Wódz | Bohaterowie w Total War Rome II
Aktualizacja:
Wódz
Ostatnim, lecz najważniejszym dostępnym dla nas bohaterem jest wódz. Określany często mianem dowódcy, generała bądź admirała jest on niezbędny podczas tworzenia nowej armii lub floty. Podczas rozgrywki strategicznej jego głównym zadaniem jest udział w przemieszczaniu naszych wojsk; jego znaczenie znacznie rośnie podczas starć, gdzie powstrzymuje on szerzenie się paniki oraz korzysta ze swoich zdolności w celu przechylenia szali zwycięstwa na naszą stronę.

W przeciwieństwie do trzech poprzednich bohaterów, wódz nie ma jednego preferowanego atrybutu. Może on rozwijać się w dowolnym kierunku, za każdym razem zdobywając unikatowe dla danego drzewka rozwoju zdolności. Umiejętności, jakie może zdobyć wódz należą do jednej z trzech kategorii:
- Przywódca (autorytet) - zwiększa skuteczność oddziałów na polu walki: ich morale, zdolności bojowe oraz poziom doświadczenia
- Strateg (podstęp) - nadzoruje wojska na mapie strategicznej: pomaga im się szybciej przemieszczać, zmniejsza koszta werbunku i utrzymania oddziałów, przyspiesza uzupełnianie strat
- Wojownik (zapał) - skupia się na zdolnościach bojowych poszczególnych oddziałów: ich ataku, obronie, zadawanych obrażeniach, szybkostrzelności
Kolejne umiejętności, podobnie jak w przypadku pozostałych bohaterów, zwiększają atrybuty wodza, a tym samym wpływają na jego zdolności drugorzędne. Poniżej znajduje się skrócona tabela, wraz z możliwymi do odblokowania bonusami:
Atrybut | 4 punkty | 7 punktów | 10 punktów (maksimum) |
Autorytet | 5% do wielkości obszaru wpływu Inspiracja | 20% do wielkości obszaru wpływu Inspiracja Zbieranie | 35% do wielkości obszaru wpływu Inspiracja Zbieranie Inspirująca zbiórka |
Podstęp | -5% do czasu odnowienia zdolności specjalnych Drugi oddech | -20% do czasu odnowienia zdolności specjalnych Drugi oddech Wojenny rytm | -35% do czasu odnowienia zdolności specjalnych Drugi oddech Wojenny rytm Gotowość |
Zapał | 5% do obrażeń zadawanych przez oddział wodza Okrzyk wojenny | 20% do obrażeń zadawanych przez oddział wodza Okrzyk wojenny Strach (grupa) | 35% do obrażeń zadawanych przez oddział wodza Okrzyk wojenny Strach (grupa) Strach |
Inspiracja
Tymczasowo zwiększa sprawność bojową jednego oddziału
Zbieranie
Zwiększa morale oddziałów na obszarze wpływu wodza.
Inspirująca zbiórka
Tymczasowo zwiększa sprawność bojową i morale naszych oddziałów.
Drugi oddech
Zmniejsza zmęczenie wybranej jednostki oraz sąsiadujących z nią oddziałów.
Wojenny rytm
Zwiększa sprawność bojową i morale jednego oddziału.
Gotowość
Zwiększa umiejętność walki w zwarciu oraz skuteczność przeciwko szarży kawalerii jednego oddziału.
Okrzyk wojenny
Obniża morale wrogiego oddziału.
Strach (grupa)
Uniemożliwia jednemu oddziałowi wroga korzystania ze zdolności specjalnych.
Strach
Uniemożliwia jednostkom wroga znajdującym się w obszarze wpływu wodza korzystania ze zdolności specjalnych.
Szczegółowe informacje o wodzu
Aby otrzymać wszystkie informacje na temat naszego generała wystarczy najechać na armię kursorem myszy, wybrać opcję szczegóły (klawisz 2) a tam drugą zakładkę: informacje o wodzu.

