Basement Crawl. Polskie krapy – o tych grach lepiej zapomnieć

Jakub Mirowski

Basement Crawl

Neonowe kolory i mroczny klimat? To ma sens. - 2019-03-01
Neonowe kolory i mroczny klimat? To ma sens.
  1. Data premiery: 25 lutego 2014
  2. Producent: Bloober Team

Gdy dziś mówimy o studiu Bloober Team, myślimy o Layers of Fear czy Observerze – dwóch naprawdę solidnych tytułach, które bolączki w rozgrywce rekompensowały z nawiązką genialnym klimatem. Wierzcie lub nie, ale kiedyś nazwa krakowskiego studia była równoznaczna z produkcjami nędznej jakości. I wystarczy spojrzeć na casus Basement Crawla, by zrozumieć dlaczego. Ta nieszczególnie ambitna wariacja na temat Bombermana w przyprawiającej o gęsią skórkę stylistyce przez długi czas nosiła mało zaszczytne miano najgorzej ocenianej gry na PlayStation 4 – średnia z szesnastu zebranych w agregatorze Metacritic ocen wynosi 27/100. Z recenzentami zresztą zgadzają się zresztą... sami członkowie studia.

Nie ma co ukrywać, Basement Crawl był sporą wtopą – częściowo od nas zależną, częściowo nie.

Piotr Babieno, prezes zarządu studia Bloober Team

Konia z rzędem temu, kto w ułamku sekundy zorientuje się w sytuacji na tak zaprojektowanej mapie. - 2019-03-01
Konia z rzędem temu, kto w ułamku sekundy zorientuje się w sytuacji na tak zaprojektowanej mapie.

Krakowskim deweloperom należą się słowa uznania – po katastrofalnej premierze Basement Crawla nie schowali głowy w piasek, a zabrali się za produkcję nowej wersji gry, zatytułowanej BRAWL. Każda osoba, która kupiła oryginał, otrzymywała poprawiony tytuł za darmo, w ramach zadośćuczynienia. Oczywiście nie była to pozycja, która zapisała się złotymi zgłoskami w annałach interaktywnej rozrywki, ale zebrała zdecydowanie lepsze oceny niż Basement Crawl (średnia ocen 60/100 dla wersji na Switcha) i – co najważniejsze – działała bez zarzutu.

To była wizerunkowa wpadka potężnych rozmiarów. Pomimo kilku opóźnień Bloober Team dostarczył produkcję, w której nic nie funkcjonowało tak, jak powinno. Sieciowa wieloosobowa rozgrywka cierpiała za sprawą stanu serwerów i beznadziejnego systemu dobierania przeciwników. Zresztą nawet gdy działała w miarę dobrze, Basement Crawl nie miał zbyt wiele do zaoferowania – brakowało ciekawych trybów rozgrywki, kreatywnie pomyślanych map, intuicyjnego sterowania... Zawodziła też oprawa graficzna, która nie dość, że nie wykorzystywała nawet ułamka możliwości PlayStation 4, to jeszcze była zaprojektowana w taki sposób, by jak najbardziej utrudnić orientację w tym, co dzieje się na ekranie. Ale kto wie, może taki lodowaty prysznic sprawił, że Bloober Team ostatecznie odbił się od dna i dziś jest jedną z gwiazd polskiej branży gier.

  1. Dowiedz się więcej o grze Basement Crawl
Maluch Racer

Maluch Racer

PC

Data wydania: 25 sierpnia 2003

Informacje o Grze
4.3

Gracze

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

90

Jakub Mirowski

Autor: Jakub Mirowski

Z GRYOnline.pl związany od 2012 roku: zahaczył o newsy, publicystykę, felietony, dział technologiczny i tvgry, obecnie specjalizuje się w ambitnych tematach. Napisał zarówno recenzje trzech odsłon serii FIFA, jak i artykuł o afrykańskiej lodówce low-tech. Poza GRYOnline.pl jego materiały na temat uchodźców, migracji oraz zmian klimatycznych publikowane były m.in. w Krytyce Politycznej, OKO.press i Nowej Europie Wschodniej. W kwestii gier jego zakres zainteresowań jest nieco węższy i ogranicza się do wszystkiego, co wyrzuci z siebie FromSoftware, co ciekawszych indyków i tytułów typowo imprezowych.

Przyznaj się, grałeś/aś w Maluch Racera?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl