracy o połowę
Marcin Bukowski, 10 czerwca 2025, 12:40
Japońska firma Colopl przeprowadziła badania, z których wynika, że 80% jej pracowników korzysta z generatywnej AI. W odpowiedziach podano główne powody oraz wskazano potencjalną ilość zaoszczędzonego czasu.

Tim Sweeney wierzy, że dzięki AI 10 osób wystarczy do stworzenia wielkich gier. „Myślę, że to dobra rzecz”
Jakub Błażewicz, 5 czerwca 2025, 12:35
Szef Epic Games pozostaje optymistą co do wpływu AI na branżę gier, choć nie przeczy, że pewne firmy „skaziły” wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji.

AI zaczyna się krztusić własnymi śmieciami. Modele uczą się na tym, co same stworzyły, i tracą na jakości
Zbigniew Woźnicki, 5 czerwca 2025, 11:25
AI napotkało spory problem. To informacje wygenerowane przez samą sztuczną inteligencję, co może mieć opłakane skutki dla branży. Brana pod uwagę jest nawet zapaść AI.

Startup AI zbankrutował po ujawnieniu, że za technologią stało 700 ludzi z Indii, a nie sztuczna inteligencja
Zbigniew Woźnicki, 4 czerwca 2025, 10:00
Firma przez lata oszukiwała, że używa AI do tworzenia aplikacji. Tak naprawdę za sztuczną inteligencję odpowiadało kilkuset inżynierów z Indii.

16 miesięcy temu Duolingo zastąpiło 10 procent swoich pracowników sztuczną inteligencją. Teraz CEO firmy twierdzi, że „Nie widzę AI jako zamiennika”
Zbigniew Woźnicki, 3 czerwca 2025, 09:55
Duolingo mierzy się z kryzysem wizerunkowym po inwestycji w AI. Na problemy zareagował prezes firmy.

Microsoft testuje „najlepszego pomocnika” dla graczy. Sztuczna inteligencja Copilot for Gaming pomoże w rozgrywce
Adrian Werner, 29 maja 2025, 13:22
W kilkudziesięciu krajach ruszyły testy Copilot for Gaming, czyli napędzanej AI usługi mającej pomagać graczom podczas zabawy.

„Teraz boję się o moją przyszłość”. Dla niektórych AI zabierające pracę to tylko zasłona dymna dla taniej siły roboczej
Zbigniew Woźnicki, 28 maja 2025, 10:35
Masowe zwolnienia z powodu AI spędzają sen z powiek wielu osobom. Niektórzy już tego doświadczyli, ale pojawiają się teorie, że sztuczna inteligencja to tylko „zasłona dymna”.

AI ignoruje polecenia i nie chce się wyłączyć. Winne może być szkolenie, które nagradza perfekcję
Zbigniew Woźnicki, 27 maja 2025, 11:45
Mimo podanych instrukcji, OpenAI nie chciało się wyłączyć. To prawdopodobnie pierwszy taki przypadek, gdy AI sabotuje polecenie i tym samym je ignoruje.

Wielcy wydawcy obawiają się, że generatywna AI zaszkodzi ich reputacji. Gracze za nią nie przepadają
Marcin Bukowski, 25 maja 2025, 11:46
Take-Two i Electronic Arts dostrzegają rosnącą niechęć graczy do generatywnej sztucznej inteligencji. Jej wykorzystywanie może prowadzić m.in. do utraty reputacji.

Te gry łączy jedno: nie istnieją. Prezentujące je „gameplaye” wygenerowano za pomocą Google Veo 3
Krzysztof Kałuziński, 24 maja 2025, 13:52
Google Veo 3 imponuje realizmem nie tylko w generowaniu prawdziwych ludzi, ale i nieistniejących gier. Użytkownik serwisu X wykorzystał narzędzie do stworzenia fikcyjnych gameplayów.

Reżyser Stellaris przyznaje: AI w kosmicznej strategii 4X nadal niedomaga po fatalnej aktualizacji 4.0
Kamil Kleszyk, 22 maja 2025, 20:33
Twórca Stellaris, Stephen „Eladrin” Muray, poruszył temat konieczności poprawy sztucznej inteligencji przeciwników, aby zapewnić fanom bardziej satysfakcjonujące wyzwania w popularnej strategii 4X.

Filmy generowane przez AI coraz trudniej odróżnić od rzeczywistości. Mamy już nawet fake'owych youtuberów grających w Fortnite'a i Minecrafta
Marcin Bukowski, 22 maja 2025, 13:32
Nowy model generatywnej sztucznej inteligencji Veo 3 potrafi tworzyć youtuberów grających w gry. Odróżnienie prawdziwych materiałów od sztucznych staje się coraz trudniejsze.

