Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCXSXPS5
Okładka S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl (PC)
OkładkaS.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl (PC)

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

STALKER 2 | S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl

STALKER 2: Heart of Chornobyl to wyprodukowana przez ukraińskie studio GSC Game World, druga część kultowej serii FPS-ów. Tytuł ponownie przenosi graczy do postapokaliptycznej Zony, tym razem oddając w ich ręce rozległy otwarty świat.

Akcji | FPP | postapokalipsa | sandbox | FPS | elementy RPG | strzelanki | Xbox Game Pass | E3 2021

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Premiera

anulowana

PS5

data nieogłoszona

PC XSX

Gry podobne do S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl

S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla

Borderlands 2

Metro 2033

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl jest hybrydą FPS-a, immersive sima i survival horroru, a zarazem pełnoprawną drugą odsłoną cyklu zapoczątkowanego w 2007 roku przez grę S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. Połączenie ciekawej fabuły ze znakomitą, choć bardzo wymagającą rozgrywką przyniosło twórcom pierwowzoru sukces finansowy. Tytuł doczekał się dwóch samodzielnych rozszerzeń (stanowiących prequel i sequel wydarzeń przedstawionych w oryginalnej grze) – Czyste Niebo oraz Zew Prypeci – i wraz z nimi rozszedł się w łącznym nakładzie ponad 4 milionów kopii. Mimo to na oficjalną kontynuację przyszło nam czekać bardzo długo. Tym razem studio GSC Game World poszło z duchem czasu i zrezygnowało z wypuszczania produkcji ekskluzywnie na komputery osobiste, przenosząc swe dzieło także na konsole dziewiątej generacji.

Fabuła

Akcja STALKER 2 ponownie przenosi graczy w mroczne tereny Zony – rozległego terenu wokół elektrowni nuklearnej w Czarnobylu, której awaria w 1986 roku poskutkowała jedną z największych katastrof ekologicznych w historii. Ukraińskie studio postanowiło jednak nagiąć nieco prawdziwy wygląd budzącej zarówno grozę, jak i fascynację Strefy, wzbogacając jej terytorium o wojujące frakcje, mordercze mutanty oraz śmiertelnie niebezpieczne anomalie. Korzeni tych zmian można się doszukiwać w głośnej powieści Arkadija i Borysa Strugackich Piknik na skraju drogi, a także w jej nieoficjalnej ekranizacji – filmie Andrieja Tarkowskiego Stalker.

W grze wcielamy się w bohatera imieniem Skif. Po tym jak w 2006 roku w czarnobylskim reaktorze doszło do jeszcze jednego wybuchu, w centrum Zony pojawiło się potężne źródło energii. Protagonista postanawia przekroczyć granicę Strefy i jako samotny stalker rozwikłać zagadkę tajemniczej mocy. To, jak wpłynie na niego ta wyprawa, zależy od naszych poczynań. Opowiedziana tu historia ma bowiem nieliniową konstrukcję, a trudne wybory dokonywane przez nas podczas zabawy mają wpływ na jej przebieg i zakończenie.

Warto dodać, że fabuła drugiego STALKER-a nie jest bezpośrednio związana z opowieścią przedstawioną w poprzednich grach spod tego szyldu.

Mechanika

W grze STALKER 2: Heart of Chornobyl akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Autorzy oddają nam do dyspozycji otwarty świat, będący jedną z największych map w historii gier wideo. Obejmuje on zarówno gęsto porośnięte, dzikie tereny okalające elektrownię, jak i miasta (jak Prypeć i Czarnobyl-2). Eksplorując go, realizujemy zadania popychające do przodu fabułę, a także podejmujemy się rozmaitych misji oraz aktywności pobocznych.

Zona jest zabójcza, a przy tym sprawia wrażenie żyjącego ekosystemu. Przebywające w niej zmutowane formy życia i wrogo nastawieni ludzie oraz wszechobecne promieniowanie i naginające prawa fizyki anomalie zmuszają przemierzających ją stalkerów do ciągłej czujności. Z tego względu często musimy robić właściwy użytek zarówno z ponad 30 rodzajów broni (karabinu, pistoletu, strzelby czy też jednego z nieco bardziej futurystycznych narzędzi mordu; każdą giwerę można ulepszać bądź modyfikować), jak i ze śrub oraz tak zwanej gilki (ukr. gałęzi; jednego z gadżetów pomagających w wykrywaniu anomalii). W miarę postępów w nasze ręce trafiają również rozmaite artefakty, przy czym najrzadsze ukryto w najbardziej niebezpiecznych miejscach. Jednym z nich jest jelly (ang. galaretka) – niebieska substancja przywracająca protagoniście nadwątlone siły.

Za realistyczne zachowanie zamieszkujących ją mutantów oraz ludzi odpowiada system A-Life 2.0, dzięki któremu Strefa Wykluczenia podlega nieustannym zmianom, również takim, których gracz nie jest naocznym świadkiem.

Unreal Engine 5

W przeciwieństwie do wcześniejszych odsłon serii, S.T.A.L.K.E.R. 2: Chornobyl korzysta z technologii Unreal Engine 5. Zmiana podyktowana została nie tylko decyzją o zwiększeniu liczby platform sprzętowych, ale także technicznymi problemami, jakich często nastręczał zasobożerny i generujący wiele błędów X-Ray Engine. Tytuł może się pochwalić oprawą graficzną najwyższej jakości i korzysta z nowoczesnych rozwiązań, na czele z ray tracingiem.

Tytuł

Choć początkowo gra nosiła podtytuł Heart of Chernobyl, w reakcji na rosyjską inwazję na Ukrainę twórcy z GSC Game World w symbolicznym geście zmienili pisownię miasta na Chornobyl, by odpowiadała transliteracji z języka ukraińskiego.

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: 8,6 / 10 na podstawie 3361 głosów czytelników.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl cena w dniu premiery: 199,99 PLN

Wymagania wiekowe S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl: 18+

S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Core i5-7600K 3.8 GHz / AMD Ryzen 5 1600X 3.6 GHz
  • 8 GB RAM
  • karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 580 lub lepsza
  • 150 GB SSD
  • Windows 10
  • Zalecane:
  • Intel Core i7-9700K 3.6 GHz / AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz
  • 16 GB RAM
  • karta grafiki 8 GB GeForce RTX 2070 / Radeon RX 5700 XT lub lepsza
  • 150 GB SSD
  • Windows 10
PC
XSX
PS5