Gracze chcą, by Steam pozwalał odfiltrowywać gry z generatywnym AI. Jednym z 4900 takich tytułów jest CoD: Black Ops 6
Użytkownicy Steama proszą o dodanie opcji odfiltrowania gier wykorzystujących generatywną AI. Jedną z takich produkcji jest Black Ops 6, którego twórcy dodali specjalny komunikat w sklepie.

Sztuczna inteligencja cały czas budzi żywe emocje w wielu branżach, w tym w branży gier. Niektórzy dostrzegają w niej pozytywne aspekty, np. fakt, że pozwoli szybciej tworzyć duże tytuły. Inni obawiają się, że AI doprowadzi do zwolnień i obniżenia jakości finalnych produkcji. Teraz głos podnieśli użytkownicy Steama, którzy domagają się możliwości oddzielenia gier wykorzystujących generatywną AI od reszty tytułów.
Filtr dla produkcji wykorzystujących generatywną AI
Na początku lutego na platformie Valve pojawił się wątek dedykowany tematowi generatywnej AI, który na chwilę obecną liczy ponad 600 komentarzy. W związku ze zbliżającym się wówczas wydarzeniem Steam Next Fest, jego twórca zasugerował, aby dodać do sklepu opcję filtrowania gier wykorzystujących elementy stworzone przy pomocy generatywnego AI.
Zbliża się lutowe Next Fest, a mnie nie interesuje granie w dema gier, które wykorzystują AI w procesie tworzenia. Dobrze byłoby, gdyby dodano opcję filtrowania tych gier w taki sam sposób, w jaki gracze mogą już filtrować treści Adult/NSFW.
Przeglądając komentarze, zdaje się, że wszyscy zgadzają się z twórcą wątku. Tak samo jest na Reddicie, którego użytkownicy podłapali temat. Chociaż powody są różne, to zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy generatywnej AI uważają, że taka opcja nikomu nie zaszkodzi, a jedynie pomoże odfiltrować niechciane treści.
SteamDB wyprzedziło Steama
Co ciekawe, taką funkcję zaczął oferować serwis SteamDB (via VGC), czyli nieocenione źródło informacji na temat aktywności graczy w produkcjach sprzedawanych na Steamie.
Po włączeniu funkcji „AI Content” okazuje się, że takich gier jest 4900. Na liście znajdziemy m.in. Stellaris, InZOI, The Finals, Age of History 3, Galactic Civilizations 4, Bellwright i wiele, wiele innych.
Call of Duty korzysta z generatywnej AI
Jednym z przykładów takich treści jest też Call of Duty: Black Ops 6, którego twórcy za sprawą niedawnej aktualizacji polityki Valve zmuszeni zostali do zaznaczenia faktu wykorzystywania generatywnej AI. Na karcie gry na Steamie znalazło się następujące oświadczenie:
Nasz zespół tworzy wybrane elementy gry, korzystając z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji.

Call of Duty jest jedną z największych marek w branży gier, a stworzenie ostatniej odsłony kosztowało Activision 550 mln dolarów. Wielu fanów jest więc zirytowanych, że tak duża firma, posiadająca ogromny budżet, ucieka się do używania AI w celu tworzenia nowych treści. Oburzenie widać chociażby w negatywnych recenzjach, z których niektóre celowo zostało również napisane przez sztuczną inteligencję.
Dzięki dodaniu odpowiedniego filtru, przeciwnicy takich produkcji mogliby bez problemu ukryć niechciane treści na Steamie. Na tę chwilę nie wiadomo jednak, czy Valve wsłucha się w opinie graczy i doda stosowną funkcję do swojego sklepu.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
- Steam
- Call of Duty (marka)
- Activision Blizzard
- AI / sztuczna inteligencja
- PC
Komentarze czytelników
DeltiX Centurion
Chcę takiej opcji. Rozumiem, że generatywne AI można wykorzystywać w sposób kreatywny, nie na zasadzie wpisz prompt i wygeneruj mi "coś" potrzebnego do gry. Jednak jako odbiorca chcę też móc szukać gier w całości zrobionych przez człowieka, bez fragmentów generatywnych.
Samaritan Generał
Generalnie przydałaby się przeróbka filtrów i wyszukiwarki, na tę chwilę to chyba najsłabszy element Steama
Ummon Pretorianin
Czy jest jakaś gra w 2025 roku, która może zagwarantować że 0% zostało wygenerowane przez Generative AI?
Nawet zakładając dobrą wolę dewelopera, naprawdę myślicie że żaden grafik nie miał gorszego dnia, i zamiast rysować tło do swojej grafiki, to wykozystał tę zrobioną przez AI. Albe że jakis programista zamiast googlać jak napisać jakąś prostą funkcję która akurat wypadła z głowy, to przekopiował z Copilota?
kaagular Generał
Filtry sobie mogą być ale czy to nie jest jakaś przesada? Albo gra jest dobra albo nie. Czy to jakaś krucjata przeciwko "AI"? W ogóle co to jest to "AI", jak to w praktyce zdefiniować. Czy Steam będzie wtedy wymagał jakiś oświadczeń?
Jakieś takie to dziwne jest, porównywanie tego do "adult" czy jakiegoś tam "rpg" to przesada. To raczej coś takiego jak używany silnik, można sobie odflitrować dla sportu czy tam dla fajnych statystyk ale tyle z tego korzyści. Co mi za różnica na jakim silniku gra pracuje.
sky0045 Pretorianin
Steam pytał się o użycie AI na wszelki wypadek jakby zaczęły się procesy o plagiat miedzy twórcami i operatorami AI i ci pierwsi zaczęli wygrywać ale nic takiego na razie się nie wydarzyło.
Inna sprawa że zwykle to AI robi miniaturki i tła które cieżko zrobić dobrze a każda musi je posiadać, drugi częstym przypadkiem są tła dla cutscenek fabularny, długie opisy których prawie nikt nie czyta i słabej jakości voiceacting