

Citystate Metropolis PC
Strategia ekonomiczna typu city builder, trzecia część serii stworzonej przez Andy’ego Sztarka. Citystate Metropolis wyróżnia się na tle większości innych gier tego typu za sprawą możliwości budowania stref bez siatki, a także osiągnięcia populacji powyżej miliona mieszkańców.
Citystate Metropolis Premiera PC
wczesny dostęp
2026
Steam
2026
producent: Andy Sztark wydawca: Andy Sztark
Polskie napisy
Angielskie napisy
W 2018 roku niezależny deweloper Andy Sztark oddał do dyspozycji graczy Citystate, czyli produkcję typu city builder, zainspirowaną przez klasykę gatunku. Doczekała się ona na tyle ciepłego przyjęcia, że dwa lata później otrzymała kontynuację w postaci Citystate II. Opisywane tutaj Citystate Metropolis to trzecia część tej serii.
Gameplay
Na pierwszy rzut oka Citystate Metropolis nie odbiega zbytnio od tego, do czego przyzwyczaiły nas inne gry strategiczne poświęcone budowaniu miast. Oglądając akcję z lotu ptaka, podczas rozgrywki wznosimy od podstaw prosperującą metropolię. Na naszych barkach spoczywają wszystkie kwestie związane z jej funkcjonowaniem – od wytyczania dróg i wyznaczania stref, po ustalanie prawa (między innymi budowlanego czy podatkowego). Od nas zależy, czy wybudujemy ekologiczną oazę, kapitalistyczną potęgę czy też miasto przyszłości.
Unikalne elementy
Niemniej gra wyróżnia się na tle innych pozycji tego typu za sprawą kilku unikalnych elementów. Najważniejszym z nich jest możliwość budowania dzielnic o dowolnym kształcie i typie, bez konieczności oglądania się na siatkę.
Budynki są natomiast generowane proceduralnie, a dodatkowo w grze znalazły się narzędzia zapewniające nam kontrolę nad ich rozmiarami, obrysami, kształtami, kolorystyką czy też liczbą pięter oraz miejsc parkingowych. Dotyczy to zarówno obiektów mieszkalnych, jak i handlowych, przemysłowych bądź usługowych. Ponadto od nas zależy, czy budynki będą ekstrawaganckie i ekonomiczne (co zwiększa wartość gruntów i przyciąga inwestorów), czy też proste i tanie (co z kolei stymuluje mobilność społeczną).
Oprócz tego w grze zaimplementowano model crowd-based, pozwalający na osiągnięcie populacji przekraczającej milion mieszkańców (z czym nie radzą sobie tradycyjne symulatory agent-based), a także na symulowanie zróżnicowanych czynników społeczno-ekonomicznych czy choćby konsekwencji ustalanych przez nas przepisów budowlanych.
Ponadto znajdziemy tu edytor map, który łączy generowanie proceduralne i dane ze świata rzeczywistego. Deweloperzy chwalą się również dynamiczną symulacją wody, która pozwala na tworzenie rzek i jezior.
Ostatnia modyfikacja 29 września 2025
Tryb gry: single player
Wymagania wiekowe Citystate Metropolis:
Citystate Metropolis Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i3-10300 / AMD Ryzen 5 3600
- 16 GB RAM
- karta graficzna 6 GB GeForce GTX 1060 / Radeon RX 5600 XT
- 10 GB HDD
- Windows 10/11 64-bit
- Zalecane:
- Intel Core i5-12400 / AMD Ryzen 5 7600
- 16 GB RAM
- karta graficzna 8 GB GeForce RTX 3060 Ti / Radeon RX 6600 XT
- 10 GB HDD
- Windows 10/11 64-bit