Total War Rome 2: Mechanika walki

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Mechanika

Statystyki oddziałów

Każdy oddział jest opisany szeregiem statystyk, które możemy zobaczyć w panelu informacyjnym po lewej stronie ekranu.

Są to - Mechanika | Walka w Total War Rome II - Total War: Rome II - poradnik do gry

Są to:

  • Liczba żołnierzy w oddziale (wraz z ich maksymalną liczebnością) - im mniej ponieśliśmy strat tym skuteczniejsza będzie nasza jednostka
  • Liczba zabitych wrogów
  • Poziom doświadczenia - im jest wyższy tym potężniejsi są nasi wojacy
  • Siła ostrzału - czyli zdolność pocisku do wyrządzenia szkód przeciwnikowi. Oszczep jest o wiele groźniejszy niż kamień.
  • Zasięg - dystans na jaki nasz oddział może zaatakować przeciwnika. Oszczep ma krótszy zasięg niż strzała z łuku.
  • Strzały na minutę - szybkostrzelność naszej jednostki
  • Amunicja - po wyczerpaniu się amunicji, oddział może walczyć wręcz bądź wycofać się
  • Atak w zwarciu - zdolność do trafienia celu
  • Siła ciosu - ilość zadawanych obrażeń
  • Premia do szarży - zwiększa szansę na trafienie i zadawane obrażenia podczas szarży; wartość ta jest najwyższa u kawalerii, rydwanów i słoni bojowych.
  • Obrona w zwarciu - czyli szansa na uniknięcie ciosu w walce wręcz
  • Pancerz - szansa na zniwelowanie zadanych obrażeń
  • Zdrowie - punkty życia pojedynczego wojaka
  • Bazowe morale - morale oddziału; im wyższe tym mniejsza szansa, że ucieknie on z pola walki
  • Zdolności specjalne (w postaci ikon) - każdy oddział posiada szereg różnych zdolności bądź cech, które może wykorzystać w walce. Po najechaniu na nie kursorem myszy dostaniemy dokładniejsze informacje.

Po najechaniu kursorem myszy na siłę ostrzału bądź siłę ciosu dowiemy się dodatkowo, jak skuteczna jest nasza broń w przebijaniu wrogiego pancerza. Część zadanych obrażeń zostanie zniwelowana przez opancerzenie, niektóre zaś pominą je i zawsze zabiorą określoną liczbę punktów życia przeciwnikowi.

Zarówno obrona w zwarciu jak i pancerz zawierają dodatkowe informacje dotyczące skuteczności tarcz podczas walki. W pierwszym przypadku dowiemy się, o ile zwiększają one szansę na ominięcie ataku, w drugim zaś jak bardzo zmniejszają obrażenia od pocisków. Tarcze działają tylko przeciwko atakom wymierzonym w przód formacji, przez co szarża od tyłu bądź też ostrzał flanki takiego oddziału będzie znacznie efektywniejszy niż frontalny atak.

Mechanika walki

Podczas starcia dwóch lub więcej jednostek w tle pojawiają się setki obliczeń, które wpływają na wynik danej walki. Im wyższy jest współczynnik atak w zwarciu naszych jednostek oraz im niższa jest obrona w zwarciu przeciwnika, tym większa jest szansa, że wyprowadzony atak dosięgnie wroga. W przypadku ataków strzeleckich na celność oddziałów największy wpływ ma dystans do przeciwnika oraz aktualne warunki pogodowe. Oprócz tego na szansę na trafienie wroga wpływa doświadczenie naszych oddziałów oraz bonusy z umiejętności wodza.

Gdy już nasz cios dosięgnie celu konieczne jest sprawdzenie czy, i ile, zadał obrażeń - Mechanika | Walka w Total War Rome II - Total War: Rome II - poradnik do gry

Gdy już nasz cios dosięgnie celu konieczne jest sprawdzenie czy, i ile, zadał obrażeń. W tym celu porównuje się siłę ciosu (bądź siłę ostrzału) z pancerzem przeciwnika. Jako, że większość oddziałów w Total War: Rome II zadaje jednocześnie dwa typy obrażeń: zwykłe oraz ignorujące pancerz, ciosy prawie zawsze odbiorą celowi niewielką ilość punktów życia. Gdy punkty życia wojaka spadną do zera - zginie on, a liczebność oddziału zmniejszy się o jeden.