Przeklinający jak szewc Darth Vader z Gwiezdnych wojen wzbudził duże kontrowersje wśród graczy Fortnite. Epic Game musiało szybko zareagować
Marcin Bukowski, 20 maja 2025, 08:10
Gracze Fortnite otrzymali możliwość spotkania Dartha Vadera, który przemawia głosem wygenerowanym przez AI. Epic Games szybko musiało go jednak naprawić, gdyż nie szczędził przekleństw.

Realistyczny symulator życia inZOI wzbudził wątpliwości wśród graczy. Twórcy wyjaśnili kwestię wykorzystania generatywnej AI
Adrian Werner, 14 maja 2025, 10:30
Firma Krafton wyjaśniła, w jaki sposób wykorzystała generatywne AI w grze inZOI. Zrobiono to w sposób, który powinien pozwolić autorom na uniknięcie największych kontrowersji, które zazwyczaj budzi ta technologia.

Nawet tanich kart graficznych zabraknie dla graczy, bo trenuje się na nich AI
Zbigniew Woźnicki, 9 maja 2025, 12:40
Gracze powinni się przygotować, bo w przyszłości może zabraknąć tanich kart graficznych. Jeden ze startupów do trenowania AI sięgnął po budżetowe modele.

Microsoft wprowadzi AI do ustawień Windowsa 11. Funkcja trafi także na PC z procesorami Intela i AMD
Zbigniew Woźnicki, 7 maja 2025, 10:30
Microsoft ma w planach jeszcze większą integrację Windowsa z AI. Nowe testowane funkcje mają pozwolić asystentowi na modyfikowanie ustawień systemowych.

Szef Larian Studios widzi w AI pomoc dla człowieka, nie konkurencję. Aby tworzyć gry takie jak Baldur's Gate 3, potrzebna jest ludzka kreatywność i emocje
Zbigniew Woźnicki, 2 maja 2025, 08:00
Szef Larian Studios nie boi się rosnącej popularności AI. Jego zdaniem deweloperzy nie stracą swojej pracy, zmieni się tylko forma.

„AI uczyni twórców gier bezrobotnymi”. Taką mroczną przyszłość branży wieszczy autor serii NieR
Jakub Błażewicz, 28 kwietnia 2025, 13:50
Za 50 lat AI sprawi, że bezrobotni twórcy gier będą traktowani niczym bardowie. Tak przynajmniej twierdzi Yoko Taro, ojciec serii NieR.

Właściciel IGN i PC Mag pozywa OpenAI. Trenowanie AI na artykułach miało odbywać się bez pozwolenia
Zbigniew Woźnicki, 25 kwietnia 2025, 13:25
Właściciel IGN i PCMag, grupa Ziff Davis, pozywa OpenAI. Ich zdaniem twórcy ChatGPT bez ich zgody wykorzystywali materiały z należących do nich portali, żeby szkolić sztuczną inteligencję.

„Milion małp z maszynami do pisania”. Polski deweloper nie ma złudzeń co do nowego pokazu generatywnej AI od Microsoftu
Jakub Błażewicz, 7 kwietnia 2025, 12:37
Microsoft wciąż bada możliwości generatywnego AI jako silnika do gier, mimo rosnącej niechęci graczy do „kreatywnej” sztucznej inteligencji.

„To największy napad w historii”. Reżyser Castlevanii uważa grafiki AI za pełnoskalowe okradanie artystów z ich dorobku
Zbigniew Woźnicki, 2 kwietnia 2025, 11:35
O krytykę grafik AI pokusił się reżyser Castlevanii od Netfliksa. Powodem jest lawina obrazów generowanych przez ChatGPT w ikonicznym stylu studia Ghibli.

Wiedźmin 4 wolny od generatywnej AI, przynajmniej na razie. CD Projekt zabrał głos w sprawie używania takich technologii w grach
Jakub Błażewicz, 26 marca 2025, 14:59
CD Projekt bada wykorzystanie AI, ale niekoniecznie w generatywnej formie, a już na pewno nie w Wiedźminie 4 i innych obecnie powstających projektach.

Po długim milczeniu deweloperzy zabrali głos w sprawie przyszłości ARK, ale natrafili na ścianę i poirytowali fanów zwiastunem AI
Jakub Błażewicz, 19 marca 2025, 13:30
Studio Wildcard nadal grzebie przy ARK 2 i szykuje „pomost” między tym tytułem a wydanym remasterem. Tymczasem właściciel zespołu podpadł fanom (znowu) bardzo… niecodziennym zwiastunem.

Nvidia dominuje na rynku półprzewodników. W 2024 roku gigant odpowiadał za 50% przychodów
Zbigniew Woźnicki, 19 marca 2025, 10:28
W 2024 roku sprzedaż półprzewodników znacznie wzrosła, a głównym beneficjentem była Nvidia. Gigant pokrył aż 50% rynku, zostawiając konkurencję daleko z tyłu.

„Jestem zaniepokojona”. Aloy napędzana systemami AI martwi Ashly Burch, aktorkę głosową bohaterki Horizona
Marcin Bukowski, 16 marca 2025, 09:35
Aktorka głosowa Aloy z serii Horizon odniosła się do wideo przedstawiającego postać połączoną z systemami AI. Ashly Burch martwi się o przyszłość występów w grach jako formy sztuki.

Pomoże przejść gry, poprawić skilla i utrzymać więzi z rodziną oraz znajomymi. Microsoft zapowiada Copilot for Gaming
Jakub Błażewicz, 14 marca 2025, 11:48
Copilot Microsoftu ma pomóc także graczom. Wirtualny asystent wkrótce trafi do testów w programie Xbox Insider.

Wyciekł film z Aloy napędzaną systemami AI. Eksperyment Sony wzbudził u graczy niesmak
Adrian Werner, 11 marca 2025, 10:25
Do sieci wyciekł filmik z eksperymentów Sony z AI. Pokazuje on swobodne interakcje z Aloy z serii Horizon, napędzane modelami GPT-4 oraz Llama 3. Filmik nie spodobał się graczom.

Activision bada zainteresowanie nowymi grami za pomocą reklam nieistniejących tytułów, które generuje AI
Jakub Błażewicz, 4 marca 2025, 10:55
Guitar Hero, Call of Duty i Crash Bandicoot stały się częścią akcji Activision Blizzarda mającej na celu zbadanie zainteresowania graczy nowy grami.

Gracze chcą, by Steam pozwalał odfiltrowywać gry z generatywnym AI. Jednym z 4900 takich tytułów jest CoD: Black Ops 6
Marcin Bukowski, 25 lutego 2025, 10:16
Użytkownicy Steama proszą o dodanie opcji odfiltrowania gier wykorzystujących generatywną AI. Jedną z takich produkcji jest Black Ops 6, którego twórcy dodali specjalny komunikat w sklepie.

Microsoft pokazał model AI potrafiący zastąpić silnik gier. Poznajcie Muse
Adrian Werner, 20 lutego 2025, 10:27
Microsoft pochwalił się modelem AI, który potrafi w czasie rzeczywistym generować grafikę gry, reagując równocześnie na interakcje gracza z jej elementami.

70% deweloperów przyznaje, że nigdy nie wydało gry wolnej od błędów. Ratunku upatrują w AI
Jakub Błażewicz, 7 lutego 2025, 10:44
Deweloperzy przyznają, że budżet i skuteczność działów kontroli jakości gier pozostawiają wiele do życzenia. Z pomocą (?) może im przyjść AI.

NPC reagujący na zachowanie graczy dzięki AI to jeden z zamysłów patentu Microsoftu
Zbigniew Woźnicki, 14 stycznia 2025, 09:26
Światło dzienne ujrzał patent, który Microsoft złożył jeszcze w 2024 roku. Dokument dotyczy integracji generatywnej AI w grach i budowania narracji, która zmienia się pod wpływem działań gracza.

Symulator życia InZOI sięga po rewolucję AI, by zaskoczyć graczy „inteligentnymi NPC”, które dostosowują się i reagują na świat zgodnie ze swoją osobowością
Sonia Selerska, 9 stycznia 2025, 14:08
We współpracy z firmą NVIDIA twórcy InZOI chcą zmienić standardy zachowań NPC. Producent gry porusza temat wpływu tej decyzji na nadchodzącą premierę.

Nvidia może na zawsze odmienić granie online dla samotnych wilków. Nowa technologia zrewolucjonizuje towarzyszy AI, najpierw w PUBG
Michał Harat, 7 stycznia 2025, 18:20
PUBG: Battlegrounds wkrótce umożliwi granie z towarzyszem sterowanym przez sztuczną inteligencję. PUBG Aly to owoc współpracy firm Krafton i Nvidia. Co-Playable Characters napędzane technologią Nvidia ACE pojawią się też w nadchodzącym symulatorze życia inZOI.

BioShock był „korytarzem”. Ojciec serii mówi o potrzebie ryzyka w grach AAA i problemach z narracyjnym AI
Jakub Błażewicz, 3 stycznia 2025, 13:30
Ken Levine chce stworzyć grę z fabułą wyraźnie reagującą na poczynania gracza, co jest trudnym zadaniem i czego stanowczo nie umożliwi obecna sztuczna inteligencja.

40-letni gamingowy artefakt pokazał mi, jak współczesne AI stara się gonić to, co w latach 80. załatwiała wyobraźnia
Dariusz Matusiak, 2 stycznia 2025, 17:11
Zawartość kreowana przez sztuczną inteligencję to niewątpliwie przyszłość wielu gatunków gier. Już teraz pojawiają się pierwsze próby zaprzęgnięcia jej do generowania różnych życiowych scenariuszy, na razie z mizernym skutkiem. 40 lat temu metody były zupełnie inne.

