6. Elden Ring. 100 najlepszych gier z otwartym światem

Paweł Woźniak

6. Elden Ring

Twórcy ze studia FromSoftware dokonali czegoś niesamowitego. Przed Elden Ringiem ich niezwykle trudne produkcje z gatunku soulslike, którzy zresztą sami stworzyli, były osadzone w stosunkowo ciasnych lokacjach. Tym bardziej zadziwia fakt, że już pierwsza próba z open worldem zakończyła się olbrzymim sukcesem. Świadczą o tym wysokie oceny graczy, krytyków oraz zajęcie wysokiego szóstego miejsca w naszym rankingu – tuż za tytułem mistrzów z Rockstara!

Świat w Elden Ringu jest nietypowy, tj. nie żyją w nim dziesiątki postaci niezależnych, a do eksploracji kolejnych fragmentów nie popycha nas rozbudowana narracja. Jest w nim za to wiele wyjątkowo groźnych przeciwników – zwłaszcza jeśli kolejnych krain nie odwiedza się w „prawidłowej” kolejności – i elementów, które szczątkowo opowiadają historię świata. Największą siłą prezentowanego sandboxa jest jednak jego różnorodność oraz fantastyczny projekt lokacji – FromSoftware udowodniło, że krajobrazy mogą zachwycać nie za sprawą graficznego przepychu, bo trochę go tu brakuje, tylko kreatywnego podejścia do ukształtowania terenu i architektury.

  1. Więcej o grze Elden Ring

5. GTA 5

Czy trzeba jeszcze komukolwiek udowadniać, że Grand Theft Auto V to jeden z najlepszych sandboksów? Sam hype i oczekiwanie na szóstą odsłony cyklu powinny przekonać każdego niedowiarka, jak ogromną rzeszę fanów posiada ta marka. Spora w tym zasługa właśnie części piątej, która ponownie zabrała nas do fikcyjnego stanu San Andreas (a konkretnie do miasta Los Santos i jego okolic). W ramach kampanii fabularnej poznajemy losy trójki bohaterów – Michaela, Trevora i Franklina – którzy łączą siły, aby wspólnie dorobić się ogromnego majątku (a każdy z nich ma po temu osobiste powody).

Sandboksowość świata i swoboda są tu widoczne gołym okiem, a Los Santos i jego okolice okazują się miejscami pełnymi atrakcji. Są to nie tylko czynności typowe dla gangsterskiego światka (czyli napady, strzelaniny lub morderstwa), ale także akcje, którym oddają się niemal wszyscy – gra w tenisa, kręgle, joga czy wyścigi samochodowe. Nie ma co ukrywać, że prawdziwą swobodę poczujemy jednak, odpalając tryb sieciowy w GTA Online. Dopiero w trakcie zabawy z innymi można w pełni korzystać z elementów przygotowanych zarówno przez samych twórców, jak i graczy.

W GTA 5 zagrasz w Xbox Game Pass

  1. Więcej o grze GTA 5
Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

PC PlayStation Xbox

Data wydania: 26 października 2018

Informacje o Grze
9.3

GRYOnline

8.8

Gracze

9.2

Steam

9.6

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

139

Paweł Woźniak

Autor: Paweł Woźniak

Od 2019 roku związany z GRY-OnLine, gdzie zaczynał jako autor newsów, a obecnie jest jednym z redaktorów tvgry. Obecnie interesują go przede wszystkim gry RPG, soulslike i metroidvanie, ale sporą część gamingowego życia poświęcił też produkcjom sieciowym. W grach ceni sobie głównie rozbudowane mechaniki rozwoju postaci oraz swobodę w działaniu, a na omawiane tytuły stara się patrzeć z różnych perspektyw. Od 2023 roku prowadzi również swój kanał na YouTube.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2025-05-21
17:18

Jaya Generał

No nie wiem, czy komukolwiek będzie się chciało zapłacić za te opisy i ranking.
Prędzej byście może zarobili sprzedając jakieś figurki kolekcjonerskie, albo srajtaśmę z Elden Ringiem, bo nie lubię gry.

Komentarz: Jaya
2025-05-12
19:31

loloo90097514da Junior

A gdzie Sid Meiers Pirates !!!

Komentarz: loloo90097514da
2025-05-05
19:05

Janczes Legend

Janczes
📄

z tych co grałem to dałbym takie zestawienie:

1. Wiedzmin 3
2. Gta Sa
3. Gta VC
4. Far Cry 3
5. Rage 2 (moja propozycja - nie ujęta przez redakcje)

Komentarz: Janczes
2025-05-03
17:19

user10529754246 Junior

Gdzie ac revelations

Komentarz: user10529754246
2024-08-16
02:43

SpoconaZofia Legend

SpoconaZofia

Z tym miastem Cyberpunk żywe i mega klimatyczne to odleciałeś. I to mocno.To wszystko jest iluzją. Zrób sobie test i pójdź za jakimkolwiek NPC. Co robi. Idzie z punktu A do punktu B. Następnie zawraca. I tak przez całą grę. Czasami jak utknie, to znika i materializuje się. Niektórzy przez całą grę stoją w jednym miejscu i nie poruszają się. W kółko jest ta sama dyskusja. Tekst o modzie podczas rozmowy tych 2 babek jest zabawny za pierwszym razem. Ale jak słyszysz ten sam tekst, po 50 godzinach to już nie jest zabawnie. Kingdom Come: Deliverance pokazał, że można każdej pobocznej postaci coś przydzielić do roboty. A nie iść po najmniejszej linii oporu. I napisać biedne skrypty, które robią programiści na pierwszym roku studiów. Atak klonów na ulicy. Samochody jada tylko po określonej ścieżce. Bez przerwy w tych samych miejscach masz jakieś zdarzenia. To nie jest żyjący świat, tylko wypełnione miasto zombiakami.

Komentarz: SpoconaZofia

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl