13. Gry Strategiczne PC Windows
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 13. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne na platformę PC.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Drill Core
Strategiczne 17 lipca 2025 (wczesny dostęp od 12 września 2024)
Strategia z elementami tower defense, w której przejmujemy kontrolę nad kosmicznymi górnikami. W Drill Core naszym zadaniem jest wwiercanie się w głąb kolejnych planet i wydobywanie zasobów, a także obrona naszej platformy przed atakami agresywnych obcych istot.

Going Medieval
Strategiczne 1 czerwca 2021
Going Medieval to gra strategiczna, w której staramy się zbudować i nadzorować średniowieczną wioskę, powstałą na terenach, na których cywilizacja przestała istnieć w wyniku epidemii czarnej śmierci. Produkcja została opracowana przez studio Foxy Voxel.

Xenonauts 2
Strategiczne 18 lipca 2023
Kontynuacja osadzonej w realiach science fiction turowej gry strategicznej studia Goldhawk Interactive, powstałej jako duchowy spadkobierca klasycznego UFO: Enemy Unknown. Fabuła Xenonauts 2 nie stanowi kontynuacji wydarzeń ukazanych w poprzedniczce, przedstawiając alternatywną wersję pierwotnego scenariusza, opowiadającą o inwazji obcych na Ziemię w okresie trwającej tam zimnej wojny. Ogólne mechanizmy zabawy pozostały niezmienione, a rozgrywka podzielona została na dwie zasadnicze części, tzn.

StarCraft: Remastered
Strategiczne 14 sierpnia 2017
Odświeżona wersja bestsellerowej strategii czasu rzeczywistego z 1998 roku, opracowana, podobnie jak oryginał, przez studio Blizzard Entertainment. W porównaniu z pierwowzorem, tytuł (wzbogacony o dodatek zatytułowany Brood War) doczekał się przede wszystkim znacznie ulepszonej oprawy audiowizualnej. Pomimo że grafika pozostała dwuwymiarowa, wszystkie jej elementy charakteryzują się większą ilością detali.

F1 Manager 2024
Strategiczne 23 lipca 2024
Trzecia odsłona serii strategii o tematyce motorsportowej, w których kierujemy zespołem startującym w wyścigach Formuły 1, od studia Frontier Developments. Największą nowością w grze F1 Manager 2024 jest możliwość stworzenia własnego teamu.

Shadow Gambit: The Cursed Crew
Strategiczne 17 sierpnia 2023
Utrzymana w pirackich klimatach taktyczna strategia czasu rzeczywistego od studia Mimimi Games. Tak jak w dwóch poprzednich grach dewelopera – czyli Shadow Tactics: Blades of the Shogun i Desperados 3 – duży nacisk położono w niej na skradanie się.

Songs of Silence
Strategiczne 13 listopada 2024
Mieszanka strategii turowej typu 4X i RTS-a, wzbogacona o elementy RPG i rozwiązania z karcianek. W Songs of Silence trafiamy do ogarniętego wojną świata fantasy i stajemy na czele jednej ze stron konfliktu, by poprowadzić ją do zwycięstwa.

Call to Arms: Gates of Hell - Finest Hour
Strategiczne grudzień 2025
Piąty dodatek do taktycznego RTS-a osadzonego podczas II wojny światowej, wydanego w 2021 roku. Call to Arms - Gates of Hell: Finest Hour skupia się na działaniach Wspólnoty Narodów w Europie Zachodniej w latach 1940-45 i oddaje nam do dyspozycji m.in. polskie siły.

Command & Conquer: Red Alert 3 - Powstanie
Strategiczne 12 marca 2009
Dodatek do gry Command & Conquer: Red Alert 3 wydanej przez koncern Electronic Arts w 2008 roku. Rozszerza on fabułę gry podstawowej o kolejne wątki rozgrywające się po wydarzeniach ukazanych w grze podstawowej. W toku 3 nowych kampanii możemy wspomóc wycofujących się Sowietów, wesprzeć Imperium Wschodzącego Słońca w odzyskaniu należnej mu pozycji bądź zmierzyć się z korupcją, jaka zapanowała w szeregach zwycięskiej frakcji Aliantów.

The Guild 3
Strategiczne 14 czerwca 2022
Trzecia odsłona serii osadzonych w realiach średniowiecznych strategii ekonomicznych z elementami RPG, zapoczątkowanej w 2002 roku pod egidą firmy JoWooD Entertainment. Opracowana tym razem na zlecenie Nordic Games gra The Guild 3 łączy kluczowe cechy swoich poprzedniczek z nowoczesną oprawą graficzną oraz szeregiem nowości i ulepszeń na gruncie mechaniki.

Age of Empires II: The Age of Kings
Strategiczne 28 września 1999
Druga odsłona niezwykle popularnego cyklu gier strategicznych czasu rzeczywistego, opracowana przez zespół Ensemble Studios. Gracz staje na czele jednej z trzynastu cywilizacji, które prowadzi przez kolejne etapy rozwoju. Do jego dyspozycji oddano między innymi Franków, Wikingów, Mongołów, czy choćby Celtów.

Cesarz: Narodziny Państwa Środka
Strategiczne 11 września 2002
Strategia ekonomiczna, w której budujemy i zarządzamy miastami w antycznych Chinach. Gracz ma wpływ na wszelkie aspekty działalności starożytnego miasta, m.in. podatki, rozdzielanie plonów rolnych, siły militarne, budowa monumentalnych budowli. Całość zbudowano na silniku z Ceasar III.

Sacrifice
Strategiczne 17 listopada 2000
Sacrifice jest strategią czasu rzeczywistego wyprodukowaną przez studio Shiny Entertainment. Akcja gry osadzona została po zakończeniu Świętej Wojny, w której 5 bóstw pokonało stwórcę. Teraz toczą one bezwzględną walkę o panowanie nad światem. Gracz wybiera jedną z frakcji i stara się przechylić szalę zwycięstwa na jej stronę. Gra stworzona została głównie z myślą o trybie multiplayer, w którym może brać udział maksymalnie czterech uczestników.

Supreme Commander
Strategiczne 16 lutego 2007
Supreme Commander to strategia rozgrywana w czasie rzeczywistym, przygotowana przez studio Gas Powered Games. Z punktu widzenia fana gatunku istotniejsza okazuje się jednak informacja, że za produkcją gry stoi Chris Taylor – człowiek, który niegdyś zdobył olbrzymią popularność programem o nazwie Total Annihilation.

Codename: Panzers - Faza Druga
Strategiczne 22 lipca 2005
Kontynuacja popularnego RTS-a osadzonego w realiach II wojny światowej. Podobnie jak w poprzedniej części nacisk położono na taktyczną stronę starć. Gra pozwala wciąć udział w największych bitwach w Afryce oraz uczestniczyć w operacji „Husky”, czyli lądowaniu Aliantów na Sycylii i późniejszym marszu w stronę Rzymu.

Crusader Kings III: All Under Heaven
Strategiczne grudzień 2025
Czwarte duże rozszerzenie do strategii od Paradox Development Studio. Crusader Kings III: All Under Heaven pozwala nam rządzić Chinami, Japonią lub Azją Południowo-Wschodnią. Każdy z tych obszarów ma unikalną specyfikę i może czerpać korzyści z obecności Jedwabnego Szlaku.

Star Wars: Zero Company
Strategiczne 2026
Turowa gra taktyczna, osadzona w uniwersum Star Wars, w której prowadzimy oddział najemników podczas Wojen Klonów. Star Wars: Zero Company jest dziełem Bit Reactor i Respawn Entertainment, a czuwał nad nim m.in. reżyser kreatywny gier XCOM: Enemy Unknown i XCOM 2.

Regiments
Strategiczne 16 sierpnia 2022
Regiments to wojenna strategia rozgrywana w czasie rzeczywistym. Ukazuje ona fikcyjny konflikt toczony w 1989 roku między siłami NATO oraz armiami Układu Warszawskiego.

Panzer Corps 2
Strategiczne 19 marca 2020
Drugowojenna strategia turowa od Flashback Games. Podobnie jak w przypadku poprzedniczki z 2011 roku, Panzer Corps 2 hołduje klasycznym przedstawicielom gatunku pokroju kultowej serii Panzer General. Podczas zabawy bierzemy udział w rozmaitych scenariuszach, w trakcie których kierujemy zróżnicowanymi jednostkami z czasów II wojny światowej, opisanymi masą szczegółowych statystyk i parametrów.

Ósmy cud świata
Strategiczne 12 marca 2004
Czwarta odsłona cyklu „Cultures”, łącząca w sobie elementy prostej przygodówki oraz strategii czasu rzeczywistego. Jej akcja rozgrywa się po wydarzeniach zaprezentowanych w „Northland” (trzeciej części serii „Cultures”).

Port Royale 2
Strategiczne 10 września 2004
Port Royale 2 to kontynuacja wydanej w 2002 roku strategii ekonomicznej Port Royale. Akcja gry osadzona została w realiach XVII-wiecznych Karaibów, a gracz ma za zadanie osiągnąć jak największe wpływy w Nowym Świecie wszelkimi dostępnymi metodami (m.in. handel, piractwo, niewolnictwo, przemysł oraz polityka). Deweloperzy ze studia Ascaron Software przygotowali m.in. widowiskowe bitwy morskie, złożony system ekonomiczno-gospodarczy, a także zaawansowane skrypty sztucznej inteligencji.

Rise of Nations: Extended Edition
Strategiczne 12 czerwca 2014
Zremasterowana wersja jednej z kultowych strategii RTS, opracowanej w 2003 roku przez studio Big Huge Games i zarazem kolejna z marek, odświeżonych na zlecenie Microsoftu przez ekipę SkyBox Labs. W tej łączącej elementy Age of Empires oraz Civilization strategii, stajemy na czele jednej 18 nacji, aby poprowadzić swój naród przez kolejne epoki rozwoju – poczynając od czasów prehistorycznych, aż do niedalekiej przyszłości.

Zoo Tycoon 2
Strategiczne 12 listopada 2004
Kontynuacja popularnej strategii ekonomicznej opracowana przez studio Blue Fang Games. Gracz po raz kolejny wciela się w zarządcę tytułowego zoo, w którym może się pojawić trzydzieści gatunków zwierząt. Z uwagi na fakt, że nasi podopieczni wymagają stałego nadzoru, konieczne jest zatrudnienie odpowiednio wyszkolonego personelu, czyli treserów i sprzątaczy oraz ochrony; nie bez znaczenia pozostają również osoby zabawiające gości.

Twierdza 2
Strategiczne 19 kwietnia 2005
Druga pełnoprawna odsłona serii strategicznej Stronghold, zapoczątkowanej przez studio Firefly w 2001 roku. Autorzy postanowili nie eksperymentować z mechaniką rozgrywki, rozwijając najlepsze elementy oryginału i proponując graczom ponownie dwie odrębne kampanie, skupiające się na ekonomicznym bądź militarnym aspekcie rozgrywki. Poszerzeniu uległ wachlarz maszyn oblężniczych i środków obronnych, poprawiono realizm oraz wprowadzono możliwość stosowania różnych formacji bitewnych.