STALKER 2: Porady na start
STALKER 2 to wymagająca gra pełna różnorodnych systemów. Zaprezentowane na tej stronie porady na start pomogą Wam przetrwać pierwsze godziny w Zonie.
Aktualizacja:
Świat STALKERa 2 to brutalna i wymagająca rzeczywistość nie wybaczająca błędów. Nowi gracze nienawykli do realiów Zony mogą poczuć się przytłoczeni pod naporem różnorodnych niebezpieczeństw oraz mechanik. Na tej stronie poradnika przygotowaliśmy dla Was zestaw przydatnych porad, które pomogą Wam przetrwać pierwsze godziny w czarnobylskiej strefie wykluczenia.
- Kompas jest bardzo czuły. Wykorzystajcie to by uniknąć zagrożenia
- X na kompasie wskazuje ciała poległych wrogów
- Zawsze rozładowujcie zdobyczną broń
- Celujcie w głowę
- Nie bójcie się uciekać
- Szukajcie skrytek - są tam bardzo dobre przedmioty
- Przemyślcie kompozycję ekwipunku
- Odpowiednia broń do odpowiedniej okazji
- Uważnie stawiajcie kroki i miejcie się na baczności
- Wykorzystujcie walki pomiędzy NPC
Kompas jest bardzo czuły. Wykorzystajcie to by uniknąć zagrożenia
Widoczny na górnej części ekranu kompas nie tylko wskazuje znacznik misji oraz ważne obiekty, ale również ostrzeże Was przed zbliżającym się zagrożeniem. Jeżeli zacznie jarzyć się na czerwono, a obok Waszego celownika pojawi się strzałka, to oznacza, że w pobliżu znajduje się wrogi mutant lub człowiek. System ostrzegania przed zagrożeniem jest dość czuły i nierzadko zadziała dużo wcześniej niż Wy. Błyskawiczny odwrót w takiej sytuacji może pomóc Wam uniknąć niebezpiecznej konfrontacji.
Więcej na temat kompasu przeczytacie na stronie Jak zdobyć kompas?.
X na kompasie wskazuje ciała poległych wrogów
Kolejna wskazówka związana z kompasem dotyczy trupów. Jeżeli po zakończonej walce nie możecie odnaleźć zwłok niemilców do przeszukania, spójrzcie na radar w górnej części ekranu. Niewielki, szary X zaprowadzi Was do każdego ciała znajdującego się w okolicy.
Padający wrogowie często dość gwałtownie upuszczają trzymaną przez siebie broń. Nie pojawia się ona w ekwipunku podczas przeszukiwania trupa. Rozglądajcie się po okolicy, by zlokalizować upuszczoną giwerę.
Zawsze rozładowujcie zdobyczną broń
W Zonie, każdy nabój jest na wagę złota. Pamiętajcie, by rozładować każdą zdobyczną broń którą znajdziecie. Zrobicie to na ekranie ekwipunku, klikając na odpowiednią giwerę i wybierając Rozładuj z menu kontekstowego.
Więcej na ten temat przeczytacie na stronie Jak naprawiać i modyfikować broń?.
Celujcie w głowę
Choć bonusowe obrażenia za headshot nie są niczym nadzwyczajnym w grach FPS, to w STALKER 2 mają one jeszcze większe znaczenie. Oponenci nierzadko potrafią być prawdziwymi gąbkami na pociski, jeżeli Wasze strzały są mało precyzyjne (szczególnie tyczy się to opancerzonych, ludzkich przeciwników). Precyzyjny strzał lub dwa w głowę może jednak błyskawicznie zakończyć szarżę wroga, a Wam oszczędzić masy problemów oraz kul. Zadbajcie zatem o stabilną rękę i celne oko.
Nie bójcie się uciekać
Zona to śmiertelnie niebezpieczne miejsce, a taktyczny odwrót nie jest powodem do wstydu. Jeżeli starcie nie idzie po Waszej myśli, nie wahajcie się uciec z niebezpiecznego obszaru. Duża część wrogów szybko straci zainteresowanie i nie będzie za Wami biec.
Szukajcie skrytek - są tam bardzo dobre przedmioty
Progres bohatera w STALKER 2 niemal w całości opiera się na zdobywaniu coraz lepszego ekwipunku. Po mapie Zony rozsiane są specjalne skrytki pełne zapasów pozostawionych przez innych stalkerów. Ich lokalizację poznacie przy okazji questów pobocznych, podsłuchując rozmowy (np. w radiu), czytając notatki lub po prostu zwiedzając świat gry. Znane lokalizacje pojawią się na mapie pod postacią ikony z trzema trójkątami.
Miejcie oczy szeroko otwarte i szukajcie poukrywanych skarbów. Ekwipunek, który znajdziecie bardzo często będzie zdecydowanie lepszy od pospolitych przedmiotów dostępnych wszędzie indziej.
Skrytki często znajdują się w podziemiach lub na piętrach. Zwykle są też dość dobrze ukryte. Idąc w stronę znacznika na mapie, bądźcie gotowi na nieco poszukiwania.
Przemyślcie kompozycję ekwipunku
Ekwipunek Skifa jest mocno ograniczony i szybko się zapełnia. Wyruszając na wyprawę przemyślcie, co jest dla Was niezbędne, a co warto zostawić. Przeciążony bohater jest słabszy, a zagracony ekwipunek uniemożliwi Wam zebranie łupów. Szerzej ten temat rozwinęliśmy na stronie Jak zwiększyć udźwig?.
Odpowiednia broń do odpowiedniej okazji
Miejcie w zanadrzu kilka sztuk broni, przystosowanych do różnych sytuacji. Karabin z lunetą przyda się w czasie precyzyjnej walki na dystans, zaś w pomieszczeniach zdecydowanie lepiej wybrać strzelbę lub krótki pistolet maszynowy. Nie marnujcie cennej amunicji na próby walki przy użyciu złego arsenału.
Nie zapominajcie także o możliwości zmiany trybu ognia. Odpowiedni przełącznik znajdziecie na kole wyboru broni (przycisk TAB). Strzelanie seriami jest kuszące, ale czasami lepiej nałożyć na siebie ograniczenie, by nie "wystrzelać" się z kul zbyt szybko.
Uważnie stawiajcie kroki i miejcie się na baczności
Wsłuchujcie się w pikanie skanera. Jeden nieostrożny krok w zonie może wpakować Was na niebezpieczną anomalię, która zakończy żywot protagonisty. O tym jak z nimi walczyć i jak je wykrywać przeczytacie na stronie Jak sobie radzić z anomaliami?.
W czasie przeszukiwania budynków również patrzcie pod nogi. Pomieszczenia często są zaminowane lub obłożone pułapkami. Aktywowanie granatu może okazać się równie zabójcze, co wejście w anomalię.
Wykorzystujcie walki pomiędzy NPC
Oportunizm w Zonie popłaca. Niejednokrotnie będziecie świadkami strzelaniny pomiędzy przedstawicielami wrogich frakcji. Stańcie na uboczu i gdy walka ucichnie, pozbierajcie łup z trupów.
Możecie nawet celowo nakierowywać wrogów na neutralnych wobec Was NPC. Przyłączą się wtedy do walki i przy okazji pomogą Wam pozbyć się niebezpieczeństwa.
0
Komentarze czytelników
janeksuwalki Junior
Nie dość, że skrytki nie ma, to ja nie mam jeszcze Richtera, leżą w domku trupy i tyle, Richtera nie ma nigdzie, stoję w misji i koniec... Do niczego ta gra z takimi błędami!!!
Galileo84 Junior
Gra jest bardzo przyjemna ale trzeba jak najszybciej zdobyć kilka rzeczy.
1. DIAMOND Exoskeleton Armor - jeden z najlepszych egzoszkieletów w grze.
2. Thunderberry artifact - artefakt który maksymalnie wspiera naszą kondycje. Nie będzie cię już denerwował wiecznie wolno ładujący się pasek wytrzymałości.
3. Weird Water - artefakt który podnosi wraz z naszym egzoszkieletem udźwig do max 140kg, również łagodzi całe promieniowanie od założonych artefaktów. Minus jest taki, że ekran chwieje się jak byś był nawalony, mi to akurat tak bardzo nie wadzi.
4. Dnipro i saiga, świetne bronie z których pewnie tak jak ja nie zrezygnujesz.
Wszystko drogie w naprawie, ale mając taką dużą ładowność zbierasz dużo broni i sprzedajesz. Tak samo jak artefakty. Ani się obejrzysz i masz kilkaset tysięcy. Sposoby na zdobycie owych przedmiotów znajdziecie na youtube. Zanim zdobędziecie DIAMOND Exoskeleton Armor możecie sobie znaleźć na wysypisku PSZ-5V. Jest też łatwy sposób na dotarcie do Prypiat, jest tam technik który może wykonać wszystkie upgrade dla waszego wyposażenia. Do niektórych lokalizacji trzeba zabrać dużo apteczek i leków przeciwpromiennych, ale się opłaca. Nie wiem czy twórcy gry zlikwidują niektóre glitche, na dzień dzisiejszy tj. 12.12.2024 wszystko jest dostępne. Co do artefaktu pkt 3 niestety jest błąd i butelka nie zawsze się pokazuje. Trzeba w podaną lokalizacje udać się przed 22 i poczekać do 22. Są trzy miejsca w których butelka się powinna pojawić. U mnie zadziałało za pierwszym razem. Jeżeli dotarłem o 22 lub po to nigdy się nie pojawiła. Powodzenia.
The_Normal_One Centurion

25 do 40 godzin... Ja jestem może w 2/3 gry (między Czerwonym Lasem a Janowem) a na blacie mam 65 godzin...
kys Pretorianin

Dlaczego nie mogę pobrać poradnika skoro go wykupiłem wczoraj a dzisiaj muszę znowu płacić żeby pobrać??
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.