Nowa gra o budowaniu miast może przyspieszyć rozwój Cities: Skylines 2 lub przesądzić o jego śmierci. Citystate Metropolis ma wszystko, czego pragną fani
Premiera Cities: Skylines 2 rozczarowała wielu fanów city builderów, ale na horyzoncie pojawił się nowy konkurent. Citystate Metropolis zapowiada się na projekt, który może nie tylko przyciągnąć społeczność, ale też zmusić Colossal Order do przyspieszenia prac nad swoim dziełem.

Spis treści:
Cities: Skylines 2 miało papiery na prawdziwy hit. Niestety, premiera kontynuacji uwielbianego city buildera była daleka od ideału – gra trafiła na rynek przedwcześnie, co przełożyło się na fatalną optymalizację oraz niedopracowane elementy, m.in. w sferze ekonomii. Choć deweloperzy ze studia Colossal Order rozpoczęli proces naprawiania błędów, tempo wprowadzania poprawek nie zasługuje na pochwałę. Teraz twórcy będą musieli przyspieszyć rozwój gry, albo czekać, aż konkurencja na dobre wejdzie na rynek.
Owym rywalem może okazać się Citystate Metropolis – kolejna produkcja Andy’ego Sztarka. Niedawno zaprezentowano pierwszy zwiastun projektu, który zaskakuje rozmachem i w oczach wielu graczy ma wszystko, czego brakowało w CS2.
Fani zachwyceni zwiastunem
W sekcji komentarzy pod materiałem na YouTubie dominują pozytywne głosy. Widzowie podkreślają, że gra może zaoferować elementy niedostępne w Cities: Skylines 2. Najwięcej emocji wzbudził fakt, że Citystate Metropolis pozwoli na tworzenie stref niezależnych od siatki, co oznacza większą swobodę w dopasowywaniu budynków do kształtu dróg. Niektórzy zauważyli też samochody inspirowane prawdziwymi markami.
Oto kilka komentarzy:
Dodane do listy życzeń! Możliwość dostosowania powierzchni zabudowy to przełom. W końcu moje miasto będzie pasowało do układu dróg i nie będę musiał planować go dla każdego budynku z osobna. To o wiele bardziej realistyczne.
To jest wszystko, czego chciałem od CS2 jako twórca treści i osoba zwracająca uwagę na detale.
Tak właśnie wyobrażałem sobie SimCity 5, gdy jako dziecko grałem w SimCity 4. Tak się cieszę, że idzie to w dobrym kierunku.
Paradox zawiódł nas z CS2, mam nadzieję, że to jest moment, w którym pałeczka zostanie przekazana. Powodzenia w tym projekcie, bardzo się cieszę, że zobaczę Twoją pracę.
Nie brakuje też opinii, że pojawienie się Citystate Metropolis może zmusić Colossal Order do intensywniejszych prac nad poprawą swojego dzieła.
Citystate Metropolis – czym będzie nowy city builder?
Według karty gry na Steamie Citystate Metropolis to city builder z zaawansowanymi narzędziami do wyznaczania stref niezależnych od siatki i proceduralnie generowanymi budynkami. Symulacja ma opierać się na modelu crowd-based, dzięki któremu miasto może liczyć ponad milion mieszkańców.
Gracze dostaną do dyspozycji narzędzia do planowania dzielnic o dowolnych kształtach i rozmiarach. Będzie można decydować o wysokości, szerokości, fasadach oraz miejscach parkingowych budynków. Mechaniki gry mają odzwierciedlać wpływ regulacji i polityki miejskiej na rozwój społeczno-ekonomiczny metropolii – od wspierania mobilności społecznej po gentryfikację i wzrost wartości gruntów.
Produkcja pozwoli wcielić się zarówno w kreatywnego architekta, gubernatora podejmującego trudne decyzje budżetowe, jak i budowniczego całych światów. Edytor map umożliwi generowanie realistycznych terenów na bazie rzeczywistych danych, a także dynamiczne modelowanie rzek, jezior oraz lasów.
Inspirowane city builderami z początku lat 2000., Citystate Metropolis proponuje innowacyjną alternatywę. Zbudowana na pozornie prostej strukturze, gra tworzy praktyczne, znaczące połączenie między swoimi kreatywnymi narzędziami i systemami symulacji. Tutaj burmistrz nie zarządza liniami produkcyjnymi, tylko tworzy warunki do wzrostu i rozwoju – opisuje swoją grę Sztark.
Citystate Metropolis – kiedy premiera?
Dokładna data debiutu Citystate Metropolis nie jest jeszcze znana. Wiadomo jednak, że gra ma trafić do wczesnego dostępu w pierwszym kwartale 2026 roku i być rozwijana w jego ramach przez około 18 miesięcy. Jak informuje Andy Sztark, tytuł jest już w tej chwili w pełni grywalny i posiada finalny interfejs użytkownika.
Obecna wersja obejmuje m.in.:
- proceduralnie generowane budynki mieszkalne, handlowe, przemysłowe, usługowe oraz użyteczności publicznej;
- wyznaczanie stref bez siatki;
- elastyczny system budowy dróg oparty na splajnach (ponad 35 stylów);
- podstawowe systemy dotyczące budżetu, gospodarki i ruchu drogowego.
Citystate Metropolis – minimalne wymagania sprzętowe na PC
- System operacyjny: Windows 10 / 11 (64-bit)
- Procesor: Intel i3-10300 / AMD Ryzen 5 3600
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta graficzna: Nvidia GTX 1060 (6 GB VRAM) / AMD RX 5600XT (6 GB VRAM)
- DirectX: wersja 11
- Miejsce na dysku: 10 GB dostępnej przestrzeni
Citystate Metropolis – zalecane wymagania sprzętowe na PC
- System operacyjny: Windows 10 / 11 (64-bit)
- Procesor: Intel i5-12400 / AMD Ryzen 5 7600
- Pamięć RAM: 16 GB
- Karta graficzna: Nvidia RTX 3060 Ti (8 GB VRAM) / AMD RX 6600 XT (8 GB VRAM)
- DirectX: wersja 11
- Miejsce na dysku: 10 GB dostępnej przestrzeni
Warto dodać, że Citystate Metropolis zaoferuje kinową lokalizację, czyli z polskimi napisami.