Za zniknięciem itch.io ma stać „śmieciowe oprogramowanie AI”. Znany producent zabawek Funko wystosował oświadczenie
Marcin Bukowski, 10 grudnia 2024, 12:13
W wyniku „fałszywego zgłoszenia phishingowego” przez jakiś czas nie działała cała witryna itch.io. Winna jest firma zajmująca się produkcją zabawek, Funko.

Genie 2 od Google to narzędzie AI, które ma pozwolić tworzyć w pełni grywalne światy 3D na podstawie jednej grafiki
Maciej Gaffke, 5 grudnia 2024, 16:45
Google zaprezentowało narzędzie Genie 2. Dzięki wykorzystanej w nim sztucznej inteligencji stworzymy w pełni grywalny świat 3D na podstawie jednego obrazu.

Szef PlayStation mówi o AI w branży gier. „Kluczowe będzie znalezienie właściwej równowagi”
Adrian Werner, 4 grudnia 2024, 10:10
Prezes Sony Interactive Entertainment podkreślił swoją ekscytację technologiami AI, ale jednocześnie jest pewien, że ludzka kreatywność zawsze będzie potrzebna.

Microsoft mocno inwestuje w Polaków. Program szkoleń AI ma objąć milion osób do końca 2025 roku
Zbigniew Woźnicki, 2 grudnia 2024, 09:23
Microsoft planuje przeszkolić w Polsce nawet milion osób z obsługi sztucznej inteligencji. Oferowane kursy obejmą między innymi LinkedIn Learning, Microsoft Learn i GitHub.

Elon Musk zamierza otworzyć studio gier AI, aby gry wideo „znów były świetne”
Kamil Kleszyk, 27 listopada 2024, 21:46
Elon Musk szuka kolejnych wyzwań. Tym razem jeden z najbogatszych ludzi na świecie planuje uruchomić studio gier AI, aby gry wideo „znów były świetne”.

„Twórcy” assetów AI z nowym obowiązkiem na itch.io. Serwis wymaga oznaczenia dzieł powstałych z pomocą generatywnej sztucznej inteligencji
Jakub Błażewicz, 21 listopada 2024, 14:38
Platforma itch.io poczyniła krok w walce ze spamem assetów tworzonych z pomocą generatywnego AI. Od teraz „twórcy” tych dzieł mają obowiązek oznaczenia zawartości powstałej ze wsparciem sztucznej inteligencji.

Riot Games szuka pracowników po wielkich zwolnieniach, w tym do badań nad wykorzystaniem AI w produkcji gier
Jakub Błażewicz, 19 listopada 2024, 11:12
Riot Games poszukuje wielu pracowników czy raczej stażystów, w tym do badań nad wykorzystaniem generatywnej AI.

„Gó***ane kopie oryginalnych gier”. Autor uznanego city buildera nie widzi przyszłości dla gier tworzonych przez AI
Jakub Błażewicz, 4 listopada 2024, 10:20
Thomas Sala nie jest fanem Oasis. Projekt mający pokazać potencjał AI to dla twórcy Bulwark: Falconeer Chronicles dowód na to, że takie projekty nigdy nie będą miały „sensu, celu ani logiki”.

Przedstawiamy Oasis, pierwszą grywalną grę generowaną przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym
Michał Harat, 1 listopada 2024, 10:01
Laboratoria AI specjalizujące się w modelach generatywnych udostępniły demo wspólnego projektu. Oasis to pierwsza w pełni grywalna gra generowana przez sztuczną inteligencję w czasie rzeczywistym.

Rewolucja w Gmailu wychodzi poza smartfony. Gemini AI dostaje nową funkcję poprawiającą gotowe maile
Zbigniew Woźnicki, 29 października 2024, 12:08
Od teraz Gemini AI pomoże pisać wiadomość w Gmailu nie tylko przez przeglądarkę. Google wprowadza technologię na komputery i dodaje nową funkcję, która dopracuje wypowiedzi.

Sławy japońskiego dubbingu walczą z nadużyciami AI
Adrian Werner, 23 października 2024, 14:16
Grupa popularnych japońskich aktorów dubbingowych założyła organizację, która ma walczyć z procederem nieautoryzowanego trenowania modeli AI na ich głosach.

Współtwórca Black & White laureatem nagrody Nobla. Demis Hassabis dokonał wielkiej rzeczy
Marcin Bukowski, 10 października 2024, 11:01
Jeden z byłych twórców Black & White został laureatem Nagrody Nobla w dziedzinie chemii. Demis Hassabis wraz ze swoim zespołem opracował narzędzie AI do przewidywania struktur białek.