Nie-Sława z gry Planescape: Torment. Towarzysze z gier RPG, których nie zapomnimy!

Marek Jura

41

Nie-Sława z gry Planescape: Torment

  1. Debiut: 1999
  2. Ostatnie pojawienie się: 1999
  3. Przydatność w walce: daje radę

Tak naprawdę powinienem zapisać jej imię jako „Sława”, bo w jednym z zakończeń nadaje je jej sam Bezimienny. Wybaczcie mi ten spoiler, ale gra ma pewnie więcej lat niż niektórzy z czytelników, a w kontekście tej postaci wprost nie można nie wspomnieć o ostatecznym rozstrzygnięciu. A przynajmniej jednym z nich, bo tak naprawdę ta bohaterka może nawet nie dołączyć do nieśmiertelnego protagonisty Tormenta.

Designerzy, pisarze, programiści i kompozytor z Black Isle odwalili kawał niesamowicie dobrej roboty. Mam nadzieję, że nie czytają tego moi wykładowcy z filologii polskiej, bo pewnie zafundowaliby mi zesłanie na Syberię czy do innego Radomia, ale fabuła Planescape’a: Tormenta niczym nie ustępuje Zbrodni i karze Dostojewskiego. W zasadzie (proszę, jeżeli to czytacie, pomyślcie, że Marków Jurów jest na świecie więcej niż jeden) nawet tę powieść przewyższa. To bowiem nie tylko uczta literacka, ale i audiowizualna. A zakończenie zwala z nóg i daje do myślenia na długie nie dni, a tygodnie i miesiące.

Nie mogę nie wtrącić się w tym miejscu i nie polecić mniej znanej książki Dostojewskiego, a mianowicie Wspomnień z domu umarłych.

Marcin Strzyżewski

W tym całym panteonie różnego rodzaju dziwaków, którzy zamieszkiwali Sigil, trudno wybrać postać najciekawszą. Dla wielu fanów to właśnie sukkub... który wcale nie chce nim być. Nie-Sława zmaga się z konsekwencjami wykluczenia przez swoich pobratymców. Dlatego osiedla się w Sigil, głównym miejscu akcji, i zakłada Przybytek Żądz Intelektualnych. To taki dom publiczny, w którym pracownicy, zamiast świadczyć usługi cielesne, zaspokajają potrzeby umysłowe. Rozmawiają, opowiadają, doradzają, a czasem o poradę proszą. Już samo prowadzenie go czyniłoby z Nie-Sławy jedną z najbardziej nietuzinkowych postaci w historii RPG. A jeżeli dodamy do tego jej relację z Bezimiennym, cichą walkę z własną naturą i pożegnanie w Fortecy Żalu... Mówiłem już, że to lepsze niż Zbrodnia i kara?

Deionarra to taka towarzyszka głównego bohatera, którą nigdy nie mogliśmy kierować. Głównie z tego względu, że zginęła na długo przed rozpoczęciem akcji gry. W przeszłości jednak również wędrowała z Bezimiennym do Fortecy Żalu. Jej śmierć nie zrobiła na nim żadnego wrażenia. Na fanach gry już najczęściej tak. A jeżeli dodać do tego przegenialny motyw muzyczny Marka Morgana i jej przepowiednie, podczas ostatniego spotkania z martwą dziewczyną nie sposób się nie rozkleić. Uwierzcie na słowo – sam próbowałem z dziesięć razy. I to nawet nie emfaza.

Pillars of Eternity próbowało budować postacie podobne do tych, którymi niegdyś zaludniało swoje światy Black Isle. Najciekawszą z nich był chyba Niezłomny. Mający w sobie wiele z Rasputina samotnie wędrujący mnich to obok Jokera bodaj najciekawsza chodząca definicja szaleństwa, na jaką można trafić w elektronicznej rozrywce. Niezłomny przy okazji w zależności od decyzji gracza może (choć nie musi!) przejść ewolucję. Nie znaczy to jednak, że przestanie być starym szalonym mnichem – po prostu jego cele trochę się zmienią.

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077

PC PlayStation Xbox Nintendo
Data wydania: 10 grudnia 2020
Cyberpunk 2077 - Encyklopedia Gier
8.2

GRYOnline

7.6

Gracze

8.6

Steam

7.6

OpenCritic

Wszystkie Oceny
Oceń

75

Marek Jura

Autor: Marek Jura

W 2016 ukończył filologię na UAM-ie. Od tamtej pory recenzuje dla GRYOnline.pl prozę, poezję, filmy, seriale oraz gry wideo. Pierwsze kroki w branży dziennikarskiej stawiał zaś jako newsman w lokalnym brukowcu. Prowadził własną firmę – projektował, składał, testował i sprzedawał planszówki. Opublikował kilka opowiadań, a także przygotowuje swój debiutancki tom wierszy. Trenuje sporty walki. Feminista, weganin, fan ananasa na pizzy, kociarz, nie lubi Bethesdy i Amazona, lubi Lovecrafta, Agentów TARCZY, P:T, Beksińskiego, Hollow Knigt, performance, sztukę abstrakcyjną, mody do gier i pierogi.

Drużynowe RPG wolisz przechodzić w pojedynkę czy z drużyną?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl