Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Mutant Year Zero - poradnik do gry

Mutant Year Zero - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden Mutant Year Zero poradnik, solucja

Na tej stronie poradnika do gry Mutant Year Zero: Road to Eden zamieściliśmy różnorakie porady na start, które powinny się okazać pomocne w zapoznaniu się z najważniejszymi elementami rozgrywki oraz w przetrwaniu początkowych bitew. Szczególną uwagę zwróciliśmy na nietypowe mechaniki, których odkrycie i zrozumienie może być kłopotliwe.

Omówienia konkretnych walk znajdują się w opisie przejścia oraz w atlasie świata w naszym poradniku. Polecamy tam zajrzeć szczególnie jeśli do pokonania są przeciwnicy dysponujący nietypowym wachlarzem umiejętności.

Rozpocznij pierwszą grę na normalnym lub wysokim poziomie trudności

Mutant Year Zero to gra o dość wysokim poziomie trudności - Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden - Mutant Year Zero - poradnik do gry

Mutant Year Zero to gra o dość wysokim poziomie trudności. O ile kilka początkowych walk można wygrać bez większych utrudnień, to zdecydowana większość potyczek z dalszej części kampanii stawia drużynę w trudnych sytuacjach. Może to wynikać np. ze znaczącej przewagi liczebnej przeciwników, długich pasków zdrowia potworów czy obecności wrogów obdarzonych nietypowymi umiejętnościami (np. przebijanie ścian czy kontrola umysłu).

Jeśli nie masz dużego doświadczenia z taktycznymi strategiami turowymi to wybierz normalny poziom trudności. Przeciwnicy zadają na nim najmniejsze obrażenia, ale o wiele ważniejszymi ułatwieniami są regeneracja zdrowia bohaterów oraz ich aktywnych zdolności po każdej wygranej walce. Osobom, które dużo czasu spędziły przy serii XCOM lub przy pokrewnych produkcjach, rekomendujemy wybór poziomu Trudny. Na tym poziomie przeciwnicy zadają większe obrażenia, bohaterowie po walce powracają jedynie do 50% zdrowia, a czas odnowienia aktywnych zdolności nie jest po wygranej bitwie zerowany. Chcąc zwyciężać na tym poziomie trudności musisz dużo skradać się, planować, zaskakiwać wrogów oraz optymalnie wykorzystywać posiadane bronie i zdolności podczas walk. Nie powinno jednak dochodzić do sytuacji, w których niemal każdą potyczką trzeba będzie powtarzać po kilkanaście razy czy cierpieć z powodu ciągłego niedoboru zapasów.

Poziom trudności możesz zmienić po otwarciu opcji w menu pauzy. Na taki krok radzimy zdecydować się tylko jeśli znajdziesz się w sytuacji bez wyjścia - z ograniczonymi zapasami czy mocno osłabionymi bohaterami. Zanim podejmiesz decyzję o zmianie poziomie trudności spróbuj rozegrać bitwę w innych sposób - inaczej rozstaw członków drużyny, skorzystaj z innych podwładnych lub innego uzbrojenia i zdolności.

Najwyższy poziom trudności Ekspert oraz modyfikator Żelazny Mutant najlepiej początkowo całkowicie zignorować. Szczególnie ten drugi tryb czyni grę ekstremalnie trudną. Postaraj się co najmniej raz ukończyć grę na normalnym lub wysokim poziomie trudności zanim zdecydujesz się podnieść sobie poprzeczkę.

Jak najczęściej zapisuj swoje postępy

W Mutant Year Zero możesz sejwować grę bez żadnych ograniczeń - Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden - Mutant Year Zero - poradnik do gry

W Mutant Year Zero możesz sejwować grę bez żadnych ograniczeń. Jedyny wymóg to rozgrywanie kampanii z wyłączonym "ekstremalnym" modyfikatorem Żelazny Mutant, który całkowicie blokuje możliwość tworzenia manualnych sejwów. Częste sejwowanie może być traktowane jako oszukiwanie gry, ale polegając na nim możesz wyjść zwycięsko z wielu bitew bez doprowadzenia do poważnych obrażeń u członków drużyny czy zużycia wartościowych przedmiotów jednorazowego użytku.

Na utworzenie manualnego sejwa powinieneś zdecydować się:

  1. Po dotarciu po raz pierwszy do nowej lokacji.
  2. Po zbliżeniu się do grupy przeciwników. Zapisz grę zanim dojdzie do walki, tzn. zanim sam ją załączysz lub zanim członkowie drużyny zostaną wykryci przez wrogów (unikaj tego typu sytuacji, bo "stracisz" w ten sposób turę).
  3. Po rozpoczęciu każdej nowej tury drużyny. Bardzo wskazane jest poleganie na różnych slotach na zapisy stanu gry (w wersji PC dostępnych jest ich aż 99), gdyż często trudno jest przewidzieć co wydarzy się za 1-2 tury. Przeciwnicy mogą np. nagle zyskać przewagę i może to utrudnić wygranie całej bitwy bez poważnych strat. Operowanie na różnych slotach eliminuje ten problem, bo możesz powrócić do precyzyjnie wybranego momentu bitwy bez konieczności powtarzania jej od początku.
  4. Po zakończeniu bitwy. Jest to opcjonalny krok, ale możesz zabezpieczyć się na wypadek zagapienia się i przedwczesnego rozpoczęcia kolejnej potyczki w obrębie tej samej lokacji.

Polegaj na skradaniu się i wykonuj zwiad przed rozpoczęciem każdej bitwy

Przygotowanie się do każdej bitwy jest w grze Mutant Year Zero sprawą kluczową - Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden - Mutant Year Zero - poradnik do gry

Przygotowanie się do każdej bitwy jest w grze Mutant Year Zero sprawą kluczową. Jednym z elementów przygotowań jest przeprowadzenie zwiadu z zamiarem ustalenia pozycji przeciwników i opracowania planu ataku z zaskoczenia. Za każdym razem gdy zauważysz w oddali wrogów wykonaj trzy czynności:

  1. Wyłącz latarkę. Drużyna przejdzie wtedy w tryb skradania się i wrogom trudniej będzie dostrzec bohaterów.
  2. Zapisz dla pewności stan gry.
  3. Rozdziel drużynę. Zwiad najlepiej jest przeprowadzać w pojedynkę. Dopiero po opracowaniu planu działania doprowadź pozostałych bohaterów w upatrzone miejsca.

Podczas wykonywania rekonesansu postaraj się przede wszystkim ustalić z jakimi przeciwnikami masz do czynienia oraz gdzie przebywają lub jakie obszary patrolują. Zwróć też uwagę na elementy otoczenia, które mogą sprzyjać pomyślnym atakom - warto rozglądać się za pełnymi zasłonami (np. drzewa) oraz za wysokimi powierzchniami (np. dachy budynków).

Każdy przeciwnik ma czerwony okrąg symbolizujący jego pole widzenia. Nie wkraczaj do tego okręgu w odsłoniętej pozycji, bo załączy się od razu walka i to przeciwnicy przejmą inicjatywę, tzn. wykonają swoje ruchy jako pierwsi. Warto tu wiedzieć o pewnym ułatwieniu - możesz schować się za przeszkodą i zaczekać na nadejście patrolującego przeciwnika. Nie dojdzie wtedy do wykrycia nawet jeśli członek drużyny jest wewnątrz czerwonego okręgu (przykład na obrazku). To dobry sposób żeby maksymalnie zbliżyć się do wrogów przed walką.

Dobierz skład i wyposażenie drużyny zanim przystąpisz do walk

Istotną cechą gry Mutant Year Zero jest to, że nie musisz powracać do bazy wypadowej jeśli chcesz zmienić skład drużyny lub jej wyposażenie - Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden - Mutant Year Zero - poradnik do gry

Istotną cechą gry Mutant Year Zero jest to, że nie musisz powracać do bazy wypadowej jeśli chcesz zmienić skład drużyny lub jej wyposażenie. Możesz tego dokonać w dowolnym momencie o ile nie rozpoczęła się jeszcze turowa potyczka. Ewentualne zmiany warto przemyśleć przed rozpoczęciem każdej nowej walki. Powinny one dotyczyć przede wszystkim następujących tematów:

  1. Skład aktywnej drużyny. Zmiana składu drużyny powinna być podyktowana dostępnymi zdolnościami bohaterów. Jeśli np. masz do czynienia z wrogimi mutantami to warto wybrać członka drużyny z umiejętnościami wymierzanymi w istoty organiczne. Możesz też podmienić osłabionego członka drużyny na takiego, który ma pełny pasek zdrowia.
  2. Bronie. W bitwie, w której będzie walczyło się na dystans, może przydać się większa liczba karabinów. Możesz też sprawdzić jakimi ulepszeniami dysponują posiadane pukawki. Przykładowo do rozgrywania walk z robotami przydadzą się ulepszenia gwarantujące wysoką procentową szansę ich ogłuszania.
  3. Granaty. Domyślnie każdy z członków drużyny może mieć w aktywnym inwentarzu tylko dwa granaty. Postaraj się je dopasować do założeń bitwy. Przykładowo przystępując do walki z robotami zaopatrz się w co najmniej jeden granat EMP, a mając do czynienia ze stojącymi blisko siebie przeciwnikami warto wybrać koktajl Mołootowa.
  4. Zdolności. Każdy bohater może mieć w danym momencie ustawioną tylko jedną zdolność (mutację) z każdej grupy (nadrzędną, podrzędną i pasywną). Jeśli odblokowałeś dwie lub więcej umiejętności z tej samej kategorii to zastanów się jaka bardziej ci się przyda.