Dostępne dla nas będą:
- Poziom doświadczenia generała: każdy poziom pozwoli nam zdobyć nową umiejętność; zdobywamy je biorąc udział w bitwach i wygrywając starcia
- Cechy: znajdziemy tutaj zarówno informacje o cechach charakteru naszego bohatera jak i o piastowanym przez niego stanowisku
- Pomocnicy i przedmioty: w trakcie gry zdobędziemy niezliczoną ilość przedmiotów oraz pomocników, którzy będą służyć generałowi pomocą. W tym oknie znajdziemy również informację o żonie naszego generała, jeśli takową posiada (opcja ta ma związek z polityką wewnętrzną państwa)
- Umiejętności: czyli zdolności zdobyte wraz z poziomem doświadczenia
- Wiek: generałowie niestety umierają ze starości
- Ambicja i Gravitas: ukazują wpływ naszego bohatera na politykę państwa

Oprócz tego, po lewej stronie ekranu znajdziemy niewielki portret naszego wodza, wraz z dodatkowymi informacjami:
- Jego atrybutami: autorytetem, podstępem i zapałem
- Rangą (gwiazdki)
- Punktami ruchu armii (zielony pasek)
- Efektami wpływającymi na danego bohatera i jego armię: detale otrzymamy po najechaniu na ikony kursorem myszy

Wybór odpowiedniego dowódcy będzie miał duże znaczenie dla naszej armii. Generał, którego główną cechą jest autorytet, doskonale spisuje się podczas rekrutacji wojsk oraz utrzymywania zdobytych terenów. Gdy zdobędziemy nim kilka poziomów doświadczenia, polecam wyspecjalizować go w kierunku jednego typu oddziałów a następnie wykorzystywać go za każdym razem, gdy tworzymy nowy legion - gwarantowane przez niego bonusy zapewnią nam stały napływ wyszkolonych oddziałów. Postać ta doskonale spisuje się jako mąż stanu przesiadujący w stolicy i pojawiający się na planszy gry tylko w celu rekrutacji nowych oddziałów.
Jego zupełnym przeciwieństwem jest dowódca korzystający z podstępu. Postać ta doskonale nadaje się do nieustannych rajdów na obszary kontrolowane przez wroga - dzięki nieustannemu napływowi najemników oraz niższym kosztom ich werbunku oraz utrzymania, strateg będzie mógł przebywać latami na terytorium nieprzyjaciela. Jeśli zamierzamy prowadzić wojny z daleka od domu - proponuję skorzystać właśnie z tego drzewka rozwoju.
Tam, gdzie postaci korzystające z autorytetu działają w głębi naszego państwa, zaś oparte na podstępie preferują znaleźć się za liniami wroga, tak zapał powoduje, że nasz dowódca będzie doskonale spisywał się w samym centrum pola walki. Generał ten zwiększy skuteczność ataku wszystkich podlegających mu oddziałów, dzięki czemu nawet jednostki barbarzyńców będą w stanie pokonać rzymskich legionistów. Bonusy do obrażeń wpływają również na skuteczność strzelców, stąd opcja ta jest świetnym wyborem dla generałów ze Wschodu.
0
- Total War: Rome II - poradnik do gry
- Total War: Rome II - poradnik do gry
- Bohaterowie
- Bohaterowie w Total War Rome II
- Czempion | Bohaterowie w Total War Rome II
- Czempion - drzewko umiejętności | Bohaterowie w Total War Rome II
- Dygnitarz | Bohaterowie w Total War Rome II
- Dygnitarz - drzewko umiejętności | Bohaterowie w Total War Rome II
- Szpieg | Bohaterowie w Total War Rome II
- Szpieg - drzewko umiejętności | Bohaterowie w Total War Rome II
- Wódz | Bohaterowie w Total War Rome II
- Wódz - drzewko umiejętności | Bohaterowie w Total War Rome II
- Bohaterowie
- Total War: Rome II - poradnik do gry
Komentarze czytelników
kradne Junior
Uzupełnienie poprzedniej wypowiedzi (jako, że nie zostało zrobione) Charakterystyka Frakcje - Ateny: Oprócz tego, Ateny posiadają dwa dodatkowe bonusy i jeden minus (na miejscu minusu): ■Podupadłe wojsko: -10% do kosztu werbunku wszystkich oddziałów poza najemnikami (nie grałem jeszcze w tą grę ale na logikę skoro podupadłe to raczej powinno być to: +10% do kosztu werbunku wszystkich oddziałów poza najemnikami)
orfeusz76 Legionista
Mam pytanie..na jakim poziomie trudności gracie i jaką frakcją?.Grałem na normalu 2 razy rzymem , ale wydaje sie , że po opanowaniu 3 prowincji gra staje się zbyt łatwa.Lepiej zmienić frakcje , czy poziom trudności?.A co do poradnika to fajnie opisany.
zanonimizowany23874 Legend
[23]
Piszac poradnik gralem raz na normalnym (rzymem) i jak zauwazyles gra po zdobyciu kilku prowincji byla banalna. Pozostalymi frakcjami gralem juz na przedostatnim poziomie trudnosci (1 ponizej legendarnego). Teraz jak juz gram "dla siebie" to probuje na legendarnym, ale jakos nie mialem czasu aby dluzej przysiasc i skonczyc gre kartaginą.