Na skuteczność oddziałów w walce wpływa również zmęczenie - Mechanika | Walka w Total War Rome II - Total War: Rome II - poradnik do gry

Na skuteczność oddziałów w walce wpływa również zmęczenie. Wyczerpanie spowodowane złymi warunkami pogodowymi, nieustanny bieg czy przeciągająca się walka w zwarciu męczy naszych żołnierzy. Im lżej opancerzony jest dany oddział, tym szybciej może się on poruszać po polu walki i tym dłużej będzie mógł przemieszczać się sprintem. Harcownicy będą w stanie biegać jeszcze przez kilka minut po tym, gdy ciężkozbrojni legioniści dawno stracili dech w płucach.

Kolejnym istotnym bonusem, jaki może uzyskać każdy oddział jest premia do szarży - Mechanika | Walka w Total War Rome II - Total War: Rome II - poradnik do gry

Kolejnym istotnym bonusem, jaki może uzyskać każdy oddział jest premia do szarży. Bonus ten jest zazwyczaj najwyższy u jednostek, które wykorzystują impet uderzenia do przełamania linii wroga: kawalerii, rydwanów czy słoni bojowych, lecz i ciężka piechota potrafi go niejednokrotnie wykorzystać. Premia do szarży zwiększa atak w zwarciu oraz siłę ciosu w pierwszych sekundach walki, po uderzeniu na nieprzyjacielski oddział.

Ostatnią i prawdopodobnie najważniejszą cechą każdego oddziału jest morale. Na nic nam będą najlepiej opancerzeni rębacze, gdy zaraz po poniesieniu pierwszych strat pierzchną w las. Zazwyczaj im bardziej elitarny i im lepiej wyszkolony jest dany oddział, tym wyższe posiada on morale, lecz nie jest to regułą. Odniesione straty, uciekający sojusznicy, śmierć generała - wszystkie te efekty wpływają negatywnie na morale. Najgroźniejsza jest jednak sytuacja, gdy nasz oddział zostanie otoczony - jednostka zaatakowana z flanki bądź od tyłu bardzo szybko wpadnie w panikę.

Oddziały, którym grozi panika możemy bardzo łatwo odszukać na polu walki - symbolizowane są migającym na biało sztandarem - Mechanika | Walka w Total War Rome II - Total War: Rome II - poradnik do gry

Oddziały, którym grozi panika możemy bardzo łatwo odszukać na polu walki - symbolizowane są migającym na biało sztandarem. Jeśli to naszym jednostkom grozi rozbicie, powinniśmy je jak najszybciej wycofać z zagrożonego fragmentu pola walki i pozwolić im na przegrupowanie się. Inną opcją jest zbliżenie się generałem do zagrożonego odcinka frontu - sama jego obecność często wystarczy, aby oddziały ponownie rzuciły się w wir walki. Z drugiej strony, jeśli to jednostki przeciwnika zaczynają panikować, powinniśmy skupić na nich nasz atak bądź skierować na nie oddziały miotające. Spanikowany oddział może zostać łatwo rozbity, a przez to wyeliminowany z walki.

Korzystając z powyższych informacji łatwo zauważyć, że każdy oddział posiada pewnego rodzaju kontrę - Mechanika | Walka w Total War Rome II - Total War: Rome II - poradnik do gry

Korzystając z powyższych informacji łatwo zauważyć, że każdy oddział posiada pewnego rodzaju kontrę. Lekko opancerzone oddziały piechoty wyposażone w oszczepy świetnie nadają się do nękania ciężkiej piechoty. Z drugiej strony procarze bez problemu poradzą sobie z oszczepnikami, lecz nie będą w stanie przebić się przez wrogie tarcze. Szybka kawaleria czy rydwany zbiorą krwawe żniwo, gdy wpadną w lekką piechotę, zaś niejednokrotnie ugrzęzną w ciężkiej. W tym przypadku skuteczniejsza będzie szarża na flankę bądź tył ciężkiej piechoty a następnie błyskawiczne wycofanie się i przygotowanie kolejnego uderzenia - dzięki temu manewrowi będziemy nieustannie zdobywać bonusy za szarżę.

