Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

League of Legends - poradnik do gry

League of Legends - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Sposób gry | Shyvana | League of Legends League of Legends poradnik, porady

Shyvana Jungler

Early Game

Jeszcze przed pojawieniem się stworów zdecyduj, od którego buffa chcesz zacząć. Wybór zazwyczaj nie jest aż taki trudny, ale zależy od tego, czy chcesz kontrować przeciwnego junglera, czy spokojnie zbierać swoją dżunglę i regularnie gankować na linie. W przypadku kontry - postaraj się określić, od jakiego buffa zacznie przeciwny jungler (jeżeli nie wiesz jak jungluje się daną postacią, zapytaj drużyny) i rozpocznij od tego samego po swojej stronie. Poproś swoją drużynę o pomoc w zdobyciu buffa bez użycia Porażenia (smiteless), po czym szybko ruszaj przez rzekę na przeciwną dżunglę, aby zdobyć drugiego buffa zanim zjawi się tam przeciwny jungler. Przykład: grasz przeciw Jaxowi, zaczyna on zwykle od blue, więc ty też tak zrób. Po zabiciu swojego blue przekrocz rzekę i udaj się na red przeciwników. Na 2. poziomie powinieneś być w stanie ściągnąć buffa z użyciem Porażenia jeszcze zanim zjawi się tam Jax. Następnie wróć na swoją dżunglę i zabij swojego reda, lub oddaj go komuś ze swojej drużyny, zanim Jax, który zorientował się już, co się stało przyjdzie go zabrać. Zyskasz w ten sposób czas (a właściwie sprawisz, że Jax go straci), który pozwoli członkom twojej drużyny na spokojne farmienie, ponieważ Jax będzie mocno z tyłu względem ciebie i innych postaci. Co robić dalej? Jeżeli zdobędziesz przewagę nad przeciwnym junglerem, regularnie czyść obozy na swojej dżungli i w miarę możliwości staraj się przekraczać rzekę, żeby podebrać jakiś obóz przeciwnikowi. Dobrym pomysłem jest zostawianie małych stworów przy życiu, ponieważ są one warte niewiele doświadczenia i złota, a blokują odrodzenie się tych bardziej wartościowych stworów. Jeżeli zdecydowałeś się na kontrowanie junglera, gankuj tylko wtedy, kiedy twoja drużyna cię o to prosi, lub trzeba zakończyć serię zabójstw któregoś z przeciwników. Twoim zadaniem na tej ścieżce jest sprawienie, że przeciwny jungler będzie dla swojej drużyny bezużyteczny, a Shyvana świetnie się do tego nadaje. Mid game zaczyna się dla ciebie, kiedy zdobędziesz odpowiednią ilość pieniędzy na przedmiot zwiększający twój przychód złota, kordelas i ulepszone buty - wtedy twoje ganki mają o niebo większe szanse powodzenia. Jeżeli twój midder zabije przeciwnika, poproś go o wspólnego ganka na dolną alejkę, gdzie po wypchnięciu lub zabiciu przeciwników będziecie mogli wykorzystać dwóch dodatkowych graczy i zdobyć smoka.

Mid Game

Ta faza gry jest trudna dla niemal każdego junglera. Sojusznicy zaczynają przemieszczać się między liniami i często zbierają po drodze potwory z dżungli zabierając ci w ten sposób pieniądze. Jeżeli zdecydowałeś się na zakup Ducha Pradawnego Golema, staraj się wykorzystywać zebrane ładunki w miarę możliwości (tzn. zabicie dużego stwora, kiedy ich liczba osiągnie 40, lub dwóch obozów gdy osiągnie 80). Jeżeli kupiłeś Latarnię, możesz bez przeszkód korzystać z dżungli przeciwników, pamiętaj tylko, aby zawsze wardować miejsca, z których mogą cię zajść. Mid Game to moment, kiedy gracze nie przebywają już cały czas na swoich liniach. Staraj się zachęcać sojuszników do wpadnięcia w kilka osób na inną linie i łatwego zdobycia w ten sposób wieży. Środkowa faza gry jest też momentem, kiedy smok zaczyna mieć dużo większe znaczenie dla obu drużyn. Staraj się cały czas mieć go zwardowanego i w razie potrzeby proś o pomoc w jego zabiciu sojuszników, którzy znajdują się najbliżej. Shyvana w tym stadium gry jest już dość twarda, będziesz więc głównym inicjatorem teamfightów, jeżeli twoja drużyna się na nie zdecyduje. Staraj się jednak poczekać z tym do zakupu Omenu Randuina, który bardzo podniesie twoją wytrzymałość. Jeżeli twoi sojusznicy usilnie trzymają się linii, staraj się gankować z wykorzystaniem Kordelasa/Ostrza Zniszczonego Króla i pozostawać na linii do momentu zniszczenia wieży. Regularnie zabijaj potwory w dżungli i zbieraj złoto na przedmioty, które pozwolą ci spełnić rolę tanka w końcowej fazie gry.

Late Game

To czego potrzebujesz, aby być w tej fazie skutecznym, to Omen, Tabi Ninja i przynajmniej część Oblicza Ducha. Twoim zadaniem będzie wskakiwanie w środek drużyny przeciwnej i przetrwanie walki. Inicjuj z wykorzystaniem R. Skok Shyvany zada obrażenia przeciwnikom, oraz przekształci ją w smoka, który jest dużo skuteczniejszy podczas teamfightów. Czasem lepiej jest wskoczyć we wrogą drużynę od "boku" lub "tyłu", ponieważ wybiegając ze swojej drużyny i skacząc znacznie zwiększasz dzielący cię od niej dystans. Dodatkowo twój skok odsuwa przeciwników, przez co twoja drużyna będzie miała większy problem z sięgnięciem ich. Aby więc dobrze zainicjować, często będziesz musiał na chwile odłączyć się od drużyny. Pamiętaj, że w takiej sytuacji niewiele zrobisz sam, więc lepiej spalić R i uciec, niż wdawać się w walkę lub dać się złapać i pozbawić swojej drużyny jednego członka. W tej fazie gry możesz za bardzo nie mieć czasu na czyszczenie dżungli, staraj się to jednak robić, kiedy drużyny rozchodzą się aby oczyścić linie ze zbierających się tam stworów. Pamiętaj, aby w miarę możliwości korzystać z ładunków Golema, które się gromadzą. Zawsze bądź obecny przy próbie zdobycia przez twoją drużynę smoka lub barona. Te dwa cele mogą być przez ciebie dobite Porażeniem, co zabezpieczy je przed kradzieżą ze strony przeciwnego junglera. Shyvana ma bardzo dobry i szybki mechanizm czyszczenia kolejnych fal stworów, jest bardzo mobilna i jej Q działa na struktury. Te rzeczy sprawiają, że jest dobrym czempionem do split pushu. Pamiętaj, żeby przy obraniu tej taktyki cały czas mieć się na baczności i wardować miejsca, którymi przeciwnicy mogą biec w twoją stronę. Szukaj okazji do jednego dobrego skoku, który zapewni twojej drużynie zwycięstwo w teamfightcie, a co za tym idzie - wygraną grę.

Shyvana Top

Early Game

Shyvana jest czempionem o najwyższych startowych statystykach w grze. Nie spodziewaj się więc, że twój przeciwnik na linii wejdzie z tobą w starcie na pierwszym poziomie. Chwilę później twoja postać straci nieco potencjału, by odzyskać go wraz z poziomem szóstym. Dzieje się tak, ponieważ Shyvana jest pozbawiona CC i typowego combo, przez co przeciwnicy w początkowej fazie gry mogą cię nieco harassować, za co ciężko będzie ci się im odwdzięczyć. Pamiętaj, aby w tej fazie nie inicjować wymian z użyciem twojego W (mimo, że zadaje najwięcej obrażeń), kiedy nie wiesz, gdzie znajduje się jungler przeciwnej drużyny. We wczesnej fazie gry dodatkowa prędkość ruchu z tej umiejętności jest twoją jedyną szansą na ucieczkę podczas ganka. Walcząc z niektórymi przeciwnikami (np. Mundo, Nasus, Renekton) po zakupie kordelasa i pasu giganta możesz zdecydować się na wbiegnięcie za wieżę przeciwnika i czyszczenie tam kolejnych fal stworów. Dzięki Wypaleniu będziesz to robił naprawdę szybko a obrażenia jakie otrzymasz będą pomijalne. W przerwach między kolejnymi falami wchodź do przeciwnej dżungli i zbieraj golemy/upiora. W ten sposób nie ominiesz żadnego lasthita, a twoje stwory będą cały czas podchodzić pod przeciwną wieżę. Pamiętaj, że jest to opcja dla doświadczonych graczy i wymaga wardowania, ponieważ w przypadku wizyty przeciwnego junglera lub midera masz bardzo utrudnioną drogę ucieczki (po to też Kordelas, który pozwoli na spowolnienie ścigającego cię przeciwnika). Shyvana jest czempionem, który nie za bardzo nadaje się do krążenia po innych liniach (nawet jako jungler ma słabe ganki), siedź więc na swoim miejscu i farm, aby zdobyć złoto na kolejne przedmioty. Jedynym wyjątkiem od tego jest sytuacja, w której ktoś ewidentnie prosi o twoją pomoc lub o zebranie się całej drużyny w jednym miejscu.

Mid Game

Kiedy posiadasz już Słoneczną Pelerynę i Ostrze Zniszczonego Króla, a w drodze jest Omen Randuina, stajesz się twardym skurczybykiem. Twoja obecność w teamfightach dużo wnosi, na pewno więc wesprzyj swoją drużynę, jeżeli twój przeciwnik z linii zniknął w czeluściach mgły wojny (lub zacznij split pushować). Jeżeli twój sparing partner nie zamierza dołączyć do swojej drużyny, stajesz przed dość trudnym wyborem. Jeżeli pobiegniesz wesprzeć swoich sojuszników, możecie zdobyć znaczną przewagę przez wygranie walki 5v4, z drugiej jednak strony twój przeciwnik będzie pchał twoją wieżę. W tej sytuacji, jeżeli przeciwnicy nie zdecydują się na podjęcie walki możesz stracić wieżę nie dostając nic w zamian. Jeżeli tak się stanie, wróć na linię i postaraj się popchnąć wieżę przeciwnika, jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś. Gra w górnej alejce sprawia, że pod twoim nosem znajduje się legowisko Barona Nashora, począwszy od 15. minuty staraj się zawsze stawiać tam warda, lub proś o to swojego middera/junglera. Prawda, że rzadko zdarza się, żeby ktoś zdecydował się na zabicie Barona tak wcześnie, ale jednak się zdarza - może to dać przeciwnikom naprawdę ogromną przewagę. W tej fazie gry jesteś już inicjatorem teamfightów, zadajesz duże obrażenia i jednocześnie trudno cię zabić. Czekaj, aż twoja drużyna zbierze się w jednym miejscu i staraj się wywierać ciągłą presję na przeciwnikach zmuszając ich do cofania się (czasem wystarczy sama twoja obecność, a czasem obecność pełnej drużyny, gdy przeciwnicy nie są w komplecie). Nie bój się spalić R, jeżeli pójdziesz na chwilę na dżunglę lub wrócisz na linię, będzie z powrotem dostępne już po chwili.

Late Game

W tej fazie gry stajesz się gwoździem do trumny przeciwnej drużyny. W pełni zbudowana Shyvana jest w stanie samotnie bronić wieży przed kilkoma przeciwnikami (nawet pięcioma!), pamiętaj o tym i w razie przegranego teamfightu nie daj się zabić. Stajesz się też świetnym split pusherem i inicjatorem, a jedna rola nie przeszkadza w odgrywaniu drugiej. W walkach drużynowych po skoku staraj się skupić na tylnej linii przeciwnej drużyny, w której znajdzie się prawdopodobnie strzelec i mag. Sama obecność Shyvany w teamfighcie wprowadza spory chaos w przeciwnej drużynie. Ten czempion wpływa na pozycje przeciwników, a dodatkowo jest w stanie zadać ogromnie obrażenia w przeciągającej się walce. Wynika z tego, że powinieneś się cieszyć, jeżeli przeciwnicy skupią się na zabiciu ciebie. Przez twoje tankowe przedmioty dasz swojej drużynie wystarczająco dużo czasu, aby wyeliminowali najgroźniejszych wrogów. Jeżeli z kolei przeciwnicy nie zwracają na ciebie zbytniej uwagi, kiedy skoczysz między nich, szybko sprawisz, że pożałują ignorowania cię. Pamiętaj, że jeden wygrany teamfight może zmienić losy gry, nie daj się więc sprowokować, ani osaczyć, co przyprawi cię o śmierć przed rozpoczęciem prawdziwej walki