Niestety tak juz jest i wrome i w innych grach serii, ze jak zdobedziesz kilka calych prowincji to reszte bierzesz z marszu i niema juz wyzwan. Zmienili to troche w dodatku cezar w galii (na wzor shoguna bodajze), ze w pewnym momencie podbite tereny buntuja sie i musisz pokonac buntownikow - ale jest to wydarzenie jednorazowe, po ktorym mozna swobodnie kontynuowac sprzatanie mapy. Ah i dodatkowo grajac rzymem/kartagina mozemy trafic na walkę o władzę (jak wymaksujemy wskaznik imperium) - tez jednorazowe starcie wewnatrz frakcji.
orfeusz76 Legionista
Dzięki za podpowiedź.No nic...zwiększę poziom trudności i gram dalej , bo gra wciąga jak rzeka i oczy na zapałkach przed pójściem do pracy.Czego się nie robi dla Rzymu:)
zanonimizowany1073658 Junior
Czy myślicie że mógłby pójść na 1,90 ghz i windows 8.1
Ulthion Junior
Tia.. taktyka. Z części na część Total War pomimo niby coraz lepszego IA, staje się coraz bardziej grą typu "więcej = lepiej".
Jeszcze nigdy, nie udało mi się przegrać bitwy, w której miałbym przewagę liczebną, a w sytuacji odwrotnej, nawet często mając dużo lepsze jednostki, zwycięstwo jest prawie niemożliwe.. no chyba, że ktoś gra na easy czy coś.. Niestety statystyki jednostek "na papierze" mają się nijak do praktyki. Często królewscy spartanie (którzy ponoć są jedną z lepszych jednostek) potrafią ulec.. procarzom - tym najtańszym. To nie jest raczej normalne.
Inna sprawa, to mapa strategiczna.. cóż to co tu zaprezentowano to chyba mały stopień ku upadkowi. Całkowicie nieklarowny, bardzo ograniczony, niewygodny. Zamiast poprawiać to co jest dobre i działa oraz rozbudowywać to, to wymyślili od nowa i jak zwykle w takich sytuacjach skopali totalnie. Generalnie Rome 2 w moich oczach jest najgorszą jak do tej pory częścią.
marzan18 Legionista
Do Total Wara podchodzę trochę jak pies do jeża odkąd ze zdumieniem sprawdziłem, jak tragicznie niedoszacowane są tam jednostki strzelające. Po prostu ktoś przyjął, bo tak, że nasi przodkowie mieli zeza plus parę innych problemów.
No bo jak inaczej sobie wytłumaczyć, że oto elita elit, łucznicy z Sherwood, waląc do nacierających chłopów (denne dno gdy idzie o opancerzenie) na te 7 czy 8 salw osiągają 40 trafień przy 30 strzelających? Przy czym ich wartość strzelecka, wyrażona w liczbach, jest i tak do 3 razy wyższa niż szeregowych łuczników?
Ludzie - znacie łucznika, który strzelając w tłum (ostatnia taka salwa jest niemal z przyłożenia) trafia na 8 prób 1,33 raza? Toż pewnie każdy z nas, gdyby mu taki łuk wręczyć, osiągnie podobną skuteczność.
Testowałem też inne jednostki. Generalnie - jakieś 10% trafień na dany strzał osiągają te normalne, mało elitarne. Przy czym dotarcie piechoty do łuczników (rozkazem zatrzymanych, by nie nawiali) trwa około 6 salw, czasem więcej, gdy łucznik lepszy i zaczyna strzelać z daleka. I o ile się zgodzę, że przy tym maksymalnym zasięgu tak pewne łuki się sprawowały, o tyle te 10% przy pierwszym i piątym strzale budzą sprzeciw (kompletnie ignorowane zmniejszenie dystansu) a jakieś 20% trafień ostatnią salwą, oddaną z odległości dosłownie kilku kroków, to już kpina z samej istoty łuku i łucznictwa.
Wychodzi na to, że tylko w oblężeniach jaki taki sens mają ci strzelcy. Bo to wszystko co powyżej zakłada strzelanie do chłopów, kompletnie nieopancerzonych, a każda lepsza jednostka z byle tarczą czy pancerzem naturalnie ponosi straty wyraźnie mniejsze.
Jakby to Robin Hood widział, to by wziął łuk i sobie w łeb palnął z rozpaczy.
PrentkiJohny Junior
Ten poradnik wyjaśnił tyle co gra, czyli nie przydatny
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
