Gracze krytykują The Alters. W grze można znaleźć ślady użycia AI, choć na Steamie nie ma o tym wzmianki [Aktualizacja: odpowiedź 11 bit studios]
Niektóre teksty w The Alters zawierają fragmenty charakterystyczne dla AI. Część graczy jest oburzona faktem, że 11 bit studios zataiło informację o wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

Aktualizacja (30 czerwca, godz. 19:25)
11 bit studios odniosło się do opisanych poniżej zarzutów we wpisie opublikowanym w serwisie Bluesky. Jak czytamy:
Zasoby generowane przez AI były używane podczas produkcji wyłącznie jako tymczasowe i w bardzo ograniczony sposób. Priorytetem i fundamentem naszego zespołu zawsze był wyrazisty, ręczny sposób opowiadania historii.
Dalej 11 bit studios wyjaśnia, że AI wygenerowało tekst dla zasobu graficznego, który miał stanowić cześć tekstury tła. Została ona wykorzystana jako symbol zastępczy i nie miała trafić do finalnej wersji The Alters, lecz przez niedopatrzenie tak właśnie się stało.
Deweloperzy przekonują, że przeprowadzili skrupulatną analizę i potwierdzili, iż jest to odosobniony przypadek, a ów feralny zasób zostanie czym prędzej podmieniony. Podzielili się przy tym zrzutem ekranu (poniżej) prezentującym, jak i gdzie omawiany element pojawia się w grze – ma to być dowód na to, że jego wpływ na doświadczenie jest bardzo ograniczony.
Niemniej to niejedyny obszar The Alters, w którym 11 bit studios pomogło sobie, korzystając z AI. Deweloper przyznaje, iż posłużył się sztuczną inteligencją również przy tłumaczeniu kilku filmów autorstwa zewnętrznych partnerów, które dodano do gry na ostatnim etapie rozwoju. Dotyczy to jakoby zaledwie ok. 10 tys. słów z 3,4 mln, jakie znajdziemy w grze, licząc wszystkie wersje językowe (ok. 0,3%).
Ze względu na ograniczony czas zdecydowano się nie angażować profesjonalnych tłumaczy, aby przełożyli je na poszczególne języki, tylko użyto AI. Rzekomo jednak od początku istniał zamiar, by translacji owych tekstów dokonali eksperci – dlatego też proces ten jest obecnie w toku, a jego efekty zostaną wdrożone do gry w ramach aktualizacji.
11 bit studios przekonuje, że alternatywą było wydanie The Alters z nieprzetłumaczonymi fragmentami (tj. w języku angielskim, niezależnie od wybranej wersji). Z perspektywy czasu deweloper przyznaje jednak, iż była to zła decyzja – a jeszcze gorszą było zachowanie milczenia w tej sprawie. Na koniec polska prosi społeczność o wyrozumiałość.
Oryginalna wiadomość (30 czerwca, godz. 9:12)
Wydana w połowie czerwca polska gra The Alters mierzy się obecnie z krytyką ze strony części graczy. Powodem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do przetłumaczenia/wygenerowania niektórych tekstów oraz brak informacji na ten temat w opisie gry na Steamie.
Przypomnijmy, że na początku zeszłego roku Valve dodało specjalną rubrykę do ankiety wypełnianej przez producentów i wydawców, w której ci proszeni są o ujawnienie, czy korzystali ze sztucznej inteligencji przy tworzeniu gry. Odpowiednia informacja jest następnie umieszczana na karcie produktu. W przypadku The Alters takowa adnotacja jednak nie występuje.
Tłumaczenia AI
Podczas rozgrywki gracze spostrzegli, że na jednym z ekranów w grze widnieje wpis, który rozpoczyna się charakterystycznym zdaniem: „Jasne, oto poprawiona wersja skupiająca się wyłącznie na danych naukowych i astronomicznych”. Jeżeli korzystacie chociażby z ChatuGPT, takowy wstęp powinien być Wam dobrze znany.
![Źródło: Bluesky - Gracze krytykują The Alters. W grze można znaleźć ślady użycia AI, choć na Steamie nie ma o tym wzmianki [Aktualizacja: odpowiedź 11 bit studios] - wiadomość - 2025-06-30](/Galeria/Html/Wiadomosci/1584561265.jpg)
Z kolei inna osoba, grająca w The Alters po brazylijsku, zwróciła uwagę, że twórcy zapomnieli usunąć podobny wstęp nie tylko w tekstach w tle, ale nawet w dialogach. Początek wypowiedzi jednej z postaci brzmiał: „Jasne, tekst przetłumaczony na brazylijski portugalski brzmi…”
![Źródło: Bluesky - Gracze krytykują The Alters. W grze można znaleźć ślady użycia AI, choć na Steamie nie ma o tym wzmianki [Aktualizacja: odpowiedź 11 bit studios] - wiadomość - 2025-06-30](/Galeria/Html/Wiadomosci/1584561281.jpg)
Lucile Danilov, specjalistka ds. lokalizacji gier uważa, że błąd może wynikać z winy „niedbałego tłumacza, który poszedł na łatwiznę” lub kogoś z zespołu deweloperów, komu nie chciało się przesyłać dodanych w ostatniej chwili linijek tekstu i sam je przetłumaczył, korzystając z AI. Z drugą hipotezą zgodził się Handong Ryu, który odpowiedzialny był za większość koreańskiej wersji The Alters.
Niestety, ten sam problem występuje w wersji koreańskiej, co sprawia, że drugi z wymienionych przez ciebie scenariuszy wydaje się bardziej prawdopodobny. Chociaż nie ujawniono żadnych promptów używanych przez AI, mogę potwierdzić, że ten sam fragment koreańskiej lokalizacji nosi wyraźne ślady LLM bez odpowiedniej korekty.
Reakcje graczy
Jak można się było spodziewać, część graczy zareagowała sporym oburzeniem. Zwrócono uwagę na m.in. lenistwo twórców, którym nie chciało się wyciąć nawet krótkiego fragmentu tekstu. Największy zarzut zdaje się jednak dotyczyć chęci ukrycia korzystania z AI przez 11 bit studios.
Steam wymaga od deweloperów ujawniania wykorzystania AI z konkretnego powodu. Mamy prawo wiedzieć, co kupujemy. Jeśli zamierzasz używać AI do tworzenia treści, bądź wobec tego szczery, zamiast próbować to ukrywać.
Bycie zbyt leniwym, aby wyciąć kilka podpowiedzi, jest tak bezmyślne, że zaczyna być po prostu zabawne.
Należy jednak zaznaczyć, że niektórzy gracze niezbyt się tym przejęli, argumentując, że to jedynie komputerowe tłumaczenie tekstu, co nie jest niczym złym i istniało od zawsze.
Kogo to obchodzi. Tłumacz Google istnieje od zawsze. To, że przed narzędziem do automatycznego tłumaczenia pojawia się słowo-klucz „AI”, nie zmienia go z narzędzia w narzędzie zła. To po prostu komputer tłumaczący tekst.
Wysłaliśmy do 11 bit studios zapytanie w tej sprawie. Zaktualizujemy wiadomość, gdy tylko otrzymamy odpowiedź.