Zarówno generał, jak i większość oddziałów w grze ma dostęp do różnych zdolności specjalnych - Mechanika | Walka w Total War Rome II - Total War: Rome II - poradnik do gry

Zdolności specjalne

Zarówno generał, jak i większość oddziałów w grze ma dostęp do różnych zdolności specjalnych. Może być to zarówno płonąca amunicja, specjalna formacja (tak jak rzymski żółw - testudo) jak również chwilowe wzmocnienie ataku czy szybkostrzelności bądź poprawienie morale jednego z oddziałów.

W większości wypadków zdolności specjalne oddziałują tylko na używający je oddział - Mechanika | Walka w Total War Rome II - Total War: Rome II - poradnik do gry

W większości wypadków zdolności specjalne oddziałują tylko na używający je oddział. Zwiększenie szybkości przeładowania pozwoli oddać więcej strzałów przed szarżą strzelcom, zaś biczowanie poprawi siłę ataku legionistów. Im dana zdolność jest skuteczniejsza, tym dłuższy będzie czas potrzebny do jej ponownego użycia. Czas oczekiwania wynosi zazwyczaj od 1-2 minut, lecz najsilniejsze umiejętności mogą wymagać nawet 3-5 minut, zanim będziemy mogli je ponownie wykorzystać.

W przeciwieństwie do powyższych, umiejętności generała zazwyczaj trzeba "wycelować" w jeden z oddziałów - dokonujemy tego LPM. Zdolności te zazwyczaj służą podniesieniu morale walczących lub poprawieniu ich ataku oraz obrony.

Total War: Rome II

3 września 2013

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2014-05-10
12:28

kradne Junior

Uzupełnienie poprzedniej wypowiedzi (jako, że nie zostało zrobione) Charakterystyka Frakcje - Ateny: Oprócz tego, Ateny posiadają dwa dodatkowe bonusy i jeden minus (na miejscu minusu): ■Podupadłe wojsko: -10% do kosztu werbunku wszystkich oddziałów poza najemnikami (nie grałem jeszcze w tą grę ale na logikę skoro podupadłe to raczej powinno być to: +10% do kosztu werbunku wszystkich oddziałów poza najemnikami)

Komentarz: kradne
2014-05-15
11:25

orfeusz76 Legionista

Mam pytanie..na jakim poziomie trudności gracie i jaką frakcją?.Grałem na normalu 2 razy rzymem , ale wydaje sie , że po opanowaniu 3 prowincji gra staje się zbyt łatwa.Lepiej zmienić frakcje , czy poziom trudności?.A co do poradnika to fajnie opisany.

Komentarz: orfeusz76
2014-05-15
12:37

zanonimizowany23874 Legend

[23]
Piszac poradnik gralem raz na normalnym (rzymem) i jak zauwazyles gra po zdobyciu kilku prowincji byla banalna. Pozostalymi frakcjami gralem juz na przedostatnim poziomie trudnosci (1 ponizej legendarnego). Teraz jak juz gram "dla siebie" to probuje na legendarnym, ale jakos nie mialem czasu aby dluzej przysiasc i skonczyc gre kartaginą.

Niestety tak juz jest i wrome i w innych grach serii, ze jak zdobedziesz kilka calych prowincji to reszte bierzesz z marszu i niema juz wyzwan. Zmienili to troche w dodatku cezar w galii (na wzor shoguna bodajze), ze w pewnym momencie podbite tereny buntuja sie i musisz pokonac buntownikow - ale jest to wydarzenie jednorazowe, po ktorym mozna swobodnie kontynuowac sprzatanie mapy. Ah i dodatkowo grajac rzymem/kartagina mozemy trafic na walkę o władzę (jak wymaksujemy wskaznik imperium) - tez jednorazowe starcie wewnatrz frakcji.

