Zagłada stron internetowych. Media przegrywają z AI, bo chatboty zastępują wyszukiwarkę Google
Kolejne portale informacyjne padają ofiarą sztucznej inteligencji. Wejścia na strony internetowe z organicznego wyszukiwania spadają na łeb, na szyję.

Coraz więcej osób zamiast korzystać z wyszukiwarki internetowej włącza chatbota AI. To negatywnie wpływa na kondycję portali informacyjnych, które notują niższe wyświetlenia w stosunku do poprzednich lat. Zdaniem niektórych media będą musiały się dostosować do nowej rzeczywistości i zachęcić swoimi treściami czytelników.
Wyścig z AI o użytkowników
Jak donosi Wall Street Journal, jesteśmy świadkami „armageddonu” portali informacyjnych. Liczba klików drastycznie spada i niektórzy wydawcy już zaczęli się dostosowywać do nowej rzeczywistości. Na nowy trend zwrócił uwagę w serwisie X Michał Podlewski, twórca projektu Trajektoria.ai. Spadek ruchu spowodował między innymi, że Business Insider zwolnił aż 21% swoich pracowników.
Nie pomaga w tym Google, które żeby dostosować się do nowych trendów, wprowadziło podsumowania AI z odpowiedziami, które wyświetlają się na samej górze strony z wynikami. To dodatkowo zmniejsza liczbę klików z organicznego wyszukiwania, na czym cierpią np. portale z poradami. Według niektórych internautów to po prostu czas zmian.

Interesujące informacje opublikował Nick Lafferty z Profound. Dane przedstawiają, z jakich źródeł informacje czerpią poszczególne chatboty. Okazuje się, że ChatGPT najchętniej wykorzystuje Wikipedię, a Perplexity w zdecydowanej większości pobiera dane z Reddita. Google jest pod tym względem bardziej zbalansowany, ale z przewagą Reddita. To nie powinno jednak nikogo dziwić. Google ma płacić 60 milionów rocznie Redditowi za dostęp do danych w czasie rzeczywistym, żeby trenować AI.
Na subreddicie r/technology doszło do wymiany zdań pomiędzy użytkownikami. Zwrócili uwagę, że w ostatnim czasie jakość mediów znacząco spadła, dlatego nastąpił zwrot ku AI do uzyskiwania odpowiedzi na pewne pytania. Portale informacyjne będą musiały się dostosować i odzyskać zaufanie, stawiając na „prawdziwe dziennikarstwo”, co określił jeden z internautów:
Portale, które chcą przetrwać, będą musiały w większym stopniu opierać się na tworzeniu jakościowej treści, a nie ilościowej (clickbaity). Obecnie większość z nich ma mało wspólnego z aktualnym dziennikarstwem i opierały się na przychodzie z klików już przez długi czas. Może pojawić się potrzeba inwestowania w prawdziwe dziennikarstwo i prawdziwy marketing. Muszą sprawdzić, jak uczynić paywalle mniej uciążliwymi.
– Tall_poppee
Portalom może pomóc sama AI. Internet już teraz jest zalewany informacjami generowanymi sztucznie, czym karmi się AI podczas trenowania. To jednak negatywnie wpływa na jakość odpowiedzi i AI zaczyna wyrzucać błędne informacje. Żeby sztuczna inteligencja mogła działać, potrzebna jest oryginalna treść tworzona przez człowieka. Na razie wydaje się, że AI pożera treści, nie dając nic w zamian, ale gdy media znajdą rozwiązanie, może dojść do koegzystencji standardowych mediów internetowych ze sztuczną inteligencją.
- 80% studia tworzy gry z użyciem generatywnej AI. Pomaga im skrócić czas pracy o połowę
- Startup AI zbankrutował po ujawnieniu, że za technologią stało 700 ludzi z Indii, a nie sztuczna inteligencja