Polegaj w trakcie walk na elementach otoczenia

Temat ten powinien ci już być dobrze znany jeśli miałeś styczność z serią XCOM, zwłaszcza że Mutant Year Zero wykazuje wiele podobieństw - Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden - Mutant Year Zero - poradnik do gry

Temat ten powinien ci już być dobrze znany jeśli miałeś styczność z serią XCOM, zwłaszcza że Mutant Year Zero wykazuje wiele podobieństw. Możesz wykorzystywać obiekty z otoczenia po to żeby zwiększyć swoje szanse na wyprowadzenie pomyślnych ataków oraz po to żeby lepiej ochronić członków drużyny przed atakami sił wroga.

  1. Rozstawiaj bohaterów za pełnymi zasłonami, tzn. tymi oznaczonymi w pełną białą ikoną tarczy. Mogą to być na przykład duże drzewa, przyczepy kempingowe czy ściany budynków. Tego typu przeszkody zmniejszają ryzyko odniesienia obrażeń zapewniając 75-procentową ochronę (dla porównania niska zasłona to zaledwie 25% ochrony). Uwaga - bohater nadal może zostać odsłonięty lub osłabiony poprzez wrogi atak od flanki, zniszczenie zasłony czy podrzucenie przez wrogów wybuchowej niespodzianki.
  2. Staraj się atakować przeciwników od flanki lub z wysokości. Ataki od flanki oraz z wyższych powierzchni (np. dach wagonu czy budynku) mają większe szanse powodzenia i mogą też być powiązane z niektórymi zdolnościami czy ulepszeniami broni (np. zwiększone szanse obrażeń krytycznych). Rozglądaj się za tego typu okazjami jeszcze podczas planowania bitwy oraz już podczas przemieszczania bohaterów po polu bitwy po rozpoczęciu walk.
  3. Wiele elementów z otoczenia jest w pełni zniszczalnych. Są to nie tylko murki czy płoty, ale również drzewa czy ściany niektórych budynków. Będąc stroną atakującą możesz pozbawiać wrogów zasłon dzięki poleganiu na granatach czy wybranych zdolnościach. Działa to jednak w obie strony. Bardzo pilnuj się w tych bitwach, w których pojawia się przeciwnik Czołg (Tank). Jego główna umiejętność to szarża, dzięki której może z łatwością przebijać się nawet przez większe zasłony.

Warta może być Twoim wrogiem lub przyjacielem

Warta (Overwatch) to mechanizm doskonale znany z serii XCOM, który dla przypomnienia pozwala na zakończenie własnej rundy przechodząc w stan gotowości - Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden - Mutant Year Zero - poradnik do gry

Warta (Overwatch) to mechanizm doskonale znany z serii XCOM, który dla przypomnienia pozwala na zakończenie własnej rundy przechodząc w stan gotowości. W trakcie rundy przeciwnej strony postać z aktywną wartą może oddać strzał z broni jeśli ktoś znajdzie się w jej polu widzenia. Należy zaznaczyć, że wartę mogą też aktywować wrogowie, nie jest to funkcja zarezerwowana tylko dla drużyny gracza!

  1. Z opcji warty warto w Mutant Year Zero korzystaj zawsze wtedy gdy wyjście zza zasłony niewiele zaoferuje, wiążąc się zamiast tego ze sporym ryzykiem. Dodatkową zachętą jest to, że w przeciwieństwie np. do XCOM 2 nie jesteś poganiany żeby ukończyć misję mieszcząc się w określonej liczbie tur. Ostrożniejsza gra jest więc bardzo wskazana. Wyjątkiem są sytuacje gdy np. silniejszy przeciwnik zmierza w stronę obszaru walk. Warto wtedy agresywniej się zachować i jak najpoważniej osłabić innych wrogów przed jego przybyciem.
  2. W przypadku przeciwników zawsze śledź ich zachowania na koniec ich rund. Jeśli dany wróg przejdzie w tryb warty (przykład na dołączonym obrazku) to unikaj wyjścia na otwartą przestrzeń, bo możesz zostać łatwo trafiony. W takich sytuacjach lepiej jest przystąpić do ataków z tego samego miejsca lub skopiować ruch przeciwnika i również załączyć wartę.

Możesz zabijać pojedynczych wrogów nie alarmując pozostałych

Podczas przeprowadzania zwiadu możesz niejednokrotnie zauważyć, że pojedynczy wrogowie zajęci są patrolowaniem okolicy z dala od głównego obozowiska - Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden - Mutant Year Zero - poradnik do gry

Podczas przeprowadzania zwiadu możesz niejednokrotnie zauważyć, że pojedynczy wrogowie zajęci są patrolowaniem okolicy z dala od głównego obozowiska. Możesz podejmować próby ich eliminowania bez alarmowania reszty przeciwników. Są dwa główne sposoby na osiągnięcie takiego stanu rzeczy:

  1. Użycie cichych broni - zaliczają się do nich między innymi kusza (drugą możesz kupić w sklepie) oraz pistolet z tłumikiem (używa go Selma po tym jak ją odnajdziesz na wczesnym stadium gry). Jeśli uda ci się wyeliminować danego przeciwnika w ramach pojedynczej tury to nie zdąży on zaalarmować innych postaci. Bardzo wskazane jest w tym przypadku regularnie ulepszanie cichych broni żeby zadawały jak największe obrażenia. Dobrze jest też żeby każdy z trzech bohaterów mógł użyć jakiejś cichej broni w tej samej turze.
  2. Wykonanie ataku poza zasięgiem słuchu innych wrogów - Jest to bardziej problematyczne, bo gra nie informuje czy atak zostanie usłyszany przez innych przeciwników. Dobrze jest wcześniej wykonać manualny zapis. Zaletą tej metody jest możliwość użycia "normalnych" silniejszych broni i jest to pomocne gdy wytypowany przeciwnik ma dużo punktów zdrowia.

Szybko zabijaj lub zatrzymuj problematycznych przeciwników

Do problematycznych przeciwników w grze zaliczają się przede wszystkim - Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden - Mutant Year Zero - poradnik do gry

Do problematycznych przeciwników w grze zaliczają się przede wszystkim:

  1. Mogący przyzywać posiłki lub sojuszników na pomoc - są to np. szamani
  2. Mogący leczyć lub wskrzeszać sojuszników - są to np. boty medyczne
  3. Obdarzeni unikalnymi umiejętnościami takimi jak np. kontrola umysłu

W każdej bitwie, w której pojawiają się tego typu wrogowie, powinni oni być tymi, na których skoncentrowane zostaną ataki drużyny. W przeciwnym razie bitwa może ulec znacznemu wydłużeniu i jej wygranie okaże się trudniejsze.

Jeżeli na placu boju widzisz tylko jednego mocno problematycznego przeciwnika to postaraj się zaplanować wokół niego pierwszy atak z zaskoczenia. Sprawi to, że na koniec pierwszej tury będzie nie żył lub zostanie mocno osłabiony. Warto też dodatkowo pomagać sobie zdolnościami (np. Knee Shot dla Duxa, który unieruchomi tymczasowo wroga) oraz wyposażeniem (np. granat EMP, który ogłuszy robota medycznego na kilka tur).

Używaj kontroli umysłu na najsilniejszych wrogach

Kontrola umysłu po raz pierwszy stanie się dostępna po tym jak uwolnisz Magnusa w lokacji House of Bones i odblokujesz mu zdolność Pupeteer - Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden - Mutant Year Zero - poradnik do gry

Kontrola umysłu po raz pierwszy stanie się dostępna po tym jak uwolnisz Magnusa w lokacji House of Bones i odblokujesz mu zdolność Pupeteer. Jest to potężna umiejętność, przy czym wymaga sprytnego użycia żeby jak najlepiej wydobyć jej potencjał.

Z użyciem zdolności zawsze odczekaj aż w pobliżu bohaterów pojawi się najsilniejszy przeciwnik. Może to być np. jakiś mini-boss czy Czołg (Tank) z powyższego obrazka. Takie działanie ma mnóstwo zalet:

  1. Silny przeciwnik zaprzestanie (na kilka tur) dalszego atakowania bohaterów.
  2. Przejętą postacią możesz zacząć z powodzeniem atakować innych wrogów.
  3. Kontrolowany przeciwnik będzie sam atakowany przez byłych kolegów. Warto ustawiać go na otwartej przestrzeni, dzięki czemu straci jak najwięcej punktów zdrowia. Po tym jak wznowi atakowanie drużyny dobicie go powinno okazać się o wiele prostsze.

