
Data wydania: I kwartał 2026 Wczesny dostęp
Strategia ekonomiczna typu city builder, trzecia część serii stworzonej przez Andy’ego Sztarka. Citystate Metropolis wyróżnia się na tle większości innych gier tego typu za sprawą możliwości budowania stref bez siatki, a także osiągnięcia populacji powyżej miliona mieszkańców.
W 2018 roku niezależny deweloper Andy Sztark oddał do dyspozycji graczy Citystate, czyli produkcję typu city builder, zainspirowaną przez klasykę gatunku. Doczekała się ona na tyle ciepłego przyjęcia, że dwa lata później otrzymała kontynuację w postaci Citystate II. Opisywane tutaj Citystate Metropolis to trzecia część tej serii.
Na pierwszy rzut oka Citystate Metropolis nie odbiega zbytnio od tego, do czego przyzwyczaiły nas inne gry strategiczne poświęcone budowaniu miast. Oglądając akcję z lotu ptaka, podczas rozgrywki wznosimy od podstaw prosperującą metropolię. Na naszych barkach spoczywają wszystkie kwestie związane z jej funkcjonowaniem – od wytyczania dróg i wyznaczania stref, po ustalanie prawa (między innymi budowlanego czy podatkowego). Od nas zależy, czy wybudujemy ekologiczną oazę, kapitalistyczną potęgę czy też miasto przyszłości.
Niemniej gra wyróżnia się na tle innych pozycji tego typu za sprawą kilku unikalnych elementów. Najważniejszym z nich jest możliwość budowania dzielnic o dowolnym kształcie i typie, bez konieczności oglądania się na siatkę.
Budynki są natomiast generowane proceduralnie, a dodatkowo w grze znalazły się narzędzia zapewniające nam kontrolę nad ich rozmiarami, obrysami, kształtami, kolorystyką czy też liczbą pięter oraz miejsc parkingowych. Dotyczy to zarówno obiektów mieszkalnych, jak i handlowych, przemysłowych bądź usługowych. Ponadto od nas zależy, czy budynki będą ekstrawaganckie i ekonomiczne (co zwiększa wartość gruntów i przyciąga inwestorów), czy też proste i tanie (co z kolei stymuluje mobilność społeczną).
Oprócz tego w grze zaimplementowano model crowd-based, pozwalający na osiągnięcie populacji przekraczającej milion mieszkańców (z czym nie radzą sobie tradycyjne symulatory agent-based), a także na symulowanie zróżnicowanych czynników społeczno-ekonomicznych czy choćby konsekwencji ustalanych przez nas przepisów budowlanych.
Ponadto znajdziemy tu edytor map, który łączy generowanie proceduralne i dane ze świata rzeczywistego. Deweloperzy chwalą się również dynamiczną symulacją wody, która pozwala na tworzenie rzek i jezior.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy
Producent: Andy Sztark
Wydawca: Andy Sztark
Ograniczenia wiekowe: bez ograniczeń
Gry podobne:
Premiera Cities: Skylines 2 rozczarowała wielu fanów city builderów, ale na horyzoncie pojawił się nowy konkurent. Citystate Metropolis zapowiada się na projekt, który może nie tylko przyciągnąć społeczność, ale też zmusić Colossal Order do przyspieszenia prac nad swoim dziełem.
gry
Kamil Kleszyk
28 września 2025 11:48
Wymagania sprzętowe gry Citystate Metropolis:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-10300 / AMD Ryzen 5 3600, 16 GB RAM, karta graficzna 6 GB GeForce GTX 1060 / Radeon RX 5600 XT, 10 GB HDD, Windows 10/11 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-12400 / AMD Ryzen 5 7600, 16 GB RAM, karta graficzna 8 GB GeForce RTX 3060 Ti / Radeon RX 6600 XT, 10 GB HDD, Windows 10/11 64-bit.