Komentarz: zanonimizowany23874
2014-05-15
12:49

orfeusz76 Legionista

Dzięki za podpowiedź.No nic...zwiększę poziom trudności i gram dalej , bo gra wciąga jak rzeka i oczy na zapałkach przed pójściem do pracy.Czego się nie robi dla Rzymu:)

Komentarz: orfeusz76
2015-02-24
16:01

zanonimizowany1073658 Junior

Czy myślicie że mógłby pójść na 1,90 ghz i windows 8.1

Komentarz: zanonimizowany1073658
2015-10-29
11:41

Ulthion Junior

Tia.. taktyka. Z części na część Total War pomimo niby coraz lepszego IA, staje się coraz bardziej grą typu "więcej = lepiej".
Jeszcze nigdy, nie udało mi się przegrać bitwy, w której miałbym przewagę liczebną, a w sytuacji odwrotnej, nawet często mając dużo lepsze jednostki, zwycięstwo jest prawie niemożliwe.. no chyba, że ktoś gra na easy czy coś.. Niestety statystyki jednostek "na papierze" mają się nijak do praktyki. Często królewscy spartanie (którzy ponoć są jedną z lepszych jednostek) potrafią ulec.. procarzom - tym najtańszym. To nie jest raczej normalne.
Inna sprawa, to mapa strategiczna.. cóż to co tu zaprezentowano to chyba mały stopień ku upadkowi. Całkowicie nieklarowny, bardzo ograniczony, niewygodny. Zamiast poprawiać to co jest dobre i działa oraz rozbudowywać to, to wymyślili od nowa i jak zwykle w takich sytuacjach skopali totalnie. Generalnie Rome 2 w moich oczach jest najgorszą jak do tej pory częścią.

Komentarz: Ulthion
2015-11-10
18:04

kozi3000 Generał

Duze wymagania...

Komentarz: kozi3000
2016-07-29
14:56

marzan18 Legionista

Do Total Wara podchodzę trochę jak pies do jeża odkąd ze zdumieniem sprawdziłem, jak tragicznie niedoszacowane są tam jednostki strzelające. Po prostu ktoś przyjął, bo tak, że nasi przodkowie mieli zeza plus parę innych problemów.
No bo jak inaczej sobie wytłumaczyć, że oto elita elit, łucznicy z Sherwood, waląc do nacierających chłopów (denne dno gdy idzie o opancerzenie) na te 7 czy 8 salw osiągają 40 trafień przy 30 strzelających? Przy czym ich wartość strzelecka, wyrażona w liczbach, jest i tak do 3 razy wyższa niż szeregowych łuczników?
Ludzie - znacie łucznika, który strzelając w tłum (ostatnia taka salwa jest niemal z przyłożenia) trafia na 8 prób 1,33 raza? Toż pewnie każdy z nas, gdyby mu taki łuk wręczyć, osiągnie podobną skuteczność.
Testowałem też inne jednostki. Generalnie - jakieś 10% trafień na dany strzał osiągają te normalne, mało elitarne. Przy czym dotarcie piechoty do łuczników (rozkazem zatrzymanych, by nie nawiali) trwa około 6 salw, czasem więcej, gdy łucznik lepszy i zaczyna strzelać z daleka. I o ile się zgodzę, że przy tym maksymalnym zasięgu tak pewne łuki się sprawowały, o tyle te 10% przy pierwszym i piątym strzale budzą sprzeciw (kompletnie ignorowane zmniejszenie dystansu) a jakieś 20% trafień ostatnią salwą, oddaną z odległości dosłownie kilku kroków, to już kpina z samej istoty łuku i łucznictwa.
Wychodzi na to, że tylko w oblężeniach jaki taki sens mają ci strzelcy. Bo to wszystko co powyżej zakłada strzelanie do chłopów, kompletnie nieopancerzonych, a każda lepsza jednostka z byle tarczą czy pancerzem naturalnie ponosi straty wyraźnie mniejsze.
Jakby to Robin Hood widział, to by wziął łuk i sobie w łeb palnął z rozpaczy.

Komentarz: marzan18
2022-11-12
16:49

PrentkiJohny Junior

Ten poradnik wyjaśnił tyle co gra, czyli nie przydatny

Komentarz: PrentkiJohny
2023-12-19
00:10

Xenozi Junior

😎

Super

Komentarz: Xenozi

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl