Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiPCPS5XSX
Okładka S.T.A.L.K.E.R. 2 (PC)

S.T.A.L.K.E.R. 2

STALKER 2

Wyprodukowana przez ukraińskie studio GSC Game World, druga część zapoczątkowanej w 2007 roku, kultowej serii FPS-ów. S.T.A.L.K.E.R. 2 ponownie przenosi graczy do postapokaliptycznej Zony, tym razem oddając w ich ręce rozległy otwarty świat.

Akcji | FPP | postapokalipsa | sandbox | FPS | elementy RPG | strzelanki | Xbox Game Pass | Find Your Next Game

Okładka S.T.A.L.K.E.R. 2 (PC)

data premiery gry:

data nieogłoszona

PC XSX PS5

S.T.A.L.K.E.R. 2 jest hybrydą FPS-a, tak zwanego „immersive sima” i survival horroru, a zarazem pełnoprawną drugą odsłoną cyklu zapoczątkowanego w 2007 roku przez grę S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla. Połączenie ciekawej fabuły ze znakomitą, choć bardzo wymagającą rozgrywką przyniosło twórcom pierwowzoru sukces finansowy. Tytuł doczekał się dwóch samodzielnych rozszerzeń (stanowiących prequel i sequel wydarzeń przedstawionych w oryginalnej grze) – Czyste Niebo oraz Zew Prypeci – i wraz z nimi rozszedł się w łącznym nakładzie ponad 4 milionów kopii. Mimo to na oficjalną kontynuację przyszło nam czekać bardzo długo. Tym razem studio GSC Game World poszło z duchem czasu i zrezygnowało z wypuszczania produkcji ekskluzywnie na komputery osobiste, przenosząc swe dzieło także na konsole dziewiątej generacji.

Fabuła

Akcja S.T.A.L.K.E.R. 2 ponownie przenosi graczy w mroczne tereny Zony – rozległego terenu wokół elektrowni nuklearnej w Czarnobylu, której awaria w 1986 roku poskutkowała jedną z największych katastrof ekologicznych w historii. Ukraińskie studio postanowiło jednak nagiąć nieco prawdziwy wygląd budzącej zarówno grozę, jak i fascynację Strefy, wzbogacając jej terytorium o wojujące frakcje, mordercze mutanty oraz śmiertelnie niebezpieczne anomalie. Korzeni tych zmian można się doszukiwać w głośnej powieści Arkadija i Borysa Strugackich Piknik na skraju drogi, a także w jej nieoficjalnej ekranizacji – filmie Andrieja Tarkowskiego Stalker.

Opowiedziana w grze historia ma nieliniową konstrukcję, a trudne wybory dokonywane przez graczy mają wpływ na jej przebieg i zakończenie. Warto dodać, że fabuła drugiego S.T.A.L.K.E.R.-a nie jest bezpośrednio związana z opowieścią przedstawioną w poprzednich grach spod tego szyldu.

Mechanika

W grze S.T.A.L.K.E.R. 2 akcję obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Autorzy oddają nam do dyspozycji otwarty świat, będący jedną z największych map w historii gier wideo. Eksplorując go, realizujemy zadania popychające do przodu fabułę, a także podejmujemy się rozmaitych misji oraz aktywności pobocznych. Zona jest zabójcza, a przy tym sprawia wrażenie żyjącego ekosystemu. Przebywające w niej zmutowane formy życia i wrogo nastawieni ludzie, a także wszechobecne promieniowanie oraz naginające prawa fizyki anomalie zmuszają przemierzających ją stalkerów do ciągłej czujności. Za realistyczne zachowanie zamieszkujących ją mutantów oraz ludzi odpowiada system A-Life 2.0, dzięki któremu Strefa Wykluczenia podlega nieustannym zmianom, również takim, których gracz nie jest naocznym świadkiem.

Kwestie techniczne

W przeciwieństwie do wcześniejszych odsłon serii, S.T.A.L.K.E.R. 2 korzysta z technologii Unreal Engine 4. Zmiana podyktowana została nie tylko decyzją o zwiększeniu liczby platform sprzętowych, ale także technicznymi problemami, jakich często nastręczał zasobożerny i generujący wiele błędów X-Ray Engine.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: 8,7 / 10 na podstawie 3042 głosów czytelników.

Centrum PlayStation 5 - Wszystko o konsoli i jej grach

Gry podobne do S.T.A.L.K.E.R. 2

Wymagania wiekowe S.T.A.L.K.E.R. 2

18+

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą 30 maja 2018, 15:00

Możliwe, że tak właśnie wyglądałby S.T.A.L.K.E.R. 2, gdyby problemy finansowe nie zmusiły twórców do zamknięcia studia. Co natomiast wiemy o kontynuacji, która aktualnie powstaje w GSC Game World? Niemalże nic. Gra ma trafić do sprzedaży w 2021 roku, jednak by ostudzić ekscytację tych ślepo wierzących, że najpóźniej za trzy lata ponownie odwiedzą Zonę, przygotowaliśmy kubeł zimnej wody – ukraiński zespół bardzo swobodnie traktuje ustalone daty premier.

PC
XSX
PS5