Dokładnie przeszukuj wszystkie odwiedzane lokacje

Schemat eksploracji każdej mapy w Mutant Year Zero powinien wyglądać następująco - Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden - Mutant Year Zero - poradnik do gry

Schemat eksploracji każdej mapy w Mutant Year Zero powinien wyglądać następująco:

  1. Przejdź się wstępnie po lokacji i przeprowadź rekonesans żeby ustalić rozmieszczenie przeciwników.
  2. Atakuj po kolei kolejne skupiska wrogów i stopniowo się ich pozbywaj.
  3. Zajmij się przeszukaniem mapy DOPIERO po jej całkowitym "oczyszczeniu" z sił wroga.

W trakcie eksploracji przede wszystkim zaglądaj do budynków i wagonów, oraz badaj obrzeża mapy. Są to miejsca gdzie najłatwiej można coś odnaleźć. Loot w grze delikatnie błyszczy, co pomaga w jego zlokalizowaniu. Możesz odnajdywać:

  1. Złom, części elektroniczne, zniszczone bronie itp. - Loot ten jest potrzebny w dużych ilościach do dokonywania w Arce zakupów ekwipunku, zapasów i ulepszeń broni.
  2. Skrzynie z unikalnymi skarbami (przykładową pokazuje dołączony obrazek) - Każda skrzynia skrywa unikalną broń lub unikalny fragment pancerza.
  3. Ulepszenia broni - Pozostawiają je po sobie niektórzy pokonani wrogowie. Musisz powrócić na Arkę żeby móc je zainstalować.
  4. Granaty, apteczki - Zbieranie przedmiotów jednorazowego użytku jest bardzo ważne. Będziesz je na bieżąco zużywał, a są dość drogie w sklepie Arki.
  5. Listy - To jedna z kategorii sekretów w grze.
  6. Artefakty - To kolejna kategoria sekretów, przy czym jest ona o wiele ważniejsza. Artefakty wymienia się w Arce na permanentne ulepszenia (np. odzyskiwanie większej liczby punktów zdrowia po użyciu apteczki).

Jak najczęściej powracaj do Arki

Arka to jedyna w pełni bezpieczna lokacja w grze Mutant Year Zero - Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden - Mutant Year Zero - poradnik do gry

Arka to jedyna w pełni bezpieczna lokacja w grze Mutant Year Zero. Po raz pierwszy dotrzesz do niej niedługo po rozpoczęciu gry. Od tego momentu możesz do woli powracać do Arki po to żeby dokonać zakupów i uzupełnić zapasy. Jak najczęściej korzystaj z tej opcji. Szybka podróż w grze nic nie kosztuje. Możesz rozpocząć podróż do Arki o ile tylko nie prowadzisz aktualnie walk (nie trzeba powracać do jednego z wyjść z mapy obszaru). Nie musisz się też obawiać żadnych nieprzyjemnych wydarzeń (np. spotkań z losowymi potworami) w trakcie realizacji szybkiej podróży do Arki. Najlepiej wyrobić sobie nawyk powracania do niej po zabezpieczeniu i pełnym zbadaniu każdej nowej lokacji na mapie świata.

Po każdym powrocie do Arki wykonuj następujące czynności:

  1. Zainstaluj zdobyte nowe ulepszenia na posiadanych broniach. Staraj się jednocześnie instalować je tam gdzie są najbardziej przydatne, np. wydłuż zasięg snajperki czy dodaj szanse do ogłuszenia wrogów po użyciu strzelby.
  2. Ulepsz bronie w oparciu o zebranie części (Weapon Parts). Nie śpiesz się z awansowaniem jakiejś broni na najwyższy III poziom. Lepiej wydać najpierw po 30 części na rozwinięcie kilku z nich na II poziom.
  3. Przeznacz zebrane artefakty na permanentne ulepszenia. Najważniejsze z nich to Deal Maker (lepsze ceny w sklepie), Medic (zwiększenie skuteczności apteczek), Blaster Master (zwiększenie obrażeń od granatów) oraz Zapper (wydłużenie czasu trwania granatów EMP).
  4. Odwiedź sklep i uzupełnij zapasy. Nie polecamy wydawać dużych ilości złomu na nowe bronie, pancerze czy ulepszenia broni, bo tego typu rzeczy możesz odnajdywać dzięki starannej eksploracji map. Niepotrzebnych rzeczy nie można ponadto sprzedawać. Zamiast tego ważne jest to żeby przed każdą nową wyprawą mieć na wyposażeniu granaty (przede wszystkim odłamkowe i EMP) oraz apteczki (co najmniej 4-5).